ד"ר שיינין: "העולם בדרך לעודף אדיר של נפט, והמחיר יצנח ל-60 דולר - קרוב לנקודת האיזון של כדאיות הקידוחים"

בשיחה עם Bizportal מספק מנכ"ל 'מודלים כלכליים' תחזית דרמטית לזהב השחור. את איזו שנה מסמן שיינין כנקודת המפנה?
אסדת הסדקו אקספרס, צילום: אלבטרוס
"אני מצפה שבעוד כשנתיים נראה ירידה משמעותית במחירי הנפט אפילו עד לרמה של 60 דולר לחבית. יהיה אז עודף היצע אדיר של נפט בעולם כשהאמריקנים יגיעו ליכולת יצור מלאה ויפסיקו להיות יבואנים של נפט", כך אומר בשיחה עם Bizportal, ד"ר יעקב שיינין מנכ"ל חברת מודלים כלכליים שמלווה את התחום כבר 35 שנה.

"ההערכה שלי היא שכל אלה שקודחים כיום עושים את חישובי הכדאיות שלהם לפי נקודת איזון של מעל 50 דולר לחבית. כלומר מתחת למחיר הזה הכדאיות הכלכלית הופכת להיות מוטלת בספק".

את ההערכות שלו מסביר שיינין על סמך בחינת התהליכים ההיסטוריים שאיפיינו את תחום האנרגיה בעשורים האחרונים. "הזינוק של הנפט למחירי שיא בשנות ה-70', כתוצאה מהחרם הערבי, הוביל למחסור שליבה קדחת קידוחים בעולם המערבי והוביל לכך שבמהלך שנות ה-90 נפל מחירו של הנפט למחירים (מנוכי ) שנעו בין 10 ל-30 דולר לחבית. למעשה באותן שנים לא היה מחסור בנפט".

"אבל בשנות ה-2000 חלה הפריצה הגדולה של הכלכלה הסינית - והעולם לא התכונן אליה. הסינים התחילו לצרוך נפט בכמויות אדירות וכבר בתחילת שנות האלפיים צרכו בסין כ-5 מיליון חביות נפט ביום וזה הלך וגדל (כיום הצריכה העולמית היומית נאמדת בכ-85 מיליון חביות). עודף הביקוש הסיני הוביל לכך שמתחילת שנות ה-2000 נרשמה עלייה במחירי הנפט".

"ברגע שהעולם הבין שהסינים צריכים עוד נפט התחילו גם קידוחי עומק יקרים, על מנת לענות על הביקושים העולמיים ובנוסף גדלה מאוד תעשיית חיפושי הגז בארה"ב. להערכתי מחירי הנפט הגבוהים שאנחנו מכירים בשוק בערך משנת 2004 יכולים להמשיך ולהיות גבוהים בערך עד שנת 2014, אבל על רקע עודף ההיצע העולמי במקורות אנרגיה חלופיים כגון גז טבעי וההתייעלות שחלה בתחומים כמו תחבורה בשל המעבר לשימוש בכלי רכב היברידים, כל אלו יובילו לעודף היצע על ביקוש ולירידה משמעותית של מחירי הנפט בעולם".
תגובות לכתבה(46):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 38.
    הזיות , מהרהורי לב , או ....
    Stef 06/11/2012 10:32
    הגב לתגובה זו
    5 1
    גיבוב של שטויות ! עם כל הכבוד לדר' המכובד, הלוא ברגע שהמחיר הגיעה לאן שהגיעה התנודתיות תהייה סביב המחיר הקיים + , - כ 15% המהווים מרווחי התאמה , כי בירידה מסויימת ואילך לא תהייה הפקה, ומעל מחיר מסויים תיגבר ההפקה ! יתר על כן הנ"ל מהווה משאב מוגבל ומתכלה אשר עם הזמן הפקתו דורשת טכנולוגיות יותר ויותר מורכבות ! אזי על מה מבוססת הערכה לא מציאותית זו ?
    סגור
  • 37.
    זה בסדר אצלנו יוציאו גז או נפט רק בשנת 2099 (ל"ת)
    תום 05/11/2012 16:47
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 36.
    ירד בעולם אז מה חבורת הגזלנים בראשם ביביהו
    דונלד דאק 05/11/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
    1 7
    לא יורידו את המחיר .הם צריכים לממן את השותפים הקואליציונים במליונים ואחר כך לספר לנו שהממשלה בראשותם היא היציבה ביותר ב30 שנה האחרונות.
    סגור
  • 35.
    OK. יירד. מתי? אחרי שייגמר הכסף? הכח? העצבים? (ל"ת)
    לורן 05/11/2012 13:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 34.
    לגזור ולשמור, שיינין תמיד טועה ומפסיד ללקוחות שלו. (ל"ת)
    יוני 05/11/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 33.
    שינין
    zuh 05/11/2012 12:49
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הנה עוד פלצן שנהפך לנביא הוא יחליט שהנפט בעוד שנתיים יהיה 60 דולר לפי מה הוא חישב לא יודעים כך הוא יחליט כל ז ה אני חושב בשביל שוב פעם לנסות ליג רום נזק לסקטור הנפט והגז שינין אלק חשבתי שהוא מיזמן במושב זקנים שינין אגדה שלילית למשק הישראלי
    סגור
  • 32.
    מה הקשר לגבעות תגיד לי?????
    חחח אלישע הזה 05/11/2012 12:20
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מי זאת גבעות אלישע האם אתה אדם וירטואלי שמתקבק כל היום והלילה? אין לך חיים? אתה פשוט פתט!!!!!!!!!!!!!
    סגור
  • ברור שיקרה50 החביות ליום של גבעות מציפות את השוק .
    קטעים איתכם. 05/11/2012 12:56
    הגב לתגובה זו
    4 0
    תחזיקו אותי. אני נקרע
    סגור
  • 31.
    עודפי הנפט בעולם נוצר בגלל קידוחי הנפט של גבעות.
    מקס פאואר 05/11/2012 11:38
    הגב לתגובה זו
    8 1
    לאחר פיתוח שדות מגד יהיו עודפי נפט גדולים בשווקים.חה,חה חה
    סגור
  • 30.
    ממש לא נכון
    איציק 05/11/2012 11:22
    הגב לתגובה זו
    4 2
    עתודות הנפט יכולת ההפקה בכול העולם ( מלבד סעודיה ) ירדות. הנפט הולך להיות יותר ויותר נדיר תמיד ההיה ביקוש לנפט בעולם השלישי יצרכו כמיות גבהות יותר בעתיד
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    רק סין צרכנית גדולה? מה עם הודו ברזיל ?! (ל"ת)
    משקיף 05/11/2012 10:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 28.
    לפני כל קידוח משחילים ידיעה כדי למוטט
    אבי לוין 05/11/2012 10:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זה קרה לפני כמה ימים לפני הקידוח של הזדמנות..וגלובס פרסם שיהיה עודף גז תוך כמה שנים ועכשיו בביזפורטל ,שיינין אומר שיהיה עודף נפט וזה לפני קידוח של שמן ...זה כל כך שקוף שזה כבר לא לעיניין וממש בולט
    סגור
  • 27.
    לפני קידוח שמן "הם" חייבים לקנות בזול ,אז מה עושים?
    אבי לוין 05/11/2012 10:28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הם שולחים "מומחה" שקובע שהנפט ירד....מוזר שהרבה זמן לא פורסמה דיעה כזו ודווקא זה קורה לפני קידוח הנפט של שמן
    סגור
  • 26.
    למה כולם נגד
    טווח ארוך 05/11/2012 10:09
    הגב לתגובה זו
    3 3
    לדעתי הערכה מאד נכונה אין ספק שמקורות האנרגיה יחליפו את הנפט ובעד עשרים שנה הנפט לא היה מצרך מבוקש כולם ינצלו את אנרגיית השמש והאור הסוללות היו חזקות יותר וגם המנועים יצרכו מעט מאד דלק כל התעשייה תשתמש באנרגיה של שמש כך שהתלות בנפט תרד הבעיה היחידה היא הזמן והמחיר מתי בדיוק זה יקרה ומה היה מחיר הנפט זה קשה לדעת אבל מה שבטוח שתחום האנרגיה החלופית נמצא בחיתוליו ויש לו מקום להשתפר להתקדם ובכך לגרום לפחות צריכה של נפט.
