קרן המטבע הבינלאומית: יש להעלות את הצפיפות בת"א

קרן המטבע מסמנת בדו"ח השנתי מסמנת את הגורמים שעשויים להביא לירידת מחירי הדיור, ומצביעה על בעיית הפקקים בישראל: "החמורה ביותר בין מדינות ה-OECD"
 |  (15)
תל אביב, צילום: אלכסנדר כץ
קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הגישה היום את עיקרי הדו"ח השנתי על מצבה של הכלכלה הישראלית, ובו התייחסויות להיצע הדיור המצומצם ולהשקעה הנמוכה בתשתיות שמביאה את ישראל להיות המדינה עם בעיית הפקקים החמורה ביותר בין מדינות ה-OECD.
בין שלל הסעיפים קרן המטבע מתייחסת לשוק הדיור בישראל ומזהירה כי הירידה בהשקעות בדיור במהלך 2017 בשילוב הירידה בהתחלות הבנייה, מעלה את האפשרות לעליית מחירים בשוק הדיור. להערכתם, צמצום ההשקעות בדיור צפוי להביא לכך שגם ב-2018 תימשך מגמת הירידה במספר התחלות הבנייה.
בקרן המטבע מציעים 3 נקודות עיקריות לייחוס:
1. אספקת קרקע, תחרות ורגולציה. בקרן המטבע ממליצים להרחיב את המכרז על קרקעות ולמנוע מגבלות על זמינות הקרקע, וכן לקצר את עלויות וזמן הבנייה יחד עם פתיחת הדלתות לחברות זרות בענף הבנייה שייכנסו לישראל.
2. תמריצים עירוניים. כדי לעודד את הפיתוח לבניית דירות למגורים, בקרן המטבע ממליצים להעלות מס רכוש מוניציפלי. יחד עם תמיכה ממשלתית אלו יתרמו להמשך פיתוח תשתיות ושירותים ציבוריים.
3. הרחבת התחדשות עירונית. בקרן המטבע מציינים כי מערכת תחבורה ציבורית מפותחת יכולה להרחיב את אזורי התנועה ולהפחית את הביקושים במרכזים מרכזיים. "לכן, תכניות להקמת מטרופולין יתקבלו בברכה", כתבו בקרן המטבע. "הצפיפות העירונית בתל אביב נמוכה יחסית, ולכן יש להתניע תהליכים של התחדשות עירונית ולהעלות את הצפיפות בת"א".
בתוך כך, בקרן המטבע מודאגים ממצב התשתיות בישראל וסבורים כי התחבורה הציבורית בישראל הינה הגרועה מבין מדינות ה-OECD. קרייג בימונט, מנהל הצוות של קרן המטבע אמר הבוקר במסיבת עיתונאים: "ישראל סובלת מהשקעות נמוכות בתשתיות והמצב הזה יילך ויחמיר ככל שהדמוגרפיה תאתגר אתכם. הישראלים ימשיכו לקנות מכוניות, ולאור העובדה שלוקח הרבה זמן להשלים עבודה על תשתיות, ושלא תהיה לכם תחבורת המונים בעתיד הקרוב היינו מציעים לממשלה להביט בטווח הקצר על האתגר של שליטה בביקוש. זאת, בין אם באמצעות חלוקה ברכבים ונסיעה שיתופית, או הנהגה של איגרות גודש, בדומה למה שנעשה בלונדון ובערים אחרות. כל הזמן הזה שאתם מחכים בפקקים וסובלים מתשתיות גרועות פוגע בכם".
קרן המטבע ציינה לחיוב את מצבה של הכלכלה הישראלית, את הצמיחה ואת שוק העבודה. בקרן המטבע ממשיכים לראות את המשק הישראלי מפגין עלייה בצמיחה יחד עם עלייה באינפלציה בשנים 2018-2019, אם כי קצב העלייה באינפלציה אינו ודאי. 
בתוך כך, לפי נתוני קרן המטבע, הכלכלה הישראלית צמחה בשנת 2017 בשיעור של 3.4%, בהובלת צמיחת הביקושים המקומיים והשיפור בצמיחה הגלובלית. שיעור האבטלה פוחת בקצב קבוע לאורך השנים האחרונות, ירד מתחת ל-4% בתחילת 2018 ותמך בעליית שכר רוחבית במשק בשיעור ממוצע של 3.3% לשנת 2017.
תגובות לכתבה(15):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    מסוכן לרכז את כל היהודים בגוש דן
    ישראלי 15/03/2018 15:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כבר היום ת"א וגוש דן צפופים מאד, וציפוף נוסף משמעותו יכולת לחסל את מדינת ישראל עם פצצה גרעינית טקטית קטנה. חייבים לעודד פיזור אוכלוסיה לאזורים נוספים כמו חיפה והקריות, י-ם, ב"ש, אשדוד ועוד. יש שטחים פנויים ענקיים בשרון ובנגב. אין שום בעיה להכפיל ולשלש את ב"ש. אפשר לבנות שם תל אביב שניה.
    סגור
  • 13.
    לא ניתן להעלות את הצפיפות אם לא ישקעו
    ברק 14/03/2018 19:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בתשתיות. אגרת גודש זה עונש לציבור על מחדלי השלטון.אם לא משקעים בתשתת אפשר פשוט לקחת לכולם את המכוניות.
    סגור
  • 12.
    מטומטמים תציעו הצעה פשוטה רכבות תחתיות בכל גוש דן ובערי
    תום 14/03/2018 17:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובערים הגדולות זה מה שיפתור את הבעיה בכבישים ורק זה ולא ההמצאה של ישראל כץ הקומבינטור רכבת קלה בתל אביב שתעלה ותרד מעל ומתחת פני הקרקע כמו בדיחה ועושה פקקים ובקושי תיסע במהירות של חלזון בגלל שכשעולה לפני הקרקע צריכה להוריד 5 הילוכים
    סגור
  • 11.
    תחבורה ציבורית רכבות שרות אפליקציה וובר היה ...
    1 14/03/2018 17:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פותר הרבה מהמכוניות שנוסעות כל יום בכביש .
    סגור
  • 10.
    שעה נסיעה ...מדרום ת"א לצפון ת"א ..זה צפיפות
    ניר 14/03/2018 16:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איפה הם חיים בפאריס רומא או לונדון ? אין רכבת תחתית ויש חום אימים ברחוב איך בדיוק נגיע לעבודה ? בחלומות ? לוקח מעל שעה ורבע מדרום תל אביב לרמת החייל לעבודה קודם כל שתיהיה תחבורה ציבורית .. אחר כך צפיפות
    סגור
  • 9.
    למה שקרן המטבע העולמית תעשה משהו אמיתי כמו לאסור
    בא 14/03/2018 15:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מיסחר עם מדינות עבדים קומוניסטיות ,הם תמיד ימכרו יותר זול .
    סגור
  • 8.
    כול זמן שאין תחבורה ציבורית בשבת, לא יזוז כלום
    מחלבת מיסים 14/03/2018 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 1
    וזה אינטרס מובהק של המדינה החולבת את בעלי הנדלן והרכב עד העצם.
    סגור
  • 7.
    להעלות את הצפיפות בתל אביב
    חחח 14/03/2018 14:50
    הגב לתגובה זו
    2 1
    איזה מטומטמים, אולי תמליצו להעביר את נתב"ג לאי בים ולבנות על השטח שלו עוד תל אביב, נשמע לי המלצה יותר חכמה, מי הליצנים האלה בקרן המטבע העולמית, חבורת חכמולגים
    סגור
  • 6.
    העיריה הופכת את חיי התושבים לגיהנום
    גודמן 14/03/2018 13:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חניות? לא צריך. מצלמות? צריך כל הזמן לקרוא היכן מותר היכן אסור לנהוג ובסוף מגיע הקנס. לדבר אין עם מי. ארנונה בשמיים. העיקר שהקופה מלאה.
    סגור
  • 5.
    חחחחחחח הצחקתם אותי הנוכלים בכנסת יעלו מיסים לכל המסכני
    חחחחחח 14/03/2018 11:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ם ולא יעלו מס רכוש ונחשו למה
    סגור
  • 4.
    וויתרו בזמנו לערביי ישראל על החובות למס רכוש (ל"ת)
    אדמות ובתים 14/03/2018 11:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    אין שום חדש בהמלצות שלהם. מכל זה ביבי יאמץ רק המלצה אחת
    קרן המטבע 14/03/2018 11:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    להעלות מס רכוש. ימשיכו ככה והישראלים לא רק שלא יקנו פה בגדים גם דירות לא יקנו פה
    סגור
  • 2.
    העלאת מס רכוש פירושה ייקור מחירי הנדל"ן בישראל (ל"ת)
    כנגורו 14/03/2018 11:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    יש קישור לדוח שנוכל לקרוא ממקור ראשון? (ל"ת)
    אנניטו 14/03/2018 11:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • לפי ההקשר לדעתי התכוונו לארנונה בתוך מסים להעלות
    דוקטור גוגל 14/03/2018 16:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    http://www.imf.org/en/News/Articles/2018/03/14/mcs031418-israel-staff-concluding-statement-of-the-2018-article-iv-mission
    סגור