HSBC: "הכלכלה העולמית עלולה לסיים כמו הטיטאניק" - המשבר הבא בדרך?

יש מי שכבר רואה מיתון גדול בדרך - "הכלכלה העולמית כמו אונייה ללא סירות הצלה"
הוריקן, צילום: Getty images Israel
הכלכלן הראשי של בנק HSBC, סטפן קינג שיגר השבוע מכתב ללקוחותיו ובו הוא מזהיר מפני המשבר הגדול הבא. קינג מתאר בלשון ציורית את מצב הכלכלה העולמית כיום ואומר כי "הכלכלה העולמית היא כמו אוניית נוסעים ללא סירות הצלה, אם מיתון נוסף יגיע זו תהיה בעיה ענקית למקבלי ההחלטות".

קינג המשיך בטון הפסימי ואמר כי עד כה, מהלך ההתאוששות של כלכלת ארה"ב ושאר העולם "חסר תחמושת מסורתית" להגדרתו, כך קינג מבקש להסביר כי ההתאוששות לא מלווה על ידי מספר אינדיקטורים חשובים. לדוגמה, תשואות האג"ח עדיין לא עלו, הגירעון בתקציב לא קטן ותשלומי הרווחה עדיין במגמת עלייה.

מה יכול להצית את המשבר הבא?

קינג מסמן 4 גורמים מרכזיים שלטענתו יכולים להביא את הכלכלה העולמית למשבר.

1. גידול בשכר יפגע ברווחי החברות ויפחית את חלקם בתרומה לתמ"ג בארה"ב. בנוסף לכל, יעילות העובדים עדיין נמוכה, מציין קינג. עם הזמן, מסביר קינג משקי הבית והעסקים יאבדו אמון בכלכלה ובועת ההון תתפוצץ ותקרוס ביחד עם מחירי המניות.

2. מערכות פיננסיות חוץ בנקאיות כגון חברות ביטוח וקרנות פנסיה לא יוכלו לעמוד בהתחייביות עתידיות ככל שיעבור הזמן.

3. כוחות שמעבר לשליטת הפדרל ריזרב. לדוגמה, האפשרות שכלכלת סין והמטבע שלה יקרסו. ככל שהדולר האמריקני יתחזק, מחירי סחורות חלשים יכולים לגרום לקריסה בכמה שווקים מתעוררים.

4. הפד עלול לגרום למיתון הבא על ידי העלאת ריבית מוקדמת מידי, ובכך עלול לחזור על הטעויות של הבנק האירופאי המרכזי מ-2011 והבנק היפני המרכזי ב-2000.
תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    חרטטן
    מוטי 16/05/2015 13:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קשקשת ברשת
    סגור
  • 15.
    נגידי הבנקים מציפים רק שהכלכלה לא תמות בקדנציה שלהם
    אלי 16/05/2015 12:39
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אבל יש גבול לתעלול הזה והוא נמצא כבר "על המפה" של הזמן.
    סגור
  • 14.
    סיפורים הם מפחדים ש הנדלן ירד (ל"ת)
    רון 16/05/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    חגיגת החגיגות
    שבוע הבא 15/05/2015 22:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לאיזה כיוון ועל מה חוגגים? חכו במתח..והשתתפו החגיגות שבאות עלינו לטוב..או שלא..היידה שרה.
    סגור
  • 12.
    הגנות
    מה דעתכם 15/05/2015 20:14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    להישאר עם המניות ואפילו להגדיל כי מומנטום ולצד זה עוד פוט מחוץ לכסף.מה דעת המבינים בבקשה
    סגור
  • 11.
    ומדען חקר המוח
    רופא פסיכיאטר 15/05/2015 16:31
    הגב לתגובה זו
    71 5
    יגעתי וחיפשתי את ההקבלה הרפואית למתרחש בשווקים..ואף מצאתי: חולה סופני במצב הקשה ביותר שמקבל בשארית נשימותיו עלי אדמות "חיזוקים" של ציאניד ותאים של "הטובות" במחלות.......אין שום סיכוי להצילו ודינו לעבור סופית לעולם"שכולו טוב".. בנימה לא אופטימית זאת..שבת טובה ומבורכת..
    סגור
  • ואני מוסיף לדברי שני חברי..
    ד"ר ניר 15/05/2015 17:43
    הגב לתגובה זו
    36 0
    ישנה כתבה על הזהב בשכנות לכתבה זאת. אכן..יש בה המון חוכמה. בעולם שחברי מתארים..יעבור העולם למסחר בסחורות עם דגש על זהב..כסף..קפה..(ראו כתבותינו על קוסטה ריקה) באומרי קפה או זהב אני מתכוון לחוזים או אפילו לגידול ואחסנה של סחורות כמו קפה ..קקאו ועוד..או אחסנת זהב בפועל במרתפים ועוד...בהצלחה.
    סגור
  • לחברי/אחי
    אבירם 15/05/2015 17:32
    הגב לתגובה זו
    33 1
    קטונתי על יד עולם הרפואה הנפלא שלך..באתי "רק" מהבנות בתחומי המתימטיקה והכלכלה..אכן..המצב הכלכלי ומן הסתם של השווקים..הוא הגרוע ביותר לפי כל פרמטר. וזה עוד לפני שנגענו ביחסים בינלאומיים. טרור. רעב. מלחמות. אסונות טבע ועוד מריעין בישין. נראה בעליל שצריך להחריב את העולם הישן..המושחת..ההזוי..המשקר..והלא אמין..ולהקים כלכלות בריאות מבראשיתן. המצב כמו שהוא היום משול ודומה לדיברי כותב הכתבה: האוניות טובעות..ואף חמור מכך..אין סירות הצלה. וגם אני בנימה לא אופטימית אך עם תקווה בלב. שבת שלום.
    סגור
  • 10.
    "כמו הטיטאניק"? היא תתנגש בקרחון?
    תחליד על קרקע הים? 15/05/2015 12:46
    הגב לתגובה זו
    3 7
    אנשים יטבעו בלי סירות הצלה? ומה עם דקפריו וסלין דיון?
    סגור
  • 9.
    זה סטפן קינג הסופר? כותב יפה אבל ממש (ל"ת)
    לא מחובר למציאות! 15/05/2015 12:42
    הגב לתגובה זו
    0 7
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    הבנק שפשט רגל למעשה ב 2008 ומאז (ל"ת)
    מלבין הון לאירגוני פ 15/05/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • לא קבל סיוע ולא נעלים אתה סתם מקשקש (ל"ת)
    לא פשט רגל 15/05/2015 15:42
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 7.
    הכלכלה שלכם תקרוס והביטקוין יציל את העולם! (ל"ת)
    עמית 15/05/2015 12:27
    הגב לתגובה זו
    0 18
    סגור
  • 6.
    בנוסף יתכן שטפון באירופה .מלחמה עם רוסיה
    דודו 15/05/2015 12:24
    הגב לתגובה זו
    1 4
    או רעידת אדמה .מספיק עם ההפחדותביום ראשון נכנס חזק ללונגים
    סגור
  • 5.
    ברור כשמש
    המביו 15/05/2015 12:13
    הגב לתגובה זו
    10 1
    הכלכלה לא מאוזנת כבר שנים כתוצאה מריביות נמוכות מידי. הריבית הנמוכה מנפחת את שווי הנכסים. הקטסטרופה בפתח.
    סגור
  • 4.
    אני קניתי אתמול מלא מלא קולים
    מורטזה יפית 15/05/2015 12:00
    הגב לתגובה זו
    2 9
    פשוט ראיתי בכל העולם עליות וכאן לא אז אני חושבת שזה לא הגיוני לכן קניתי קולים ב 20000 אלף שקל ואני חושבת שביום א אני אמכור ב40000 ש״ח בי
    סגור
  • קולים
    אפולו 15/05/2015 20:48
    הגב לתגובה זו
    0 3
    גם אני קניתי קול 1670. פחות מ 2000 לא אמכור. השוק מעולה אין אלטרנטיבה אחרת
    סגור
  • אין סימנים לירידות
    Alexander Elder 15/05/2015 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 10
    עושה רושם שהולך לך. בהצלחה :-)
    סגור
  • קולים?!?
    ארז 15/05/2015 14:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קולים על מה על המעוף?לרוב אין התאמה בין שווקי המניות בעולם למה שקורה כאן הייתי ממליץ לך להזהר ..
    סגור
  • קולים
    לינדה 15/05/2015 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 18
    איזה קול קנית
    סגור
  • 3.
    שטויות במיץ (ל"ת)
    מנסים להפחיד 15/05/2015 11:05
    הגב לתגובה זו
    4 8
    סגור
  • 2.
    בולשיט אחד אחד
    ריאליסט 15/05/2015 10:44
    הגב לתגובה זו
    4 13
    כל המצבים המתוארים בשליטה וניתנים למניעה. כל עוד הריבית לא עולה בחדות השווקים ימשיכו לפרוח. אין אפשרות אחרת.
    סגור
  • 1.
    חרטטנים ב בסבפריים2008 אמרקאים הצילו הבנק שלכם (ל"ת)
    יוסי 15/05/2015 10:20
    הגב לתגובה זו
    5 13
    סגור
  • אחד הבנקים שלא קבלו תמיכה .אגב זה בנק בריטי והוא לא קבל