האם אגרות החוב של חב' הליסינג בסכנה?

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר מור בית השקעות בע"מ, סוקר את הסטטוס המתהווה בשוק הרכב בישראל. כיצד יושפעו חברות הליסינג והאם יטב עם האזרח הקטן?
סקטור סקטור, רפורמה רפורמה, וועדה וועדה, (על בסיס: זנגה זנגה, דאר דאר, בת' בת'), לאחר וועדת ששינסקי ומסקנותיה הנחרצות על סקטור חיפושי הנפט והגז בישראל, ווועדת טרכטנברג והשפעותיה על ענף הנדל"ן למגורים. מגיעה כעת וועדת זליכה אשר בודקת את תחרותיות שוק הרכב בישראל.

הוועדה בראשותו של פרופ' ירון זליכה הוקמה בספטמבר 2011 ע"י שר התחבורה, ישראל כץ. מטרותיה היו לבחון את תחרותיות ענף הרכב בישראל תוך מתן דגש על צמצום ריכוזיות יבואני הרכב והוזלה של התעריפים לצרכן, הן ברכישת המכונית והן ברכישת חלפים. בנוסף, התמודדה הוועדה עם נושאים כמו הבעלויות הצולבות בין יבואני הרכב וחברות הליסינג, הוזלת תעריפי הטיפול והתיקון במוסכים וכד'.

וועדת זליכה עתידה לפרסם המלצותיה הסופיות בשבועות הקרובים. לאחרונה הדליפה הוועדה את טיוטת ההמלצות. לא נתעכב על כולן, אך בהחלט נסקור את הרלוונטיות שבהן לשוק הליסינג. נזכיר, המלצות אלו טרם אושרו ע"י הממשלה, ולמרות זאת, במידה ויאושרו יש בכוחן להשפיע בצורה ניכרת על תחום הליסינג וכל רבדיו:

1. פיקוח על המחירים . יבואני הרכב יהיו חייבים לדווח למדינת ישראל על מחיר מכירת המכוניות לחברות הליסינג. המדינה תיצור מנגנון אשר יחשב את גובה ההנחה שהיבואן יצטרך לתת לצרכן הפרטי, בהתאם לגובה ההנחה שנתן לחברות הליסינג. אמנם, ההנחות ללקוחות הפרטיים יהיו נמוכות מההנחות לחברות ליסינג אך מהלך זה יביא לירידה במחירי הרכב לצרכן ויקטין את כדאיות רכישת מחב' הליסינג.

2. שינוי שיטת המיסוי . כיום מס הקנייה מחושב לפי המחיר שאותו משלם היבואן. מכיוון שמחיר זה לא מדווח, מרכיב מס הקנייה המשולם על כל מכונית לא ידוע והיבואנים יכולים ליהנות משולי רווח גדולים, שמתורגמים להנחות שניתנות לחברות הליסינג. וועדת זליכה מציעה שהמס יחושב, לפי מחיר המחירון של המכונית. מהלך זה יביא לצמצום שיעור ההנחות לחברות הליסינג.

3. הגבלת גודלן של חברות הליסינג . הוועדה תמליץ על הגבלת גודלן של חברות הליסינג, במטרה להגדיל את התחרות. משמעות המהלך הינה הקטנת הריכוזיות בשוק הקיים והכנסת שחקנים נוספים לשוק הליסינג.

4. מחירון רכב לאומי . המדינה תגבש מחירון רכב שיתבסס על נתונים שימסרו מוכרי ורוכשי מכוניות משומשות. המחירון אמור להחליף את מחירוני הרכב הקיימים כיום בשוק.

אגרות חוב של 3 חברות ליסינג נסחרות בבורסה באחד העם, שלמה החזקות מפעילת המותג שלמהSIXT הינה החברה הגדולה ביותר, בעלת נתח שוק של 27.5%. {קרדן רכב} מפעילת המותג AVIS וחב' אלבר - שתי האחרונות אוחזות בנתח שוק של 12.5% כ"א.

ל שלמה החזקות בבעלות שלמה שמלצר 6 סדרות סחירות. ההון המונפק הכולל הינו מעל 1.25 מיליארד ש'. סדרות האג"ח מדורגות ברמת דירוג (A) למעט סדרה 13 אשר לא מדורגת כלל. חברת אלבר מובילה בכמות סדרות האג"ח עם 10 סדרות ברמות דירוג (A3) ועם הון מונפק של למעלה מ-1 מיליארד ש'.

