שמואל אבן: "הבעיה של החמאס היא שהמנהרות שלו חסומות, אבל הוא ימשיך לירות" - מה לגבי ניתוק חשמל ומים?

ד"ר שמואל אבן מהמכון למחקרי בטחון בשיחה עם Bizportal על מבצע 'צוק איתן' והמשק בישראל. "עזה זה סוג של נושאת טילים יבשתית"
צוק איתן, צילום: Getty images Israel
"צוק איתן" מצוי בעיצומו של יום הלחימה השני ועד כה נורו כ-300 רקטות לעבר ישראל, כאשר המוקד הצפוני ביותר שנפגע עד כה היה זכרון יעקב. עוד מוקדם לדעת מה תהיה השפעת המבצע על המשק – היום (ד") באופן מפתיע בורסת תל אביב רשמה עליות שערים. Bizportal שוחח עם ד"ר שמואל אבן, מומחה לכלכלה במכון למחקרי בטחון לאומי INSS, על ההשלכות הצפויות של המבצע הצבאי.

"מסוף 2006 ועד היום ראינו עימותים שההשפעה שלהם על המשק הייתה מאוד מוגבלת. ב-2006, במלחמת לבנון השנייה, היו מכירות חזקות בבורסה עם תחילת המבצע, אחר כך הבורסה חזרה לעצמה ואף עלתה הרבה יותר. כלומר למבצעים קצרים ומדודים אין השפעה מרחיקת לכת על המשק ומי שנכנס לפאניקה מפסיד", אמר אבן בראשית דבריו. "יש כאן אויב שהוא יחסית מוגבל ביכולותיו, דפוס הלחימה שאנחנו רואים כרגע יכול להטריד, אך לא לגרום לנזקים גדולים".

הסכנה: מבצע קרקעי עמוק וממושך
אבן מסביר כי התמונה יכולה להשתנות מהקצה אל הקצה במידה ותהיה יציאה למבצע קרקעי עמוק וממושך, או אם יהיה שילוב של אירוע עולמי דרמטי עם מצב של לחימה - "עלות של מבצע כזה תהיה מאוד גדולה, במיוחד אם תהיה השתלטות על רצועת עזה. כרגע המשקיעים בעולם עדיין בהבנה שהמצב בשליטה, היום ראינו עליות בבורסה כי בשוק ההון מבינים שהמצב הוא בר חלוף. כניסה והתבוססות בעזה לזמן ממושך תעלה הרבה מאוד כסף ובהרבה מאוד נפגעים ותשפיע על המערכת המשקית. הממשלה צריכה להכיר בגורם הכלכלי כפקטור בתגובות שלה".

"כרגע נראה שהממשלה פועלת בשיקול דעת ובמתינות ולא הולכת לדפוס של השתלטות על הרצועה. הסיכון הגדול במבט של משקיעים היא בהסתכלות רוחבית – השוק נמצא כיום ברמות גבוהות, ומי שיש לו ספקות לגבי המשך עליות, הנדבך הביטחוני בהחלט יכול להשפיע על החלטותיו. המשקיעים מנתחים את המצב בצורה מאוד קרה - כמות הנזקים והנפגעים מאוד נמוכה, וגם אם יהיו 10 ימים כאלה - זה לא נוראי. בסך הכול המרחבים המשותקים כלכלית מאוד מוגבלים כרגע".

"עזה - נושאת טילים יבשתית"
אבן סבור שידה של ישראל על העליונה ומצבו של חמאס קשה מאוד, במיוחד לאור יחסיו הקשים עם מצרים - "עזה היא כמו נושאת טילים יבשתית, במקום מטעים שתלו שם טילים, יש לחמאס אלפי רקטות, הבעיה שלו היא שהמנהרות שלו חסומות והוא לא יכול להתחמש ברקטות נוספות, למעט ייצור עצמי, לכן הוא ימשיך לירות עד שייגמרו לו הטילים. הבעיה הגדולה ביותר שלו היא חוסר יכולת לקיים את האוכלוסייה. חלק לא מבוטל מהמשאבים מגיעים מישראל וברור שאם ננתק את המים ואת החשמל - הם ייכנסו למצוקה גדולה מאוד."

יחד עם זאת, אומר אבן כי "במידה וננתק לעזה את החשמל, המים ואת אספקת הדלק - העולם יתרעם ויטען שישראל חונקת אוכלוסייה שלמה. אנחנו צריכים לחשוב מהראש ולא מהבטן בתרחיש הזה. אם תהיה פגיעה קשה באזרחים אז ללא ספק יש לקחת בחשבון שימוש בכלי זה, אשר שמור בארסנל הצבאי. אין ספק שהמצב הוא אבסורד – אנחנו נמצאים בסיטואציה בו ארגון טרור שולט על שטח שאנחנו מספקים לו חשמל, מים ומלט, אך צריך לפעול כאן חכם כי אם נראה תמונות קשות מבית החולים העזתי "שיפה" של אינקובטורים לא עובדים ומוות של תינוקות - אז כל העולם יהיה נגדנו. אני לא פוסל את השימוש בכלי הזה, אך צריך להשתמש בו באופן שקול תוך הבנות עם ארצות הברית. אם התוצאה תהיה התערבות בינלאומית - לא נרוויח כאן דבר."
תגובות לכתבה(30):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 27.
    תשובה ל-14
    אבן 10/07/2014 09:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למאיר שלום השאלה אינה האם המהלך מוצדק או לא, אלא האם מהלך כזה כעת יועיל או יזיק לנו? ישראל, הרשות הפלסטינית ורוב עולם אינם מכירים בריבונות החמא"ס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. מבחינת העולם, ישראל אחראית לגורל האוכלוסייה, על אף "ההתנתקות", שלא פתרה את בעיית המשאבים ברצועה. ניתוק חשמל יפגע ישירות באוכלוסייה ולא בארגוני הטרור ברצועה הנשענים על גנרטורים. הפלסטינים יציגו נפגעים ללא קשר לאזורים שבהם ינותקו מים וחשמל. פגיעה סלקטיבית בעייתית אם היא מחייבת תקיפת תשתיות אזרחיות. פגיעה קלה לא תואיל ופגיעה קשה תגביר את המתחים עם מדינות ערביות, הרש"פ, ערביי ישראל והקהילה הבינ"ל, ותגביל את מהלך הצבאי.
    סגור
  • 26.
    למה לנתק חשמל? להיפך. לתת יותר!
    פולס של 10000 וולט 09/07/2014 23:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פולס של 10000 וולט יעשה להם רק טוב!
    סגור
  • 25.
    הפסקת חשמל בעזה-איך.
    אופק 09/07/2014 21:42
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ברגע שהם יורים לכיוון ישראל, מערכת ההתראה צבע אדום מופעלת, ובאותו רגע, המערכת תדע להפסיק את החשמל לעזה. אנו נודיע להם שזה התנאי.
    סגור
  • 24.
    הם יושבים במרתף של ביה"ח-יורים וחוזרים..... (ל"ת)
    רחמנות על הנבלות 09/07/2014 20:43
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • צריך בעדינות לגלח את הגג של שיפא-שהעכברים יברחו (ל"ת)
    פצצות לגבות של שיפא 09/07/2014 21:11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 23.
    צריך לשלוט בעזה ולכסח להם תצורה ואחת ולתמיד (ל"ת)
    אבי 09/07/2014 20:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 22.
    לפעול בחוכמה ולהפציץ מתקני חשמל שלא קשורים לבתי חולים (ל"ת)
    על הציבור בעזה לסבול 09/07/2014 18:39
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 21.
    אתה חתיכת אדיוט. שיפעילו גנרטורים מצידי
    אחד 09/07/2014 17:46
    הגב לתגובה זו
    9 2
    לתת לאויבים שלך דלק בשעה שהם יורים עליך ? אדוני, אתה צריך אשפוז דחוף. ולא מעניין אותנו מה יגיד העולם. העולם אנטישמי
    סגור
  • 20.
    גנבים להן אתם רצים יש מלחמה (ל"ת)
    חברים 09/07/2014 16:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    אם ננתק חשמל וימותו פגים והעולם יהיה נגדנו. אז מה? מה
    שרית ממן 09/07/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    5 5
    בדיוק יקרה לנו? אז נחייה 10 שנים בתנאיי צנע. אז מה? תפנימו, מלחמת העצמאות לא הסתיימה עדיין. השמנו, וקיבלנו טחורים.
    סגור
  • טען עוד
  • אולי תסבירו אחת ולתמיד למה הכוונה העולם יהיה נגדינו???
    נעמי 09/07/2014 16:51
    הגב לתגובה זו
    7 1
    והיום הוא נגדינו?? מה חדש???
    סגור
  • 18.
    סיוע לאויב בזמן מלחמה היא עבירה חמורה בכל העולם - רק אצ
    ק 09/07/2014 16:12
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אצלנו יתכן אבסורד שכזה שגם בזמן המבצע אנו מספקים להם סחורות דלק חשמל.. אנו טוענים בראש חוצות שהם ארגון טרור, הם יורים עלינו ומצהרים שרוצים להרסנו - והם לא אויב??
    סגור
  • 17.
    כולם פה כאילו חכמים גדולים, אם ההחלטה הייתה שלכם
    נאור 09/07/2014 16:09
    הגב לתגובה זו
    2 7
    בחיים לא הייתם מנתקים חשמל ומים לעיר שלמה
    סגור
  • חי בסרט
    נמאס 09/07/2014 16:30
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כל טיל = יום בלי מים וחשמל ושיהיה בהצלחה.
    סגור
  • 16.
    לנתק. האם בנות הברית ספקו לגרמניה חשמל? מים? בטון ומתכת (ל"ת)
    גובה המים 09/07/2014 15:47
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור
  • 15.
    נתקו להם רק לגמר המונדיאל (ל"ת)
    גיא 09/07/2014 15:46
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 14.
    מר אבן היקר,
    מאיר 09/07/2014 15:46
    הגב לתגובה זו
    12 0
    אתה יכול להביא לנו דוגמא כחוקר ובעל השכלה גבוהה האם יש תקדים לכך שמדינה מותקפת בטילים. משק חצי משותק. אנשים בהיסטריה - מספת למתקיף:דלק,תרופות,חשמל,מלט,צינורות וכו? תחכים אותנו בבקשה!!!!!!
    סגור
  • 13.
    תושבות לטילים
    שאול לא המלך 09/07/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אני כבר לא מבין כלום, מה צריך להיות התחשבות עם מחבלים, לנו אין טילים שיכולים להגיע לעזה?, אפשר לירות כמה ועפילו עם יפלו בשטחים לא מאוכלסים, יתנו להם אפשרות להבין שעד עכשיו אנחנו התגוננו ומי עכשיו אנחנו תוקפים ונציגי האום שהקפצו.
    סגור
  • 12.
    בכל מקרה שונאים אותנו, לפחות ניתן להם סיבה אמיתית (ל"ת)
    יוסי 09/07/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 11.
    שמצרים תדאג להם האחים שלהם למה אנחנו? (ל"ת)
    גל 09/07/2014 15:37
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 10.
    תנתקו כל עוד יורים - אם יש שקט של יום - לחדש חשמל
    דוד 09/07/2014 15:36
    הגב לתגובה זו
    8 0
    זה יהיה עליהם הכיבוי
    סגור
  • 9.
    בא נתחיל בהשמדת כל תחנות הדלק והמצבורים? אין גנרטורים
    אבי 09/07/2014 15:34
    הגב לתגובה זו
    9 1
    לגבי בתי חולים - להציע להעביר את התינוקות / חולים למצרים או לישראל (לבתי חולים שקרובים לעזה). אם לא יסכימו - זה עליהם.
    סגור
  • 8.
    אף אחד לא חייב להם כלום גם מיצרים הפסיקה את הזרמת הגז (ל"ת)
    הצלף 09/07/2014 15:30
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 7.
    לא מנתקים מים אך חשמל רצוי מאוד.לא יקרה להם כלום בלי
    sddsd 09/07/2014 15:28
    הגב לתגובה זו
    9 0
    בלי חשמל שיראו אותנו פחות!! אלפים שנים בני אדם חיו בלי חשמל, והערבים יודעים להסתדר בלי הרבה דברים אבל למחבלים יהיה יותר קשה ליצר את הרקטות והנשק.
    סגור
  • 6.
    לנתק חשמל לסירוגין-אפשר, מים שעה ביום, והם יבינו
    הם אוהבים שהידים 09/07/2014 15:22
    הגב לתגובה זו
    11 0
    ואם הם באים להתרפא אצלנו, ובסוף האמא אומרת: אני מקווה שהוא יגדל להיות שאהיד...אז יהיו להם כמה שאהידים מיידית!
    סגור
  • 5.
    חובבנות - אפשר לנתק את רוב החשמל ולהשאיר בתי חולים
    ישראל 09/07/2014 15:20
    הגב לתגובה זו
    6 0
    החשמלך עובר את ממסרי וקווי חשמל. לחיל האוויר זה משחק ילדים לנתק את רוב עזה, ובעיקר מפקדות החמאס ושאר החולירות ולהשאיר חשמל בבתי החולים ובעוד אתרים חיוניים באמת.
    סגור
  • 4.
    לצערי זה לא ייגמר בלי ש חיזבלא "ייפלט" להם
    רק אהבה 09/07/2014 15:18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חי זבאללה לא יתאפקו לצערי רק אהבה ושניפטר כבר מהבלתי אנושיים האלה .
    סגור
  • 3.
    מספיק שתכפיל את מחיר החשמל
    חושב מהראש 09/07/2014 15:13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תוסיף שלושים אחוז "אגרה" ותחייב אותם לשלם מראש ,וזה יראה יותר טוב, יהיה גם מקור תקציבי למימון
    סגור
  • 2.
    צריך לנתק גם את הבורסה הי לא במציאות
    חברים 09/07/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במצו זה הבורסה עולה זה צריך בדק בית לכול הנכלים
    סגור
  • 1.
    לדעתי זו טעות חמורה לנתק אותם מחשמל (ל"ת)
    יעל 09/07/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    0 14
    סגור