מרגישים חלק מאירופה: הושג הסכם "שמיים פתוחים" בין ישראל לאיחוד האירופי

לפי ההסכם יתאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי ולכל החברות הישראליות להפעיל טיסות ישירות מכל מקום ביבשת
מהפיכה בשחקים
מדינת ישראל והאיחוד האירופי השלימו את המשא ומתן על הסכם תעופה מקיף במהלך סבב שיחות אחרון בתל-אביב שהסתיים היום (ה'). ההסכם יפתח בהדרגה וישלב את שני השווקים, יחזק את שיתוף הפעולה ויציע הזדמנויות חדשות לתעשייה, לרבות חברות תעופה, ולצרכנים. לאחר שמונה סבבי משא ומתן מאז דצמבר 2008, הסכימו שני הצדדים לפתח מרחב תעופה משותף בין ישראל לאיחוד האירופי שיהיה מושתת על כללים משותפים.

שר התחבורה ישראל כץ אמר לאחר החתימה על ההסכם כי "הסכם השמים הפתוחים נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל לאירופה שתאפשר להוזיל את מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ולפתוח יעדי טיסה חדשים בכל רחבי אירופה ללא הגבלה. אני רואה במזכר ההבנות שנחתם הישג גדול למדינת ישראל, שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי ולהגדיל את התיירות הנכנסת, וכתוצאה מכך תסייע לחוסנו של המשק ותיצור מקומות עבודה חדשים."

"הסכם התעופה המקיף שהושג בתל-אביב היום חשוב מאוד להמשך חיזוק קשרי הכלכלה, הסחר והתיירות הכוללים בין ישראל לאיחוד האירופי. ישראל היא שותפת מפתח של האיחוד האירופי, וההסכם יחזק את קשרי התעופה בין שני השותפים ויבסס רמה גבוהה של התקרבות רגולטורית", אמר סגן הנשיא הנציבות האירופית והנציב לענייני תחבורה, סים קאלאס.

כתוצאה מן ההסכם, יתאפשר לכול חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות מכול מקום באיחוד האירופי, וחברות תעופה ישראליות יוכלו מצדן להפעיל טיסות לשדות תעופה בכול רחבי האיחוד האירופי. שוק התחבורה האווירית של האיחוד האירופי וישראל ייפתח בהדרגה, במגמה להגיע עד תחילת עונת הקיץ של 2017 לפתיחה מלאה של השוק, ללא כול הגבלה על מספר הטיסות השבועיות בין ישראל לאיחוד האירופי.

על סמך הניסיון מהסכמים דומים שנחתמו עם מדינות שכנות אחרות של האיחוד האירופי, הפתיחה ההדרגתית של השוק צפויה לעודד מספר רב יותר של טיסות ישירות מישראל ליותר יעדים באירופה במחירים נמוכים מהיום, כמו גם להפחית את מחירי הטיסות לישראל עבור נוסעים אירופיים. יישומו ההדרגתי של ההסכם ייתן לחברות התעופה בשני הצדדים מספיק זמן כדי להתכונן לקראת תחרות גוברת.

במקביל לפתיחה ההדרגתית של השווקים, שואף ההסכם בנוסף לשלב את ישראל במרחב תעופה משותף רחב יותר עם האיחוד האירופי. ישראל תיישם דרישות וסטנדרטים רגולטוריים התואמים את כללי התעופה של האיחוד האירופי בתחומים כגון בטיחות תעופה, איכות סביבה, הגנת הצרכן, לרבות זכויות נוסעים, ניהול תעבורה אווירית, רגולציה כלכלית, סוגיות תחרות, והיבטים חברתיים. ההסכם יחליף הסכמי שירותי אוויר דו-צדדיים בין מדינות-חברות מן האיחוד האירופי ובין ישראל.

ההסכם יהיה צעד נוסף בכינון מרחב תעופה משותף רחב יותר בין האיחוד האירופי לשכנותיו. הסכמי תעופה מקיפים דומים עם מדינות שכנות כבר סוכמו עם מדינות מערב הבלקן, מרוקו, ירדן, גיאורגיה ומולדובה. משא ומתן עם אוקראינה ולבנון מתקיים בימים אלה, ומשא ומתן עם אזרבייג'ן ותוניסיה מתוכנן להתחיל בקרוב. בשנת 2010, עמד שוק התחבורה האווירית בין האיחוד האירופי וישראל על סך של 6.75 מיליון נוסעים. מדובר בגידול של 13.4% לעומת 2009.

האיחוד האירופי הוא שוק התעופה החשוב ביותר של ישראל, עם 57% מטיסות הנוסעים הבינלאומית לישראל וממנה החוצה. בדומה לכך, ישראל היא אחד משוקי התעופה החשובים ביותר עבור האיחוד האירופי במזרח התיכון, שוק בעל פוטנציאל גידול חזק. כיום, קיימים נתיבי טיסות נוסעים ישירים בין ישראל ו-16 מדינות חברות באיחוד האירופי (אוסטריה, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, הולנד, הונגריה, יוון, לטביה, ספרד, פולין, צרפת, קפריסין, רומניה, והרפובליקה הצ'כית).

שני הצדדים יתחילו עתה לפעול על פי הנהלים הפנימיים שלהם כדי לאפשר את החתימה על ההסכמים ואת כניסתם לתוקף.
תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אין גבול.. דוהרים קדימה..
    אלעלניק 23/03/2012 16:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יאלה.. שלב הבא, אאוטסורסינג של שירותי האויר והתחזוקה, טייסים מזרח אירופאים, פועלים סיניים שיתקנו את המטוסים, העיקר - יותר כסף לטייקונים! יש לנו עם שמשול לעדר כבשים.
    סגור