ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

"החמאס מבין שלא ישמיד את ישראל, בחדרי חדרים הוא מכיר בגבולות 1967"

פרופ' אלי פודה מהאוניברסיטה העברית: "המכות של צה"ל לא יצליחו לשבור את החמאס - תמיד יהיה לו בסיס לנקמה"
צוק איתן, צילום: Getty images Israel
הפסקת האש עם החמאס התפוגגה ברגע שהוכרזה, זאת לאחר שהארגון הגביר את תקיפותיו נגד ישראל. אמש אמר שר החוץ אביגדור ליברמן כי "צריך ללכת עד הסוף ולחסל את שלטון החמאס" , והיום הקבינט הביטחוני החל לדבר על כניסה קרקעית מוגבלת לרצועה. פרופ' אלי פודה מהחוג ללימודי איסלם –מזרח תיכון באוניברסיטה העברית, הסביר ל-Bizportal כיצד החמאס רואה את המצב והאם יש סיכוי להגיע איתו להסכם.

"החמאס לא שבע רצון מההצעה המצרית, לא ברור באיזה מידה היא נכפתה עליו. הם חושבים שבאמצעות המשך המאבק הם יצליחו לכופף את ישראל", אומר פרופ' פודה בראשית דבריו. "יכול להיות שהם במצב של ייאוש – יש להם בעיות של מעברים סגורים, משכורות של פקידים שלא משולמות, אך אני בהחלט לא רואה אותם כמשוגע האזורי, ההיגיון שלהם שונה משלנו – לנו זה נראה כמצב מסוכן או כאוב, אך כשמנסים להיכנס לראש שלהם מבינים שאין להם מה להפסיד".

"אין דרך לשבור את החמאס"
לדבריו, אין דרך לשבור את החמאס, אפילו באמצעות המכות של צה"ל – "תמיד נוצר בסיס של נקמה, וזה לא רק במזרח התיכון. כשארגון מדינתי יוצא בהתקפות קשה מאוד להביס אותו. יש לנו את הניסיון בלבנון, קשה מאוד להיכנס לאוכלוסיה אזרחית כשיש טרוריסטים שמתחבאים".

"מבחינת ההרתעה, למרות הביקורת שהייתה על ראש הממשלה אהוד אולמרט, הפעולה בלבנון עבדה – כעת בעזה יש אבידות, החמאס לא מצליח להשיג הישגים ותהיה לכך משמעות הרתעתית. עוד יום – יומיים עד שבוע יהיה הסכם הפסקת אש, השאלה מה יהיה שם – פתרון מדיני הוא הדרך הנכונה, צריך לנסות ולערב את אבו , מצרים וארצות הברית, גורמים שגם עשויים להיפגע אם החמאס ינסה לפגוע בנו שוב".

"יש ביקורת בעולם הערבי נגד חמאס"
ואיך העולם הערבי רואה את הדברים? "הממשלות הערביות נמצאות תחת לחץ – מבחינה הצהרתית שומעים תמיכה בעזה, אך הביקורת כלפי חמאס גדולה מבעבר. אפילו בעזה שומעים ביקורת בחדרי חדרים נגד הטרור וההפצצות. יש הבדל בין הרטוריקה לבין האינטרסים האמיתיים שלא תמיד באים ליידי ביטוי. אני לא רואה את תושבי עזה יוצאים לרחובות נגד משטר החמאס בעזה, לדעתי בצורה הדרגתית צריך להכניס את אבו מאזן".

אז מה הפתרון? האם יש דרך לנטרל את החמאס? "אני לא מאמין בהרג של אנשי שלטון, גם אם יהרגו את איסמעיל הנייה תהיה מוטיבציה להילחם בישראל, אנשים מתחלפים. אני לא חושב שהחמאס ייעלם, אבל הוא בהחלט עשוי להתמתן כפי שאש"ף התמתן. אני עוקב אחרי החמאס, יש אנשים בתוכו שמקבלים את גבולות 67 ומבינים שלא יצליחו להשמיד את ישראל, זאת למרות הצהרותיהם – הם נאבקים על שליטה ברחוב. אני לא פוסל אפשרות שהחמאס יעבור שינוי כולל והוא יהפוך לארגון מדיני כמו אש"ף – הלוא הם נכנסו לממשלת האחדות עם אבו מאזן למרות גישתו של שתי מדינות לשני עמים".

כתבות מעניינות נוספות:
איילת שקד: "אזרחים לא צריכים לספוג טילים על חשבון הפחד מפגיעה בחיילים"
אנליסט דיסקונט מסמן מניית ביומד בשפל - עם פוטנציאל ענק

תגובות לכתבה(23):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    בערבית פודה נהגה בודה, וכך גם נשמעים דבריו (ל"ת)
    דור 17/07/2014 16:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    אני מעדיף להאמין מלהחמאס
    אריה 17/07/2014 12:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בשואה היחיד שהיה אפשר להאמין לכוונותיו בנוגע ליהודים היה אדולף היטלר
    סגור
  • 20.
    שהחמס ישתנה זה לא יהיה החמס
    פודה ההוזה 17/07/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו משאלת לב שבאה מפי פרופסור. ממלומד הייתי מצפה לניתוח העובדות. הזיות יותר מתאים לאליבאבא.
    סגור
  • 19.
    עוד הוזה מבית היוצר של פרס (ל"ת)
    מרציאנו 17/07/2014 05:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    פודה - ביזפורטל
    שרון ב 16/07/2014 17:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    על זה אמרו הגשש החיוור: "אם הטפשות היחתה מחלה כואבת - כל החיים היית בגבס." ביזפורטל, אתם ממשיכים להכעיס ולהעליב בהביאכם אנשים הזויים עם דעות מסולפות. בכנות, לא נמאס לכם?
    סגור
  • פודה - ביזפורט
    שרון ב 16/07/2014 19:14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סליחה, נשכח. יש להוסיף: "אין שכל אין דאגות." ונא לא לטעות: תואר אקדמי לא רלבנטי.
    סגור
  • 17.
    אדון חדרי חדרים , יותר מחצי מהמדינה במלחמה קבועה ,
    בא 16/07/2014 15:44
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מאה טנקים ,וזה יספיק לכבוש את עזה . האיש הזה מנותק .הכי טוב היה בשבילו לגור בשדרות ,היה מתחבר למציאות כמו גבר .
    סגור
  • 16.
    אבל לא ניתן לשנות דעה של שמאלן קיצוני... (ל"ת)
    זו ארצנו. 16/07/2014 14:49
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 15.
    אירגון דתי תמיד מקצין את עמדותו עד אשר הארגון מתפרק
    ליצן 16/07/2014 14:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראינו את אל קעידה שהקצין עמדות עד שטופל ע"י ארה"ב אשף לא התמתן מבחינה אידאולוגית אלה רק מבחינה טקטית . לאירגון החמס אין את היכולת הטקטית של אשף
    סגור
  • 14.
    על שקרים ומנטרות..
    ייאי 16/07/2014 14:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המנטרה הקבועה:לא ניתן לחסל את הטרור.אני אומר שזה שקר וניתן לחסל כל אירגון טרור או לאלצו לחדול מטרור: מלפני 3 עשורים אירגונים שחוסלו:באדר מיינהוף בגרמניה,הצבא האדום היפני,הבריגדות האדומות באיטליה,האיי אר אי/שין פן בבריטניה;אלו היו בברית עם אירגוני טרור ערביים ובראשם הפתא"ח.הטרור הפלסתיני כמעט חוסל והוחיה דוקא בעיקבות הסכמי אוסלו והבאת עראפאת ומחבליו מתוניס לכאן.בשנים האחרונות:בסרי לאנקה ב 2009 "נמרי השחרור של טאמיל אלאם" הושמדו כמעט לחלוטין ושרידיהם נטשו את הטרור.הרוסים,הסינים והפרואנים ("הנתיב הזוהר") בדרך לחסל לחלוטין כל טרור בשיטחן.איך עושים זאת? ביד של ברזל ותוך סיכון בביקורת בעולם.החיים חשובים יותר מהפופולריות.עוד מנטרה קבועה:עדיף לנו להשאר עם חמאס כי האחרים גרועים ממנו.אני אומר שזה עוד שקר:מה גרוע מפיגועי התאבדות,רצח ילדים,חטיפות,הפגזות?..חמאס הוא ככל אירגוני הטרור:אותה מפלצת ובאותה האדרת ורק משקלה אחרת.להשמיד את חמאס וכל אירגוני הטרור ומי שינסה להחליפם – חזור והשמד!
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    לא שמעת על הפתגם
    astern 16/07/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "גם אויל מחריש חכם ייחשב"
    סגור
  • 12.
    אם זה יקרה בנט, חוטובלי, רגב ואח'
    אילן 16/07/2014 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 2
    יבקשו האל קאידה להיכנס לעזה. הרי בלי ארגון טרור ממול מה הם יעשו?
    סגור
  • 11.
    זה כמו להגיד שכלבים נובחים לא נושכים
    מר ציפן 16/07/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולצאת מההנחה שגם הכלבים מבינים את זה. חוץ מזה גם אם זה נכון, גומרים לנבוח נושכים
    סגור
  • 10.
    כל מילה בסלע. צריך להכיר בעובדות. (ל"ת)
    גולשת 16/07/2014 13:54
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 9.
    כיצד דת ותבונה חיות יחד אצל...פרופסור ?!
    uridror1 16/07/2014 13:52
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ו..איזה יופי שאין קוראי ביזפורטל ( כך נראה לי ) בקרב החמאס.
    סגור
  • 8.
    מאה טנקים . (ל"ת)
    בא 16/07/2014 13:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    עוד פרופ מנותק ,אבל מחובר מאוד לתלוש המשכורת שלו
    בא 16/07/2014 13:38
    הגב לתגובה זו
    9 1
    כמובן .
    סגור
  • 6.
    לאנשים נגמר הכסף לדירות... (ל"ת)
    לא יעזור לכם 16/07/2014 13:26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 5.
    בימים אלה דוקא החמאס מקבל את שלו (ל"ת)
    מולי 16/07/2014 13:20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    באמת שנמאס מכל הנביאים שיש
    עוד נביא 16/07/2014 13:15
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אני מניח שהגאון גם חזה את האביב הערבי במצרים, סוריה, אלגירה ולוב? למה הוא חושב שהוא יכול לחזות את החמאס? איפה בדיוק נמצא ההגיון של אדם מתאבד? (וזה ממש לא קשור למצב פיננסי או מי המטרה). מאיפה היהירות הטפשית להחליט מה החמאס יקבל ומה לא? במיוחד לאור המצב שאנו רואים (שאלימות והמוות הם המטרה). ואולי יהיה להם קל יותר להתקיף ולשבש את חיינו בצורה קשה אחרי שניסוג לקווי 67 (ושלא ישקר ויגיד שאלו קווי גבול ברי הגנה, אם זה היה ככה אז היינו נשארים בהם אחרי ששת הימים). על אנשים כמוהו איינשטיין אמר משפט חכם: "יש 2 דברים שאין להם סוף: היקום וטיפשות האדם, לגבי היקום אני לא בטוח..." כולנו רוצים שקט, וכולנו רוצים עולם ללא מלחמות (לא רק השמאל)- אבל לא כולנו טיפשים!!!
    סגור
  • 3.
    כמה עוד אפשר
    זאב 16/07/2014 13:00
    הגב לתגובה זו
    8 1
    די להתעסק באוננות ותאוריות מערביות שמחפשות שקט ושלווה פה יש עסק עם כוחות איסלמים אכזרים ומי שלא יתעורר עכשיו יתעורר מאוחר יותר שוב מול שערי אוושויץ
    סגור
  • 2.
    כן, והירח עשוי מגבינה צהובה (ל"ת)
    מר ציפן 16/07/2014 12:59
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    כו כו