המומנטום שמאחורי המחירים

מהו בעצם מומנטום ומה מטרתו, כיצד יש להשתמש בו בתבונה, מתי יסייע לנו ומתי יכשיל אותנו
 | 
אייל גורביץ'
מאז החלה הגישה הטכנית לחלחל לתודעתם של המשקיעים, הפכו מדדי העוצמה למיניהם להיות פופולאריים עד לזרא. כה מקובלים הפכו עד שהם מקבלים משקל גבוה יותר מהגרף עצמו. ומדוע הפכו הם לאוראקל מדלפי? משום שמדדי העוצמה אמורים לחזות את כיוונו של השוק. פשוט כך. לספק את האיתותים והאינדיקציות טרם קרה הדבר בשוק עצמו.

עקרונית נחלקים הכלים הסטטיסטיים לשתי משפחות מרכזיות: העוקבים והמקדימים. הכלים העוקבים, דוגמת ממוצעים נעים, אמורים לספק את האינדיקציות אחרי ההיפוך עצמו, ואילו משפחת המקדימים, דוגמת מדדי המומנטום - לפני. והמשקיע שאצה לו הדרך לאן יפנה ובמי ייוועץ? ברור - במקדימים. אלא שלמשפחה הזאת אין רק יתרונות אלא גם חסרונות. והחיסרון המרכזי הוא מידת אמינות נמוכה. לכן, שומה על המשקיע לנהוג בהם מידה לא מבוטלת של חשדנות וזהירות.

אני יכול להעיד על עצמי שאיני חסיד גדול של מדדי המומנטום למיניהם. מדדי עוצמה ומהירות, מדדי כיוון ומדדים סטוקסטיים למיניהם, מקבלים אצלי יחס של בנים חורגים ומשקל נמוך יחסית במשוואה הטכנית שבקצה ההחלטה על כיוונו המשוער של השוק. הפנייה אליהם נעשית בשלב האחרון של הניתוח. במצבי שוק מסוימים, אני מעדיף להתעלם מהם לחלוטין. במצבים אחרים מידת ההשפעה שלהם על תהליך קבלת ההחלטות - נמוך יחסית. הלך המחשבה הגורס ריצה מיידית למדדי , בלי בדיקה ראשונה ומקיפה של התנהגות המחירים, הסקת מסקנות והבנה ברורה של המידע הנמסר מהגרף, הוא הלך מחשבה שגוי ומעיד על חוסר הבנה בסיסי של השיטה. בסופו של דבר, מדדי המומנטום למיניהם אינם אלא כלים סטטיסטיים המייצגים נגזרת שנייה ושלישית של המחירים עצמם.

מן הריקושטים והתגובות אותם אני מקבל, הבינותי כי הלך המחשבה שהתפתח בשוק שלנו, שבו רזי הטכניקה עדיין בחיתולים, הוא שככל שאתה נוטה להשתמש יותר במדדים אלה, מתאמץ לחשב את רמותיו של ולהסיק מסקנות, סביר להניח כי הניתוח שלך יהיה מדויק ונכון יותר. שטויות במיץ. אם אתה יודע לקרוא מחירים, ומבין משמעותם של התנהגויות יומיות ותוך יומיות מהן, מידת ההזדקקות שלך למדדים אלה תלך ותקטן עם שיפור המיומנות.

בשלב מסוים תתפתח היכולת לגזור את התנהגותם של מדדי המומנטום למיניהם על סמך התנהגות המחירים. נבנית יכולת לזהות כמעט בעל פה מצבים בהם יימצאו מדדים אלה ברמות נמוכות או לחילופין ברמות גבוהות לאחר תקופה של עליות.

לא צריך להיות טכנאי דגול או עתיר ניסיון כדי ללמוד זאת. צריך להכיר ולהבין את מדדי המומנטום השונים סוגי ההתנהגויות המאפיינים אותם ומספר דרכי ניתוח בסיסיות.

עם זאת, הרי שבמצבים מסוימים, קשה להחליט אנה פניו של השוק. המעלה או מטה. קשה לגייס רק על סמך קריאת המחירים משקל ראיות מספיק שייטה את הכף באופן משביע רצון לכיוון זה או אחר. מצבים אלה, בהם המחירים אינם ברורים די הצורך ואתה עומד נבוך לנוכח הנתונים הסותרים, הם המצבים בהם כדאי שתתחיל להביט על מדדי המומנטום.

מהם מדדי המומנטום

מטרתם הכללית של מדדי המומנטום השונים היא למדוד את מהירות המחירים ולהתריע מבעוד מועד על היפוכי מגמה קרבים. זהו למעשה מונח כללי ביותר. את מדדי המומנטום הכוללים בין היתר כלים כגון RSI , MACD, ROC שייסקרו כאן בכתבות הקרובות, אפשר להמשיל לפירות.

לכל אינדיקטור, כמו לכל פרי, יש את הסגולות ואת התכונות הייחודיות לו. בדיוק באותו אופן בו תהיה קבוצת פירות מסוימת מתוקה יותר מן השנייה, תזדקק לתקופת הבשלה ארוכה יותר ולמזג אוויר שונה, כך מדדי המומנטום השונים. חלקם יעבדו טוב יותר או טוב פחות במצבי שוק שונים.

חלק, מתמסרים טוב יותר למתיחת קווי מגמה, האחרים מאופיינים בבניה מדויקת של תבניות צ' ארטיסטיות, חלק מפיקים איתותים על ידי חציית קווי שיווי משקל. אחרים עושים שימוש בשני קווים דמויי ממוצע נע המפיקים איתותי קנייה ומכירה. לכל אחד הסגולות הייחודיות לו. אבל, המשותף לכולם הוא מספר דרכי ניתוח זהות ובסיסיות. למדת אחד או שניים? למדת את כולם.
תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה