מרטין אינדיק: "נתניהו ישב לידי בהלוויה של רבין ואמר לי, תראה את זה, הוא גיבור עכשיו - במקום לסיים ככישלון"

שגריר ארה"ב בישראל לשעבר חושף את היחסים העכורים בין נתניהו לרבין בצל הסכמי אוסלו
בנימין נתניהו, צילום: אבי אוחיון; לע"מ
הזרעים להידרדרות היחסים הדיפלומטים בין ישראל לארה"ב תחת שלטונו של נתניהו נטמנו באדמה עוד לפני שני עשורים. כך ניתן ללמוד מספר של  הדיפלומט היהודי האמריקני מרטין אינדיק שכיהן כשגריר ארה"ב בישראל בשתי קדנציות לא רציפות בשנות ה-90". אינדיק חושף בסרט ששודר בארה"ב את המתיחות האישית שאפפה את הפוליטיקה הישראלית בשנות ה-90" והגיעה לשיאה במרפסת בכיכר ציון שבירושלים, ומביא התבטאות חריפה שלנתניהו על יצחק רבין בעת הלווייתו של האחרון לאחר ההתנקשות ב"כיכר מלכי ישראל" (בזמנו) בנובמבר 95".
אינדיק: "נתניהו ישב לצדי בהלוויה של רבין , עת הייתי שגריר בישראל... אני זוכר שנתניהו אמר לי "תראה, תראה את זה. עכשיו הוא גיבור אבל אם לא היו מתנקשים בו הייתי מנצח אותו בבחירות, ואז הוא היה זכור בדפי ההיסטוריה כפוליטיקאי כושל".
"אז אני חושב שגם ברגע של תמיכה עצומה, נתניהו חשב שרבין היה תלוי על חבל מבחינה פוליטית טרם ההתנקשות. הוא ניצל את המצב ורץ נגד אוסלו בבחירות של 96" וניצח את שמעון פרס, אבל הוא נצח אותו בהפרש מזערי של חצי אחוז".
בנוגע ללחיצת היד ההיסטורית של רבין וערפאת, כתב אינדיק: "בשנת 93" העולם חגג את לחיצת היד, לחיצת יד היסטורית בדשא של הבית הלבן... אבל בישראל שררה סקפטיות לדבר. בשנת 95" כמובן היתה התנגדות כבדה מצד הימין. רבין הקפיא את הבנייה בהתנחלויות וטען "אנו נרדוף את השלום כאילו לא היה טרור ונילחם בטרור כאילו אין תהליך שלום", אבל הרבה אנשים לא קיבלו את זה", כתב אינדיק.
תגובות לכתבה(42):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    יהודי קטן
    חוזה המדינה 08/01/2016 12:16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מרטין אינדיק עוד שטינקר יהודי קטן שמלקק לגויים...זה לא משהו חדש ב-2000 השנים האחרונות.
    סגור
  • 32.
    יש שנאה ,ויש שנאה עיוורת.
    דודיק 07/01/2016 10:52
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ויש גם תיעוב עיוור. אינדיק מצוי שם ממזמן ,ומדי פעם המררה נשפכת לו מקצוות פיו. אך כל הכבוד לאיפוק...עשרים שנה הוא התבשל עם זה עד שזה יצא לו. וזה יצא לו עקום וממש לא לעניין. ולגביך ביבי ...העם איתך.
    סגור
  • 31.
    התשקורת מפיצים שנאה על ביבי בתמונות מהארוע אינדיק לא
    אורי 06/01/2016 22:15
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בתמונה מהארוע אידיק לא נמצא ליד ביבי הסמול בארה"ב משתף פעולה עם הסמול בישראל להפצת שינאת חינם נגד ביבי
    סגור
  • 30.
    מנוול
    חיים 06/01/2016 18:32
    הגב לתגובה זו
    0 6
    000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
    סגור
  • 29.
    ככל שאני משווה את רבין לביבי, אני רואה כמה ביבי קטן .
    ranr 06/01/2016 16:12
    הגב לתגובה זו
    5 8
    לרבין היתה משנה סדורה וברורה היכן יש לפעול, מה צריך לעשות, ממה להזהר ומתי ליטול סיכונים והוא התקדם על פי משנתו צעד צעד, תוך תיאום מיטבי עם נשיא ארה"ב ועם מנהיגי מדינות אחרות וזכה על כך לשיתוף פעולה מעולה ולהערכה סוחפת. רבין פעל אך ורק לטובת ישראל מבלי לפגוע ביהדות העולם. לביבי לעומת זאת אין דרך מוצהרת וברורה, הוא לחיץ וסחיט חרף העמדת הפנים הזועמת-החלטית שלו. הוא נכשל בבטחון הפנים והחוץ של ישראל, נכשל ביחסי החוץ עם מדינות העולם ובמיוחד עם נשיא ארה"ב, גרם להגדלת הפער בין עשירים לעניים ולשחיקת מעמד הביניים, משתדל לשמור על קיפאון מדיני ומיטיב עם הטייקונים, עם החרדים ועם תושבי יהודה והשומרון, על חשבון כל האחרים. אגב הסכם אוסלו, אני מתכבד להודיעכם שממשלת ישראל הימנית-חרדית שלנו, חרדה מביטול הסכמי אוסלו אשר פוטרים את ישראל מדאגה לשטחי הרשות הפלסטינית, מה שחוסך לנו המון דם וממון.
    סגור
  • 28.
    מרטין אידיק
    שלמה גרינברג 06/01/2016 15:50
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שכפה על ישראל כמה כפיות כלכליות קשות כמו חוק הפטנטים ועוד ידוע כמתנגד מושבע של נתניהו
    סגור
  • 27.
    הגיבור הטביע את אלטלנה,הורה לשבור ידיים באינתיפדה הראשו (ל"ת)
    אחד 06/01/2016 13:23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 26.
    הדברים שכתובים בכותרת שונים ממה שכתוב בתוך הכתבה אז מה
    gg 06/01/2016 12:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אז מה באמת אמר נתניהו ? ולגבי אילו היו מתקיימות בחירות התוצאה הייתה שזה בדיוק מה שקרה אני לא מבין איפה נמצא הסקופ של הכתבה
    סגור
  • 25.
    סיסי ירשם בדפי ההיסטוריה ככישלון הגדול ביותר בגלקסית הש
    ביבי 06/01/2016 12:48
    הגב לתגובה זו
    3 1
    השמש.. ואישתו כעוזרת הכישלון הטובה ביותר...
    סגור
  • 24.
    ביבי שרלטן והורס מדינת ישראל
    משה+ 06/01/2016 12:00
    הגב לתגובה זו
    5 10
    בעזרת מני נפתלי, נפיל את שרה לקרשים, וביבי אחריה
    סגור
  • טען עוד
  • 23.
    רבין הקדוש מעונה
    דניאל 06/01/2016 12:00
    הגב לתגובה זו
    5 3
    מי שרצח את רבין הוא רוצח שפל . אסור בתכלית האיסור לרצוח שום יהודי.. אבל...זה לא אומר שאם רבין נרצח אז הוא נהפך להיות קדוש מעונה . רבין רצח יהודים באנטלנה רבין היה שתיין ורבין סיכן מדינה שלימה בשביל גחמות אשיות . נכון שביבי לא מציאה גדולה אבל לעומת רבין הוא מנהיג ענק .
    סגור
  • הייתי מעדיף לשמור על איזון:זה נבלה וזה טרפה. (ל"ת)
    אחד 06/01/2016 13:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 22.
    צדק! (ל"ת)
    אילן 06/01/2016 11:50
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 21.
    ביבי אחד הכשלונות הכי גדולים ואני איש ליכוד (ל"ת)
    תום 06/01/2016 11:28
    הגב לתגובה זו
    6 16
    סגור
  • אך לזכותו ייאמר שהוא מעביר כסף רב מחילונים לחרדים..... (ל"ת)
    אחד 06/01/2016 13:25
    הגב לתגובה זו
    0 6
    סגור
  • 20.
    לא יאמן
    אבי 06/01/2016 11:26
    הגב לתגובה זו
    2 9
    לפחות דבר אחד נכון לגבי ביבי היה קטן ונשאר קטן זו לא מנהיגות. הוא לא מצליח להתעלות לרמת מנהיג כך היה וכך גם היום מצבינו הבינלאומי מדרדר ומגיע לשיא ביבי חדשים
    סגור
  • 19.
    האמת על רבין
    dekelbeitar1 06/01/2016 11:16
    הגב לתגובה זו
    5 4
    האמת על רבין אפשר לקרוא בספרו של אורי מילשטיין "איך תפח המיתוס". עליתו של רבין החלה אחרי"תרגיל" של מפקד פלמ"ח עוזי נאריקס שהדייח את רבין בעקבות כשלונות קבעות שלו ממג,ד גדוד השני והפך אותו לנושא כלים שלו - מרגע הזה רבין "ירד" כדי לעלות. על כך כולם משלמים עד היום.
    סגור
  • 18.
    הלוואי וביבי היה רק 10% מרבין
    אשרי המאמין 06/01/2016 11:16
    הגב לתגובה זו
    6 15
    ומי באמת הוא כשלון ענק נראה לצערי תוך זמן לא רב רק חבל שהחסידים השוטים של ביבי יתפכחו מאוחר מדי.
    סגור
  • 17.
    שמעון פרס אמר: שלום עושים עם אויבים.
    dekelbeitar1 06/01/2016 11:14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ההמשך אף פעם לא נאמר: כנראה עת המלחמה עודים עם חברים.
    סגור
  • 16.
    קשקוש למאכל השמאל. (ל"ת)
    ישראלי 06/01/2016 11:08
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 15.
    מה לא נכון במה שביבי אמר
    ian 06/01/2016 10:53
    הגב לתגובה זו
    17 5
    מה לא נכון במה שאמר ביבי? אם היו בחירות באותה עת ביבי היה מנצח ובגדול עובדה ששנה לאחר מיכן הוא ניצח את אבי אבות הכשלון שניקרא אוסלו . ולגבי התמיכה באוסלו פרט לשמאל ההזוי שאינו רוב ועוד כמה פוליטיקאים מושחתים שקיבלו כסף עבור ההצבעה שלהם הרוב היה נגד.
    סגור
  • ביבי אמר את דעתו.
    הבנת הנקרא 06/01/2016 11:27
    הגב לתגובה זו
    1 8
    אין אמת או שקר בהבעת דיעה. אגב, אם רבין היה חי לביבי לא היה סיכוי להבחר. הוא אחד מראשי הממשלה הכושלים ביותר. המזל היחיד שלו זה בוז'י. כל אחד אחר היה מוחץ את ביבי והוא יודע זאת היטב ולכן פועל לטרפד ולערוף ראשים של מתחרים. ע"ע גדעון סער, כחלון, גבי אשכנזי ועוד.
    סגור
  • 14.
    כל מה שיזכרו מנתניהו
    יהודה 06/01/2016 10:49
    הגב לתגובה זו
    16 20
    זה גלידת הפיסטוק והכלבה על חשבון הציבור ואשתו המטורללת . שום דבר אחר לא . שום הישג לנהנתן השקרן הזה
    סגור
  • 13.
    מר אינדיק מסלף את ההיסטוריה ואומר חצי אמת
    עמך 06/01/2016 10:38
    הגב לתגובה זו
    14 2
    אחרי התפנית הפוליטית החדה לכיוון אוסלו היה ברור שבבחירות הבאות מפלגת העבודה והשמאל יקבלו תבוסה מוחלטת. המטרה המוצהרת שלהם הייתה לעשות כמה שיותר דברים בלתי הפיכים. ואם רבין ז"ל לא היה נירצח הוא היה מובס בענק בבחירות. בכלל לאחר שרבין ניבחר הוא שינה את דרכו הפוליטית ב180 מעלות. מין הדין הדמוקרטי היה חייב לאחר שנוי הקיצוני בדרכו הוא היה חייב ללכת לבחירות לפני החתימה עליו. כדרך שנהג לאחרונה המנהיג היוני. רבין ביזה את הדמוקרטיה. ומאז הקיטוב בעם פורח!!
    סגור
  • 12.
    נתניהו מוכשר ויפה. אני איתו לאורך כל הדרך. אין עליו.
    ישראלית 06/01/2016 10:36
    הגב לתגובה זו
    12 10
    נתניהו - חכם, מוכשר, מנהיג, מנהל את המדינה בחוכמה בכל המישורים. אין עליו.
    סגור
  • 11.
    רכילות זה הדבר הנורא ביותר!! (ל"ת)
    אינדיק הרכלן... 06/01/2016 10:35
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 10.
    רבין היה בכיה לדורות. מסר את השטחים לאירגוני הטרור
    שמטוב 06/01/2016 10:35
    הגב לתגובה זו
    19 7
    ומנע הקמת אוטונומיה שלווה שתחיה בחסות ישראל. יצחק שמיר היה בתהליך השלמה לאוטונומיה פלשתינית כפי שזה התבטא בוועידת מדריד, לפיכך גם השפעת אש"ף שהייתה בוועידת מדריד הייתה מתפוגגת לאחר 20 שנה שבהן אש"ף לה היה מקבל כסף ממדינת ישראל. הקונצפט של רבין היה שאש"ף יבצע מדיניות שמירת השקט בשטחים "בלי בג"ץ וצלם" היה קונצפט מוטעה: סיבת הקיום של אש"ף הוא _מניעת_ שקט בשטחים, בזמן שיש שקט בשחים והפלשתינים מרוצים מחייהם הם רואים כמה עלובה המנהיגות הפלשתינית וכמה העם הפלשתיני לא חשוב בעיניה (מה שחשוב לה היא לקיחת כסף לחשבונות פרטיים).
    סגור
  • כשמך כן לא אתה
    שושו 06/01/2016 10:44
    הגב לתגובה זו
    4 18
    אימרותך מבזים את שמך
    סגור
  • 9.
    כל כך נכון , רבין היה מנהיג כושל בגדול! (ל"ת)
    אלירן 06/01/2016 10:34
    הגב לתגובה זו
    18 5
    סגור
  • 8.
    מה שנתניהו אמר נכון מאוד
    איש 06/01/2016 10:33
    הגב לתגובה זו
    19 4
    מי היה מצביע למנהיג שהביא כ"כ הרבה טירור אוטובוסים ומסעדות היה פחד לצאת לרחוב וליסוע בתחבורה ציבוריתרבין היה מובס והייתה קמה ממשלה מאוד ימנית.
    סגור
  • 7.
    חולי רוח
    עזי 06/01/2016 10:33
    הגב לתגובה זו
    3 15
    מצדדי ביבי חולי רוח שזקוקים לאישפוז
    סגור
  • 6.
    ביבי ייזכר כהורס ישראל- כמסית הססן ומחיקת הדמוקרטיה (ל"ת)
    כך תשפוט ההיסטוריה 06/01/2016 10:31
    הגב לתגובה זו
    6 20
    סגור
  • 5.
    נתניהו הוא הגיבור
    לא תומך בביבי אבל... 06/01/2016 10:26
    הגב לתגובה זו
    21 7
    נתניהו עצר את המדינה מהדרדרות לתהום - במנהיגות מופתית - מול העולם , מול ארה"ב, מול רבים ומשפיעים בציבוריות הישראלית- ועשה את מה שטוב לעם ישראל. ראש ממשלה בממדים בן-גוריוניים
    סגור
  • לא תומך בביבי...גדול! (ל"ת)
    GIO 06/01/2016 11:22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    ההסטוריה תשפוט את נתניהו על החיוך במרפסת - יש אלוהים (ל"ת)
    f 06/01/2016 10:21
    הגב לתגובה זו
    6 17
    סגור
  • 3.
    נתניהו צודק במאה אחוז
    מה שנכון נכון 06/01/2016 10:07
    הגב לתגובה זו
    30 4
    אם לא הרצח, רבין היה מועף בבושת פנים בבחירות. כולם יודעים את זה. אם כי זה די חוסר טאקט להגיד את זה בהלוויה של רבין.. מצד שני - לא מאמין למרטין אינדיק, מראשי אלו שדחפו לנו את אוסלו, והבטיחו שיש על זה אחרית אמריקאית, אבל כשגילינו שהמוצר מקולקל - הם הסבירו שאנחנו אשמים כי לא השתמשנו כמו שצריך - ולא הסכימו לקחת אחריות..
    סגור
  • 2.
    רבין זל לא היה גיבור...
    חוקר היסטוריה 06/01/2016 10:06
    הגב לתגובה זו
    24 5
    תמיד שנתניהו אומר אמת כולם קופצים. רבין זל הגיע להיות רמטכל צהל מבלי שהישתתף באף קרב....לא ירה כדור אחד.. לא הסתער בקרב ולא הוביל לוחמים בקרב- ואם מישהו חולק עלי בבקשה .....שיציין את הקרב והתאריך שרבין זל הישתתף בו כלוחם או כמפקד מיסתער.....!
    סגור
  • המשך...יעקוב פרי
    חוקר היסטוריה 06/01/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עוד דוגמה לקליקה ולפוליטיקות ושטיקים ..נגן תיזמורת צהל שמצא חן בעיני רבין זל וקודם וקודם עד לראש הפירמידה ... כלומניק אמיתי נהנתן וזה היה ראש שבכ. שימו לב למינויים של ביבי . יורם כהן השועל ראש שבכ יוסי כהן שועל שועלי ראש מוסד. רוני אלשייך שועל בכיר מפכל משטרה תשימו לב ששועל ממנה שועלים וחננים תל אביביים ולפלפים כמו מורשת ר__ן ממנים לנו יאפים תל אביביים בלי כישורים נגניי תיזמורת . ..אני רוצה מול סעאב עריקאת וכל השועלים הערביים שועלים מהצד שלנו ולא ביילנים ופרי למינהם יאפים תל אביביים...
    סגור
  • נכון, רק מי שיורה יודע לנהל מדינה.
    היגיון חולני 06/01/2016 11:23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    וביבי ממש מנהל את המדינה למופת. במידה ומופת = קיפאון
    סגור
  • רבין ירה גם ירה על אלטלנה (ל"ת)
    ian 06/01/2016 10:56
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • יי
    חחח 06/01/2016 10:17
    הגב לתגובה זו
    8 4
    רבין השתתף בקרב אלטלנה , רק אסור להזכיר....
    סגור
  • 1.
    מה לעשות שביבי צודק 100%!!!! (ל"ת)
    כלכלן 06/01/2016 10:05
    הגב לתגובה זו
    32 5
    סגור