אושרה הזרמת גז טבעי מהאוניה המגזזת באמצעות המצוף הימי מול חדרה

שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו: "המקשר הימי הוא אחד הפרויקטים המרכזיים בתוכנית המשרד להבאת הגז הטבעי למדינת ישראל, ומהווה חלק חשוב במאמץ לייצר בטחון אנרגטי למשק"
קידוח, צילום: Getty images Israel
הלחץ על שוק האנרגיה הישראלי מתחיל להשתחרר עם תחילת אספקת הגז הטבעי הנוזלי מאונייה המגזזת באמצעות מתקן המקשר הימי (בואי), שההזרמה ממנו אושרה בסוף השבוע האחרון על ידי רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים. השימוש בגז טבעי יאפשר הוזלה יחסית של מחירי התשומות לייצור חשמל, וכן גיבוי של אספקת גז טבעי למשק הישראלי.

המקשר הימי (מצוף הבואי) מהווה את הפיתרון הטוב ביותר והדרך האמינה, הקצרה והבטוחה ביותר להבאת גז טבעי נוזלי לישראל בתקופת מחסור. הפיתרון הזה נבחן ונבחר על ידי משרד האנרגיה והמים על מנת לתת פיתרון בתקופת הביניים, עד לתחילת הספקת הגז הטבעי מפרויקט "תמר" בסוף אפריל 2013.

עלויות הקמת המתקן המקשר הוטלה על חברת נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל) ועמדה על 530 מיליון שקל ואילו הזמנת האונייה המגזזת ותכולתה הוטלו על חברת החשמל.

המקשר הימי יאפשר קבלת גז טבעי בהיקפים משמעותיים, ובקצב שעתי של 570,000 מטר מעוקב גז טבעי לשעה (כ- 20,000 מיליון BTU לשעה). כך, מלב ים, במרחק של כעשרה ק"מ מהחוף, יוזרם הגז הטבעי באמצעות מערכת הולכת הגז הארצית ל-8 אתרי ייצור של חברת החשמל ולצרכני גז טבעי נוספים. על פי נתוני חברת החשמל, כל מטען מחליף במשך כ- 10 ימי צריכה את הסולר והמזוט בהם נאלצת החברה להשתמש עקב המחסור בגז טבעי.

יש לציין כי החלטת שר האנרגיה והמים, שהתקבלה לפני כשנתיים, לצאת לפרויקט הקמת המקשר הימי שיאפשר את הבאת ה- LNG, התממשה בלוח זמנים קצר, אשר כלל בתוכו שלבי תכנון הסטטוטורי וכן ביצוע של הפרויקט הימי ההנדסי המורכב. פרויקט זה מהווה ציון דרך, הן מבחינת ביצועו המקצועי והן מבחינת שילוב גורמי המשק השונים, אשר נרתמו יחד להחליט על הפרויקט, לתכננו ולהוציאו לפועל.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו: "המקשר הימי הוא אחד הפרויקטים המרכזיים בתוכנית המשרד להבאת הגז הטבעי למדינת ישראל, ומהווה חלק חשוב במאמץ לייצר בטחון אנרגטי למשק. מדובר במתקן אשר יאפשר אספקת אנרגיה רציפה לתחנות הכוח בישראל. בטווח הזמן הקרוב, יהווה הפרויקט גשר שיסייע לישראל להתמודד עם המחסור בגז טבעי, ובהמשך, כאשר נביא את הגז הטבעי הישראלי מן הים אל היבשה, יעניק לה גיבוי אסטרטגי. הפרויקט מגיע לסיומו בתוך זמן מהיר ביותר, ועל כך אני מברך את רשות הגז הטבעי במשרד, את חברת החשמל ואת נתג"ז ומודה להם. מי שירוויחו מכך, בסופו של דבר, הם אזרחי ישראל, שיזכו לביטחון אנרגטי וסביבה נקייה יותר".

מנכ"ל חברת נתג"ז, שמואל תורג'מן מסר: "מדובר בפרויקט מורכב וייחודי הקיים בעוד שלושה מקומות בעולם בלבד, אשר הושלם תוך 20 חודשים בלבד מרגע קבלת ההחלטה. המערכת, שהקמתה עלתה כ- 500 מיליון שקל, תקטין משמעותית את השימוש בדלקים יקרים ומזהמים, ובכך תביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים למשק האנרגיה בישראל, כבר בשבועות הראשונים להפעלתה. בנוסף, המערכת תאפשר גיוון מקורות לאספקת גז טבעי למדינה ותהווה שער נוסף למערכת ההולכה הארצית לגז טבעי".

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל ציין כי "מדובר במהלך היסטורי בו לראשונה חברת החשמל לישראל משתמשת בגז נוזלי כדלק חלופי בהעדר גז טבעי. חברת החשמל עשתה מאמצים רבים למצוא חלופות הולמות, זולות וסביבתיות יותר מסולר ומזוט שהינם יקרים ומזהמים. שנת 2013 תיזכר בהיסטוריה של משק האנרגיה כשנת מהפיכת הגז בישראל והגז הנוזלי מהווה נדבך חשוב ממנה".

האנרגיה של כלל פיננסים, ירון זר מעריך כי המצוף הימי יספק בין 0.5 BCM ל-1.5 BCM בשנה למשק הישראלי ויעזור לצרכני האנרגיה להחליף את השימוש במזוט ובסולר, שנעשה על רקע המחסור בגז טבעי מאז הפסקת האספקה ממצרים. להערכתו מתוך ביקושים של כ-8 BCM שקיימים בשוק הישראלי יוזרמו מ"תמר ב-2013 כ-5.2 BCM (כלומר בקצב שנתי של 7 BCM) ואת יתרת הגז הנחוץ למשק הוא יקבל מהמתקן הימי שמקשר בין האונייה המגזזת (שהופכת גז טבעי נוזלי, LNG, חזרה לגז טבעי).

לדברי זר עלות הגז שיגיע מהספינה המגזזת דרך המתקן המקשר עומדת על כ-15 דולר ל-MMBTU, כלומר פי 2.5-3 מעל המחיר של הגז שצפוי להיות מוזרם למשק מפרויקט "תמר", לכן לא מדובר בתחרות מול "תמר" אלא בהשלמה של צרכי המשק על פני השימוש במזוט ובסולר.
תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    עכשיו זה סופי...
    ניקל 21/01/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקיץ הקץ על הליווייתן. מדינת ישראל נערכת לייבוא גז ולא להפקה יקרה מנשוא מהליווייתן. מענין מי מהפוליטיקאים יגזור קופון שמן מהיבוא...?? צפו להתעשרות חזירית על חשבון האזרחים. אגב, מי מהפוליטיקאים גוזר קופון מייבוא נפט ועוצר (באמצעים ביורוקרטיים) הפקת נפט משדה מגד ובעתיד גם מים 3 (שמן)??
    סגור
  • 2.
    לא חבל??? יוסי לוי ושמן יספקו 777 חב ליום זה מספיק (ל"ת)
    הכי ותיק 38 20/01/2013 20:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אפשר להגביר הפקת תמר ולשמר ה-LNG כמאגר חירום (ל"ת)
    פול 20/01/2013 17:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור