ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

פרה חולבת: הכנסות המדינה ממיסי רכב נסקו 65% בעשור ל-8.7 מיליארד שקל

כך עולה מסקירת רשות המיסים. מס הקנייה על מכוניות דווקא ירד בעשור האחרון. ב-2013 נרשם שיא כל הזמנים במספר המכוניות שנמכרו
חניון מכוניות, צילום: Getty images Israel
אין זה סוד שהמכוניות בישראל יקרות משמעותית מאשר בשאר העולם המפותח – בארצות הברית המחיר לעיתים עומד על חצי בהשוואה לישראל ומספר המשכורות שנדרש לרכישה עומד על 3, לעומת 13 בישראל.

אתר רשות המיסים פרסם היום (ג') סקירה של מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב לשנת 2013. הנתונים בהחלט מראים שהמכונית הפכה להיות ה"פרה החולבת" של הממשלה – בסך הכול הכנסות המדינה ממיסי רכב הסתכמו ב-2013 בכ-8.07 מיליארד שקל, 4.4% יותר בהשוואה לנתוני 2012 אשר עמדו על 8.2 מיליארד שקל. נציין שעשור לפני כן, ב-2013, עמד היקף ההכנסות על 5.269 מיליארד שקל – כלומר ההכנסות נסקו ב-65%. שיא ההכנסות נרשמו בשנת 2010 – 9.383 מיליארד שקל.

שיא מכירות ב-2013
בשנת 2013 רמת הפעילות בענף הייתה מהגבוהות שידע המשק הישראלי, ומבחינת כמות כלי הרכב שיובאו הייתה קרובה לשנת השיא - 2011. יבוא רכב נוסעים הגיע לכ- 225 אלף כלי רכב, גידול של 8.9% ביחס להיקף היבוא של שנת 2012. עם זאת, נרשם גידול מתון בלבד בערך היבוא שהסתכם ב- 11.8 מיליארדי ש"ח, עלייה של 2.3% לעומת אשתקד (במונחים ריאליים). בתחום הרכב המסחרי נשמרה יציבות ברמה הנמוכה - עליה של 2.2% לעומת שנת 2012 בכמות כלי הרכב, לכ- 7.5 אלף יחידות. ערך היבוא במונחים שקליים ריאליים ירד בכ- 6.3% בעיקר עקב התחזקות השקל.

סה"כ הכמות המיובאת של רכב נוסעים ומסחרי יחד עלתה ביחס לאשתקד בשיעור 10.3%, בעוד שערך היבוא עלה ב- 2% במונחים שקליים ריאליים, ומס הקניה נותר יציב (0.6% -). ברשות המיסים דווקא מציינים כי ההכנסות ממסי יבוא המוטלים על כלי רכב (לרבות רכב כבד, דו גלגלי, מוניות ורכבי תיור) נותרו כמעט ללא שינוי (ירידה של 0.5%), כאשר ערך היבוא עלה במונחים ריאליים ב-5.8%.

עוד מציינים ברשות המיסים שעד למחצית שנת 2013 חלה ירידה עקבית בשיעור מס הקנייה- מגמה זו נבלמה במחצית השנייה של שנת 2013. שינויים אלה, הן הירידה והן בלימתה, הנם תולדה של שינויים מבניים במיסוי רכב: החל בשנת 2005 עת הופעלה "תכנית החומש" להפחתה הדרגתית של שיעורי המס, עובר בשנת 2009 עת ניתן משקל נכבד לזיהום האוויר במיסוי הרכב במסגרת המיסוי הירוק, וכלה בעדכון נוסחת ה"מיסוי הירוק" באוגוסט 2013. מס הקנייה מערך היבוא עמד על 60% ב-2013, לעומת 61% ב-2012 ו-79% ב-2003.

המס העיקרי שמוטל על כלי רכב בישראל הנו, כאמור, מס קניה, אשר מוטל על רכב פרטי ורכב מסחרי (83% - בניכוי הטבת מס בהתאם לדרגת הזיהום של הרכב), אופנועים (72%) וקטנועים (40%). משאיות ואוטובוסים שמשקלם מעל 4.5 טון פטורים ממס.

המס הירוק
קיימים שיעורי מס מופחתים (בהוראת שעה) עבור כלי רכב בעלי טכנולוגיות הנעה מתקדמות: היברידית (בדרגת זיהום 2 בלבד) – 30%, רכב היברידי מסוג Plug-In (הנטען מרשת החשמל והמנוע העיקרי בו הנו מנוע חשמלי, כך שמרכיב משמעותי מנסיעותיו מבוצע על חשמל בלבד) – 20%, וכן רכב נטול פליטות המיוצג בשלב זה באמצעות רכב חשמלי – 8%.

רכב המיובא מארצות שלישיות (מדינות שלמדינת ישראל אין הסכם סחר איתן), חייב במכס של 7%, אשר גם מגדיל את הערך לצורכי מס קניה בשיעור זה ביחס לחשבונית היבוא.

באוגוסט 2009 נכנסה לתוקף הרפורמה במס הקניה המכונה "מיסוי ירוק". הרפורמה שינתה את צורת חישוב המס על כלי רכב שמשקלם עד 3.5 טון. במסגרת הרפורמה הועלתה הרמה הבסיסית של מס הקניה מ- 75% ברכב נוסעים ו- 72% ברכב מסחרי, לרמה בסיסית של 83%, תוך מתן זיכוי בסכום הולך ועולה ככל שמדובר ברכב בעל דרגת זיהום נמוכה יותר - במקביל לביטול ההטבה לרכב המצויד במערכת בקרת יציבות, לאור העובדה שהיא הפכה למערכת חובה ברכב נוסעים ומסחרי.

בעקבות הרפורמה, שיעור מס הקניה על רכב בעל הנעה רגילה הפך לדיפרנציאלי בהתאם למידת הזיהום של הרכב: מתקבל מס קניה אפקטיבי בין כ- 30% ועד למס המירבי - 83%. כאמור, רכב היברידי בדרגת זיהום 2 ממוסה לפי שיעור אחיד של 30%, בעוד שרכב היברידי בדרגות זיהום גבוהות יותר ממוסה כמו רכב בעל הנעה רגילה, בהתאם לדרגת הזיהום שלו.
תגובות לכתבה(7):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    לפרה ישראלה שיא בעטינים ובתנובה וגם שיא בחיסכון:..
    ייאי 04/11/2014 23:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפרה ישראלה שיא בעטינים ובתנובה וגם שיא בחיסכון:115 % לרכב,300+ לטבק,50-200% על האלכוהול,אלו העטינים הבולטים ויש כמובן את יתר המיסים הישירים והעקיפים.(הכנסה,מעמ,רכוש,קניה,יבוא,בריאות,ביטוח לאומי,עיזבון,אפוטרופסות,המוני ביולים ואגרות שונות ועוד)בתמורה היא כמעט ואינה מקבלת דבר=הפרה המניבה והחסכונית בעולם.הפרה אינה יכולה להפטר מחולביה ומטפיליה,המחזיקים במניית זהב של 100%.עיסקת זהב יש לשועי המדינה,אנשי ההון,אנשי השילטון.השאלה הנשאלת:האם הפרה אט אט תגווע או שתניף את פרסותיה ותבעט בראש חולביה לכל הרוחות.
    סגור
  • 5.
    כדאי לקרוא
    הבנקאי 04/11/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Www.kec4u.co.il
    סגור
  • 4.
    לפרה ישראלה שיא בעטינים ובתנובה וגם שיא בחיסכון:115 %
    ייאי 04/11/2014 16:04
    הגב לתגובה זו
    8 0
    לרכב,300+ לטבק,50-200% על האלכוהול,אלו העטינים הבולטים ויש כמובן את יתר המיסים הישירים והעקיפים.(הכנסה,מעמ,רכוש,קניה,יבוא,בריאות,ביטוח לאומי,עיזבון,אפוטרופסות,המוני ביולים ואגרות שונות ועוד)בתמורה היא כמעט ואינה מקבלת דבר=הפרה המניבה והחסכונית בעולם.הפרה אינה יכולה להפטר מחולביה ומטפיליה,המחזיקים במניית זהב של 100%.עיסקת זהב יש לשועי המדינה,אנשי ההון,אנשי השילטון.השאלה הנשאלת:האם הפרה אט אט תגווע או שתניף את פרסותיה ותבעט בראש חולביה לכל הרוחות.
    סגור
  • גדול (ל"ת)
    רון 05/11/2014 00:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מה אתם רוצים כ"ץ הוא ממושב ורגיל לחלוב את פרת הרכב (ל"ת)
    גמלאי 04/11/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מרב ירוק יש אסור להטעין מכונית חשמלית או הברידית מהרשת!
    קררה 04/11/2014 15:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ונדרש עמוד התאנה מיוחד, מורשת לרצון המונופולין של שי אגסי שהצליח לשכנע הרשויות בשטות הזו..
    סגור
  • 1.
    זו הסיבה שמחירי הרכב כה גבוהים והכיוון תמיד יהיה צפונה (ל"ת)
    המדינה תמשיך לעשוק 04/11/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור