ברוורמן: "לא רק שהממשלה לא עזרה בפרויקט הרכב החשמלי אלא תקעה מקלות בגלגלים"

כך התבטא יו"ר וועדת הכלכלה בדיון השלכות פירוק בטר פלייס. "תחנות ההפעלה והמוקדים ימשיכו לתת שירות עד 13 ביוני"
 |  (5)
בטר פלייס, צילום: bizportal
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בהשלכות הפירוק של חברת בטר פלייס. יו"ר הוועדה אבישי ברוורמן, אמר בפתח הדיון כי "המטרה היא לא לדון בחזון ושברו, אלא לראות כיצד ניתן לסייע ללקוחות ולעובדים".

מפרקת בטר פלייס, עו"ד סיגל רוזן רכב, אמרה כי היא שמה לנגד עיניה את העובדים והלקוחות, כאשר לחברה כ-900 לקוחות מתוכם 200 הם עובדי החברה שקיבלו רכבים. לדבריה, "הגענו למסקנה שאפשר לתת שירות באותה רמה לזמן קצר בלבד. קצב שריפת המזומנים של החברה הוא 7 מיליון דולר בחודש, בעוד בקופה יש 8-9 מיליון דולר מתוכם התחייבויות שכר של כ-2 מיליון דולר. כל תחנות ההפעלה ובמוקדים ימשיכו לתת שירות עד ה-13 ביוני".

המפרקת התייחסה לפטנט של החברה ואמרה כי "קבוצת בטר פלייס כוללת 14 חברות שרק 4 מהן נמצאות בישראל. אחת החברות מצויה בשוויץ והיא מחזיקה את ה-IP של החברה".

ברוורמן ביקש לוודא שלא יקרה מצב שהפטנט יימכר והעובדים והלקוחות לא יראו מזה כסף. בתגובה אמרה רוזן רכב כי "יש כוונה להגיש בקשה לפרק את החברה השוויצרית בישראל". עוד הוסיפה המפרקת כי בשעה שבה התקיים הדיון החל התהליך הקשה של פיטורי שני שלישים מהעובדים. לדבריה, מדובר ב-209 עובדים שחלקם כבר פוטרו ועוד 160-170 פוטרו הבוקר, כאשר עוד 111 עובדים ימשיכו להיות מועסקים בחברה.

רצון טוב מצד רנו
באשר לסוללות, שחלקן משועבדות לרנו, אמרה המפרקת כי כבר נפגשה עם נציגי רנו ויש רצון טוב להגיע למענה שיאפשר פתרון ללקוחות. לדבריה, המפרקים מתכוונים לנסות למכור את החברה ולהוציא אותה הכי אטרקטיבית שאפשר. עוד היא ציינה כי אין אפשרות להחזיר את הרכב ולקבל פיצוי וכי הלקוחות הופכים לנושה כמו כל נושה אחר. רוזן רכב הוסיפה כי העובדים צפויים לקבל את משכורת מאי במועד. היא ביקשה לשחרר את הערבות שניתנה למשרד התחבורה, על מנת להשתמש בכסף לטובת העובדים והלקוחות וביקשה ממשרד התחבורה לשחרר רכבים שלקוחות מחכים להם.

מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר בתגובה כי המשרד שמע בתקשורת על הפסקת הפעילות, ומאחר שלא הצליח להשיג את החברה החליט הפסיק את רישום הרכבים החדשים כדי לצמצם את מספר הלקוחות. עוד הוסיף פלור כי אין כוונה לחלט את הערבות וכי הוא מבקש להיפגש בהקדם עם המפרקים כדי לדון ביתר הנושאים שעל הפרק.

עו"ד אופיר רונן שייצג את העובדים העריך כי כדי שהעובדים יקבלו את מלוא זכויותיהם חסרים בקופתם כ-5 עד 10 מיליון שקלים. לדבריו, העובדים מאמינים כי עידן עופר והחברה לישראל שהשקיעו במיזם יירתמו לתשלום חלקם בכספים החסרים של העובדים.

אף לקוח לא רוצה להחזיר את הרכב - מביעים שביעות רצון
בדיון השתתפו גם מספר לקוחות החברה, שציינו כי הם לא מכירים ולו לקוח אחד שמעוניין להחזיר את הרכב. כולם הביעו שביעות רצון מהמכונית ומהחברה, אך הביעו חשש כי ללא תפעול תחנות ההחלפה טווח הנסיעה ברכב יוגבל ל-120 קילומטר בלבד. מנכ"ל חברת ג'ינרג'י המספקת עמדות ומערכות ניהול טעינה, רן אלויה, התייחס לעמדות הטעינה הביתיות ואמר כי אין לו ספק שאפשר לתפעל אותן ברווחיות.

ח"כ דוד צור אמר כי המדינה נתנה כר נרחב לפעולה של , אולם הטענות שהועלו לגבי היעדר שיתוף הפעולה של המדינה הן צודקות. הוא הוסיף כי אינו רואה מצב שהמדינה תלאים את החברה אך ציין כי כספי הערבות חייבים ללכת לטובת הלקוחות והעובדים.

ח"כ רונן הופמן הוסיף כי הממשלה צריכה לקיים דיון בין-משרדי בעניין הזה, בהשתתפות מומחים בתחום, כדי לתת את דעתה לדברים שעלו בדיון. המפרקת, עו"ד רוזן רכב, התייחסה לתרומת המדינה ואמרה כי המדינה יכולה לעשות יותר בתחום של עידוד שימוש ברכב חשמלי, בהטבות מס, בהעדפה במכרזים ממשלתיים ועוד. ח"כ צור הוסיף כי בנושא רכש ממשלתי הוא מתכוון להגיש הצעת חוק פרטית לפיה 15-20 אחוז מהרכבים הממשלתיים יהיו חשמליים.

ברוורמן, סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה קוראת למפרקים לא לחסוך במאמץ כדי למצוא פתרון ארוך טווח, ולאפשר טעינה ביתית וטעינה במקומות ציבוריים ללקוחות". עוד הוא דרש מהמפרקים להעביר כבר בשבוע הבא את מסקנותיהם לוועדה. ממה שהובא בפנינו, נראה שעד כה הממשלה לא רק שלא עזרה אלא תקעה מקלות בגלגלים של פרויקט הרכב החשמלי".
תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ועדת הכלכלה
    עזרא דרוקר 30/05/2013 21:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יחשיבת הועדה הייתה הצגה. אבישי ברוורמן הוא באופוזיציה ולא קובע כלום. המפרקת קיבלה על הראש כנראה מהבוס שלה כי לפי החוק הנושים קודמים לפני הלקוחות והעובדים. בחדשות 8 בטלויזיה העובדים הודיעו שאם המפרקת לא תחזור בה הם יפסיקו לאלתר את שירות תחנות ההחלפה ואת נקודות הטעינה.
    סגור
  • 4.
    לקוחות מרוצים? עד שיקבלו חשבון עבור חלפים מ קרסו
    YL 30/05/2013 14:19
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מחירים הזויים של מונופול על חלפי רנו כדוגמה חלף שעולה ב גרמניה 125 יורו לאומת רקקקקק 2800 שח בארץ
    סגור
  • 3.
    בישלתם שקשוקה שהציבור לא אהב - תוכלו אותה (ל"ת)
    מנהיג המהפכה 30/05/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 2.
    המדינה עשתה יותר מדי
    רונן 30/05/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מדינת ישראל עשתה ככל שיכלה לטובת המיזם. כולם שוכחים שהמיסוי על רכב חשמלי הוא 10% לעומת 90% על רכב בנזין ובכל זאת בטר פלייס ניסתה לשווק את המכוניות במחיר שווה למחיר רכב בנזין מקביל וללא הסוללה מה שהניב לה רווח של כ- 50 אלף ש"ח לרכב . בנוסף ביוזמת בטר פלייס משרד התחבורה התקין תקנות של הטענה מבוקרת כך שלא ניתן להטעין את הרכב משקע חשמי רגיל בבית (חסימה רגולטורית ולא טכנית) אלה רק האמצעות שקעים של מתקין מורשה ושוב בטר פלייס תכננה להרוויח על מחיר החשמל. אל תיתנו לאף אחד להטעות אתכם בטר פלייס הייתה רעיון עסקי גרוע לא צריך פרה כדי לשתות כוס חלב אולם צריך להוריד את הכובע בפניה שכן היא הניעה תהליך כלל עולמי של תכנון וייצור רכבים חשמליים, ועל כך כולנו נודה לה.
    סגור
  • 1.
    רוב הלקוחות הם עובדי החברה או כאלה שקיבלו הנחה 50% 60k
    עידן והטעיות 30/05/2013 13:30
    הגב לתגובה זו
    0 6
    רוב הלקחות הם לא מהשוק החופשי זה ברובם עובדי החברה וחלקם אנשים שקנו את הרכב בשנה האחרונה שכבר היתה הזהרת עסק חי וקיבלו 50% הנחה
    סגור