סוגרת את הרשימה, קרדן רכב עם הון מונפק של 700 מיליון ש' בקירוב וללא בטחונות (טרום חודק). כאשר בוחנים את רשימת אגרות החוב מגלים כי עיקר החוב (הסדרות הגדולות) של שלמה החזקות ואלבר מובטחות בציי הרכב. שווי הרכבים לבטוחה נאמד ע"פ מחירון לוי יצחק. שאר סדרות האג"ח אינן מובטחות. חב' ההחזקות אלעזרא, אשר שולטת בחב' אלבר מקבלת אף היא מקום של כבוד ברשימה. זאת מהסיבה כי אג"ח שלה מובטחות ע"י מניות אלבר, ובכך גם היא חשופה בצורה עקיפה לענף הליסינג.



עיקר פעילותן של חברות הליסינג תלוי בצורה ניכרת ביכולתן למחזר חובות עבר או באפשרות להנפיק סדרות חדשות כנגד בטחונות. המלצות אלו, אותן מתכננת וועדת זליכה להעביר לאישור הממשלה, יש בכוחן להשפיע באופן ניכר על היכולת של חברות הליסינג למחזר חובות. ראשית, הגבלת גודלן של חברות הליסינג יפגע בגודל ציי הרכב אותם החברה תוכל להעמיד לצורך בטוחה בהנפקות אג"ח עתידיות. למעשה, המלצה זו, אם תאושר, תפגע בגודל סדרות אגרות החוב אשר יונפקו בעתיד לצורך מחזור חוב קיים.

שנית, שינוי המיסוי והפיקוח על המחירים יחתוך את מרווחי השיווק בו החברות פועלות, דבר אשר יעיב על שורת הרווח של החברות הללו. שלישית, הקמת מחירון רכב לאומי יוריד את שווי הרכבים, דבר אשר ישפיע לשלילה על שווי הביטחונות הקיימים.

לסיכום, הניסיון בשנה האחרונה מלמד, כי לרגולטור יש אמביציה גבוהה להעביר רפורמות ושינויים מהותיים. וועדת ששינסקי אשר השפיעה באופן מהותי על סקטור חיפושי הגז והנפט, הרפורמה בשוק התקשורת בהובלת השר כחלון, והשפעתה על ענף הסלולרי. אלו רק מס' דוגמאות ליכולתו של המחוקק. כעת עם פרסומן העתידי של המלצות וועדת זליכה, קשה יהיה להעריך ולאמוד מי מההמלצות תעבורנה את מבחן ההצבעה בכנסת ומי תישאר בגדר המלצה בלבד. חוסר הוודאות בענף דורש להקטין את החשיפה בתיקים לאג"ח מענף הרכב בכלל וחברות הליסינג בפרט. המלצות אלו ישפיעו באופן ניכר על ענף זה, ולא מן הנמנע כי נראה הורדות דירוג בעתיד לחברות בענף הליסינג.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שמלצר ישלם את האגחים בלי ועם זליכה (ל"ת)
    ירידה לצורך עליה 15/01/2012 05:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • את זה אמרו גם על תשובה בזמנו
    ענת 15/01/2012 22:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובנתיים מי ששילם זה רק החוסכים והפנסיה שלנו.
    סגור
  • 4.
    הממשלה הזו תרמה מכל ממשלה אחרת לרפורמות... (ל"ת)
    יעקב 11/01/2012 21:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מי קבע שמחירים ירדו?
    רון 11/01/2012 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על סמך מה קבעת שמחירון שתפרסם המדינה יוריד את מחירי הרכבים??
    סגור
  • 2.
    אג" ח של חברות הליסינג
    בובי 11/01/2012 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פייננסיירים בגרוש על גב בחוסכים
    סגור
  • 1.
    ההרעה במיסוי גורמת להיטק לותר על רכב ליסינג
    דני 11/01/2012 09:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי החברות האלו הולכות ליפול עם זה כי מי יקח רכב ליסינג עם מיסוי כזה. זה כבר לא ממש משתלם
    סגור