בזמן שפיתוח לוויתן מתעכב: אירן וטורקיה הגיעו להסכם על מכירת גז

הסכם ראשוני שעשוי להדאיג מאוד את קובעי המדיניות בישראל נחתם אתמול בין טורקיה לאירן
אירן טורקיה, צילום: Getty images Israel
האם מדינת ישראל פספסה הזדמנות אסטרטגית במישור הבינלאומי? בזמן שהוויכוחים (החשובים) על פיתוח לוויתן וגובה הרגולציה והמסים בנושא - טורקיה ואירן הגיעו להסכם ראשוני על מכירת גז אירני לטורקיה. ישראל אולי החמיצה הזדמנות להגיע להסכם פוליטי-כלכלי עם טורקיה, שלא רק שהיה תורם לה באופן ישיר, אלא היה עשוי לקרב בין המדינות, ובעיקר מונע התקרבות בין טורקיה לאירן.
רבות דובר על החשיבות הגיאו-פוליטית, פרט לזו הכלכלית, של בעלות על גז, והיום מדינת ישראל מקבלת תזכורת נוספת לכך. עוד אולי כדאי ללמוד, שגם הזדמנויות צריך לדעת לנצל, והעולם לא ממתין לסחבת הישראלית בכל נושא.
על פי דיווחים בערוץ הטלוויזיה האיראני PRESS TV, אירן וטורקיה הגיעו להסכם ראשוני שיגדיל את יבוא הגז של טורקיה מאירן, ובמחיר נוח יותר. הצדדים מציינים כי ההסכם מבטיח שיתוף פעולה בתחום האנרגיה בין שתי המדינות.
במהלך השנים האחרונות אירן נוקטת בצעדים משמעותיים כדי להגביר את הייצור והיצוא של הגז הטבעי שלה משדה הגז שבדרום העיר פארס (Pars). שדה הגז משתרע על שטח של 9,700 קמ"ר, כאשר 3,700 קמ"ר נמצאים במים הטריטוריאליים של אירן במפרץ הפרסי, ו-6,000 קמ"ר נמצאים במים הטריטוריאליים של קטאר. השדה מכיל, על פי ההערכות, כמות אדירה של גז טבעי, המהווה כשמונה אחוזים מהעתודות בעולם.
נציין כי בין אירן לטורקיה קיים הסכם ייצוא גז מאז 1996, לפיו טורקיה מייבאת כ-10 מליארד מ"ק גז בשנה מאיראן. אנקרה, עם זאת, הגישה  בקשה לבוררות לבית הדין הבינלאומי בנושא מחיר הגז של אירן,שלדעת טורקיה הינו גבוה מדי. ההסכם מאתמול אמור להביא להנחה מסויימת במחיר הגז, לשמחתה של טורקיה. 
נזכיר כי גם בין ישראל לטורקיה נרמשה לאחרונה התחחמות קלה ביחסים, כאשר דווח השבוע כי מקורבו של ראש הממשלה נתניהו נפגש עם בכירים במשטר הטורקי האנקרה, כנראה בנסיון להגיע לפשרה ולחזור לנורמליזציה בין המדינות.
פרטים נוספים בהמשך...
תגובות לכתבה(16):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    תודות לחלי יחימוביץ , גילה ושאר " שומרי ישראל"
    ציוני מוטרד 26/06/2015 23:29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    נמאסתם עם זיבולי השכל שלכם !!!! אתם לא רואים איזה נזקים אדירים אתם גורמים? כלכליים וגיאופוליטים... 67% מסים למדינה לא מספיק ? מי האידיוט מי שיבוא להשקיע כאן?.. ייכשל , הלך הכסף.. יעשה בוננזה, לא יתנו לו...
    סגור
  • 15.
    העולם לא עומד דום בהמתנה לגז ישראלי. ההפך ילדים (ל"ת)
    פול 24/06/2015 17:20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 14.
    חבל על כל מילה-ממשלה לא שולטת הפשפשים מעקבים הגז...!
    אבי קול 24/06/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
    1 4
    נשאר בים...ומחקים שח"כ חיימוביץ תשקיע בפיתוח לוויתן...במשך שנים ממשלה...שרים...ח"כ...שר אוצר...והפקיד בהגבלים...טרטרו, התעללו...עיקובו...הקימו וועדות...הבריחו משקיעים לפיתוח לוויתן...פגעו ביזמים ובמשקעים...וממשיכים לברבר...כאלו כל העולם מחכה לישראל...בושה וחרפה לניהול בקרה ושליטה של ממשלת ישראל לדורותיה...בזיון זו מילה קטנה!!!
    סגור
  • 13.
    רציוהמלכה
    המאמינה 24/06/2015 11:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זוכרים שביבי בבחירות אמר רוצו לקלפי הערבים נוהרים לקלפיות,,, עכשיו תדמיינו שביבי אומר קדימה להגיע מהר להסכם כי הערבים , האירנים הטורקים ומי שלא יהיה רצים לעשות עסקים,,,, וכמו שזכה בבחירות,, ככה יזכה וגם אנחנו בנושא הגז!!! ?? ביבי עכשיו מחממם ומניע מנועים בטורבו,,,
    סגור
  • 12.
    הגז בין טורקיהו ואיראן
    שמוליק 24/06/2015 11:07
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לא רק הממשלה צריכה ללמוד אלא בעיקר נובל אנרגי ותשובה הרצון שלהם למכסימום רווחים ללא כל התחשבות בצרכי מדינת ישראל עשוי להביא אותם למינימום רווחים .הגז וה נפט נשארים באדמה ועם הזמן ערכם רק יעלה
    סגור
  • 11.
    טורקיה משלמת 13 דולר ליחידה עבור הגז,
    Yoav 31 24/06/2015 11:04
    הגב לתגובה זו
    4 2
    בישראל חברת החשמל משלמת לתמר פחות מ 5.5 דולר ליחידת חום, אז מי פה משלם יקר ומי מקבל בזול???
    סגור
  • 10.
    תודה לכנופית מטומתמים ש(מנסים)מנהלים מדינה
    שאול לא המלך 24/06/2015 11:03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בזמנו היה איש בשם קרומוול שהיה ר"מ אנגליה וכאשר המלך שאל אותו : מה אפשר לעשות בכדי לחזק את אנגליה מבחינה כלכלית. קרונוול ענה: לא להתרב, כי פוליטיקטים לא צריכים להיתרב בעסקים. בזה קרה לפני כ450 שנה וכך אנגליה הייתה האימפריה הגדולה באולם, אני לא אומר שהמצב דומה אצלנו, אבל, כשפוליטיקאים ופרופסורים שהם טובים בתאוריה מתרבים התוצעה היא שונה לחלוטים, דוגמה טובה היא מילטון פרידמן שזכה בפרס נובל לכלכלה וכאשר גם באישראל ובארגנטינה עשו כדבריו האינפלציה הגיע ל400% בשנה.
    סגור
  • 9.
    רציו המלכה
    המאמינה 24/06/2015 10:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אל תחששו ואל תפחדו!!! ביבי לא ייתן לזה לחלןף מעל פניו ,, פשוט הוא יגביר מהירות!!! לא מוכרת מחכה בכייף אני מאמינה שהמניה תפרוץ!! כל אחד יעשה כראות עיניו
    סגור
  • 8.
    כל "הכבוד" לאירן ולטורקיה.
    bjoseph1 24/06/2015 09:55
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למען גילוי נאות, אני מאחל לאירן וטורקיה - רק רע. אבל, אי אפשר להתעלם מנחישותם לעשות עסקים בניגוד למה שקורה כאן, כאן נציגי הציבור דואגים לכיסים העמוקים של האוליגרכים הישראלים, אחד משמש כמנטור/ספונסר/ דובר (השד יודע מה, השני מפחד/לא נעים לו להתעסק איתם כי הוא חבר שלו/ם. אז לכל הרוחות, זו הממשלה שקיווינו לה ? כל החכמים טוענים בלהט שעלינו לשמור ככל שניתן על האוצרות שלנו אבל זה לדבר לקיר.
    סגור
  • 7.
    אין גבול לחזירות בסוף אירן תמכור לכולם בזול ורק אנחנו
    סוף לחזירות 24/06/2015 09:40
    הגב לתגובה זו
    4 0
    נשלם ביוקר
    סגור
  • 6.
    לא להיות מוטרדים שלי תסדר הכל יש לה מלא מדינות בתור (ל"ת)
    שלי וגילה 24/06/2015 09:32
    הגב לתגובה זו
    8 3
    סגור
  • 5.
    ישראל גם צריכה לקנות גז מאירן היה הרבה יותר זול
    אנונימי 24/06/2015 09:32
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ויחדש את היחסים
    סגור
  • 4.
    מחיר הטמטום וקצר הראייה
    צביאל 24/06/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
    7 3
    הרי זה היה ברור
    סגור
  • 3.
    ודא מרק זה לא עתיון תעמולת בחירות
    זאב 24/06/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלי שלמה הרבה
    סגור
  • 2.
    תודה גדולה מארדואן לשישינסקי יחיבוביץ ופרופ' גילה. (ל"ת)
    יאיר 24/06/2015 09:14
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 1.
    הם צריכים לשלוח פרחים ליחימוביץ ודה מרקר שהורסים את הכל (ל"ת)
    פיני 24/06/2015 09:08
    הגב לתגובה זו
    10 2
    סגור