מה חושבים הצרכנים: נתוני המאקרו העיקריים של השבוע

אנליסט מאקרו שמואל קצביאן ויועץ השקעות אייל חקמן, בנק דיסקונט, סוקרים את אירועי המאקרו המרכזיים של השבוע הקרוב
חודש מאי, צילום: Getty images Israel
סקר אמון צרכנים הוא סקר חובה במדינות החברות בארגון ה-OECD ומשמש כמדד למצב הרוח של הצרכנים באותן מדיניות. עם הצטרפות מדינת ישראל כחברה בארגון זה, וקבלת נורמות סטטיסטיות בין-לאומיות, החלה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרכז את נתוני הסקר באופן שוטף (מארס 2011).

מדד אמון הצרכנים (יפורסם ב-09.05.13) נמדד בטווח של (100%-)-100%. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר. ככל שהמדד קרוב לגבול התחתון, קרי (100%-), הוא מעיד על פסימיות חדה יותר. כאשר המדד קרוב ל-0, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

הסקר בוחן ארבעה נושאים
- המצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים הבאים.
- המצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים.
- הציפיות לשינוי במספר המובטלים בישראל ב-12 החודשים הבאים.
- הסבירות שמשק הבית יחסוך כסף ב-12 החודשים הבאים.

אמון הצרכנים לחודש מארס הצביע על אי שינוי משמעותי (24%- לעומת מדד פברואר 25%-).

כאשר מנסים להעריך את המדד לחודש אפריל, ניתן לראות כי עמדות הציבור אומנם השתפרו מתחילת השנה ביחס למחצית השניה של 2012, אך המדד עדיין מצביע על רמה שלילית. ייתכן והמדד שיפורסם השבוע יצביע על שיפור קל, אך עדיין נראה שהמדד יישאר שלילי.

אינדיקטור זה יחד עם אינדיקטורים אחרים המייצגים את "מצב הרוח" בקרב הסקטור העסקי והיצרני בישראל, יהוו חלק חשוב מהגורמים בהחלטות הריבית של .

הכרזת הריבית בארה"ב - מה יגיד הנגיד?
הכרזת הריבית בארה"ב (תפורסם ב-01.05.13) מתרחשת אחת לשישה שבועות, ומהווה כאחד האירועים המשפיעים ביותר על השווקים. השפעת הריבית על שוק ההון יכולה להיות דרמטית, במידה והכרזתה שונה מזו שחזו האנליסטים.

שמואל קצביאן, מכותבי המאמר
בשנים האחרונות ה"פד" והעומד בראשו, ברננקי, נוקטים בשיטה אגרסיבית לעידוד המשק האמריקני. מזה שנים הריבית האפסית נשמרת ואף פורסמו הצהרות כי אין בכוונתו להעלות את הריבית לפחות עד שנת 2015.

הריבית משפיעה על הכלכלה דרך מספר מישורים:
- מצד ההשקעות. שיעורי גבוהים גורמים להאטה בפעילות הכלכלית, ואילו שיעורי ריבית נמוכים מעודדים השקעות ולקיחת הלוואות על ידי החברות וכתוצאה מכך גדלה הפעילות הכלכלית.
- במגזר העסקי. עלויות ריבית הן גורם משמעותי, במיוחד עבור חברות עם יחס חוב- גבוה. בסביבת ריבית נמוכה החברה יכולה לגייס חוב במחיר זול וכך שורת הרווח הנקי תהיה גבוהה יותר.
- במגזר הצרכני. שיעורי ריבית נמוכים משפיעים על סביבת הביקושים והרצון לצרוך במקום לחסוך. כשהריבית נמוכה - הפרטים לא מקבלים מספקת עבור השקעתם, לכן הביקוש לצריכה גדל.
- מבחינת השוק. ריבית נמוכה גורמת לחיפוש אלטרנטיבות השקעה "אטרקטיביות יותר" כמו מניות.

ברננקי הודיע בעבר כי כל עוד שיעור האבטלה מעל 6.5% והאינפלציה החזויה לא עוברת את רף 2.5% לשנה, הוא ימשיך במדיניות מרחיבה עד לשיפור מהותי ומתמשך בכלכלה. האינדיקטורים בכלכלת ארה"ב הראו שיפור מתחילת השנה, אך לא כזה שמאפשר שינויים ברמת הריבית במשק. הצמיחה עדיין נמוכה מהממוצעים ההיסטוריים, שוק העבודה הראה סימני התאוששות אך שיעור האבטלה נותר גבוה ומאידך אין חששות לאינפלציה.

הבנק המרכזי בארה"ב החליט בעבר על רכישה חודשית קבועה של ני"ע מגובי משכנתאות ואג"ח ממשלת ארה"ב ברמות של 40 מיליארד ו-45 מיליארד בהתאמה. פעולות אלה אמורות לשמור על לחץ כלפי מטה על שיעור הריבית לטווח ארוך, וכמו כן לתמוך בשוק המשכנתאות.

בהחלטת הריבית שתפורסם השבוע, תעניין במיוחד ההודעה הנלווית להחלטה - עד כמה הפד מרגיש שקיים צורך להמשיך בהרחבה הכמותית. הריבית עצמה צפויה להישאר ללא שינוי עוד זמן רב.


תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה