נחשף: ההפסד של JP מורגן היה ל"סוחר האשראי הטוב בעולם" - בועז ויינשטיין

המקום שאליו הלכו ה-2 מיליארד דולר. בן להורים ישראליים לשעבר ש"לקח" מזראטי מבאפט, עשה זאת. אז מי זה בועז ויינשטיין?
בועז ויינשטיין, צילום: SABA CAPITAL, יח"צ
ענק הבנקאות האמריקני ג'יי.פי מורגן היכה גלים בשוקי וול סטריט בסוף השבוע האחרון לאחר שחשף הפסד של יותר מ-2 מיליארד דולר בהימורי נגזרים בשוק האשראי. היום התגלה שמי שסחר בצד השני של ההימור ולמעשה הרוויח מהפוזיציה של ג'יי.פי מורגן, הוא מנהל קרנות גידור מוכר וסוחר ממולח.

ה'ניו יורק פוסט' מדווח היום בהתבסס על מקורות בענף קרנות הגידור כי הסוחר שלקח חלק גדול באירועים אלו הוא לא אחר מבועז ויינשטיין, סוחר שנחשב כעילוי בשוק ההון הגלובלי ובעל זיקה ישראלית מהותית.

הסיפור החל בכך, שמנהל השקעות ב-ג'יי.פי מורגן, ברונו איסקיל, המכונה גם "הלוויתן מלונדון", פתח פוזיציית שורט גדולה על חוזי על מדד CDX IG 9. מדובר בחוזים על מדד העוקב אחר ביצועי 125 מניות של החברות הגדולות ביותר בצפון אמריקה דוגמת וולט דיסני ולוקהיד מרטין. 'הלוויתן מלונדון' היה כל כך בטוח בעצמו עד כדי כך שהגדיל את הפוזיציה שלו עם הזמן לכמות, שבדיעבד, לא הייתה מקובלת על ראשי הבנק. המנכ"ל, ג'יימי דימון אמר עם חשיפת הפרשה: "ככה לא מתנהלים אצלנו".

ויינשטיין, שייסד את קרן הגידור 'סבא' (Saba) ב-2009, הוציא הודעה למשקיעים כי הוא ממליץ על אותם חוזי CDX IG 9 מכיוון שהם "מאוד אטרקטיביים". גם הוא היה בטוח בעצמו ופתח פוזיציית לונג גדולה בעצמו בסביבות 120 נקודות בסיס.

בהתחלה, האינדקס לא הגיב כראוי והחל לאבד גובה אך ויינשטיין לא נכנע בקלות והאמין בעמדה שנקט. באותו הזמן ה'לוויתן' המשיך למכור חוזים בשוק במאסיביות והוריד את המחיר עד לרמה של 105 נקודות בסיס ביום 21 במארס.

שבועיים לאחר מכן הגלגל החל להתהפך והחלו לצוץ דיווחים על הפוזיציה המוגזמת שפתח ה'לוויתן'. וכך היה שכוחות השוק שלחו את המחיר במהירות לעבר 130 נק' ו-JP מורגן נאלץ לסגור את הפוזיציה בהפסד גדול מאוד. נכון לאתמול, החוזים המדוברים נסחרו ב-146 נק' בסיס. בשוק משערים כי עוד 12 גופים כגון סיטיבנק, קרדיט סוויס וקרן הגידור BlueMountain, הצטרפו לפוזיציה של ויינשטיין והרוויחו בגדול.

ויינשטיין, שקרן הגידור שלו מנהלת כ-5.5 מיליארד דולר, מוכר בשל ההצלחה שלו בעולם. הוא נולד לאם ישראלית ולאב אמריקני וציין לא פעם כי הוא מרגיש "ישראלי בליבי". כשחקן אמן בשחמט ואהבה למשחקי פוקר (וורן באפט הזמין אותו למשחק פוקר בו זכה ויינשטיין במכונית מזראטי) הוא גם מצטיין במסחר ונחשב כסוחר הטוב בעולם בשוק האשראי.

בשנת 2011 זכה ויינשטיין להכנס לרשימת בעלי השכר הגבוה ביותר בין מנהלי קרנות הגידור. הוא דורג במקום ה-25 עם שכר שנתי של 100 מיליון דולר. ויינשטיין זכה גם לפרסום בשיא המשבר של 2008 עת ניהל את חטיבת המסחר באשראי של דויטשה בנק. הסוחר שהצטרף לדויטשה בנק בגיל 24 וטיפס במהירות לתפקיד הניהולי בכיר ביצע הימורים בשוק וגרם לבנק הפסד של 1.8 מיליארד דולר, כאשר הוא רושם את ההפסד הראשון שלו מבין 11 השנים שבהן עבד בענק הבנקאות הגרמני.
תגובות לכתבה(31):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    אני לא מבין את הדילר של מורגן.למה ב-105 הוא לא סגר...
    אנונימי 29/05/2012 15:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אותו דילר של מורגן יכל לצאת גדול אם היה סוגר פוזיציה ב-105-107 .הכל היה יכול להיות שונה.אילו החיים .אחד בוכה השני צוחק.
    סגור
  • 19.
    מה קשור
    זאק 18/05/2012 09:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הקשר אם זה ישראלי יהודי או גוי ולישראלונים שכותבים פה שטויות כגון זה ישראלי עשה את הנזק לכו תלמדו מסחר ל שוק ההון זה מסחר ביזנס תחשבו על סיטואציה הפוכה שבו הוא היה מפסיד 2 מליארד
    סגור
  • 18.
    זה שוק הון ולא קאזינו?!?..זו הצרה!.
    חברל' ך 17/05/2012 08:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהפכו את שוק ההון ללאס וגאס הכי גדול בעולם!!! אני לא זז מהמק" מ והפק" מ,ואג" ח ממשלתי. הכל ייקרוס. לפחות ישן בשקט.
    סגור
  • 17.
    עשה בית ספר לכולם
    פו הדוב 17/05/2012 01:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל התגובות נגדו הם מקינאה
    סגור
  • 16.
    יכל בקלות להיות הפוך ..סתם הימור שהצליח .
    מור 16/05/2012 17:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לשאול את נוחי דנקנר כשהיה ב2009 גאון לרגע ..כשאחד מהמר על השחור והשני על אדום בדרך כלל למי שיש יותר מזל באותו רגע זוכה ..מה שבטוח שאף אחד מהם לא " הגאון " הישראלי ולא הלויתן האנגלי לא היו היה מפסידים את כספם שלהם בהימור המטורף והמנצח בהימור על כספי אחרים מקבל בונוס ענק..אחלה עבודה
    סגור
  • 15.
    הסבר פשוט
    1 16/05/2012 17:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל משחק של למי יש גדול יותר ומי חזק יותר . משחקים פשוטו כמשמעו על סכומי ענק על הימורים ומאותו רגע גם פועלים באגרסיביות כדי להשפיע על ההימור .לא גאונים ולא חכמים גדולים . תנו לכל ילד לנהל סכומים בלתי מוגבלים ותראו איך בעזרת הכח הוא מרוויח.
    סגור
  • 14.
    שוק ההון
    ש" י 16/05/2012 16:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התהליך שמתואר בכתבה מעורר שאלה. האם שוק ההון מנוהל על בסיס כלכלי או שוק שמבוסס על חוקים של משחקי פוקר. אז מה הפלא שישנם משברים בשוק הזה. הבעיה היא שזה גורר אחריו שווקים אחרים כמו שוק העבודה (אבטלה) ושוק המוצרים. כל הרגולציה החדשה לא בלמה שום דבר כי עקפו אותה. אם שחקן אחד גרם לבנק הגדול להפסד כזה אז המסקנה היא, לסגור את כל האוניברסטאות וללמד משחקי נוכלות והנוכל הגדול יותר הוא יהיה המנצח. ש" י
    סגור
  • צודק צודק 100% (ל"ת)
    יוסישוקי וסי 16/05/2012 23:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    התגובות הראשונות נכתבו ע" ס קריאת הכותרת בלבד
    בוננזה 16/05/2012 15:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהינה גרועה ומטעה !
    סגור
  • 12.
    פשוט מהמרים- גודל ומזל לא יותר מזה
    אייל 16/05/2012 15:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא להאמין- ככה הם עובדים . פשוט הימור נטו - אחד מצליח השני מפסיד. גודל ומזל לא יותר מזה- והכי חשוב כספים של אחרים .
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    וויינשטיין הרוויח בגדול
    עינת 16/05/2012 14:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרוויח 100 מיליון דולאר לשנה ,יש לו מזל שהוא לא חי בישראל . כאן בטח היתה לו משכנתה ענקית .
    סגור
  • 10.
    אין חדש תחת השמש- בואו ללמוד איך להימנע
    יניר 16/05/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכו על תעודות סל ומדדים . גם החזקים ביותר עושים שטויות כאשר הם מנסים לנצח את השוק . תחזרו לפשטות ולשקיפות. ממליץ על תיקי אינבסט. מודה שאני לא אובייקטיבי כי אני שם אבל כואב לי לראות את כל הפראיירים בוכים
    סגור
  • 9.
    אתם לא יודעים לקרוא?
    מוני 16/05/2012 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא הרויח 2B $
    סגור
  • בשביל ישראלים הרוויח וגרם לאחר הפסד זה בסדר (ל"ת)
    אופי חרא 16/05/2012 14:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    הכותרת בלבלבת ניסוח גרוע -לא מבינים חושבים שה
    דרור 16/05/2012 14:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותרת בלבלבת ניסוח גרוע -לא מבינים חושבים שהישראלי אשם
    סגור
  • 7.
    (: (ל"ת)
    wobder tip 16/05/2012 14:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ישראלי עשה את הנזק ? מה ההבדל בינך לבין אלה
    נילי 16/05/2012 14:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמשמיצים את היהודים בעולם.? אני מקווה בשבילך שלא הבנת די הצורך את המאמר ! מכל מקום תצפה שיהיו עוד הרבה " איינשטנים" יהודים בכל התחומים בארץ ובכל העולם , שיגרמו רק נחת לעם ישראל וגם לעולם כולו .
    סגור
  • 5.
    הברבור השחור
    אבי 16/05/2012 14:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא לא קרא את הספר אבל בסוף תמיד זה מה שיקרה
    סגור
  • 4.
    מהמרים...
    יניב 16/05/2012 14:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז מה הם עושים שם בעצם??? מהמרים בגדול על כסף של אחרים. איזו תרומה כלכלית יש במעשים שלהם? סתם משחקים של ילדים מגודלים, על חשבון החוסך הקטן... מישהו מוכן להסביר לי מה הרעיון, ואיזה ערך כל המהלכים הללו יוצרים. למה שלא ילכו למלא לוטו, ואם אפשר, שיקנו את הכרטיסים מכספם...
    סגור
  • רק הכרישים - הקטנים עובדים בשיטת אינבסט
    משוגע 16/05/2012 14:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזמן עברנו לתעודות סל
    סגור
  • 3.
    בכל ההונאות היהודים מעורבים (ל"ת)
    עובדה 16/05/2012 14:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ההוכחה לכך היא שזה כתוב בפרוטוקולים של זקני ציון (ל"ת)
    מלמל 23/05/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • נוח ב-18 שגיאות.... גם המגיב טמבל
    וגם זה שהגיב לא מבין 16/05/2012 19:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית, השקעה במניות בבורסה, זה לא " סכום אפס" ... " השקעה" או משחק באופציות (מעוף, למשל) - זה משחק סכום אפס. והעיקר: תמיד יהיה הטמבל האוטו-אנטישמי הקטן (שגם לא מבין בטח מה זה אוטו-אנטישמי... לא זו לא המאזארטי שויינשטיין הרוויח מבאפט) שישר יאשים את היהודים וכאלה. אז ראשית, אין פה שום הונאה, אלא " הימורים" ושנית, מי שגרם לבנק להפסיד זה דווקא הגוי (עכשיו זה בסדר?) של JP, שניסה להפיל סקטורים ועשה שורטים - ואכל אותה בכיף! היהודי שלך דווקא חשב אחרת, וגם המליץ לאחרים על כך - והם הרוויחו בגדול.... הלוואי עלי.
    סגור
  • 3- לא הבנת, זו לא הונאה , זה להרוויח על גבם
    ליאור 16/05/2012 14:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של אחרים, ככה זה במשחק סכום אפס כמו הבורסה.
    סגור
  • 2.
    הישראלי גרף רווח מהימור נגד הסוחר של JP
    ישראלי הרוויח 16/05/2012 14:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פשוט מדהים שבנק כמו JP משחק בשוק הימורי הנגזרים, בפוזיציות כאלו גדולות. השתן עלה להם לראש, ככה זה כשהרווחים הם פרטיים וההפסדים ציבוריים
    סגור
  • צודק
    מצטרף 16/05/2012 14:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבחנה יפה ומדוייקת.
    סגור
  • 1.
    למה לא מפליא שישראלי עשה את הנזק? (ל"ת)
    גל 16/05/2012 14:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • לגל ה" יפה נפש"
    דויד נ. 16/05/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה לחייב להגיב מהר ולנסות להצטייר כיפה נפש לצורך הלקאה עצמית שלא במקומה. הסוחר של JP הימר בדיוק כמו הבחור הישראלי (לשעבר), רק בכיוון הפוך. כך שהתומנה הייתה יכולה להיות גם הפוכה. ואז מה היית אומר? נגד הסוחר מ JP? לא! כי אתה כנראה מהסוג שאוהב הלקאה עצמית ולא חשוב מה היא המציאות. אגב, יחד עם הבחור זכו להרוויח עוד כמה בנקים שהימרו כמוהו, מה לגביהם?
    סגור
  • האשמה כולה על .JP MORGAN
    אבישי 16/05/2012 14:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמהמרת כמו בקזינו , במקום להיות יותר שמרנים.
    סגור
  • גיי.פי
    ישראלי 16/05/2012 14:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תגובתך אנטי ישראלית הבחור גאון פיננסי אז תיקרא את הניכתב ותגיב
    סגור
  • טעות בידך