    סגור
  • 25.
    הבורסה לפנה פיצוץ הי בסי של כול הזמנים (ל"ת)
    אולגה 05/11/2012 10:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    הבורסה מתנפחת כמו בלון כול מה שעולה בסוף ירד אבל פו היה (ל"ת)
    דוד 05/11/2012 10:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    תציל אותי אני מאוהב
    דוקטור? 05/11/2012 09:44
    הגב לתגובה זו
    3 1
    דוטור, כושל בן כושל מה הוא מבין בכלל? שיעשה הוא שורט על הנפט בכל כספו שיהיה בהצלחה
    סגור
  • 22.
    כל תחזיותיו...מוטלות בספק..ראו את העבר של תחזייותיו (ל"ת)
    ציקי 05/11/2012 09:36
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 21.
    יש הערכות של כמה פרופסורים גדולים ממך שיגיע ל 200$
    לדעתי זה ספין 05/11/2012 09:35
    הגב לתגובה זו
    10 2
    גם אתה נכנסת לתעשיית הספינים?? מקווה שלא...
    סגור
  • 20.
    למה נותנים במה לאפס הזה? (ל"ת)
    חמוד 05/11/2012 09:34
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • 19.
    לאיש לא קוראים שיניין אלא אחיטופל. מאז ומתמיד חיפש דבר
    מביו 05/11/2012 09:24
    הגב לתגובה זו
    10 3
    אחד . איך לנסות ולזעזע בדעות פרובוקטביות שמונעות כמובם מאנטרסים אישיים. לא אמין ושקרן. כל מה שאפשר להגיד עליו שמספר מילים . איש קיצוני שטני ומניפולטיבי. יגיד כל דבר שיגרום לו לפרסום .
    סגור
  • 18.
    המלחמה הבאה תהיה בגלל מחסור בנפט
    צרכן נפט 05/11/2012 09:13
    הגב לתגובה זו
    7 1
    גם אנשים מלומדים מדברים לפעמים שטויות
    סגור
  • 17.
    עושה רושם שהכותב הנכבד קצת התבלבל - כנראה מתכוון לגז
    קורא נתונים 05/11/2012 09:08
    הגב לתגובה זו
    8 3
    ולא לנפט.בנפט עברנו (העולם) את נקודת המכסימום אין גילויים גדולים בועלי משמעות לכן כל עוד העולם משתמש בנפט ובנגזריו המחיר ישאר ואף יעלה . לגבי הגז יש תגליות בכמויות כמעט אינסופיות במיוחד בארה" ואירופה וביוחד עם שיכלול שיטות ההפקה ת. ארה"ב הולכת בשנים הבאות להיות היצואנית מספר 1 של גז
    סגור
  • גם לנפט ישנם קידוחים חדשים
    millerma 05/11/2012 09:51
    הגב לתגובה זו
    5 2
    וסביר להניח שימצאו עוד ..והרבה..הכל תלוי בעלויות מול רווח
    סגור
  • 16.
    שיינין לא פוגע ממטר תעשו הפוך תמיד ותרוויחו (ל"ת)
    שי 05/11/2012 09:00
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 15.
    יש הרבה היגיון בניתוח והויכוח רק על מחיר 50 או 60 או70 (ל"ת)
    בנטוב 05/11/2012 08:59
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 14.
    אותם מומחים שהסבירו לנו ב2007 למה הנפט בדרך ל200$
    דניאל 05/11/2012 08:54
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מסבירים לנו היום למה הנפט בדרך ל60$ ואולי פחות זו דרכו של עולם....
    סגור
  • 13.
    רציו ברצפהה!!! לקנותתת!!!!
    אחד שמבין|! 05/11/2012 08:44
    הגב לתגובה זו
    12 2
    חבל מחיר כזה לא יחזור רציו הולכת לטוסססס!!!!!! שער 80 בתוך חודש!!!
    סגור
  • ברור אחי (ל"ת)
    תום 05/11/2012 10:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    עוד מישהו שמחפש כותרות. לא קונה את הניתוח שלו הנפט יעלה (ל"ת)
    פפו 05/11/2012 08:37
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 11.
    גבעות - קפיצה משמעותית בע"ה עד סוף 11.2012 (ל"ת)
    אלישע 052-8928464 05/11/2012 08:29
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • תגיד לי אתה בסרט?????
    חחח אלישע הזה 05/11/2012 12:22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    4 שנים אתה מתקבק???? לא נמאס לך??????
    סגור
  • 10.
    גבעות - אין לכתבה זו שום משמעות שלילית לגבי גבעות (ל"ת)
    אלישע 052-8928464 05/11/2012 08:28
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • מה קשוררררררררררר???????????? (ל"ת)
    חחח אלישע הזה 05/11/2012 12:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    קשקשן בגרוש !
    חולה נפט 05/11/2012 08:25
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מי הזמין את הכתבה הזאת ולמה?
    סגור
  • הכתבה מוזמנת זה שקוף..בגלל קידוח הנפט בליויתן ושמן (ל"ת)
    מלך 05/11/2012 09:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 8.
    חחח קרעת אותי קולה עולה יותר....
    ד"ר אלק 05/11/2012 08:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ....
    סגור
  • 7.
    חרטטן ברמות
    אנונימי 05/11/2012 08:08
    הגב לתגובה זו
    12 1
    האנרגיה החלופית אינה משיגה את הגידול בצריכה העולמית. נראה לי ש"דר שיינין ממשיך לחרטט כפי שעושה בתפקידיו הנוספים...כגון : הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
    סגור
  • 6.
    ביום ש......
    dano 05/11/2012 07:40
    הגב לתגובה זו
    0 7
    ביום שאירן תצא ממעגל הטרור,הנפט ירד גם לרמה של 40 ואפילו 30,קשר לצריכת הסינים ?יקדחו עד שכדור הארץ ישאב את עצמו לדעת. נ.ב כמובן שכשישראל תתקוף המצב יחמיר והנפט יגיע גם ל250 $ לחבית לכמה חודשים.
    סגור
  • 5.
    סותר את עצמו עד 2014 המחירים ימשיכו להיות גבוהים לדעתו
    אבי 05/11/2012 07:37
    הגב לתגובה זו
    8 4
    מדבר שטיות יכ כל הזמן אירועים בלתי צפויים ! גם מילחמות יכולות לשנות את התמונה - גם אסונות טבע משנים את התמונה ! גם מזג אויר משנה את התמונה !גם סנקציות משנות את בתמונה ! וגם החלטות ממשלות על מאגרים משנים את התמונה ! מבין ברוך !!
    סגור
  • 4.
    שיינין כרגיל מחרטט
    דוד 05/11/2012 07:35
    הגב לתגובה זו
    12 4
    הנפט כמו כל מוצר מתכלה יעלה ויעלה
    סגור
  • 3.
    מה יהה? איך קטאר וסעודה יתמכו עכשיו,עם איראן
    חי במינוס 05/11/2012 07:34
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בטרור האיסלאמי?
    סגור
  • 2.
    אני זוכר כתבות על מומחים
    המאתגר 05/11/2012 07:30
    הגב לתגובה זו
    13 3
    שצופים אחרת, שדיברו על עליית מחירים אפילו עד 200$ לחבית.
    סגור
  • הכל תלוי בנסיבות ובהיפתחויות כאלה ואחרות והשינוי בהתאם (ל"ת)
    בנטוב 05/11/2012 09:03
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 1.
    גז בליויתן בקרוב משקיע
    יופי לרציו 05/11/2012 07:27
    הגב לתגובה זו
    18 2
    מאגר גז ענקקקקקק בגל ורציו שווה 200 יום טוב
    סגור
  • הפט בליוויתן זה עושה לו הזעה...מוזמנת וודאי (ל"ת)
    יט 05/11/2012 09:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור