ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

חמיס אבולעפיה: "רבאק, 100 שנה ועדיין הסכסוך לא מיצה את עצמו - חלאס!"

איש העסקים מיפו בשיחה עם Bizportal . "כפרי המשולש זוכים לביקור של רבבות יהודים כל שבת, אחרי הבערת הצמיגים - מי יילך לשם"?
המהומות בשועפאט, צילום: Getty images Israel
"אני מקווה שנעבור את הגל העכור הזה לטובת שני הצדדים", כך אומר ל-Bizportal איש העסקים חמיס אבולעפיה. הצעיר מבין 5 הבנים למשפחת האצולה היפואית מאמין בשלום, אך מאוד מדוכדך מהמציאות.

חמיס אבולעפיה: "אני לא אומר נואש כי שמעון פרס אומר שאין מצבים מייאשים יש אנשים מיואשים. לנו דיירי האזור הזה אין את הפריבילגיה להיות מיואשים".

איך הייאוש משפיע עליך?

"אם פעם חשבתי לברוח מהטירוף שיש כאן לאיזה ארץ אירופאית, אז היום אירופה שטופה באנטישימיות ובפאשיזם. החלטתי להישאר כאן ולהלחם על השפיות. יוסף בורג המנוח אמר שיש לנו שתי ברירות, או שנהיה תלוים זה בזה או שנהייה תלויים זה לצד זה. הרוב מעדיפים את הברירה הראשונה".

מה דעתך על מעשי הרצח המזעזעים?

"אין הבדל בין דם - כולנו נבראנו בצלם אלוקים. חטיפת שלושת הנערים היהודים, מעשה שלא יעשה וגם רצח הנער הערבי. זה נעשה על ידי אנשים מהשוליים של השולים ואסור לתת להם להוביל אותנו כעדר אל העימות. אנחנו צריכים לסכל את תוכניותם מבעוד מועד. אני כואב את כאבם של ההורים. הרחק מהקלישאות הפוליטיות אני קודם כל אדם, אבא לילדים וסבא לנכדים ולנכדות. כשאני שומע על דבר כזה אני ישר מזדהה עם האבא ואמא ומפגין סולידריות".

אז מה הדרך הנכונה?

"ההיסטוריונית ברברה טוכמן בספרה "מצעד האיוולת" (The March of Folly) אומרת שסכסוכים לא באים על פתרונם דרך חוד החנית, אלא בדרך של משא ומתן. האירלנדים אחרי אלפי הרוגים אמרו שהסכסוך מיצה את עצמו, ישבו ומצאו פתרון. אנחנו למעלה מ-100 שנים והרבה הרוגים. הסכסוך לא מיצה את עצמו רבעק? חלאס".

אז מי צודק - למי שייכת האדמה?

"מאסתי בקלישאה שצד זה צודק וצד זה צודק פחות. זה תובע מאיתנו הרבה דם - אני רוצה להיות חכם. שכל צד ייצא עם חצי תאוותו בידו".

זאת ממש טרגדיה

"שייקספיר הגדיר מה זאת טרגדיה והסכסוך באזור לצערי הרב עונה על ההגדרה הזאת. הטרגדיה היא ששני צדדים מסוכסכים צודקים. הפלסטינים צודקים בדרישתם להקמת מדינה ושייחיו כבני חורין וישראל צודקת בדרישה לחיות בביטחון. ההתנגשות בין הצדדים - זאת הטרגדיה של הסכסוך הישראלי ערבי".
חמיס אבולעפיה
חמיס אבולעפיה

מה התקווה שלך?

"אני רוצה לראות מנהיג. הסופר ג'ורג' אורוול אמר שמנהיג אמיתי הוא זה שסוחף אחריו את ההמון ואילו כאן זה ההיפך".

אתה מתכוון לביבי, לאבו מאזן או לשניהם?

"אני מדבר על שניהם, אבל זה יותר בולט אצל נתניהו. עם כי אני יודע שהוא עובר עכשיו תקופה קשה עם בנט וליברמן. ביבי צריך להגיד להם 'אין לנו מדינה אחרת וצריך להילחם על השפיות כאן'. אי אפשר להתנהל בטירוף, אלא צריך שפיות ומתינות. הלנצח נאכל חרב?".

אתה מכיר את הטענות של יהודים על האלימות מצד הפלסטינאים?

"אם יש לך שכן בעייתי אתה משחק לידיו? לא, אתה צריך לעמוד על המשמר ולהישאר שפוי. למדינת ישראל יש לה זכות להתקיים אבל צריך לפתור את העניין הפלסטיני. הרצח של הנער הפלסטיני, רצח שלושת הנערים, הרצח של שלי דדון, אלו מעשי רצח שלא ברא השטן. קורבנות חדשות לבקרים על סתם. יש קומץ בשני הצדדים שנהיו מפלצתיים ובהמיים. איפה השפיות? איפה ואהבת לרעך כמוך? איפה בנפול אוייביך אל תשמח - ובמותו אל יגל ליבך (חז"ל)".

יש קריאות שמחה בקרב קיצוניים במות של חפים מפשע מהצד השני

"יש לנו דרישה ברורה בקוראן לא לרצוח - אומרים שהאדם הוא בניינו של האל וארור הוא זה שהורס את הבניין. קראתי זאת אתמול בלילה וזה צימרר אותי. אני רוצה לשמוע את קולם של אנשי הדת משני הצדדים. אל תעשו שימוש אכזרי בדת כי דת זה דבר טוב. אל תרצח כתוב בעשרת הדברות".

מה מצב העסקים במגזר הערבי בתקופה כזאת?

"ביפו המצב בסדר, יש יותר הפגנות באזור ועדי עארה. זכותו של כל אזרח בחברה דמוקרטית לשבות, למחות ולהפגין, אבל חובתו גם לעשות זאת במסגרת החוק, אחרת אתה מפסיד את המומנטום ומפסיד את הקהל של מי שיכול להקשיב לך. כפרי המשולש זוכים כל שבת לביקור של רבבות ישראלים יהודים. מי שראה את מעשה הנוולה של הבערת הצמיגים - לא יילך לשם".

אבל יהיה מי שיגיד - טוב הוא בטח דואג לעסקים שלו?

"עסקים זה פת לחם. דרך הפרנסה אפשר להתקיים בכבוד וגם לעזור לאנשים אחרים. חלק מסוים נמנע מלהגיע כי לא נעים לו או שהוא נרתע, אבל אני מאמין שזה גל עכור שיעבור, כך אני לפחות מקווה".

בפייסבוק יש אפילו קריאות להחרים עסקים של ערבים

"אני לא רוצה להאמין שיש מי שקורא להחרים עסקים ערבים. לא אני ולא אבו-חסן הלכנו להפגין. מי שהפגין זה כאלה שתגרנותם - אומנותם, חיים מהמצב הזה. אי אפשר לשלול מאף אחד את הזכות להזדהות עם הכאב של האחר. נהפוך הוא, אך תעשה זאת בדרך תרבותית, בדרך שפויה שגם גדי וגילי יקשיבו לך. הסקטור הערבי דומה להפליא לסקטור היהודי: הוא אינו עשוי מקשה אחת. יש חנין זועבי ויש אחרים - היא לא מייצגת את כל המגזר הערבי וגם לא את החמולה שלה מנצרת. אני מסתייג מכל אלימות וגם מילולית".

המהומות בשועפאט, ירושלים; קרדיט: Getty images Israel
המהומות בשועפאט, ירושלים; קרדיט: Getty images Israel

הלווית הנער מוחמד אבו חדיר; קרדיט: Getty images Israel
הלווית הנער מוחמד אבו חדיר; קרדיט: Getty images Israel
תגובות לכתבה(42):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 36.
    לחמיס
    לחמיס 10/03/2015 01:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חמיס היקר, המילים שלך נגעו ללב של כולנו וכן ירבו אנשים כמוך, יישר כח ! מאוד מחמם את הלב וכיף לקרוא את הכתבה.
    סגור
  • 35.
    כל הכבוד
    שלום 25/07/2014 18:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חמיס אבולעפיה זה אחד האנשים המיוחדים שיש בעיר יפו חכם מאוד ולגבי ההוא שאמר שהוא לא מדבר בעצמו אז זהו שעם היה מכיר אותו לא היה אומר דבר כזה מטופש כל הכבוד חמיס סחתיין.
    סגור
  • 34.
    זה לא סכסוך זה 100 שנים נסיון ערבי לייצר שואה ליהודים (ל"ת)
    מפגש חוסייני והיטלר 12/07/2014 14:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 33.
    כן ירבו כמוך חמיס
    יעל 08/07/2014 14:03
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אני יודעת שרוב ערביי ישראל חולקים את דעתך. אך כמו אצלנו רק הקיצונים הם אלה שנשמעים.
    סגור
  • 32.
    אצולה ???
    מואל 08/07/2014 12:16
    הגב לתגובה זו
    2 2
    "..הצעיר מבין 5 הבנים למשפחת האצולה היפואית מאמין בשלום.." על פי מה נקבע כי זו משפחת "אצולה". מי חילק לה את התואר הזה ? או שזו דעתו של הכתב ?
    סגור
  • 31.
    יש הרבה שפויים במגזר
    אבי 08/07/2014 09:24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    טוב לראות שהרוב במגזר שפוי ורוצה שלום בדו קיום. חבר שאלו שמשפיעים לא חושבים כמוך
    סגור
  • 30.
    כמה ציטוטים.... הנאדם לא מדבר בעצמו (ל"ת)
    רק מצטט 08/07/2014 09:04
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 29.
    אותי מטריד רק דבר אחד
    בני גור 08/07/2014 04:36
    הגב לתגובה זו
    0 1
    איך פתאום נסגר החוב לבנק הבינלאומי
    סגור
  • 28.
    נסיון מגושם למתוח קו שווה בין שני הצדדים בסכסוך.
    מקס 07/07/2014 21:44
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אין כאן שויון ולא סימטריה. יש צד אחד שרוצה לחיות ולהתקיים וישנו צד אחר שרוצה להשמידאת שכנו. אל תנסה למרוח טיח, כי זהו בפשטות המצב. צד אחד רוצה לחיות והצד השני אינו מוכן בשום אופן לכך ועצם זהותו מוגדרת כחיסול הצד היריב. . רק כשהצד הערבי ירד מתקוותו להשמיד את הצד השני, רק אז יש סיכוי לפיתרון.
    סגור
  • 27.
    לחמיס
    משה 07/07/2014 19:37
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אתה בחור נחמד אבל אל תשחק אותה נאיבי אתה יודע בדיוק את הבעיה ושאין לה פיתרון כי הייצור ההמוני של האוכלוסיה הערבית והאיסלמית ביכלל אין לה פיתרון לנולדים ולעתיד שלהם והם כל הזמן יגיבו באלימות ורצח עקב תיסכולם
    סגור
  • טען עוד
  • 26.
    איש חכם ושפוי חבל שאתה לא בכנסת (ל"ת)
    מוטי 07/07/2014 19:28
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 25.
    אתה חכם ואינטיליגנט הסבר לי בבקשה מדוע הערבים
    לחמיס היקר 07/07/2014 18:22
    הגב לתגובה זו
    11 3
    שעובדים בישראל מהשטחים לא חוששים לחייהם ואילו יהודי צריך לחשווש שאם חלילה נכנס בטעות לכפר ערבי יעשו לו לינץ
    סגור
  • 24.
    חבל שחנן זועבי לא בוחרת בדרכך המתונה ושיתוף
    אבי 07/07/2014 18:17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    פעולה גרתי שנים רבות ביפו הייתי בבתים של ערבים קנינו אצלם לא היו בעיות הם היו חלק מהחברה מה לעזאזל קרה למה השנאה הזו ?בבית לא למדנו שנאה אבי עבד צמוד לערבים בשיתוף וחיבה לאן התדרדרנו ולא אני לא שמאלן אי בעד צדק לא שונא בני אדם טובים כמו אבולעפיה ממש לא
    סגור
  • 23.
    כל מילה סלע
    רים 07/07/2014 18:16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    איש חכם כל מילה סלע
    סגור
  • 22.
    הלואי וירבו כמוך אתה נגד אלימות כל הכבוד אם דבריך
    שלי 07/07/2014 18:09
    הגב לתגובה זו
    8 0
    יחלחלו לשאר הערבים שרוצים להשמידנו דייך אדם חכם אוהב שלום מדוע לא כל הערבים כמוך?
    סגור
  • 21.
    אבולעפיה לכנסת אדם שפוי אהבתי את הכתבה (ל"ת)
    טל 07/07/2014 18:05
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 20.
    תעופו לנו מהעיניים והסכסוך ימוצה. אין שתי מדינות לשני ע
    מעופף 07/07/2014 17:59
    הגב לתגובה זו
    3 7
    מים. לא יכול להיות! או אנחנו או הם!
    סגור
  • 19.
    מחמם את הלב לקרוא.
    מאיר 07/07/2014 17:30
    הגב לתגובה זו
    10 1
    חמיס היקר. מחמם את הלב לקרוא את דבריך. אנא מנהיגי שני הצדדים, ותושבי שני הצדדים שתננו ותאמצו את דברי הטעם והחכמה. חמיס תמשיך להשמיע את קולך השפוי. בבקשה.
    סגור
  • 18.
    מי שקונה אצל ערבים הופך לערבי
    מוחמד 07/07/2014 17:06
    הגב לתגובה זו
    0 11
    די די די די די די אז לא נאכל חומוס ביפו / רמלה / עכו - SO WHAT הערבים רוצים להרוג יהודים אז למה לכל הרוחות יהודים הולכים לקנות אצלם?! הכסף הזה הולך לארגוני טרור... באמת מספיק ורעבק חאלס - יש את כל המוצרים אצל היהודים אולי במקרה הכי גרוע עוד 2 ₪.
    סגור
  • אתה לא באמת מוחמד כולם נגד טרור מה השטויות האלה? (ל"ת)
    גיל 07/07/2014 18:23
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 17.
    זה לא רק שריפת צמיגים ,זאת אלימות כנגד אזרחים תמימים
    בא 07/07/2014 16:51
    הגב לתגובה זו
    4 1
    שנוסעים לעבודה .גם ככה קשה להם .
    סגור
  • 16.
    אבולעפיה מהפיתות עם זעתר? (ל"ת)
    רגע, 07/07/2014 16:49
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 15.
    ערבים בישראל צריכים לעשות מחאות רק בצורה חוקית
    בא 07/07/2014 16:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במסגרת ההליך הדמוקרטי .
    סגור
  • 14.
    כל הכבוד, רוב הערבים כמוך, חבל שהנציגים שלכם לא כמוך (ל"ת)
    גיל 07/07/2014 16:28
    הגב לתגובה זו
    11 3
    סגור
  • 13.
    דברי טעם
    Dor 07/07/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    10 0
    אבל אנחנו חיים במזרח התיכון וכנראה שנצטרך להלחם עד כלות הימים
    סגור
  • 12.
    נראה אם יפרסמו את הכתבה הזו במגזר הערבי (ל"ת)
    יעקב 07/07/2014 16:15
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 11.
    צריך להחזיר קצת במרגמות על עזה - והכל יפסק. (ל"ת)
    דוד 07/07/2014 16:04
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 10.
    פעם ירו לפורעים ברגליים - היום צריך לאסוף 200 מהם
    אבי 07/07/2014 15:54
    הגב לתגובה זו
    11 0
    ולזרוק אותם לעזה. ושלום הכל יפסק.
    סגור
  • 9.
    צודק דברי טעם (ל"ת)
    גל 07/07/2014 15:47
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 8.
    הלוואי וכולם היו נשמעים כמוך.
    סוחר27 07/07/2014 15:45
    הגב לתגובה זו
    11 2
    טוב טעם, חכמה, ושלווה שמאפיינת אותך.
    סגור
  • 7.
    אבל אשמים ננחנו !!!
    eliya 07/07/2014 15:39
    הגב לתגובה זו
    10 7
    יקירי !!!כולם צריכים להבין,שע"י לימוד התורה טוב לכל העולם,וברגע שפוגעים בלומדי התורה הקד"בה שולח שליחים להרע לישראל !!למי שיש זכרון טוב יראה לכל אורך השנים כך היה !רק חבל שלא לומדים לקח ,
    סגור
  • אתה מהמשתמטים? (ל"ת)
    אתה? 08/07/2014 15:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    צריך להילחם על השפיות ולא לתת לקיצונים להוביל! (ל"ת)
    הבחור צודק 07/07/2014 15:29
    הגב לתגובה זו
    13 2
    סגור
  • 5.
    דיברי טעם
    רוני 07/07/2014 15:25
    הגב לתגובה זו
    12 1
    דברי טעם שנכון להשמיעם ונכון לשומעם
    סגור
  • דברי טעם
    יוסי 07/07/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    15 1
    מאידך אזרחי ישראל היהודים לא פגעו בתשתיות ישובי אזרחי ישראל הערבים ואילו לאחר רצח הערבי על ידי יהודי נאלח אזרחי ישראל הערבים שורפים תשתיות המדינה.חמור יותר בודקים נהגים אם הם יהודים כדי להענישם
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד
    יוסף 07/07/2014 15:24
    הגב לתגובה זו
    12 2
    הלוואי ויהיו עוד הרבה אנשים שפויים משניי הצדדים אולי באמת יגיע היום לסוף הסכסוך
    סגור
  • 3.
    היום שני ב-17.00 מתקיימת "שרשרת אנושית" יהודים וערבים (ל"ת)
    ואדי ערה 07/07/2014 15:14
    הגב לתגובה זו
    4 9
    סגור
  • 2.
    היהודים שגרו במדינות ערביות היו נאמנים למדינתם ,אתם
    בא 07/07/2014 15:09
    הגב לתגובה זו
    22 6
    חושבים שאנחנו פריירים לסבול אזרחים לא נאמנים .אנחנו לא פריירים .
    סגור
  • אני מצפה מהאזרחים הערבים להיות אזרחים טובים ,אם
    בא 07/07/2014 16:38
    הגב לתגובה זו
    2 1
    רוצים למחות יש לעשות זאת בצורה חוקית כמו במדינה דמוקרטית .
    סגור
  • פרייר
    אודי 07/07/2014 16:17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מספיק עם התסכול הזה שלא להרגיש פרייר. זה הורג אותנו ואת המדינה. כל אחד לא רוצה להרגיש פרייר ולכן דופק את השני. בסוף כולם מפסידים
    סגור
  • 1.
    איפה אזרחות טובה . (ל"ת)
    בא 07/07/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • בבקשה רוץ לכנסת
    מירי 14/07/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חמיס איש יקר שפוי בדעותיו ומבין כי קומץ משני הצדדים הם הממיתים עלנו אסונות ומלחמות. די נמאס ועלנו להוקיע אותם מתוכנו ולשאוף לשלום בשבילנו ובשביל ילדינו. חמיס רוץ בבקשה לכנסת. אנו צריכים שפויים כמוך.
    סגור