ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

סערה סביב ביטול שירת "התקווה" בטקס באוניברסיטה העברית

דגל ישראל, צילום: Getty images Israel
הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים תקיים הערב (ה') טקס להענקת תעודות לבוגרי הפקולטה למדעי הרוח, שירת ההמנון הלאומי "התקווה" לא תתנגן שם. כך נחשף הבוקר בגל"צ. 
לטענת האוניברסיטה הסיבה לאי השמעת ההימנון היא התחשבות בסטודנטים והאורחים הערבים שיגיעו לטקס.  "לא קיימת הוראת חוק ו/או הנחיה של המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לשירת המנונים בטקסים אקדמיים, אי לכך אין שום בסיס לכל טענה מול האוניברסיטה העברית בנושא", כך נמסר מהנהלת האוניברסיטה, שם הבהירו כי  בטקסים הממלכתיים שירת ההמנון מנוגנת כמקובל אך בטקסים אקדמיים אין מחויבות לנגן את ההמנון.
​במכתב שהעבירה אמש תנועת "אם תרצו" לדיקן הפקולטה למדעי הרוח, דרשה לנגן את ההמנון. דודי אלצופין, סטודנט באוניברסיטה העברית וראש תא "אם תרצו" באוניברסיטה העברית אמר כי "היכנעות האוניברסיטה ואי השמעת ההמנון היא לא פחות מהרמת דגל לבן לצדדים המאיימים על קיומנו. לא ניתן לזה לקרות".
ההחלטה עוררה ביקורת רבה במערכת הפוליטית. בתוך כך, השר בנט שוחח עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' בן ששון, והבהיר כי האוניברסיטה היא גוף ציבורי בישראל שעליו לכבד את המדינה ולא לפגוע בערכיה. בתגובה התחייב ששון לנגן את ההמנון בטקסים הממלכתיים ולבדוק את האירוע המדובר.
רה"מ נתניהו אמר כי "ההחלטה מבישה. זה שיא של התרפסות, ההיפך מגאווה לאומית. אנחנו גאים במדינה שלנו, בדגל שלנו, בהמנון שלנו, וזה רק מחזק את דעתי להעביר את חוק הלאום שאנחנו מובילים, כדי לעגן בחוק את הסמלים הלאומיים שהם כל כך יקרים לנו".
ח״כ איילת נחמיאס התייחסה גם היא להחלטת האוניברסיטה: "לא ברור לי כיצד נתקבלה ההחלטה אבל זה לא יכול להיות הפתרון למסר של כבוד לציבור הערבי באוניברסיטה - עם כל החשיבות שיש למתיחת הגשרים בין המגזרים השונים". ח"כ לבני הוסיפה: "החלטת האוניברסיטה העברית היא טעות - ומשחקת לידי קיצוני הימין".
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין אמר: "למוסד שבו אוסרים לשיר את ההמנון הלאומי - אין תקוה ואין רוח. אני קורא לממונים להפוך את ההחלטה לאלתר".
שר הביטחון אביגדור ליברמן צייץ בטוויטר: "לבטל את שירת "התקווה" בסיום טקס באונ׳ העברית בירושלים? כבוגר האוניברסיטה העברית נדהמתי. אני קורא לראשי האוניברסיטה לשנות את ההחלטה התמוהה הזו".
תומר פרסיקו, עמית מחקר במכון שלום הרטמן, כתב כך בעמוד הפייסבוק שלו: "ביטול שירת התקווה בטקס באוניברסיטה העברית מתוך "התחשבות בצד השני", כלומר, בסטודנטים הערבים, הוא מטופש ומופרך. לא רק מפני שהתקווה היא ההמנון הלאומי ואין מדינה נורמלית מצנזרת את ההמנון הלאומי שלה, ולא רק מפני שכל שיח ה"פגיעה ברגשות" מוגזם ומזיק, והופך עניין סובייקטיבי לקריטריון עליון לעיצוב המרחב הציבורי, כאילו שאם מיעוט אתני או דתי (ערבים, חרדים, דרוזים וכו') מסויים יעלב ממשהו כולנו אמורים להפסיקו".
עוד כתב פרסיקו כי "העניין הזה מטופש ומופרך גם מפני שהסטודנטים הערבים אינם "הצד השני". נכון, הם לא יהודים ולא ציונים. אבל הם ישראלים, ראשית פורמלית, וזה חשוב כמובן לצורך תביעת זכויות וטובות באופן שווה. שנית, אפילו על פי עמדותיהם. אחוזים גדולים והולכים של ערביי ישראל מזדהים עם המדינה ושמחים לחיות בה. על פי מחקר של המכון למדיניות העם היהודי, לא פחות מ-23% מהם אומרים שזהותם העיקרים היא ישראלית. 58% מזדהים כערבים, ורק 14% כפלסטינים. אני לא חושב שערבי אמור לשיר שיש לו בללב נפש יהודי, אבל אני לא חושב שהוא אמור להיעלב כשמסביב יהודים שרים שלהם יש. ואני חושב שרוב הערבים הישראלים בין כה וכו לא ממש נעלבים מזה".
הרב הפובליציסט חיים נבון כתב כך בעמוד הפייסבוק שלו: "בטקס חלוקת התארים במדעי הרוח באוניברסיטה העברית לא ישירו הערב "התקווה", כדי לא לפגוע בסטודנטים הערבים. זו דוגמה בולטת איך "הפגיעה ברגשות" הפכה מנושא שבין אדם לחברו לבולדוזר פוליטי. כבר אין מדובר בחובת נימוס פרטית - אל תגיד לבן אדם "אתה מכוער וטיפש" - אלא בתכתיב של מדיניות עקרונית: אל תאושש את הזהות שלך. בתואנה של פגיעה ברגשות מנסים לרסק כל זהות פשוטה: משפחתית, קהילתית, דתית, לאומית. מה שמכונה "הפוליטיקה של הזהויות" אינו באמת חזרה למושג הזהות, כי הוא מאושש כלגיטימי רק זהות אופוזיציונית, זהות של מיעוט, וגם זה רק ככלי נשק נגד מה שמכונה "הזהות ההגמונית". במקום שכל אדם סביר רואה זהות בריאה של אהבה ושמחה, תלמידיו של פוקו רואים רק מאבקי כוח ודיכוי והגמוניה. אברהם מאסלו אמר שמי שיש לו ביד פטיש, כל בעיה נראית לו כמו מסמר; על דרך זו, מי שיש לו ביד פוקו, כל זהות נראית לו כמו דיכוי".
עוד כתב נבון: "והנה המפתח לשאלה המטרידה את אלו מאנשי מדעי הרוח שעוד נותרה בהם רוח: למה תחום מדעי הרוח בישראל קורס. אל תאשימו את הסטודנטים, שמחפשים רק תכל'ס. תאשימו את עצמכם: למה ללכת ללמוד מדעי הרוח שכבר לא אומרים שום דבר משמעותי לרוח האדם ולטבע האדם, אלא רק מנסים להשמיד, לפרק, להרוס ולאבד? למה ללמוד מדעי הרוח שנדמים כמין מסע צלב מתמשך נגד נשמת האדם והישגי הציביליזציה? למה ללמוד מדעי רוח שאין בהם תקווה?
תגובות לכתבה(43):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    חלקים הולכים וגדלים, מתנתקים ריגשית מהמדינה.
    עמוס 23/05/2017 10:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השנה כמעט ולא הונפו דגלים בבתים ובמכוניות ביום העצמאות. הדגל וההמנון מזוהה כיום עם מירי רגב והמתנחלים. מי שלא שייך להם מסווג כבוגד, כך שחלקים גדלים באוכלוסיה מרגישים נתק מהמדינה.
    סגור
  • 34.
    אף פעם לא שרו את ההמנון בטקס תעודות באוניברסיטה העברית
    גבי 22/05/2017 09:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    fake news
    סגור
  • 33.
    וכשחרדים לא שרים התקווה אז אתם שונאים אותם!
    סמי 21/05/2017 13:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צביעות! חרדים לא שרים התקווה. ביג דיל. הם נאמנים לעם ישראל ותורמים לחברה כמו איחוד הצלה, יד שרה, מתפללים לשלום העם ועוד. הערבים פה עם הכי הרבה זכויות אז מה איכפת להם שישירו התקווה? אז שמי שירצה ישיר ומי שלא רוצה שלא ישיר.
    סגור
  • 32.
    ומה עם דגל המדינה
    שושי 20/05/2017 22:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זו לא רק ההימנון הלאומי. באוניברסיטת חיפה לא הרשו להניף אץ דגל המדינה בנימוק של פרובוקציה. רוח רעה אנטי לאומית נושבת באוניברסיטאות. שלא לדבר על אונ. ב"ש שמוציאים חילים במדים מהרצאות.
    סגור
  • 31.
    מדוע לא משנים את שם המוסד?
    ג 20/05/2017 11:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה פוגע ברגשות המיעוטים דוברי שפות אחרות כגון ערבית. מודע לא לקרוא לה רק האוניברסיטה? מדוע לא יוסר דגל ישראל, שכידוע מורכב מערכים יהודיים כגון מגן דוד, צבע ופסי הטלית וכו'? מדוע לא מסירים את שם המדינה "ישראל" מכל כיתוב באוניברסיטתה הזו, שהרי זה שם מפלג שמצביע על זהות מסויימת? למה האפלייה הזו מצד הפרופסורים חשוכי המחשבה? משתמשים בעלה תאנה כמו הסרת ההמנון בכדי להנציח את הגענות שלהם שהרי הם זקוקים למדינה הזו כדי שתממן את בור השומן עליו הם יושבים (כידוע ללא תקציב המדינה מזמן הם היו פושטים את הרגל בשל השתולללות המשכורות והפנסיות המטורפות שלהם)
    סגור
  • 30.
    אוניברסיטה ערבית לא עברית
    אריק 20/05/2017 10:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש לו מזל לדיקן שאני לא לומד שם לשלול לו את האזרחות ולהעיף אותו ללמד בביר זית
    סגור
  • 29.
    הפתרון היחיד
    אריאל 19/05/2017 16:11
    הגב לתגובה זו
    10 2
    הוא הפסקת התקציבים. גם אם יגיעו לפשיטת רגל ולהרס האקדמיה. במצב הנוכחי עדיף שלא תהיה השכלה גבוהה בארץ או שתמומן באופן פרטי ואז שיעשו מה שהם רוצים כולל השמעת ההמנון הפלסטיני.
    סגור
  • 28.
    השמאל עדיין שולט באוניברסיטאות כמו בתקשורת המנהל
    רז 19/05/2017 14:53
    הגב לתגובה זו
    14 0
    האזרחי,משרד החוץ,"תרבות" צריך לפטר את הפקידות האנטי ציונית הזו
    סגור
  • 27.
    בית נוסף בהמנון
    שלמה 19/05/2017 12:26
    הגב לתגובה זו
    1 14
    כבר מזמן היו צרכים להוסיף בית נוסף בהמנון, כך שיאחד את כל המיעוטים החיים בארץ.
    סגור
  • 26.
    מה עם רגשות הרוב? אם ידגדגו את הרוב, הוא לא יצחק?
    סתם אחד 18/05/2017 19:42
    הגב לתגובה זו
    14 0
    לעם היהודי אין שום סיבה להכנס למערבולת ההתנצלויות של התרבות המערבית. לא העסקנו עבדים, לא עשינו קולוניזציה, לא חוללנו שתי מלחמות עולם. עמי המערב שמרגישים אשמה כלפי מיעוטים - שייתנו להם. לנו אין סיבה.
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    צריך לפטר מידית ולהעמיד לדין את ראשי האוניברסיטה. (ל"ת)
    לא יאמן לאן הגענו 18/05/2017 16:21
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 24.
    לשנות את שמה ל"אוניברסיטה הערבית" ולהפסיק את תיקצובה! (ל"ת)
    שמאלנים נאלחים 18/05/2017 12:04
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 23.
    בן ששון הוא גיסו לש אברום בורג ,מבינים ? (ל"ת)
    החתול והשמנת 18/05/2017 11:48
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 22.
    בואו ונשמיד את המפעל הציוני
    הרצל 18/05/2017 11:35
    הגב לתגובה זו
    10 0
    לא יאומן.... איך היהודים במדינת ישראל מתביישים במדינתם ובצדקת דרכם ומרגישים לא בנוח מאוכלוסייה שרצתה ועדיין רוצה להשמיד את היהודים בישראל יחד עם המפעל הציוני. בושה וחרפה !!! לאן הגענו ?
    סגור
  • 21.
    מקדש ואבן נגף
    יש תיקווה !!! 18/05/2017 11:26
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הלו מגדל השן, ברומא תתנהג כרומאי. לא אתפלא אם בעתיד ישירו , שומו שמיים, באוניברסיטה ה ע י ב ר י ת, את האינטרנציונל בכל אירוע. בושה וחרפה !!!
    סגור
  • 20.
    אוניברסיטה עברית???
    חני 18/05/2017 11:15
    הגב לתגובה זו
    10 0
    כל גוף ממשלתי /ציבורי שמקבל תקציב מהמדינה-שישירו בו את התקוה עם סיום הפעילות. לא רוצים-אין דבר כזה. האוניברסיטה לא שייכת לעובדים אלא למדינה. באוניברסיטה פרטית שיעשו מה שרוצים
    סגור
  • 19.
    היכן התגובה של מירי רגב?
    hgec 18/05/2017 11:08
    הגב לתגובה זו
    11 1
    במקומה: לסגור מיד את האוניברסיטה העברית!
    סגור
  • 18.
    העיקר רציתם 2 מדינות
    דנה 18/05/2017 11:00
    הגב לתגובה זו
    15 0
    מדוע רציתם 2 מדינות אם מדינת ישראל הכילה בתוכה מליונים של מחבלים ?
    סגור
  • 17.
    לבטל כל תמיכה
    חיימון 18/05/2017 10:57
    הגב לתגובה זו
    19 0
    אין לתמוך כלכלית במי שלא מציין סמלים לאומיים
    סגור
  • 16.
    ואני חושב שהגיע הזמן להחליף הימנון.
    קורמורן 18/05/2017 10:48
    הגב לתגובה זו
    2 24
    התקווה היא הימנון של ציפיה ותקווה להיות עם חופשי בארצנו, דבר שהתגשם לפני כמעט 70 שנה. התקווה מתאימה אולי ליהודים שחיים בחו"ל ומתגעגעים משם לארץ ישראל. אז אנחנו עם חופשי בארצנו והימנון אמור להביא זאת לכלל ביטוי. ראוי היה שמילות ההימנון יוכלו להיות מקובלות על כל המגזרים, מה שישמש גורם מאחד לכל אזרחי המדינה וזאת בניגוד למגמת ההתבדלות וההרחקה הבאה לכל ביטוי בחוקים שעולה מהם ריח של לאומנות.
    סגור
  • תפסיק לקשקש
    הרצל 18/05/2017 11:36
    הגב לתגובה זו
    16 1
    אנחנו עדיין לא חופשיים. בודאי לא בארצנו. עובדה ששמאלנים עדיין מרגישים לא בנח מזה שיש להם מדינה.
    סגור
  • להחליף המנון ?
    יאנגו 18/05/2017 11:30
    הגב לתגובה זו
    6 0
    האם גרמניה החליפה את: "דויטשלנד, דויטשלנד, איבר אלס", ההמנון בימים האפלים ?
    סגור
  • 16
    דב 18/05/2017 11:00
    הגב לתגובה זו
    9 2
    ...ואני חושב שאתה אידיוט בולשביק ופשיסט. אדם גלותי שלא ראוי להיות במדינה יהודית חופשית. על שכמוך נאמר: "של נעליך מעל רגליך." אך אין לי ספק שאינך מבין במה מדובר...
    סגור
  • 15.
    לא צריך להניף דגל.ולעמוד בצפירה בשטח האוניברסיטה. (ל"ת)
    אזרח 18/05/2017 10:33
    הגב לתגובה זו
    0 7
    סגור
  • אבל לשים חיג'אב על הראש באליפות עולם בשחמט
    חחח 18/05/2017 10:54
    הגב לתגובה זו
    13 0
    לנשים כן צריך. מזוכיסטים נחותים זה מה שאתם
    סגור
  • 14.
    אי-כבוד למדינה?
    אפי 18/05/2017 10:20
    הגב לתגובה זו
    0 6
    איפה היו חברי "אם תרצו" הנמרצים כשבל"ג בעומר מכרו בכל רחבי דרום ת"א מרשמלו לבנים עם דגל המדינה הכחול מודפס עליהם- לשרוף, לאכול, וללקק את השפתיים???
    סגור
  • 13.
    האוניברסיטה העברית או הערבית ??
    ישראלי זועם 18/05/2017 10:18
    הגב לתגובה זו
    16 1
    אני לא מצפה מאזרחיה הערבים של ישראל לשיר את ההימנון ( בטח לא נפש יהודי הומייה ), אך כן מצפה לכבד את ההימנון גם אם זה אומר עמידה שקטה
    סגור
  • 13
    דב 18/05/2017 11:02
    הגב לתגובה זו
    10 0
    בהחלט ראוי שישירו - אם הם אזרחי מדינת ישראל. שאל הורי כל אלה שהגיעו מאירופה: הם שרו את ההימנון של המדינות מהן באו, ושרתו בצבאן. אתה מגלה אי-הבנה יסודית למושגים: אזרחות, דמוקרטיה, וערכים.
    סגור
  • 12.
    ערכים
    יעקב 18/05/2017 10:09
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מי שאינו מסוגל לכבד את ערכי המדינה בה הוא חי, שילך לחיות במדינה שאת ערכיה הוא מסוגל לכבד. אולי גם אנחנו צריכים להתיחס לערכי הערבים באותו כבוד שהם מוכנים להתיחס לערכים של אחרים.
    סגור
  • 11.
    הזקפה היהודית בת שנות אלפים להיות עם כובש (ל"ת)
    ציניקן 18/05/2017 10:08
    הגב לתגובה זו
    0 17
    סגור
  • 10.
    ללא תקווה
    יעקב 18/05/2017 10:05
    הגב לתגובה זו
    8 1
    האם הנהלת האוניבריסיטאות בארץ נכנעת ללחץ הגופים המממנים מחו"ל עד כדי ביטול שאריות הכבוד העצמי, או שמגדל השן הגיע לגבהים דלילי חמצן ? מה אפשר לצפות מתוצר של מערכת חינוך המתכחשת לערכיה ומעדיפה את ערכי אויביה ושונאיה המוצהרים. האם באקדמיה בא לציון "גועל"
    סגור
  • 10
    דב 18/05/2017 11:05
    הגב לתגובה זו
    9 1
    יש יותר פשוט, יעקב: לסגור את תקציבי המדינה, את כספי משלם המסים מכל המוסדות להשכלה אנטישמית. כשלא יהיה כסף, תראה כמה נחמדים הם יהיו.
    סגור
  • 9.
    אבל אם ידרשו לשים כפייה על הראש יהיה בסדר (ל"ת)
    HAKY1 18/05/2017 10:04
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 8.
    בראבו, פרופ' בן ששון. מצדיע לך! אל תתקפל בבקשה. (ל"ת)
    יוסי 18/05/2017 10:00
    הגב לתגובה זו
    0 12
    סגור
  • 7.
    לא יאומן !! (ל"ת)
    דוד 18/05/2017 09:56
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 6.
    בושה וחרפה לאונברסיטת ירושלים
    דלי גופמן 18/05/2017 09:50
    הגב לתגובה זו
    13 1
    לאן היגענו!!!!!!!!לאן היגענו!!!!!!!!!!!! הפוליטיקה והמזוכיסטיות הגיע גם לאקדמיה זאת בושה וחרפה מה יגידו אייבנו על כך רק ישמחו ויעלוזו היתכן שאונברסיטאות בארה"ב או בכל מדינה אחרת יבטלו נגינת האימנון של המדינה שלהם רק בגלל שבני מיעוטים לומדים בהם בושה וחרפה להנהלת אוניברסיטה העברית בושה וחרפה
    סגור
  • 5.
    ממתי שרים התקווה בטקס אוניברסיטאי?
    עופרה 18/05/2017 09:43
    הגב לתגובה זו
    3 15
    עברתי כ-5 כאלה ואף פעם לא שרו...
    סגור
  • 4.
    התקווה
    בני יוסף 18/05/2017 09:27
    הגב לתגובה זו
    12 2
    מוסד ממלכתי, חינוכי שלא יודע לכבד את הערכים וההמנון של הארץ בה הוא נמצא, עליו להיסגר לאלתר ולא משנה מה שמו, מי הוא ומי תורם לו.
    סגור
  • להחרים את אוניברסיטת ירושלים
    דלי גופמן 18/05/2017 09:54
    הגב לתגובה זו
    11 3
    אני פונה לציבור היהודי של מדינת ישראל להחרים את אוניברסיטת ירושלים או לחלופין לדרוש לפיטורי האחריים למחדל זה בושה וחרפיה לאן היגענו למה הקמנו את מדינת ישראל מדינת היהודים אם אנחנו רוצים להיות כמו כל העמים זה נותן שמחה להיד לכל אוייבי מדינת ישראל ונותן אילגיטמציה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אם מקבלי ההחלטות באונברסיט העברית יושהים על השכל שלהם עם התחת שלהם? . מה קורה?........הם השתעגו לגמרי???? שרת החינוך תתערבי מהר.........
    סגור
  • 3.
    מדינה בפשיטת רגל!!!!! (ל"ת)
    ביזיון!!!!!!! 18/05/2017 09:15
    הגב לתגובה זו
    17 1
    סגור
  • 2.
    לפגוע קשות בכיס של כל החכמולוגים האנטי ישראלים
    אריה מהלא 18/05/2017 09:15
    הגב לתגובה זו
    23 0
    אלה מבינים הכי טוב דרך כסף. אם לאורחים לא נעים לשמוע את התקווה, שיחזרו לטקסים של ביר זית.
    סגור
  • 1.
    בושה וחרפה, רק חסר שישירו המנון ערבי וזהו (ל"ת)
    שי 18/05/2017 08:55
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור
  • ממש ככה