ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

אסא כשר ל-Bizportal: "צריך להפסיק לקרוא לחייל 'הילד שלנו', הוא היה מספיק מבוגר כדי לירות למישהו בראש"

פרופ' כשר, ממחברי הקוד האתי של צה"ל, מדבר על אתיקה בזמני חירום, השיח הציבורי כעת ועוד - ראיון נוקב
אסא כשר, צילום: Getty Images Israel
הדיון הציבורי סביב האירוע בחברון מיום חמישי האחרון, בו ירה למוות חייל צה"ל במחבל ששכב פצוע על הקרקע לאחר שניסה לתקוף את כוחות הצבא, לא יורד מהפרק. החייל נמצא במעצר מאז יום חמישי, וקיימת אפשרות כי יואשם ברצח. הפוליטיקאים, משני צדי המפה, מתבטאים בנושא בתדירויות גבוהות, והשיח בכלי התקשורת מתנהל בטונים צורמים למדי - משני הצדדים. בין לבין, עולות מספר שאלות בתחום המוסר והאתיקה – בכל הנוגע להתנהלות צה"ל במקרים קיצוניים כגון אלו - כשבראשן - האם פעל החייל נכון.
שוחחנו בעניין עם פרופסור אסא כשר, מומחה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה באוניברסיטת ת"א. פרופ' כשר הינו גם חתן פרס ישראל לפילוסופיה, וממחברי הקוד האתי של צה"ל. כבר בראשית השיחה אמר כשר כי אינו נכנס לבירור של פרשה מסוימת לפני שיש בירור מקצועי של העניין, ולכן אינו להוט להביט בסרט ולהגיב עליו.
"הרבה אנשים מדברים על הגיבוי שצריך לתת לחייל, אך לא ניתן לו, כביכול. באתיקה צבאית, המפקד נותן גיבוי לחייל כשהחייל עשה מה שהמפקד אמר לו לעשות, או לחילופין - כשהוא עשה מה שצריך היה לעשות, ופעל נכון. אבל כשהחייל לא פעל נכון, אי אפשר לצפות שהמפקד יגיד שהוא היה בסדר. אם החייל טעה, המפקד צריך לומר שיש אפשרות כזו שחיילים טועים. מושג הגיבוי אינו חיבוק מוראלי שצריך לתת לחייל בכל מקרה – זה חלק מהיחס המקצועי, כמו רעות או דוגמה אישית".

לגבי תחושת האיום שהחייל היורה טוען שחש בה, אומר פרופ' כשר, שכאמור היה ממחברי הקוד האתי של צה"ל, כי ''אם כל מה שיש לך להגיד זה שהרגשת מאוים, זה לא מספיק בשביל פעילות קטלנית. צריך להיות בסיס אובייקטיבי לעניין. כשאני חש איום ממישהו שעובר לגור לידי, למשל, זה לא נותן לי רשות להרים עליו יד, אלא אם יש יסוד לפעילות עבריינית לדוגמא, צריך יסוד אובייקטיבי".
ומה יותר מאיים ממחבל שעשוי לפגוע בכוח צה"ל?
"שוב - נשאלות השאלות האובייקטיביות – האם החייל באמת חש סכנה מהמחבל ששכב על הכביש. זה עסק של התחקירים והחקירות, והשאלה היא איזה יסוד היה לו להרגיש כך. בתחום של האתיקה הצבאית, אפשר רק לחדד את המושגים, להבהיר את הטענות, אבל לא לחרוץ את השורה התחתונה".
לדברי כשר, "היסוד האובייקטיבי צריך להיות סביר וראוי להגנה מקצועית – הרי עומדים לידו אזרחים וקצינים, מדברים בטלפון בצורה רגועה, האנשים היו רגועים, הסיטואציה לא נראית ככזו בה לאנשים יש יסוד לפחד".

איך אפשר היה לדעת שהמחבל לא יקום ויפגע בכוחותינו?
"זו כמובן הצרה – אתה לא יכול לזהות זאת מראש... הייתה גם תחושת איום בתחנה המרכזית בב"ש מפני הפועל הזר (שנרצח במעין לינץ' אזרחי; ג"א) - אבל תחושת איום זה לא יסוד אובייקטיבי, זה לא מצדיק פעילות מקצועית  - כזו שאי אפשר לתקן.  חייל שרואה מחבל שוכב על הכביש, ולידו קצינים - צריך לפנות למפקד שלו. הוא פטור מזה אם אין אף אחד אחר, אבל אלו לא היו הנסיבות. בנוסף, הוא לא עשה את זה בשניות. לקח לו זמן לעשות זאת, ככה לפחות אפשר להתרשם: זה לא שהוא הגיע וירה, אלא היה לו זמן".
מה דעתך על התייחסות הקצונה הבכירה בצה"ל לנושא?
"כשהמפקדים הבכירים הביעו דעה שזה מנוגד לערכי צה"ל, ומדובר במעשה חמור – זה כבר היה אחרי התחקירים הראשוניים. היו מספיק תחקירים כדי לבסס את הסיטוציאה, ולחוות דעה מקצועית-פיקודית. הם היו צריכים להגיד 'ביצענו תחקיר מיד, בכל הרמות, והגענו למסקנה שהייתה התנהגות חמורה'. בדרים שנאמרו ע"י הקצונה הבכירה, אני לא זוכר ששמעתי הסתמכות על תחקירים - אלא אמירות בעלמא. אולי זו אשמת התקשורת שלא מביאה את כל ההודעה בצורה מלאה, אבל אם ההודעה לא הסתמכה על תחקירים – היא לקויה".
עד כמה בכלל חשוב שצבא יתנהל באופן "ערכי" או "אתי", לא מספיק להשיג מטרות? 
"אל תשכח שאנחנו במדינה דמוקרטית, לא כנופיה בג'ונגל.  במדינה דמוקרטית יש ערכים שצריכים להתבטא בכל מקום – בצבא, ברחובות וכו'. המטרה שלנו היא להגשים מטרות בצורה בה דמוקרטיה עושה זאת, לעשות זאת עם רסנים של דמוקרטיה. הרעיון הוא, שבהקשר הצבאי והמשטרתי לא הורגים אם לא מוכרחים. רוצים לשמור על כבוד האדם – זה יסוד הדמוקרטיה. אל תתבלבל, זה שהרגת אדם לא אומר שלא שמרת על כבוד האדם. אבל לפעמים, אפשר להגן על עצמך בלי להרוג אותו. אם לא מוכרחים, לא הורגים".

מה לגבי ההרתעה מול מחבלים, לכך אין חשיבות?
"מי שמדבר במונחי נקמה או הרתעה - זה לא בא בחשבון לקבל זאת ברמת החייל. מדינה מבצעת את ההרתעות שלה בצורה אחראית, ולא ע"י זה שהורגים כל דבר שמתחיל לסכן אותנו.

"כל פעולה של אדם צריכה להתקיים לפי האיום העומד בפניו, ולא האזרח ברחוב צריך לפעול, אלא חייל או שוטר - מי שהוכשר לפעול במצבים האלה. אותו חייל צריך להפעיל את שיקול הדעת, ולפעול בהתאם.  אם הוא יטעה בעת הפעולה, בצורה קטנה ולא קיצונית – זה לא בסדר, אבל עדיין לא אתמוך בשליחה לכלא. אבל, אם ממש אין שום בסיס לפעולה,  כמו למשל במקרה עם הילדה ששכבה על המדרכה – איזה נימוק יש לך לירות בה? אין לי שום סימפטיה אליה כמחבלת - אני חושב על כבוד האדם באשר הוא אדם. ברגע שהיה לה סכין ביד, מיילא.  אבל לירות בה סתם? זה ממש בלתי נסבל".
מה דעתך על העובדה כי רוב אדיר בציבור תומך בחייל?
"השאלה היא אם יש בסיס להאשים או לא להאשים אותו ברצח היא שאלה משפטית, של ראיות, של מדיניות התביעה, שאלה  מקצועית לעילא ולעילא. יש רגשות חמים כלפי חיילים, זה בסדר גמור. אבל צריך להפסיק לקרוא להם 'הילדים שלנו' - החייל היה מספיק מבוגר בשביל לירות למישהו בראש. כשאתה מכנה אותו "ילד'" זה מסיר ממנו אחריות, 'הוא רק ילד...'.  אין שום מקום לדבר על החיילים בתור ילדים, זה לוקח מהם אחריות, במקום לתת להם כבוד ואחריות. הרגש החם שיש לחיילים זה דבר נהדר, באמת, יש לי רק מילים טובות על כך.  אבל זה לא בסיס להערכה של התנהגות החייל".

אנחנו עדים לשיח של הפוליטיקאים, שמתחיל לצאת מכלל שליטה 
"פוליטיקאי חייב לפעול באופן אתי, ובעיקר להבחין בין תקופת בחירות לתקופה שגרתית. בבחירות אתה נלחם על נפשו של כל בוחר. אני כמובן לא אוהב את זה, אבל ככה מתנהלת דמוקרטיה מצויה ולא אידיאלית... אבל בישראל אנחנו רואים תופעה מוזרה, בה הפוליטיקאים, כולם, מתנהלים עכשיו כאילו אנחנו בעונת בחירות. הם לא מפסיקים להתקוטט על כל דבר קטן. הם יוצרים מצבים שמסוכנים לנושא עליו הם מדברים! החייל המצוי רואה בן רגע שהשאלה אם לירות או לא במצב הזה היא שאלה כאילו פוליטית – הימין אומר דבר אחד, השמאל דבר אחר - ויש סכנה שהחייל יפעל על פי דעותיו הפוליטיות, ולא על פי הפקודות והנהלים. זה ממש מסוכן. אנחנו לא רוצים שזה יקרה, שחיילים יתנהלו לפי הדעות הפוליטיות שלהם. חיילים חייבים לפעול רק לפי הפקודות והנהלים. זה שהפוליטיקאים דנים בכך בתקשורת זה דבר לא בסדר מבחינה אתית, הם מתעלמים מההשלכות הקשות שיש להם על התפיסה של התנהגות החיילים".
אבל בישראל, בטח במצב הפוליטי הנוכחי - אנחנו תמיד לקראת תקופת בחירות... 
"נכון, זו קואליציה של 61 ח"כים, והאפשרות של בחירות היא לא רחוקה,  ועדיין - צריך להבחין. קח את סיפור בוכריס לדוגמא, בגלל שהוא קצין עם כיפה הימין מגן עליו? על כל שטות נעשית כאן מלחמת עולם".

אז מה עדיף? התנהלות ללא דיון ציבורי? גם זה לא כל כך דמוקרטי
"אני לא אומר לנהל מתחת לשולחן, צריך פרופורציות בהיקף הדיון וברמת האמוציונליות שלו, ובעיקר ברמת הקיצוניות של ההתבטאויות. החייל מחברון כדוגמא - פתאום יש  עצומה באינטרנט שהוא גיבור. מאיפה המילה הזו? מה היא שייכת לעניין?  זה רק ביטוי של הרמה הגבוהה שלה האמוציות, והנכונות להשתמש בביטויים קיצוניים. 'לא נהג בסדר = הוא גיבור'.  צריך להרגיע,  לא צריך להסתיר כלום, וראוי שהנושאים יעלו לדיון. אבל זה צריך להיעשות בצורה יותר נינוחה, עניינית, ולא כמו קטטת בחירות. כמובן - צריך לכבד את הדעות של השני, לנסות לשכנע אותו ולהציג את קשת הדעות. אין פה כרגע דיון, יש שתי מקהלות רועשות וצווחניות, כשאף אחד לא מקשיב למקהלה שני, זו רק העמדת פנים של דיון".
  
"אתיקה", מספר פרופ' כשר, "קובעת לנו את המסגרות של ההתנהגות הראויה. התנהגות ראויה מסמנת את הייעוד והאמצעים איתן אתה משיג יעד: אתה צריך להיות נאמן לעקרונות המדינה.  אתה לא רוצה להרוג אם אתה לא מוכרח, בטח במדינה יהודית ודמוקרטית. שיקול הדעת שלך הוא לא רק מטרה, אלא גם אמצעים בהם אתה משתמש. הסיפור לפנינו הוא פשוט – לא הורגים אם לא מוכרחים, לא קשה להגיע למסקנות.
"הרמטכל דיבר לא מזמן על הממלכתיות של הצבא. הצבא הוא גוף ממלכתי, שנתון למרות הממשלה. ממלכתיות אומרת שלצבא יש שיקולים לפעול בצורה מסויימת. באתיקה של צבא במדינה דמוקרטית -  הדעות הפוליטיות צריכות להישא בכיס, לא בפעילות הצבאית של החיילים. אני לא רוצה שחייל יגיד לי 'אני שמאלני - אני לא שומר על התנחלויות', או 'אני ימני ואני לא משתתף בפינוי יישוב'. כשחייל פועל באופן צבאי, והוא על מדים - הוא נציג הצבא והמדינה".
תגובות לכתבה(157):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 87.
    אפילו הוא טעה לשיטת אסא טמא , הוא עדיין הילד שלנו
    עוזי 03/09/2016 08:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם על פי. מה שאני קורא בכתבה הפרופ׳ לא יודע את כל הפרטים ואפילו על עניין התחקיר גם ללא נסיון משפטי ניתן להבחין שאין משפט צדק מ״פ שקרן מגד ומחט שקרנים רוח ה מפקד נחה על המשפט ו ל א-לו-קיי המוסר מר טמא אין מה לומר ? אפילו לשיטת הטמא שהילד טעה , כשרואים את מהלך המשפט ואת סרחנו איך ולא ניתן לקיים משפט צדק . יוצא שאסא טמא לא רק שהוא עלוב , הוא עצמו מוסת
    סגור
  • 86.
    הוא לא ילד שלנו? אסא טמא לא כשר !אין רחמים על הילד ?
    עוזי 03/09/2016 07:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קול אלו-קים ? אדם ללא רחמים נקרא רשע. והוא מדבר בשם המוסר? וערכיות? אסא רוצה להחזיק בחבל התליה לא הייתי מבזבז את הרוק שלי עבור חלאה כמו אסא טמא. ואיפה אתם הטוקבקיסטים והנוער המתגייס בואו נקפל את הדגל ונלך לארבע רוחות השמיים.
    סגור
  • 85.
    שמות מוסכמים
    חיים 05/04/2016 11:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי הגיע גם זמן להפסיק לקרוא לאדם "ניבחר ציבור" , בחנו במפלגה לא באדם - -שיהיה "ניבחר מפלגה"
    סגור
  • 84.
    אסא טרף מנובל רוקד על הדם (ל"ת)
    חייל 03/04/2016 18:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 83.
    צריך להפסיק לקרוא לך פרופסור (ל"ת)
    חכמולוג מעונב 03/04/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 82.
    עובדה שהחייל עצר את הסכינאים וזה תפקידו של הצבא (ל"ת)
    מאיר הר ציון 03/04/2016 10:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 81.
    "מישהו"
    חיליק 03/04/2016 10:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פרופסור יקר הוא לא ירה ל"מישהו " בראש הוא ירה במחבל שבא מתוך מטרה להרוג כמה שיותר חיילים ומי שבא להרוג חיילים לא צריך לצאת בחיים עובדה...מאז אין פיגועים ! שמת לב ! החייל הזה העביר מסר שאתה ועוד פחדנים שכמוך לא יודעים להעביר . וכן הוא הילד שלנו ...כמי שיש לו ילד לוחם קרבי אני מצפה ממנו שיעשה הכל אבל הכל כדי שהוא וחבריו לא יפגעו גם אם זה חלקיק אחוז שאולי יש למחבל ששוכב חגרת נפץ וכן מותר לטעות ...כשאתה בא להגן על חבריך ליחידה מותר לו לחייל לטעות.
    סגור
  • 80.
    אנחנו צריכים במדינה הזו,דיקטטור כמו בוונצואלה קוראה הצפ
    משה 02/04/2016 16:59
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ואז נראה את כל מתנגדי השלטון פוצחים ברינה
    סגור
  • 79.
    הילדים שלי לא היו פועלים כמוהו כי חונכו בניגוד לאספסוף (ל"ת)
    Xantippe 02/04/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 78.
    אסא
    שמעון 02/04/2016 16:09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אתה לא חי בתוך בני עמך . עוד מטומטם שאומר בתחילה שאינו נכנס לפרשה זו או אחרת . תבדוק טוב כמה נכנסת .
    סגור
  • טען עוד
  • 77.
    זה לא הילד שלנו. זו האשפה שלנו (ל"ת)
    מילואימניק 02/04/2016 12:18
    הגב לתגובה זו
    2 5
    סגור
  • מילואימניק? או (ל"ת)
    עוזי 03/09/2016 07:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 76.
    הפלסטיני והחייל עלו לכותרות בכל העולם..העולם מחזק דעותו
    פשע מלחמה לפי כל דין 01/04/2016 13:10
    הגב לתגובה זו
    3 3
    על הכיבוש. זה מה שרצה הבחור הפלסטיני...להעלות את עוולות הכיבוש שוב ושוב ללא הפסקה בפני העולם. לא עובר שבוע בלי אירוע שהפלסטינים חושפים אותנו כפושעי מלחמה.
    סגור
  • לא טוב לך תעבור עם מטלטלך ,ומשפחתך לעזה זה מה יש (ל"ת)
    משה 02/04/2016 17:00
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • אם אתה או משהו ממשפחתך גר בא"י אתה הפושע הנאצי
    קליפ 01/04/2016 17:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם אתה או משהו ממשפחתך שרת בצבא אז אתם הנאצים. נאצים לכל דבר. תשאל מה חושבים המחבלים המרצחים על גבולות הכיבוש משנת 1948. אתה סתם נאצי !!!
    סגור
  • 75.
    היפזון ודריכות יוצרים תעונות{אך מתאבד שקל הכל}
    דוד 01/04/2016 01:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מר אסא נכבד-אני אחד שהקלטתי די קורסים והרצעות\לקרוא ספריך ממש סיוט עבורי,מעדיף לקרוא אלבר קמי,גם ספרי פלוסופים \שואל אותך תרבות וחינוך הצעיר שיש כאן\לא עושה צעיר גיל19 מספיק בוגר ולכן ישראל עדין בצומת דרכים סוען תקלאות,ותעונות קורה כל מקום במיוחד על הכביש אצלנו
    סגור
  • לפי שגיאות הכתיב שלך לא קראת מספיק, של נעליך מעל רגליך. (ל"ת)
    יש ר א לי 02/04/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 74.
    אסא כשר, אתה וכל הפלסף שלך לא שווים ציפורן של חייל צה"ל (ל"ת)
    לך לקיבינימאט 01/04/2016 00:47
    הגב לתגובה זו
    11 8
    סגור
  • כה אמר אחד מנציגי האספסוף. (ל"ת)
    יאללה בית"ר יאללה 02/04/2016 16:27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 73.
    עלוב. שיעוף להירקב בכלא
    תפנימו שהוא רוצח 31/03/2016 21:25
    הגב לתגובה זו
    0 4
    ערס צ'חצ'ח ימניסט ביתריסט מתומכי הצל. עוף להרקב בכלא, כי אם אתה הילד של כולנו עדיף להיות ערירי. חרצופה של המדינה
    סגור
  • 72.
    דוקא מי שאיבד ילד, עדיף שימנע מויכוח
    מתפלספים לשווא 31/03/2016 15:48
    הגב לתגובה זו
    8 2
    הוא כן הילד שלנו, הוא לא ילד של שמאלנים. רוצח הוא לא גם הורג בכוונת תחילה לא הוא ירה במסגרת פעילות צבאית. קטל מחבל למוות וטוב שכך, ידעו כל השהידים שאת כדור הם יקבלו בין עם סכין ביד ובין עם חבל מלופף ביד, זה המסר לסכינאים
    סגור
  • זה ילד זה? זה רוצח אמיץ שיורה בגוסס = ילד של ימנים (ל"ת)
    יאללה בית"ר יאללה 02/04/2016 16:30
    הגב לתגובה זו
    1 5
    סגור
  • חכם !? מה אמרת על הקצין שומר שירה 2 כדורים בגב על זורק
    עוזי 03/09/2016 07:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבנים שברח ? ויצא גיבור צה״ל . אה, דפוק מוסת
    סגור
  • 71.
    שתלך כפרה אתה וכל המשפחה שלך על שערה אחת של חייל צה"ל (ל"ת)
    אמא לחייל קרבי 31/03/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 70.
    אסא לא כשר - אסא טרף! (ל"ת)
    שמאלן הזוי וסהרורי 31/03/2016 15:13
    הגב לתגובה זו
    17 9
    סגור
  • חיי ישראלים רבים קופחו בגלל הקודים הטרפים של כשר (ל"ת)
    אסא תנוח 31/03/2016 17:28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 69.
    לחסל את מחבל-כלב המשוגע ואחר-כך לצעוק על החייל. הוא לא
    ולאד 31/03/2016 14:20
    הגב לתגובה זו
    5 3
    צודק אבל הוא מציל את ילדיי המסתובבים ברחובות הארץ. הרי המחבל עוד שנתיים יצא לחופשי ואז גם הא" לא יציל אותנו המתומתמים שאיבדנו את שכל הישר!
    סגור
  • החייל המזוהם גרם נזק אדיר למדינה ולצה"ל. (ל"ת)
    נמוכי המצח בשלטון 02/04/2016 16:32
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 68.
    חכם ...מה הייתה עושה עם זה היה הבן שלך ?.....תתבייש לך (ל"ת)
    אנונימי 31/03/2016 11:32
    הגב לתגובה זו
    7 7
    סגור
  • 67.
    בוז לשאלנים
    יקי אופנהיימר 31/03/2016 10:45
    הגב לתגובה זו
    3 6
    בושה וחרפה
    סגור
  • 66.
    פרופ כשר כתב ספר על האתיקה של צהל. הוא וגם אביו חתני
    רוזי 31/03/2016 10:39
    הגב לתגובה זו
    2 7
    פרס ישראל. מרצה עשרות שנים בבית הספר לפיקוד ומטה של צהל. ועוד ועוד ועוד ממפעלותיו בתחומי הגות שונים וחשיבה לוגית
    סגור
  • 65.
    החייל שלנו נשלח על ידינו לסכן חייו, עזר לפנות חייל פצוע
    ואיבד שיקול דעת! 31/03/2016 10:03
    הגב לתגובה זו
    8 7
    לאחר תקופה ארוכה של חיכוך שנכפה עליו,על ידינו , עם הצוררים הרוצחים הפלסטינים הפסיכופתים. לאחר שסיכן את חייו בשירותו כחייל קרבי, לאחר שפינה את חברו הפצוע עלה לו הדם לראש וחיסל את הרוצח שהגיע להתאבד ולמות כדי להפוך לקדוש. החייל שלך ושלנו נתן לו את מבוקשו אך הפר את הפקודות פרופסור כשר! החייל לכאורה, ככל הידוע, כשל אך אין אנו יכולים מוסרית להתנער מאחריותנו שהובילה למעשיו! ואין אנו רשאים להתכחש לעובדה שהחייל הזה הוא שלנו!
    סגור
  • יש לנקוט במשנה אמפתיה, אך חייבים לטפל אסור שחיילים ישתמ
    מוטי 31/03/2016 20:08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בנשק כראות עינם.
    סגור
  • 64.
    אסא כשר צודק, החייל סרח והתומכים בו בזויים
    קצין לשעבר 31/03/2016 09:59
    הגב לתגובה זו
    7 14
    ולפני שהחולניים יטילו בי אשמה של שמאלני/ שקמיסט וכו' אציין שיש לי 3 בנים, האחד היה קצין בגולני ונלחם בעזה ושני בנים לקראת גיוס ליחידות עילית לוחמות. אני ושלושת בני חושבים באופן זהה, החייל ירה במחבל מנוטרל כשלא היתה שום סכנה. היו לידו חיילים ומפקדים שלפני כן בדקו אותו והזיזו אותו, החייל היורה הגיע מ"שום מקום" לאחר האירוע, היה לו מספיק זמן לתת לחברו את הקסדה שיחזיק לו ואז דרך וירה. זו היתה הוצאה להורג ללא משפט בשעה שהמחבל לא סיכן כבר איש. זה בניגוד להוראות לפתיחה באש, בניגוד לחוקי הצבא ובניגוד למוסר הלחימה של צה"ל. כל התומכים בחייל והמפגינים למענו ובתוכם אניש להבה, כהנא חי ודומיהם מביישים אותי, את בני ואת המדינה. תנו לצבא לסיים את ההליך המשפטי ואל תוסיפו שמן למדורת ביזיון הצבא והמדינה.
    סגור
  • 63.
    תקראו 54 ביבי סמרטוט (ל"ת)
    שמולק 31/03/2016 09:41
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 62.
    גם הילדות בנות ה-14שניסו לרצוח בסכינים היו מבוגרות (ל"ת)
    צודק! 31/03/2016 09:35
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 61.
    חייל "שכיר"
    רפי ח. 31/03/2016 07:03
    הגב לתגובה זו
    10 1
    חייל, להבדיל , מלוחם שכיר, מתלווה למפקדיו ומבצע הוראותיו . חייל שכיר איש מקצוע הנוטל אחריות על מעשיו ומתוגמל בהתאם. לעיתים החייל השכיר מעסיק עוזרים הכפופים לאחריותו. כך החייל שלנו אז בבקשה להפנות את האצבע, אם בכלל, המאשימה אל עבר המפקדים השכירים.
    סגור
  • 60.
    ראש ממשלה שיורד שעה אחרי האירוע על החיל לא נשכח ולא ניס
    אבי 31/03/2016 02:46
    הגב לתגובה זו
    13 4
    בושה וחרפה מוכר את כל האדילוגיה לפופוליזם על גב של חיל
    סגור
  • אתה לא צריך לתת דין וחשבון לאומות העולם (ל"ת)
    ראש הממשלה צריך 31/03/2016 14:45
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 59.
    רצונו של המחבל למות כשהיד וסה"כ חייל צה"ל עזר מה העליהו (ל"ת)
    שי 31/03/2016 01:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 58.
    רצונו של המחבל למות כשהיד וסה"כ חייל צה"ל עזר מה העליהו (ל"ת)
    שי 31/03/2016 01:07
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • רצונו של המחבל להעלות את עוולות הכיבוש לכותרות ולתודעה
    יש 01/04/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הדיבור הזה על גן עדן הוא רק כלי של המתכסים בדת לגנוב את השליטה בעם בו הם נמצאים!!!! זו דרכם בכל הדתות.
    סגור
  • הכיבוש משנת 1948
    קליפ 01/04/2016 17:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אומות התבל כבשו את ארצם.גם הנאצים כבשו את גרמניה.גם ארה"בכבשו מהאינדיאנים . גם המוסלמים הצדיקים כובשים את ארצם. השמאל הזוי מטורף ומתנהג כנאצים
    סגור
  • 57.
    אסא כשר הוא אב שכול לחייל. (ל"ת)
    אוה 30/03/2016 23:02
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 56.
    אל תהיה כל כך פרופסור. המישהו הזה הוא מחבל! מחבל! מחבל!
    רמי 30/03/2016 22:56
    הגב לתגובה זו
    8 6
    תרענן את זכרונך. המישהו הזה הוא מחבל! מחבל! מחבל! והחייל הוא הילד שלנו! הילד שלנו! הילד שלנו! שכחת איך נראים ילדים חיילים?
    סגור
  • 55.
    יעלון & אייזנקוט, לא נפקיד או נפקיר את ילדנו בידכם
    סאס 30/03/2016 21:01
    הגב לתגובה זו
    9 5
    אתם לא ראויים לכך.
    סגור
  • הגיוס חובה ובני 18 אינם ילדים (ל"ת)
    אלי 31/03/2016 14:46
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 54.
    אולי הוא לא מספיק בוגר
    פנחס 30/03/2016 17:27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בגיל 18 לא כולם אמיצים, גיבורים ויכולים לעמוד במצבים של פחד ורטיעה.התגובה מדברת בעד עצמה.האחריות היא גם של המפקדים ,יותר או פחות.רצוי לא לדון אדם אלה אם הגעתם למקומו. בממשלתנו ישנם דעות רבים . לא הגון לחוות דעה ואו לדון ולדרוש שיעשה לפי השקפת עולם שהיא רק חלקית ולא לדעת הרוב
    סגור
  • 53.
    מי שואל אותך?
    שרה 30/03/2016 17:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא הילד שלנו ומי בכלל שואל אותך איך לקרוא לו. תפסיק להטיף לנו מוסר ולהגיד לנו מה לעשות!!!
    סגור
  • 52.
    פרופ' אשא לא כשר ....חי.ח.ח.ח..חחח.חח (ל"ת)
    בוא לגור איתנו בים 30/03/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 51.
    ראש ממשלה שיורד על חיל לפי ההלך התיקשורתי בושה וחרפה! (ל"ת)
    אבי 30/03/2016 17:00
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 50.
    והוא הגיבור שלנו ישמואלני....
    22 30/03/2016 16:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יפה נפש בוגד
    סגור
  • 49.
    כן, אם הילדים שלנו
    malka 30/03/2016 16:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גידלנו אותם ושלחנו אותם לצבא, עבורינו הם תמיד "ילדים" והדאגה לכולם מחברת את החברה הישראלית. כאשר נפסיק לדאוג "לילדים" החברה תיפרם. "ילדים" לפעמים נוקטים בצעדים הדורשים בדיקה, לא היסטריה ולא עיתונות ואירגונים חברתיים מ"הצד השני" שצועקים "דם". תנו לבדיקה להעשות. זה שעמדו שם קצינים ודיברו בטלפון וכו' לא אומר דבר. מספיק שאם היה למחבל נשק, הוא יכל היה להשתמש בו. הזקט כן מפחיד!!! ותחשות איום הינה סובייקטיבית. בשם הרחמיים! זה בחור צעיר, מפוחד, תעזבו את ההיסטריה ותנו לחקירה להתבצע. ידע גם הצד השני, שאנחנו נחקור (הנם ישמחו) אבל מחבל שבא להרוג ידע שהוא כנראה חי לא יצא מהענין. שמו של אסא כשר "מחובר" לענין אתיקה - אולם את התאר "אב שכול" הוא קיבל כי "הילד שלו נהרג" בנפילה מצוק,בזמן היותו אזרח פרטי, לא חייל!!, וזה לא הפריע לואסא כשר,לקבל עקב "הילד" את התאר השמור במדינה להורים של חיילים"הילדים" שנהרגו בזמן שרותם הצבאי.
    סגור
  • 48.
    המישהו הוא מחבל שבא לרצוח ,פרופ' מלומד ... (ל"ת)
    החייל הוא אנחנו 30/03/2016 16:50
    הגב לתגובה זו
    18 3
    סגור
  • רובם באים למות ואם ירצחו בדרך זה רק בונוס!
    רוצים להגיע לגן עדן 31/03/2016 09:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אוסף של עדר ילדים שטופי מוח. חברה מפגרת ומעוותת ששולחת את ילדיה בניה ובנותיה לרצוח עם סכינים ולהיהרג
    סגור
  • לא מחבל-הוא תקף חייל.הוא לוחם על עצמאותו. (ל"ת)
    אחד 30/03/2016 18:12
    הגב לתגובה זו
    1 8
    סגור
  • חייל לובש מדים. אזרח שתוקף הינו טרוריסט (ל"ת)
    שילחם מהקבר 03/04/2016 10:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מי זה אסא כשר זה ראיון של ....
    22 30/03/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סמכות מופרכת - שימוש במוניטין של שמואלן הזוי ובסמכות שלו כדאי להגיב בתחום סוגיה שהוא שאינו בקיא בה לך לעזה
    סגור
  • 47.
    הכותב צודק (ל"ת)
    יריב 30/03/2016 16:43
    הגב לתגובה זו
    7 10
    סגור
  • 46.
    לדעתי יש לירות בראש של מגיבים שמתנגדים לי. אני חש מאוים (ל"ת)
    בא לי לירות 30/03/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 45.
    כמה חיילים מתים בגלל הקוד המטופש שלך?
    משה ג. 30/03/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    21 9
    תלך אתה עם משפחתך להילחם בסכינאים מטורפים.
    סגור
  • יפה כתבתה (ל"ת)
    חיים 30/03/2016 20:09
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • אסא כשר הוא אב שכול (ל"ת)
    אוה 30/03/2016 23:00
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 44.
    שעה אחרי פרסום הארוע היו שנזעקו: "רוצח" ,"בושה לצה"ל"."
    ייאי 30/03/2016 16:22
    הגב לתגובה זו
    10 3
    קלגסים","נאצים".עתה מתחיל להתברר בביה"ד הצבאי:"ארוע מורכב",אין סעיף עבירה קונקרטי מיוחס למעשה,הארכת מעצר רק יומיים.היו גם אנשי ציבור,פוליטיקאים ואנשי צבא-ובהם ראש הממשלה- שחרצו את דינו של החייל לשבט,שלא הקפידו על הכללים הפשוטים:חכמים הזהרו בדבריכם והחיפזון מן השטן.התגובה הראויה שהיתה צריכה להיות מייד לאחר הארוע:הארוע נמצא בחקירה וכשזו תסתיים ויהיו סיכומים והמלצות - אז נגיב.זה מלמד על תגובות מבוהלות הנובעות מהמחשבה "שמא העולם יאהבנו פחות".העולם לא יאהבנו גם אם נושיט כולנו צווארנו לשחיטה.אסור לנו להקריב ולו בן אחד מבנינו למולך שונאי ישראל.לזכור את העיקרון של "קיר-הברזל":אנו נהיה מאוחדים ונחושים וננפץ בעמידתנו כל סוג של מלחמה הנכפית עלינו.בנינו - מוכנים להיות יום יום מגש-הכסף שעליה ניצבת מדינת-היהודים;ואנו - נהיה קיר-הברזל המגן עליהם בשליחותם.כך נוהגת מדינה חפצת חיים ובמיוחד במידל-איכס.
    סגור
  • לשלוח את דובר צה"ל הביתה דובר עלוב (ל"ת)
    חיים 30/03/2016 20:11
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • גם את בוגי ביבי ואיזנקוט ממנו ציפיתי ליותר אשכנזי נא לח (ל"ת)
    אשכנזי נא לחזור 31/03/2016 09:44
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • שהוא רוצח ובושה לצהל?! (ל"ת)
    אולי בגלל 30/03/2016 18:31
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 43.
    שמירה על ערכים אנושים
    איציק 30/03/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
    6 4
    כל מילה בסלע. גם בימים קשים אלה אנחנו חייבים לייהות אנושים כי זה עוצמתנו. חוזקנו הלאומי הינו בערכים האנושים שלנו. חבל שברגע של חולשה אנו מאבדים את השפיות.
    סגור
  • 42.
    אסא באיוולתו, מכשיר את המחבל הרוצח ופוגע בחייל שלנו.
    ישראלי 30/03/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
    13 11
    כל בר דעת מבין את מה שהיה. מחבל שבא לרצוח חיילים, וחיילים שחייבים להגן על עצמם. יש כאן מחבל תוקף מסוכן שבא להרוג, ויש את החייל שמגן על עצמו. המחבל הארור עם מעיל ביום חם, ואולי מטען שיכול להתפוצץ על החיילים, ומנגד החייל שמחוייב למנוע את הפיצוץ הצפוי וההרג הרב של חיילים. אז מי כאן האשם? החייל שמגן...
    סגור
  • דביליזם. הוא מחבר חוקת ההתנהגות של כל חייל ומפקד
    פרוספר 31/03/2016 10:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא אישיות נכבדת ןמוערכת רמת מעלה בתחום הפילוסופיה בקנה מידה עולמי. פעם בחיים וויקיםדיה על אסא כשר. זה בחינם
    סגור
  • הוא רוצח פנטי. לכלא ומיד! (ל"ת)
    החייל שלנו 30/03/2016 18:26
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 41.
    חברים, אנא שימרו על תרבות הויכוח, קצת רספקט לדעת האחר (ל"ת)
    אברום 30/03/2016 16:12
    הגב לתגובה זו
    11 2
    סגור
  • במקום שמפוצץ בימניסטים פשיסטים?! (ל"ת)
    איזה תרבות תתקיים 30/03/2016 18:26
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 40.
    החייל הבן של כולנו!!! (ל"ת)
    מי אתה בכלל?! 30/03/2016 15:57
    הגב לתגובה זו
    21 11
    סגור
  • אז שיעוף לכלא! (ל"ת)
    אם זה הבן שלי 30/03/2016 18:21
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • 39.
    בשלב מסויים העמך הפך יותר נאצי וקיצוני מהמנהיגים (ל"ת)
    גם בגרמניה הנאצית 30/03/2016 15:57
    הגב לתגובה זו
    14 5
    סגור
  • החינוך הפלסטיני גרוע מהחינוך הנאצי. חנוך לשנאה ורצח
    הנאצים חינכו למשמעת 31/03/2016 09:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    והמשמעת אפשרה כשהילדים בגרו , לשלוח אותם לבצע פשעים. הפלסטינים מחנכים ילדים מגיל אפס לרצוח. ילדות קטנות רוצות לשחוט עוברי אורח עם סכינים. מדובר בחברה אלימה רווית שנאה ופסיכופטית. במקום לחנך ל"לא תרצח" מקדשים את הרצח ואת הרוצח! הפוך מכל מה שהמוסר האנושי מנסה לחנך ולשאוף אליו.
    סגור
  • הנאצים נלחמו במחבלים? (ל"ת)
    אבי 30/03/2016 16:53
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • במחבלים לפי הבנתם ותפיסתם!
    הנאצים נלחמו 30/03/2016 18:17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הפשיסטים תמיד מוצאים הצדקה. הרי ביננו בשבילם כל ערבי וכל יהודי מי שאיננו חושב ימין- ראוי לכדור בראש. העם הפך לפשיסטי יותר ממנהיגיו!
    סגור
  • המחבל בחברון הוא מחבל רק לפי הימין הקיצוניjQuery20305503769754432142_1459381150915? (ל"ת)
    אבי 31/03/2016 02:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 38.
    פלצן שמחזיק את המקל משני צדדיו
    מיקי 30/03/2016 15:54
    הגב לתגובה זו
    13 17
    מזל שעל המדינה מגינים אנשים ריאליים ולא פלצנים מנותקים שכמותך....אף פעם לא שמעתי ערימה של שטויות דו ערכיות כמו הריאיון ההזוי הזה עם אדם שיושב מוגן ובטוח במשרד ממוזג
    סגור
  • שמסתובב חופשי עם נשק (ל"ת)
    עדיף מערס דביל 30/03/2016 18:23
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 37.
    תודה לפרופ' כשר על הניתוח המפוקח. הצבא צריך להתנהל לפי
    ehudhl 30/03/2016 15:53
    הגב לתגובה זו
    18 18
    פקודות וכללים ברורים ולא לפי התלהמות פשיסטית של חוליגנים.
    סגור
  • 36.
    בקיצור שכלב נושך אדם - לא מעניין שאדם נושך כלב - מעניין
    משה ראשל"צ 30/03/2016 15:45
    הגב לתגובה זו
    8 8
    ככה גם הסיטואציה הזו בא חיה דו רגלית להרוג בן אדם - זה לדעתכם נורמלי ???? מישהו פה התבלבל יש לנו מלחמה מול כלבים - ברור
    סגור
  • בקיצור לא הבנת כלום..
    בני 30/03/2016 16:13
    הגב לתגובה זו
    3 5
    תן למערכת המשפט לשפוט את המחבל. במה הציל החייל את המולדת בהריגת אדם שכבר אינו מסכן אף אחד? הוא החליט על דעת עצמו להיות בגוף הממלכתי להשבת ההרתעה של מדינת ישראל?
    סגור
  • 35.
    מי שאל את הפרופסור הזה בכלל מי הוא שיחליט או ייתן לדעה (ל"ת)
    אני 30/03/2016 15:44
    הגב לתגובה זו
    12 14
    סגור
  • הוא כתב את כללי צהל להתנהגות. זה נקרא: הקוד האתי של צהל (ל"ת)
    פרוספר 31/03/2016 10:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • עדיף שימניסטים רצחניים יקבעו קוד מוסרי (ל"ת)
    צודק 30/03/2016 18:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • שקמיסט בכיר שנותן הרואות פתיחה באש לרמטכ"ל ? (ל"ת)
    ומי כבודו 30/03/2016 18:16
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • סתם אחד, מחבר הקוד האתי של צה"ל, אב שכול, חתן פרס ישראל
    בני 30/03/2016 16:16
    הגב לתגובה זו
    11 4
    חפש עליו בויקיפדיה, ואז תכתוב מי הוא ..
    סגור
  • הוא לא היחיד!!!
    שרה 30/03/2016 17:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אבי נהרג וזה לא נותן לי שום זכות להחליט איך לקרוא לחייל.
    סגור
  • סמכות מופרחת שמואלן הזוי שילך לעזה ...
    1 30/03/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל כאלה חלאטות נרצחים הנשים גואל נפש של בן אדם איחסססססססססססססססססס
    סגור
  • הוא מחבר "הקוד האתי" של צה"ל. מומחה מספיק לטעמך? (ל"ת)
    תתבייש 30/03/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • הוא עוד אחד מאלה שלא מבינים מהו "קוד אתי"
    פרוספר 31/03/2016 10:25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חושב שאתי זה שם חיבה לאסתי
    סגור
  • 34.
    מעניין מה היה חושב אם היה מדובר בבן שלו (ל"ת)
    חייל קרבי 30/03/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
    9 12
    סגור
  • אם היה אחד משלהם התגובות היו שונות (ל"ת)
    חיים 30/03/2016 20:13
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 33.
    הוא ירה לו בראש - כי הוא חשד לחגורת נפץ - הבנתם פשוט (ל"ת)
    משה ראשל"צ 30/03/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
    13 13
    סגור
  • 32.
    שחררו את הילד היקר שלנו
    זיקנה משבשת... 30/03/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
    13 12
    ושחררו אותנו גם ממך!!!!
    סגור
  • אך טיפשות משבשת בכל גיל נתון (ל"ת)
    אביתר 31/03/2016 10:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • אם הוא ילד אל תתנו לו רובה.. (ל"ת)
    בני 30/03/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
    8 3
    סגור
  • מי זה הבני הזה אחד מגודי ישראל (ל"ת)
    1 30/03/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 31.
    אם זה ילד אז כולנו אינפנטילים
    אריה רפפורט 30/03/2016 15:39
    הגב לתגובה זו
    12 7
    השתלשלות הארוע הזה מביכה ומשפילה . במדינת ישראל נהרגו מעל 20,000 גבורים , חלקם היו צעירים אפילו מהחייל הזה , מעולם לא הללנו מישהו שירה בפצוע ששכב בשטח . כחייל קרבי אני בוש ונכלם שרואים בחייל הזה גיבור. יש הצדקה לו היה יורה בו בעיצומו של קרב . אולי הצדקה - לו היה לבדו בשטח והיה צריך לשלול פגיעה נוספת של המחבל . אבל להגיע לשטח לאחר מעשה , לעמוד אחרי קבוצת אנשים שהיתה ליד המחבל ואז לשלוף את הרובה ולירות בו- זה אקט פחדני. כאשר אתה רואה דבר כזה , אינך יכול להאשים פלשתינאי שפוגע בחסרי ישע - הם פושעים וגם חייל שלנו שנוהג כך הינו חייל שסרח - וראוי לעונש . ואנא אל תהפכו את כולנו למטוטמים , אנחנו מבינים בדיוק מה קרה שם , וגם מרזל הבין - ואיננו יכולים לסלוח על המכה האיומה שחטפנו כאנשי מוסר לחימה .
    סגור
  • 30.
    נראה איך הנכד של אסא ינהג במצבי לחץ (ל"ת)
    יעקב 30/03/2016 15:38
    הגב לתגובה זו
    9 9
    סגור
  • הוא אב שכול
    מדינה הרוסה 30/03/2016 18:17
    הגב לתגובה זו
    3 2
    קצת כבוד מחבורת הערסים פה שמטקבקת שנאה למוות
    סגור
  • שאלה?
    שרה 30/03/2016 17:23
    הגב לתגובה זו
    2 5
    האם הנכד שלו בכלל התגייס?
    סגור
  • איזה גועל. מדובר באב שכול
    ליבי 30/03/2016 18:18
    הגב לתגובה זו
    3 2
    כל ערס שדפק נפקדות בצבא אומר למלח הארץ איך להתנהג. המדינה הזאת השתגעה. מדינת מירי רגב
    סגור
  • טוב שלא אמרת "הבן של אסא כשר"
    תתבייש 30/03/2016 16:02
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הערכים אינם נקבעים במצבי לחץ, אלא ברגיעה. להתנהגות של חייל בודד במצבי לחץ אין השפעה על ערכיה של החברה הכללית.
    סגור
  • 29.
    אסא טמא. (ל"ת)
    פיקחון 30/03/2016 15:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    מ"ר לא כשר
    יהיוכין 30/03/2016 15:33
    הגב לתגובה זו
    10 8
    אלוף בדיבורים ועיוות המציאות אל אף שקרתה בזמן האחרון .החייל הזה לא ירה למישהו (אולי תלך לנחם את משפחתו מפני שלא הצליח לייצר עוד משפחות שכולות ?עם כל ההזדהות ).הוא ירה במחבל !!!! אתה מבין את המשמעות לסילוף המציאות שאתה עושה??? הוא מחבל שבה לרצוח !!!!!!!
    סגור
  • 27.
    צבא הילדים שלנו
    גמלאי מתבונן 30/03/2016 15:30
    הגב לתגובה זו
    15 4
    אם חיל קרבי "הלוקח" יזמה והורג מחבל גם כשאין הכרח, הוא ילד. בואו נשנה את השם של צה"ל לצבא ילדי ישראל.
    סגור
  • 26.
    מאמר יפה, חשיבה מאוזנת מכל הכיוונים. שהנוער יתלהם אז מה (ל"ת)
    אזרח וחייל 30/03/2016 15:28
    הגב לתגובה זו
    10 9
    סגור
  • 25.
    אצלנו קוראים לו התינוק שלנו. רק סמולנים קוראים לו ילד.
    מוטי 30/03/2016 15:24
    הגב לתגובה זו
    8 5
    הוא חבר בארגוןן לה פמיליה לבוגרים. לא בארגון נוער לה פמיליה.
    סגור
  • 24.
    מומחה לחירטוטים!!!הוא הילד של כולנו!ובעיקר של בורא עולם
    עידן 30/03/2016 15:23
    הגב לתגובה זו
    12 10
    יהודי!ואהבת לרעך בכמוך.
    סגור
  • 23.
    לגלעד שליט כולם קראו הילד שלנו וזה היה בסדר (ל"ת)
    הוא לא מהימין... 30/03/2016 15:18
    הגב לתגובה זו
    17 6
    סגור
  • כי גלעד שליט לא החליט לירות למישהו בראש
    חדד 30/03/2016 18:19
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סתם ככה כי הוא חמום מוח
    סגור
  • זאת בדיוק הבעיה. הוא לא עשה כלום פשוט מסר עצמו להם (ל"ת)
    חבל שלא ניסה לפחות 30/03/2016 21:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • צודק
    אלכס 30/03/2016 16:49
    הגב לתגובה זו
    4 5
    והוא לא היה גיבור , אלה נכנס ללחץ ונכנע. זה מה שפרופסור המכובד רוצה לראות בחיילים שלנו?
    סגור
  • 22.
    בושה למדינה שזה חייל שלה. מצדיעים לרמטכ"ל!!! (ל"ת)
    קצין במי"ל 30/03/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    18 20
    סגור
  • עומד מאחורי החייל במאה אחוז
    חיים קצין במיל 30/03/2016 20:18
    הגב לתגובה זו
    3 5
    מדהים כיצד נכנעו איזנקוט ביבי ויעלון לסירטון עלוב ללא קול של שונאי ישראל,אם האשמה היא בהנהגה שמאפשרת את המציאות הבילתי ניסבלת של הטרור
    סגור
  • קצין אאלק. ...בצבא של אבוא מאזן
    מיקי 30/03/2016 15:56
    הגב לתגובה זו
    7 11
    מתחזה בשקל. ..
    סגור
  • בושה למדינה שעלוב כמוך היה קצין בצבאה (ל"ת)
    יעקב 30/03/2016 15:37
    הגב לתגובה זו
    14 13
    סגור
  • בושה למדינה שיש בה אנשים כמוך (ל"ת)
    יעקב 30/03/2016 16:12
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 21.
    עוד חמאסניק שמקבל במה (ל"ת)
    דנה 30/03/2016 15:16
    הגב לתגובה זו
    8 14
    סגור
  • 20.
    קול של שפיות
    רוני 30/03/2016 15:15
    הגב לתגובה זו
    13 17
    במדינה מטורפת. כל הערסים מאיימים שלא ילכו למילואים. וואו מחסר בשק"ם ובכלא 6
    סגור
  • כחו של הנשים שמואלנים הזויי לך תקח את התרופות (ל"ת)
    1 30/03/2016 17:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    פרופ' אסא כשר. כן ירבו כמותו בישראל. תודה על הנימוקים
    אביתר 30/03/2016 15:13
    הגב לתגובה זו
    17 15
    דברי חוכמה, ידע והבנה במוסר של אישיות בכירה ביותר בתחום האתיקה. תודה לפרופ' כשר על החזרתנו לשפיות
    סגור
  • 18.
    כנסו
    יואב 30/03/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    11 9
    לירות במישהו. הוא לא אומר מחבל שבה לירצוח .אנחנו במילחמה
    סגור
  • צודק. גם אני שמתי לב לכך. כאילו מדובר בסתם "מישהו"... (ל"ת)
    ישראלי 30/03/2016 16:35
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 17.
    חסך למשלם המיסים
    יקי 30/03/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    8 10
    החייל עשה טוב לפקידיי האוצר וחסך להם הרבה מאוד כסף. בנוסף המחבל לא יהיה ברשימת המשוחררים בגלל משא ומתן כל שהוא . אנחנו חייבים להפוך ללהקה של זאבים כדי שדמנו יפסיק להישפך לשווא .נמאס לחפש פתרונות במגדלי השן באוניברסיטאות .
    סגור
  • זוועה. האיש אב שכול
    רועי 30/03/2016 18:20
    הגב לתגובה זו
    2 3
    ומי אתם שתכתבו נגדו ככה? מה אתם עשיתם בשביל המדינה הזאת? (חוץ מלדפוק נפקדות ולעשות בלגן)
    סגור
  • 16.
    אוי לנו
    יוסי 30/03/2016 15:01
    הגב לתגובה זו
    12 8
    אוי לנו מכל המתלהמים האלה. אני מאוד מקווה שמה שקוראים בטוקבקים זה לא מדגם מייצג באמת של העם, אחרת חורבן בית שלישי בפתח...
    סגור
  • גם אתה חורבן...
    שר ללא תיק 30/03/2016 15:18
    הגב לתגובה זו
    6 7
    אוי לנו מאוי לנו שלא מבין כלום...
    סגור
  • 15.
    החייל שלנו - ונשמור עליו
    דרור 30/03/2016 15:00
    הגב לתגובה זו
    10 13
    אסא , כל אשר יש לי לאחל לך זה שהלוואי שהיית במקומו . או אז ברור שהמחבל היה מבצע את זממו , ואולי היה סיכוי שהיית קרבן . אז מלמעלה מהשמיים היית מבין את חומרת המצב . מחבל בא לרצוח חיילים יהודים , לא מספיק מאוים ? כמה חיילים הרוגים יש כי פעלו לפי האתיקה שלך ? ועוד כמה פצועים לכל ימי חייהם ? הלוואי שתחשוב מלמעלה .
    סגור
  • 14.
    עוד אפס שמאלני מאוניברסיטת ת"א
    באנו שקר לגרש 30/03/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    15 17
    רוב התגובות שמאלניות זה משם
    סגור
  • 13.
    דומה לגידי גוב בתמונה :) (ל"ת)
    אז סולחים 30/03/2016 14:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 12.
