נפטרים מהדיזל המזהם: אושרה תוכנית לחישמול 420 קילומטר של מסילות רכבת

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לחשמל את מערך המסילות הארצי ובכך לקצר את זמני הנסיעה ולייעל את
 |  (2)
רכבת ישראל, צילום: Bizportal
הוועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות (ות"ל), המליצה לאשר תכנית לתשתית לאומית מס' 18 - חשמול מערך המסילות הארצי ולהעבירה לאישור הממשלה.

תת"ל 18 היא תכנית שנועדה לאפשר לרכבת ישראל להפעיל את מערך הרכבות הארצי באמצעות חשמול עילי, כתחליף להנעת קטרים בדיזל. התכנית במהותה אינה עוסקת בהתוויה פיזית של מסילות, אלא בשינוי טכנולוגי של הרכבות הנוסעות במסילות קיימות.

להנעה חשמלית יתרונות על פני הנעה בדיזל, הן בהיבט התפעולי של הרכבת והן בהיבט של שיפור באמינות ובשיפור שירות הנסיעה לנוסעים בתחבורה הציבורית. ההחלטה התקבלה לאחר שהתקיימו 12 ימי שימוע פומביים בהם שמעה הוועדה את ההשגות שהוגשו לתכנית, וקיימה סדרה ארוכה של דיונים בהן בחנה לעומק את ההשגות ואת התכנית.

יתרונות ההנעה באמצעות חשמל:
1. קיצור משך זמן הנסיעה: הקטר החשמלי מסייע בקיצור משך זמן ההאטה וההאצה, ומאפשר לפתח מהירות מרבית גבוהה ממהירות קטרי דיזל.
2. התייעלות המערכת: קיצור זמני ההאטה מאפשר עמידה בלוח הזמנים של הרכבת והגדלת מספר הרכבות העוברות במערכת המסילות הקיימת. לדוגמא, באזור צוואר הבקבוק לאורך האיילון בת"א, יתאפשר ניצול יעיל יותר של המסילות, העמוסות כיום.
3. אפשרות הפעלת קווים חדשים באזורים בעלי טופוגרפיה הררית, שבהם קטרי הדיזל אינם יכולים לשאת את הקרונות, למשל בקו המהיר לירושלים ובקו עכו-כרמיאל. יודגש כי ללא מערך חשמול
לא ניתן יהיה לקצר את משכי הנסיעה בקווים אלה.
4. שיפור תנאי ההמתנה בתחנות בזכות הקטנת מפגעי רעש הנגרמים בתהליך ההאטה וההאצה של הרכבת וצמצום זיהום אוויר ומטרדי ריח.

התכנית חלה על חלק ניכר מרשת המסילות הארצית, ומתפרסת לאורך כ-420 ק"מ של מסילות, בכל רחבי הארץ, ומהווה נדבך ראשון של חשמול מערך המסילות בישראל. בקרוב תגיש חברת רכבת ישראל תכניות לחשמול מסילות נוספות יקודם לפי הצורך. פרויקט החשמול כלול בהחלטת הממשלה "נתיבי ישראל" להאצת התשתיות לפריפריה.

החלטת הוועדה קובעת שבקשה לשינוי תוואי המסילה ובכלל זה שיקוע הרכבת, ידון במסגרת תכנית מתאר ייעודית שעניינה בדיקת תוואי המסילה.
תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עושים הכל נכון, רק באיחור של 30 שנה. (ל"ת)
    איציק ר 14/08/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • המטרונית בחיפה
    מחושמל 14/08/2013 18:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הוציאו מיליארד שקל אבל לא שמעו על חשמל- לא נורא, בעוד 3 שנים יפתחו עוד פעם-ותהיה חגיגה לקבלנים ובכיה לתושבים
    סגור