שטייניץ: "זה לא מקרי שראשי ממשלות יוון וקפריסין היו כאן מאז שהמתווה אושר"

שר האנרגיה יובל שטייניץ מגן על המתווה בבג"צ לאחר שנתניהו ביקש להגיע לדיון אך נדחה על ידי השופטים
 |  (28)
תמר, צילום: אלבטרוס
בתוך חוסר הוודאות הרב סביב פיתוח מאגרי הגז (צניחת מחירי הנפט, התגליות במצרים, ועוד) - שופטי בית המשפט העליון (בשבתו כבג"ץ) דנים בעתירות כנגד המתווה שנחתם בין חברות הגז למדינת ישראל, כחודש וחצי לאחר העברתו הסופית על ידי ראש הממשלה ושר הכלכלה. הצהריים מתנהל הדיון ב-5 העתירות שהגישו, בין היתר, התנועה לאיכות השלטון, אדם טבע ודין והפורום הישראלי לאנרגיה.
שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בדיון: "אנחנו במשבר חמור, שלא רואים אותו. איני יכול להיות אחראי לבטחון האנרגטי של ישראל כל עוד יש שדה גז אחד. בטחון אנרגטי הוא חלק מבטחון לאומי, קל וחומר במדינת ישראל. זה לא מקרי שראשי ממשלות יוון וקפריסין היו כאן מאז שהמתווה אושר". לדבריו יש קשר גם עם מדינות שאין לנו יחסים איתן.
נציין כי עם קיומו של הדיון, הפתיע בא כוחה של המדינה וביקש כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו (בכובעו כשר כלכלה), שביקש להופיע בפני השופטים עם תום הדיונים בעתירות - נדחה על ידי בית המשפט. בעקבות הבקשה, השופטים רמזו כי ייתכן ויידרש להתקיים דיון נוסף בעתירות. בג"צ סירב לבקשה - ולא יאפשר לנתניהו להופיע: "שיגיש תצהיר" - ויוכל להגיע לדיון הבא.
עיקר הטענות של העותרים הוא השימוש הפסול (לדעתם) של ממשלת ישראל בסעיף 52, האמור לשמש לצרכים בטחוניים בלבד. בנוסף, הארגונים תוקפים סעיפים שונים במתווה.
נציגי המדינה (שר האנרגיה, ראש המוסד ומנכ"ל משרד החוץ) צפויים לטעון (יחד עם נציגי חברות הגז) להגנתם כי מתווה הגז מהווה את "החלופה האפקטיבית היחידה שיכולה להביא בהסתברות גבוהה למיצוי הפוטנציאל הטמון בתגליות הגז המצויות במימיה הכלכליים של מדינת ישראל". 
השופטים שידונו בעתירות הם רובינשטיין, ג'ובראן, חיות, פוגלמן וסולברג, כשלהערכת מומחים משפטיים רבים, סביר כי יחליטו שלא להתערב במתווה: קשה יהיה להם לאתר פרצות חוקתיות שיגרמו לבית המשפט לכבול את ידי הממשלה. במקביל, יש לזכור כי בשנים האחרונות בוחר בג"ץ להמנע מלהתערב בהחלטות הממשלה במשק האנרגיה. מנגד, התערבות מפתיעה של שופטי בית המשפט, צפויה מן הסתם לפגוע במניות הרלוונטיות.
ההערכות הן כי כבר תוך שבועיים השופטים יפסרמו את החלטתם בנושא העתירות, וסביר כי הנימוקים יינתנו בשלב מאוחר יותר.
תגובות לכתבה(28):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    נובל התרסקה 7 אחוז ביום שישי במסחר
    אלון 07/02/2016 10:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש לא משנה מי יגיש תצהיר ל בית המשפט העליון אפשר גם לצרף תצהיר של הנהגים של בן גוריון.......פשוט לנובל אן את ההון הפיננסי להתחיל את המהלך לכן בקרוב יתחילו התרוצים ו הגשת תביעות קיקיוניות
    סגור
  • 13.
    הנמצא אחד שמאמין ש יוון תשלם עבור הגז
    YL 05/02/2016 14:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמה זיתים וגבינות מלוחות עם ישראל יכול לאכול כתשלום עבור הגז??????? תראו מה קורא עם גרמניה יוון מתנערת מ החזר ההלוואות לכן ממש לא משנה מ הפילוסוף מצהיר ל בגץ פשוט לזרוק לפח ***יתרה מזו יוון תיסגור את ברז הגז ש מועבר ל מדינות אחרות למרות שלא תשלם את חובה מקרא דומה זה עם חברת החשמל הרשות לא משלמת את החוב ואי אפשר לנתק את הזרם ***לחץ אמריקאי אגב תצהיר של מר נתניהו הפועל של תשובה שווה הרבה פחות***אבל יש מוצא תעודד הממשלה את חברת ישראמקו ותחייב את חברת החשמל לחתום חוזה הספקה מקביל ואז אולי רק אולי תהיה תחרות על המחיר
    סגור
  • 12.
    אני שואל את עצמי מתי הממשלה הזאת תתחלף ושטייניץ יחקר
    מממ 04/02/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשום מדינה אין כזה לחץ על הציבור ע"י שר שמייצג את בעלי ההון ונלחם כמו אריה כדי שהם יבצעו הונאה על קופת המדינה .אם שטייניץ היה בסנט האמריקאי והיה פועל בנחישות כזאת הוא היה היום מטייל בחצר יחד אם האסירים הרגילים אין לזה אח ורע בעולם סליחה אולי ברפובליקת בננות או בשלטון של פוטין..
    סגור
  • פשוט שטויות
    דוד 05/02/2016 04:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שחייבים את המצווה
    סגור
  • 11.
    הכבל-ים נובחים והשיירה עוברת (ל"ת)
    רועי 04/02/2016 09:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    שונאי ישראל מנסים להעזר בבגצ כדי לפגוע בפיתוח המדענה (ל"ת)
    אורן 03/02/2016 21:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    כל הכבוד ביבי המתווה יעבור ישראל חייבת
    אזרח לעתיד טוב 03/02/2016 14:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לפתח את לוויתן מהר וקדוח לנפט מתחת לגז.עכשיו שזול לקדוח ולפתח זה הזמן המחירים של הנפט והגז יעלו שוב זה לא ישאר נמוך להרבה זמן קדימה נובל וביבי תעשו משהו כבר הגז שם 6 שנים זה מחדל לדורות
    סגור
  • מה אתה מתלהב ??? העשירים יתעשרו והעניים ימשיכו בעוניים
    ranr 03/02/2016 15:14
    הגב לתגובה זו
    0 3
    אם אתה לא מהמקושרים של מרכז הליכוד ו\או ש"ס ו\או הבית היהודי, תמשיך ללעוס קש וגבבה ולחשוב שהמנה העיקרית בדרך.
    סגור
  • תגובה טפשית ורדודה (ל"ת)
    רועי 04/02/2016 09:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תגובה מדוייקת.
    שמטוב 04/02/2016 17:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עשירים לא משלמים מיסים בכלל, הכסף שלהם מאפשר להם מקלטי מס בקומבינות. ככה זהנ בכל העולם וכך זה במקרה של הגז הישראלי.
    סגור
  • טען עוד
  • להעביר לפורום פנטזיה ומדע בדיוני (ל"ת)
    שמטוב 03/02/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 8.
    מודיעין טסה !!
    אזרח 03/02/2016 14:20
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מניה שהולכת להתפוצץ למעלה!!
    סגור
  • 7.
    מתנהג כאילו הוא לוביסט של נובל אנרג׳י ... האיש הזה
    גיא 03/02/2016 14:20
    הגב לתגובה זו
    3 3
    ומעשיו לאורך השנים הם בכייה לדורות
    סגור
  • מתנהג כשר אחראי ! (ל"ת)
    ידידיה 05/02/2016 04:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הוא לא לוביסט של טייקוני הגז, הוא רק...
    עופר 03/02/2016 14:26
    הגב לתגובה זו
    1 4
    עוזר שלו, הלוביסטי הוא נתניהו
    סגור
  • 6.
    נתניהו רוצה להופיע כי הפרקליטות לא יכולה להגן על המתווה
    tbh 03/02/2016 13:53
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הפרקליטות לא יכולה להגן ממש על המתווה,על מסירת הזיכיון ללא מכרז וללא תמורה ועל הבקשה לבטל במתווה על חוק ההגבלים העיסקיים(מונופולים). לכן כנראה ראש הממשלה רוצה לבוא ולנאום בפני השופטים. הבעייה היא שכך לא פועלים בבית המשפט העליון.
    סגור
  • 5.
    מכלום לא אכפת לו, רק ממתווה הגז
    אזרח 03/02/2016 11:30
    הגב לתגובה זו
    3 7
    מערכת הבריאות קורסת, אזור חיפה מוכה זיהום וסרטן, מצוקת דיור ויוקר מחיה, קצבאות זקנה מהמנמוכות ב oecd, בכל הדברים האלה הוא לא מתעסק הראש ממשלה. אבל את מתווה הגז שמעניק הטבות מפליגות למונופול תשובה/נובל הוא לקח כפרויקט אישי בו הוא עוסק בכל הזדמנות
    סגור
  • המונופול נוצר לא בגלל ביבי. אף אחד לא רצה לחפש פה גז
    מונופול תשובה נובל 03/02/2016 12:30
    הגב לתגובה זו
    7 0
    נובל היחידה שחיפשה ומצאה. כל עוד הם הפסידו כספים אף אחד לא השתתף בהפסדים כשהם מצאו גז כולם שותפים. פתאום צץ לו שישנסקי. בכל העולם רואים שישראל מומחית בהפרת הסכמים. שישנסקי זה הפרת הסכם!!!. וגם על חשבון הצבור . אף אחד לא יתנדב לחפש ולחלק גז לפרזיטים פה המדינה התגלתה במלוא כיעורה וחוסר אמינותה. גם הציבור ישלם בחסכונותיו בקרוב.
    סגור
  • פתאום בוכים שהגז יקר, תבואו חשבון עם שישינסקי!
    יעקב 03/02/2016 17:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחיר הגז גבוהה עפ"י המתווה , ביחוד לאור הנפילות במחירי הנפט בחודשים האחרונים, וזאת בזכות ועדת שישינסקי שהטילה מיסוי כזה ואחר בשיעור של למעלה מ 80 אחוז (בדיוק למה מחיר הבנזין לא יורד למרות שמחיר הנפט ירד פלאים! חברות הגז חיבות במחיר עוגן לזמן ארוך כדי לתכנן תוכנית עיסקית עבור הבנקים לקבלת אשראי ע נ ק לפיתוח שדות הגז שהם בסופו של דבר העתיד הכלכלי של המדינה שלנו לאורך זמן.
    סגור
  • סיפורי סבתא, לא חסרים היו כאילו שהיו מוכנים לחפש גז
    שמטוב 03/02/2016 14:44
    הגב לתגובה זו
    0 5
    היו מימצאי גז מרשימים לפני ההתקשרות לנובל. על שדה תמר היה ידוע כבר בטרם מסירת הזכיונות. נדרשו רק בדיקות נוספות כדי להשלים את המידע על "תמר". לא היו חסרות חברות שהיו מוכנות לחפש עוד גז. כל סיפורי הסבתא שלה היו מי שיאותו לחפש גז הם שקרים. המסירה של הזכיונות בחינם נעשתה על ידי פואד בן אליעזר שכנראה קיבל שוחד על כך, כהרגלו. אהוד אולמרט, גנב בזכות עצמו, נתן גיבוי לנכלים של בן אליעזר. ירון זליכה דרש מפואד בן אליעזר שמשקיף מטעמו יהיה נוכח בדיונים שעורך בן אליעזר בעניין חמסירת הזכיונות. פואד סירב ועשה דיונים שרק הוא ידע מה קורה בהם. לדעתי, צריך תולהקים וועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הכשרות של מסירת זכיונות הגז. עד אז המדינה צריכה להחזיק בידיה את הזכיונות וגם לפעול להעברת הגז לתעשיה בישראל במחיר נאות בהקדם האפשרי, היצוא יכול לחכות (אם בכלל יש סיכוי ליצוא גז).
    סגור
  • איכן היו המשקיעים 60 שנה?
    ישראלי 03/02/2016 17:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחרי שהסתכנו והשקיעו ומצאו קופצים כל החכמים (הטיפשים) וזועקים זה שלנו!! אף אחד לא עמד בטור, יש להפסיק את הקונצרט הרועש הזה ולהתחיל לעבוד! כי זו טובת המדינה נ ק ו ד ה!
    סגור
  • כפי שאמרתי היה לפחות משקיע אחד שהסתלק בגלל השחיתות
    שמטוב 04/02/2016 17:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פואד בן אליעזר רצה לקבל ממנו שוחד כדי שיקבל זכיון. הוא הבין שאין לו מה לחפש כאן, כי הוא איש הגון. . אולמרט שהיה אז ראש הממשלה היה אולי שותף לשחיתות של פואד בן אליעזר אבל אין הוכחות חותכות. אתה ממחזר את השקרים של יצחק תשובה על כך שלא היו מחפשים גז מלבדו תשובה . שוב אני נאלץ לחזור כי אינך מבין את ההפרכה על הסיפורים שלא היו משקיעים. בחיפוש: בזמן מתן הזכיון היו ראיות חזקות ביותר לקיום גז בשדה תמר, לכן אין שום סיבה שלא היו מבקשי זכיון אילולא השחיתות של בן אליעזר. עשה חיפוש בגוגל על לנגוצקי שגילה גז בתמר וקרא לשדה שגילה על שם נכדתו תמר. מכיוון שאתה אולי משקיע בלוקשים של יצחק תשובה תלמד באופן ישיר מי הנוכל הזה. עד שלא תקבל תספורת תמשיך להאמין לשקרים שלו.
    סגור
  • 4.
    זה כמו שהוגו שאבז יופיע במשפט
    ww 03/02/2016 11:11
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לא יעיזו ללכת נגדו
    סגור
  • 3.
    לא נורמלי איפה נשמע דבר כזה תטפל במנהרות יותר חשוב (ל"ת)
    אורן 03/02/2016 10:57
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • הוא נחוש והוא יעשה הכל לשכנע וזאת זכותו
    זה נורמלי ועוד איך 03/02/2016 12:25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כמו ששרה הגיעה לחקירה במשטרה כך גם הוא יגיע לבית משפט צריך לברך ברכת הגומל שסוף סוף ביבי מתחיל להזיז את עצמו התכונה שלו לדחות כל דבר לרגע האחרון היא בעוכריו. כולם מסתובבים סביב הזנב . מחפשים גז בזול תוותרו על שישנסקי . אין שישנסקי וגז בזול.
    סגור
  • 2.
    לא ילכו נגד ביבי . (ל"ת)
    השופטים 03/02/2016 10:29
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 1.
    שלי. היום נחתם הסוף לקריירה שלך.
    איתן 03/02/2016 09:51
    הגב לתגובה זו
    14 2
    תסיקי את המסקנות ותצאי ממפלגת העבודה. אולי אז הסיכויים לחזור לשלטון יהיו ריאליים.
    סגור
  • גם שפיר עם החוק הנקמני שלה חוק השכירות צריכה לעוף
    לא רק שלי 03/02/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מתנקמת בבעלי דירות שהשכירו לה דירה . ראו מי היא והעדיפו שתעזוב. שלי, רוזנטל ושפיר הביאו את הקומוניזים והאח הגדול למפלגה . שמולי נמצא שם רק למען המשכורת שתוציא אותו מהחובות . לא מנהיגות ולא תועלת חוץ מלעצמם.
    סגור