    אסא צודק! הילד שלי לא יורה גם למחבל בראש
    יעקב 30/03/2016 14:47
    הגב לתגובה זו
    10 12
    כשהוא שוכב גמור מ7 כדורים! ובטח שלא על דעת עצמו,! מה עוד "" שהילד שלי באם היה כהניסט לא היה חי אצלי,אני לא רוצה שזה יהיה הבן שלי
    סגור
  • 11.
    לך בטוח אין ולא היה ילד בצבא. אתה בטח מגדל כלב ו-3 חתול
    דויד 30/03/2016 14:47
    הגב לתגובה זו
    8 13
    תתבייש לך . הוא הילד של כולנו . הוא הילד של העם ששלח אותו להגן על העם מפני מחבלים עם סכין ביד ורצח בעיניים. רק אתמול שלשום הוא שיחק כדורגל בשכונה ועכשיו שמו לו רובה ביד ואמרו לו אם ירו לך בלב רק אז תירה חזרה. הילד היה בפחד ואי ודאות לגבי אפשרות שהמחבל יתפוצץ ויהרוג אותו ואת חבריו והחליט לסלק את הסיכון. אולי זו החלטה מוטעית אך מי לא טועה. אתה חמור שכמוך לא טועה בשטויות שאתה מדבר. למרות שהרמטקלים ושרי ביטחון הפקירו אותו אנחנו העם לא נפקירו. נלחם לשחררו לאלתר. אם הילד לא יודע לקבל החלטות או אינו נשמע להוראות פתיחה באש מבולבלות של אייזנקוט ואם הוא לא מתאים להיות חייל בצבא הביזיון של אייזנקוט שחררו אותו הביתה לאלתר. לא ניתן לכם לגעת אפילו בשערה אחת משערות ראשו. הילד נשלח עי העם והילד הגן על העם. הוא הילד של כולנו ונהפוך עולמות במידה שצריך כדי להחזירו הביתה ללא יום אחד נוסף של מאסר.
    סגור
  • אתה בטוח? אידיוט (ל"ת)
    ישראלי 31/03/2016 09:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • חתיכת אפס בור
    רועי 30/03/2016 18:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה אב שכול. של נעליך מעל רגליך גועל נפש
    סגור
  • לבדוק
    שמואל 30/03/2016 15:21
    הגב לתגובה זו
    12 0
    בנו של אסא כשר יהורז, היה מפקד פלוגה בדרגת רב-סרן בחיל השריון, נהרג בתאונה. צריך לבדוק קודם שמכפישים אדם. זה לא אומר שאני מסכים לנאמר בראיון.
    סגור
  • נו אז הוא נהרג בשביל זה הוא מדבר שטיות (ל"ת)
    1 30/03/2016 17:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    גיוס חובה!
    מ.ירושלים 30/03/2016 14:44
    הגב לתגובה זו
    5 4
    כל עוד הגיוס במדינת ישראל הוא חובה .חובתינו לקרוא להם הילדים שלנו.לכן גם הגיוס הוא בגיל 18 והצוו הראשון בגיל 16.5 כדי שהילד יהיה חייל לפני שהבין מה קורה איתו.ניצול הילד התמים ואחר כך מתפלאים למה הם מתנהגים כמו ילדים .אחד כמוך שידאג לעשות כאן צבא בתשלום ומתוגמל ובכך למנוע מקרים מסוג זה . אחרת עלינו להבין לסלוח!
    סגור
  • 9.
    עדיף שהצבא ואנשים מטעמם (כמו אסא כשר)
    חזי 30/03/2016 14:44
    הגב לתגובה זו
    11 12
    עדיף שהצבא ואנשים מטעמם (כמו אסא כשר) יסתמו את הפה ויפסיקו לעשות נזק - בראש ובראשונה כלפי חיילי צהל ושנית אל מול העולם - הם גורמים הרתעה נגד החיילים שתגרום להרוגים ונכים!!מתבייש בצהל על הפקרת הלוחמים כולם,חזי
    סגור
  • 8.
    לא אכפת לי מהמחבל אבל אסא כשר צודק בכל מילה (ל"ת)
    בעיתי כי הם חיות... 30/03/2016 14:43
    הגב לתגובה זו
    14 13
    סגור
  • 7.
    אותו "מישהו" שקיבל כדור בראש ניסה לרצוח חיילים
    מ.א. 30/03/2016 14:42
    הגב לתגובה זו
    15 13
    רגע לפני שנוטרל.את זה שכח הפרופסור הלא כלכך נכבד לציין
    סגור
  • ואם זה היה סתם רוצח רגיל???
    דני 30/03/2016 15:48
    הגב לתגובה זו
    7 5
    תאר לך שכל רוצח/תוקף/גורם חבלות (ואפילו חשוד בכך) שלא רק שאינו מאיים יותר על איש, היה שוכב גוסס ומבוסס בדמו, היה מגיע שוטר ומבצע בו וידוא הריגה (שזה אגב לא רק רצח, אלא פשע מלחמה בנסיבות שהחייל ביצע). וכדאי לך להזהר במה שתגיד, כיוון שרמת הבורות וההתלהמות שלך מראות שיש סיכוי סביר שתהיה רוצח/אלים כנגד אחרים די מהר עם ההתבהמות של המדינה הערבית שישראל נהיית...
    סגור
  • 6.
    החייל הילד שלנו!!!!! (ל"ת)
    אבי 30/03/2016 14:34
    הגב לתגובה זו
    16 10
    סגור
  • גם אתה ילד ברמתך השכלית (ל"ת)
    דן 30/03/2016 18:18
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 5.
    לאסא כשר, חברי ומשפחתו הסבו לסדר פסח
    כשמחבל התפוצץ עליהם, 30/03/2016 14:32
    הגב לתגובה זו
    12 8
    אז אל תספר לנו על קצינים שלוים ששוחחו בטלפון! רוצח צריך להרוג! לפני שהוא הורג בנו...
    סגור
  • 4.
    הילדים שלנו טסים בF16 נוהגים בטנקים יורים בבארט
    דמגוג בגרוש 30/03/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
    13 11
    מצילים חיים ולוקחים חיים ממי שצריך ברור לכולנו שאתה לא תעשה את זה
    סגור
  • 3.
    השם שלך לא מכשיר אותך להרשיע ולהכפיש חייל לפני משפט
    לילי 30/03/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
    11 12
    לפרופסור כשר , לראש ממשלה ,לרמטכ"ל , ולשר ביטחון לכולם יחד אין זכות להרשיע לפני משפט . עם ישראל ראה את החייל יורה ואת המפקדים לא מונעים ומאשרים . לחיצת היד של החייל לברוך מרזל גרמה לשמאל לצעוק רצח וכולם להתיישר לשמאל .
    סגור
  • 2.
    פלצן עם דיפלומה
    דני 30/03/2016 14:27
    הגב לתגובה זו
    13 14
    מה זאת אומרת ירה בראש של מישהו אחר? מעניין מי זה המישהו אחר...
    סגור
  • צודק פילוסוף חרטטן עם דפלומה מדעי הכלום (ל"ת)
    1 30/03/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    תל אביב
    דן 30/03/2016 14:24
    הגב לתגובה זו
    12 14
    באם אדון כשר חיבר את הקוד האתי וקיבל מצהל תשלום על כך....הוא נגוע במניעים פסולים עקב זיקה לממסד הצבאי, לכן חוות דעתו שווה כקליפת השום.
    סגור
  • אתה צודק (ל"ת)
    חזי 30/03/2016 14:45
    הגב לתגובה זו
    9 10
    סגור
  • דןמים להם עם נבחר