ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תויגתב יכה
הכי בתגיות

המהפכה בדרך: זה הסיפור הענק מאחורי השקות אפל - תתכוננו לשלם יותר

פרופ' ברק ליבאי מסמן את היעד האמיתי של אפל שבינתיים נלחמת על נתח השוק המתכווץ שלה - "שליטה עצמית היא לא הצד החזק שלנו"
 |  3
מחיר הקידמה
Share
המהפכה בדרך. נכון, ההשקה הנוצצת של מכשירי האייפון 6 וה-6 פלוס אתמול לא חשפה פריצת דרך טכנולוגית כלשהי, אבל אפל שוב שמה את עצמה כמובילת מהפכה - וזה המיצוב שאליו היא תמיד שאפה.


המכשירים החדשים של אפל בעיקר מיישרים קו עם המתחרים הגדולים כמו ה-NOTE 4 של סמסונג והגלאקסי 5 או ה-M8 של HTC. המפרטים הטכניים לא מצביעים על יתרון משמעותי למישהו מהם. אבל הסיפור הוא ההתמקדות של אפל בתחום התשלום באמצעות שירות ה-Apple Pay.

על פניו גם כאן אין חידוש טכנולוגי משמעותי, שכן גם היום אתם יכולים לשלם בתחנות נוחות על קופסת סיגריות באמצעות הסמארפון, אבל צורת התשלום הזו רחוקה מהקונצנזוס - והצעד של אפל יכניס אותה לקונצנזוס מהר מאוד. אז מה המשמעות הגדולה של המהלך הזה מבחינתנו, הצרכנים?

פרופ' ברק ליבאי, מבי"ס אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי, התייחס לאפשרות שהמהפכה של אפל תגרום לאנשים לצרוך יותר והתשובה שלו ברורה "כן, סביר יותר שהשימוש בסמארטפונים ובשעון החכם יעלו את הוצאות הצריכה שלנו."

ליבאי הציג את הדוגמה של כרטיסי האשראי ככזו שמאוששת את ההנחה הזו: "המחקרים מוכיחים - כשאנשים נותנים למשל טיפ באמצעות אשראי, הם נותנים טיפ גדול יותר. יש הבדל בתחושה של הצרכן כשהוא משלם במזומן או באמצעות מכשיר אלקטרוני. מהפכת האשראי לימדה אותנו שיותר קל לאנשים להוציא כסף כשמדובר בכלי אלקטרוני כי אתה פחות מרגיש את זה ביד.""בספרות התנהגות הצרכנים מדברים על הכאב שבתשלום, The pain of pay, ועל פי הממצאים המסקנה היא שכואב פחות כשאתה לא שולף שטרות. ככל שההוצאה הופכת פחות מוחשית ופחות מורגשת בארנק המתרוקן, קל יותר להוציא." - מצד שני, יהיה לאנשים מעקב רציף אחר מצב החשבון שלהם ורמת ההוצאה שלהם, המודעות הזו לא אמורה לגרום להם להיות אחראיים יותר?

"אמפירית זו שאלה מעניינת, אבל לי קשה להאמין שזה יהיה הכיוון. מה שאנחנו יודעים על ההתנהגות הפיננסית של האנשים לא מצביע על זה. כמו שהם לא ממש בודקים את החשבון בסופרמרקט למעט בודדים. כבר היום ישנן אפליקציות פשוטות שמעדכנות את האנשים און-ליין על מצב חשבון הבנק שלהם, אבל כששמים מול זה על המשקל את 'כמה השינוי הזה יגרום לאנשים להוציא יותר כסף?' - להערכתי המאזניים הולכות לכיוון של הגדלת ההוצאות. השליטה העצמית של האנשים היא לא דבר חזק במיוחד."

קטע מהשקת ה-Apple Watch אתמול:


אבל פרופ' ליבאי רואה את המהפכה האמיתית בטווח המעט רחוק יותר: "הסיפור הגדול הוא היכולת לנתח את דפוסי הצריכה של האנשים. תחשבו למשל על iTunes לעומת קניות הדיסקים בחנויות - למה חברות המוסיקה התנגדו כל כך? כי הן הבינו שמי שישלוט על האינפורמציה של הצרכן יוכל להשפיע עליו. האינפורמציה הזו היא המון כוח."

"ברגע שיהיו להם את כל נתוני הצריכה של האנשים הם יוכלו להעביר את המידע לגורם נוסף או להשתמש בו כדי לשלוח לך קופון מסוים, לחשוף אותך לפרסום ממוקד וכו'. הסמארטפון יחשוף אותנו לדפוסי הצריכה שלנו. אבל צריך לזכור שכבר היום, כשאנחנו מורידים אפליקציות חינמיות, אנחנו מאפשרים להן נגישות להמון דברים בעת ההורדה."

"אם נצרף את היכולת לקבל אינפורמציה של בדיוק מה אתה קונה, אתה מאפשר לחברות האלה לנתח את הפרופיל שלך באופן מצוין ו"לעזור לך להגביר את הצריכה שלך". זה המקום לציין, שעדיין לא ברור מה יהיו המגבלות הרגולטוריות שיחולו על אפל והמצטרפים מיד אחריה לגבי הזכות שלהן לעקוב אחרי הקניות שלנו, אבל ברור שיהיה קשה למנוע מהן את הגישה לנתונים האלה.

ובכל זאת, עד שענייין השימוש בסמראטפונים לצורך קניות יוטמע ייקח זמן...

"נכון, זו הראייה ארוכת הטווח. כרגע מעניין את אפל להילחם על השוק עצמו - הסמארטפונים והשעונים. אבל ההסתכלות הארוכה היא מי ישלוט במידע על הצרכן. מתארגנות קבוצות גדולות שכל אחת רוצה לקשור כמה שיותר צרכנים אליהן."

זה המקום להזכיר שנתח השוק של אפל הולך ומתכווץ כשהשנה הערכות בשוק הן שהוא עומד על כ-14%. נתח השוק של סמסונג עומד על כ-25% ובשאר מתחלקות החברות ה"קטנות" יותר כשהכוח העולה היא סין שמצליחה לשים את היד על השווקים מתפתחים בשל יתרון התמחור שלה.

היבט חשוב נוסף שחייבים להתייחס אליו הוא מי ישלוט באופן התקשורת בין המוכר בחנות לבין הסמארטפון שלנו, או כמו שפרופ' ליבאי מכנה זאת: מי יהיה ה"דומיננט דיזיין". השאלה היא אם אפל תיצור בעצמה את הסטנדרט או תצטרף לחברה קיימת שמספקת את המכשור הזה - תהיה לזה השפעה לא קטנה על ההצלחה וברור שלא מעט מתחרים ירצו ליצור את הקישור האלקטרוני הזה בעצמם ולא לתת לאפל לשלוט גם על התחום הזה. ליבאי מציין כי "ככל שהפיתרון הטכני הזה ייושם באופן פשוט יותר המעבר לתשלום בסמאטרפון יהיה מהיר יותר."
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

3 תגובות ב-2 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
2 לא קונה אפל 10/09/2014 15:27 לא ברור מה הרעש,על NFC של LG לתשלומים שמעתם?
בעיקר נראה לי שכולם פשוט כותבים כי אין על מה לכתוב,אפל ממובילה הפכה למובלת עם מסך גדול יותר וטלפון שההבדל היחיד בינו לבין 5S הוא המספר הסידורי....
1 שחר 10/09/2014 13:42 בהשקה אתמול אמרו בפרוש שאפל לא תעקוב אחר הרגלי הקנייה (ל"ת)
קליפ 13/09/2014 08:58 אמרו שלא יעקבו?זה מה שמדאיג!!
אם לא תכננו וזממו לעקוב,אז למה צריך להכחיש?חייבים לעקוב אחרי התמימים והמטומטמים כמוך......
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש
כל הזכויות שמורות לחברת ביזפורטל בע"מ מקבוצת קו מנחה © |תנאי שימוש | לאתר אקטיבטרייל
לחץ לביטול הצגת המידע המורחב על מדד/נייר בבר המדדים, לחיצה נוספת תשיב את המידע.