ניסיון ההפיכה בטורקיה נכשל: ארדואן יצא בנאום ניצחון, המורדים נכנעו

ארדואן: "הלילה - סיבה טובה לנקות את הצבא". לפחות 90 ממארגני ההפיכה נהרגו ויותר מ-1,500 נעצרו - צפו בתמונות
רג'פ טאיפ ארדואן, צילום: Getty images Israel
ניסיון ההפיכה בטורקיה נכשל: לאחר שהצבא הטורקי בראשות מספר קצינים מורדים ניסה להפיל את השלטון, ההמונים שיצאו לרחובות בהוראתו של ארדואן הבהירו למורדים מי שולט במדינה. הרמטכ"ל הטורקי שנלקח בשבי חולץ וארדואן נשא נאום ניצחון בפני עשרות אלפי אנשים באיסטנבול. השמיים נפתחו לטיסה, השלטון חזר לשלוט על אמצעי השידור ומיצרי הבוספרוס נפתחו מחדש.
הדרמה בטורקיה החלה אמש עם סגירת מיצרי הבוספרוס והפצצת הפרלמנט על ידי המורדים והשתלטותם על אמצעי השידור והשמים האויריים. המורדים הציבו חיילים וטנקים ברחבי שתי הערים הגדולות: אנקרה ואיסטנבול, ולאחר מכן הוציאו הודעה רשמית על החלת שלטון צבאי וכוונה לשנות את החוקה. ארדואן, שחזר מחופשה, סורב לנחות באיסטנבול וביקש מקלט בגרמניה. (רשת MSNBC דיווחה כי גרמניה סירבה להתיר למטוסו של ארדואן לנחות בשטחה).
הלירה הטורקית צללה אתמול בתגובה לארועים ב-4.75% ל-3.0157 דולרים, ורשמה את הירידה החדה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008.
במקביל לניסיון ההשתלטות של המורדים, מפלגת השלטון (מפלגת הצדק והפיתוח) בראשות ארדוראן, קראה לאזרחים להתנגד להפיכה ולצאת לרחובות. ארדואם פנה לאזרחים באמצעות FaceTime (וידאו בשידור חי של פייסבוק) מאחר והשליטה בטלביזיה של השלטון נלקחה בידי המורדים. עשרות אלפי אנשים אכן יצאו לרחובות והחלו להתנגד למורדים. בתוך כך, מסוק קרב שנלקח על ידי המורדים וביצע ירי מהאוויר על אזרחים הופל מעל שמי אנקרה.
רוב אנשי הצבא שלא הצטרפו למורדים, חברו יחד למשטרה והצליחו לדכא את ניסיון ההפיכה. במהלך הארועים נהרגו 265 בני אדם, מתוכם לפחות 100 מהם ממארגני ניסיון ההפיכה שבמהלכה נעצרו יותר מ-1,500 איש. בשוך הסערה האזרחים לכדו את החיילים המורדים ולא חסכו את כעסם בלשון המעטה כאשר דווח על מורד שנהרג כתוצאה מלינץ' שנראה במספר לא מבוטל של מוקדים.
   
   
תגובות לכתבה(23):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    גם אצלנו מנסים לעשות הפיכה ע"י הסתה הכפשה וביזוי (ל"ת)
    אלי 18/07/2016 10:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    הסכנה
    -רומבה 18/07/2016 08:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אצלנו יש סכנה של הפיכה צבאית ברגע שייחתם שלום עם הפלסטינים שיכלול חזרה לגבולות 67 , וויתור על חצי ארץ ישראל וחלוקת ירושלים כשחצי ממנה יועבר לרשות הפלסטינית שתהייה כבר מדינה . את נסיון ההפיכה ייעשו יחידות בצהל שיש בהם רוב של חובשי כיפות כולל מפקדים בכירים . התרחיש הזה כבר החל , עובדה שחיילים חובשי כיפות צייטו לרבנים ולא למפקדים בזמן פינוי חבל עזה וסירבו לקחת בו חלק עובדה שחלק מהחיילים חובשי הכיפות מסרבים בניגוד לפקודות צהל לקחת חלק באירועים שמשתתפים בהם חיילות (הדרת נשים) והגדיל לעשות לאחרונה המועמד להיות הרב הצבאי החדש במתן הכשר על פי ההלכה לאנוס חיילות בזמן מצוקה ומתח של החיילים הזכרים . איך זה שלא ביטלו מייד את המינוי שלו ???
    סגור
  • 21.
    תרגיל מבריק
    סמבה 17/07/2016 22:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תרגיל מבריק של דיקטטור מושחת . קדמו לו היטלר בשריפת הרייכסטאג בגרמניה ב1934 ולאחרונה , ביבי נתניהו בחיסול המחאה החברתית בעזרת סוכניו השתולים שנקראים משום מה "מנהיגי המחאה" . הכל בשביל להיאחז בשלטון בכל מחיר . המסכנים תמיד הם המוני העם בכל מקום ובכל תקופה שכל כך קל לעבוד עליהם ולזרות להם חול בעיניים .
    סגור
  • 20.
    את ישראל באירוע התורכי
    מה שצריך להפחיד 17/07/2016 14:46
    הגב לתגובה זו
    2 3
    הדמיון הרב בין ארדואן לביבי ותורכיה לישראל -הובלת המדינה לדיקטמוקרטיה,צבירת הון אישי של מנהיגים ממקורות עלומים,ועם שרבים ממנו הולכים שבי אחר מי שמלהיט את היצרים.
    סגור
  • 19.
    המתונים הפסידו והפאנטים נשארו
    אחלה ניצחון 17/07/2016 08:54
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא ניצחו ולא נעליים הקרע בין החילוניים לפאנטים יגדל ואיתו גם האלימות, שקט לא יהיה שם.
    סגור
  • 18.
    חבל
    חיים 17/07/2016 00:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שזה לא צלח
    סגור
  • 17.
    חבל שלא עבד
    חבל 16/07/2016 22:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוצים מהפכה. מה עם הסכמי הגז?
    סגור
  • 16.
    הגיע בזמן שתתחילו לעשות מהפך עם הכתבים שלכם
    קורא ביזפורטל 16/07/2016 21:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שבאמת לא מבינים כלום. שעושים מכל יתוש פיל בשביל ליצור רייטינג. אבל באמת זה פוגע בכם כי המאמר באמת לא קשור למציאות ,במשך כל השנים, תלמדו לעשות כותרות עדינות ואמיתיות כמו גלובס למשל וכלכליסט.
    סגור
  • 15.
    קונספירציה של ארדואן-סולטאן ארדואן הצליחה...
    ראיס-פוטין-טיל 400S 16/07/2016 18:39
    הגב לתגובה זו
    3 0
    משמעות ה"תקייה" היא התחזות, הטעייה, הונאה הסתרת האמת - בגיבוי האיסלאם - להגנת האיסלאם ו"המאמינים" ...לפי סורא 3 פסוק 54..."אלוהים הוא הטוב בזוממים"...ארדואן בשפל פופולריות עשה זאת...
    סגור
  • 14.
    לא נתנו לו לנחות בגרמניה,פחדו שיהיה להם עוד מהגר מוסלמי (ל"ת)
    פפפ 16/07/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    זהו נרגעתם עיתונאים, אמרתם רעידת אדמה.
    גבי 16/07/2016 12:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור להאמין לכם לכלום
    סגור
  • 12.
    תתעוררו על החיים שלכם ביזפורטל
    הכל נגמר כבר 16/07/2016 10:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נגמר דיייייי
    סגור
  • 11.
    תרגיל של אאדואן לנקות את הצבא (ל"ת)
    אפרסק 16/07/2016 10:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    החלאה ניצל בנס
    י 16/07/2016 10:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיד אח"כ פוצח הקוד סופית
    סגור
  • 9.
    העיתונאים מזבוב עושים פיל. זהו ניגמר
    אורן 16/07/2016 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו שעשו בברקזיט. אוהבים לעשות רייטינג ולדבר שטויות
    סגור
  • 8.
    ביבי אכל אותה עם הגז. שטייניץ הרס עם שישינסקי
    גדול!!!!!!!!!! 16/07/2016 06:10
    הגב לתגובה זו
    0 3
    וביבי חשב שטורקיה תעזור לו להציל את הטמטום וטוב עשה ביבי שזרק את יעלון. אחרת גם לנו היה פה השתלטות צבאית ועכשיו כיף לנו כי ביבי יציל אותנו מכווווווולם.
    סגור
  • 7.
    הבורסה לצערי אוהבת דברים כאלה, רק למעלה (ל"ת)
    דנה 16/07/2016 02:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    אז ככה יום א' הבורסה למטה בערך 2-3%
    אסף 16/07/2016 01:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למי שזוכר כשבמצרים הייתה הפיכה היה קריסה של 4% אם אני לא טועה ופה מדובר במדינה שהשפעתה מאוד גדולה באיזור ואינה מהווה איום על הביטחון של ישראל ולכן אני מעריך את הירידה הזו, בהצלחה לטורקים!
    סגור
  • 5.
    וביבי זיבי העדיף את טורקיה על פני רוסיה
    אריאל שרון 16/07/2016 01:37
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מה שקורה בטורקיה זה העונש של זיבי ביבי.שילם לחינם כסף כדי ללקק את התחת של הטורקים
    סגור
  • 4.
    מעניין איך יגיבו השווקים אם ההפיכה תצליח?
    אייל 16/07/2016 00:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך יגיבו בתל אביב ובאירופה?
    סגור
  • 3.
    הביטוי רעידת אדמה, לא מתאים בכלל .לא יפה (ל"ת)
    ירדנה 16/07/2016 00:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ארדואן לך הביתה
    אהרון 16/07/2016 00:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוף סוף שולחים את הדיקטטור הביתה זה סופו של כול מנהיג שמרע לעם ישראל .
    סגור
  • 1.
    מעניין כיצד השווקים יגיבו אם תצליח ההפיכה
    יוסף 16/07/2016 00:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    jQuery203002848835611612177_1468618611467?
    סגור