חוק ששינסקי עלה היום לדיון בבג"צ - מה טענו העותרים?

שלוש עתירות שונות הוגשו לבג"צ כנגד חוק ששינסקי שאושר על ידי הכנסת. אולם הדיונים היה מלא במשקיעים שרצו להתרשם האם השופטים תומכים או מתנגדים לחוק
פרופ' איתן ששינסקי
דריכות רבה נרשמה היום בקרב משקיעי סקטור הנפט והגז. היום (ב') התקיים דיון בבג"צ במספר עתירות שהוגשו כנגד חוק ששינסקי. אולם הדיונים היה מלא. חבר השופטים בראשות המשנה לנשיא מ' נאור הקשיב לטענות של הצדדים, שאלו שאלות, אך על פניו נדמה היה שלא בחרו בדעה נחרצת אודות חוק תמלוגי הנפט והגז שנחקק על ידי הכנסת בשנה שעברה.

במסגרת הדיון שהתקיים במשך כחמש שעות שמע חבר השופטים שלוש עתירות הקוראות לביטול או הקלה בחוק ששינסקי ועתירה אחת שביקשה להחמיר בחוק. העתירה הראשונה הייתה של המשקיע הפרטי חיים דודיאן, העתירה השנייה היא של שותפות ישראמקו יהש +0.66% ישראמקו יהש 45.9 +0.66% ישראמקו יהש בסיס:45.6 פתיחה:45.9 גבוה:46 נמוך:45.7 תמורה:2,628,290 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: והעתירה השלישית הוגשה על ידי גבעות יהש 0% גבעות יהש 1 0% גבעות יהש בסיס:1 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: . במקביל, דן בג"צ בעתירה נגדית מצד שמואל קניאל שביקש מבג"צ לקבל את מסקנות הביניים המחמירות של דו"ח ששינסקי.

משיחה שערך Bizportal עם גורמים שנכחו בדיון עולה ששלושת העותרים כנגד חוק ששינסקי השלימו אחד את השני בטענות שלהם. מטרתם המרכזית הייתה לשכנע את בית המשפט לפעול לביטול חוק ששינסקי, חוק אשר לטענתם פוגע במשקיעים הקטנים וברווחיהם.

"אני לא רוצה לוותר על קנייני הרוחני"

המשקיע הפרטי דודיאן שהגיש את העתירה כמשקיע אשר מחזיק יחידות של ישראמקו ביקש באמצעות עורך דינו עו"ד רסלר לטעון כי חוק ששינסקי שקבע היטל בשיעור של 50% הוא בטל ולא חל על מאגר 'תמר'. טענה זו באה התבססה על העובדה כי וועדת ששינסקי קמה לאחר שכבר נתגלה מאגר 'תמר' והחוק שנחקק הוא רטרואקטיבי.

לאחר מכן עלה לדיון עו"ד פיני רובין ממשרד גורניצקי המייצג את ישראמקו. רובין אף הוא ביקש להחריג את מאגר 'תמר' מששינסקי ונימק זאת בעובדה כי מדובר במאגר אשר קיבל חזקה מהמדינה לתקופה של 30-50 שנה. "צובעים את זה בצבע קנייני חזק, לזכויות אלה יש מעין טאבו פנימי אצל רשם הנפט. אני לא רוצה לוותר על קנייני ואינני מוכן שמישהו יפגע בקניינו. אנו במדינת חוק".

בחלק השלישי עלה לדיון עו"ד יחיאל כשר הלייצג את גבעות עולם (יחד עם עו"ד חיים אינדיג), המחזיקה בחזקת 'מגד' שבאזור ראש העין. כשר דיבר על ההפליה הקיימת בין חזקת מגד לבין מאגר ים תטיס. "ההחלטה הייתה שמיש שכבר מפיק זוכה להקלה. כאשר מחפשים בקרקע נפט יש פער גדול בגלל שההתגלגלות לצורך הפקה היא דבר ממושך", כך טען כשר בדיון.

עוד הוסיף כשר: "הפגיעה נוגעת את ערכיה של מדינת ישראל. אוצר המדינה הוא תכלית ראויה, רוצים שיהיה שם כסף". לדבריו, ההשוואה של מדינת ישראל לנורבגיה אינו נכון. "מצבנו קשה בהרבה. האנשים שלי השקיעו והסיכון שהם לקחו אז היה לאין ערוך, לא התחשבו בי בעיקר בנושא הזה".
תגובות לכתבה(18):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    פגיעה במשקיעים קטנים
    eryka 22/07/2012 17:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתוצאא מחוק שש''ינסקי, אשר הופעל רטרואקטיבית, הפסידו משקיעים קטנים כ 30% מהשקעתם. יתכן ולא היו משקיעים אם היו יודעים מה מצפה .להם.
    סגור
  • 13.
    שישינסקי לאבא לשמור על המשקיעים הקטנים !ריכוזיות (ל"ת)
    קוקטריס 16/07/2012 21:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    אני משקיע בתחום 20 שנה בשביל הפנסיה ביבי גזל הכל (ל"ת)
    פריד היהודי 16/07/2012 21:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    לא נשכח לא נסלח על גזל המשיעים הקטנים (ל"ת)
    פריד היהודי 16/07/2012 21:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    בסוריה ובמדינות נורמליות נוספות
    יורי לוי 09/07/2012 19:32
    הגב לתגובה זו
    13 0
    שלא כמו ישראל!!! שישינסקי והבוסים שלו כבר היו יושבים בבית סוהר!!! הפסד של כמיליארד ש"ח כל חודש ובסה"כ עד 20 מיליארד ש"ח הפסדים למשק (לנו האזרחים הפריארים!!!) בגלל העיקוב בפיתוח תמר אבל בישראל האזרחים רק בוכים
    סגור
  • 9.
    המחבל הכי מסוכן,הוא לא יעשה נזק כזה לישראל
    אריק 09/07/2012 19:09
    הגב לתגובה זו
    17 0
    אולי המחבל הכי מסוכן,הוא לא יעשה נזק כזה לישראל איך ש...ביבי ושטייניץ עשו נזק כללי לישראל דרך "חוק ששינסקי". אז, מי הוא ראש הממשלה הנוכחי ?! אין מילים! רק איכס!....
    סגור
  • 8.
    בושה וחרפה!
    שור מועד 09/07/2012 18:50
    הגב לתגובה זו
    23 1
    עבדנו קשה וחסכנו, ואת כספנו השקענו בחיפושי גז ונפט לטובת המדינה ואזרחיה וגם לטובת עתידנו, עשינו זאת כי קיבלנו עידוד מהמדינה בצורת ניכוי אזילה, ותמלוג ידוע מראש שישקף את הרווח מול הסיכון העצום שלקחנו. וכעת באה המדינה ופשוט מנסה לגזול ולעשוק אותנו בטענה כי נרויח יותר מדי! זאת זוהמה מוסרית וחרפה תרבותית שתקעקע את יסודות השלטון ותחריב את כלכלת המדינה פשוטו כמשמעו!!!
    סגור
  • 7.
    ממשלת ביבי = הכלכלה הכי שמאלנית שהיתה בארץ
    KO 09/07/2012 18:43
    הגב לתגובה זו
    17 0
    מאז ומעולם! כששלי יחימוביץ בדעה של הליכוד אתה יודע שיש בעיה...
    סגור
  • 6.
    משקיע
    huxh 09/07/2012 18:16
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סתם ברברת לא תעזור.רק אם המשקיעים יתארגנו בעצומה או בתביעה יצוגית בשם כל מחזיקי מניות אבנר דלק ישראמקו רציו ולדרוש לבטל כל החוקים שחוקקו לאחר גילוי המרבצים.וזאת כהזהרה לפני ועדת צמח .
    סגור
  • 5.
    בינגו !!!
    בארותיים 09/07/2012 17:20
    הגב לתגובה זו
    37 3
    השקעתי בלקחת סיכון, במציאת נפט ביבשה אך לא אמרו לי שיש לי שותף כשישנסקי.. מדוע הוא לא השתתף ולקח סיכון כמוני בקידוח מגד ?!
    סגור
  • 4.
    מניות גז-נפט
    מנו 09/07/2012 16:54
    הגב לתגובה זו
    7 8
    תעשו כמוני. הפסדתי הרבה כסף ועזבתי. תשובה והאוצר יקחו את כל הכסף ולך תקבל נא בעוזן.תגיד יפה שלום לכסף לפני שתפסיד את כולו.ראו הוזהרתם..אני רב מומחה בתחום..
    סגור
  • 3.
    מדינה של סדום ועמורה
    ח 09/07/2012 16:34
    הגב לתגובה זו
    50 0
    תנו למי שהשקיע שנים להנות מפירות ההצלחה . למה לעשוק את המשקיעים .
    סגור
  • מספר 3. אתה טמבל זאת התשובה.תשובה יקח ולא יתן.מה לא
    מנו 09/07/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
    0 25
    ברור כל כך.אתה פשוט לא מבין את מדיניות הנוכלים.
    סגור
  • שהציבור יצביע מי טמבל ... (ל"ת)
    ח 09/07/2012 18:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • איזה תשובה ואיזה טייקונים, בידי הציבור 96% מהנירות
    תמר 09/07/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    26 1
    זה הכל ספיין תקשורתי של שלי יחימוביץ , כולם יודעים שציבור המשקיעים הקטנים הוא הוא בעל האחזקות הראשי. המדינה רימתה אותנו כששינתה את הכללים לאחר שמצאנו גז. שטייניץ שיקר באמצעי התקשורת בדבר וועדת שישינסקי. אנחנו דורשים להחריג את מאגר תמר. לגבי שאר המאגרים , מי שנכנס בתנאים לאחר שישינסקי לוקח את הסיכוי סיכון שלו ביודעין, מצד אחד שישינסקי יאכל את כל הרווחים אבל מצד שני הסיכוי למצא גדול יותר . לגבי מאגר תמר זה גניבה ועושק של המשקיע הקטן
    סגור
  • 2.
    משקיע
    huxh 09/07/2012 16:22
    הגב לתגובה זו
    47 1
    הממשלה עושה את כל הקשיים האפשריים לחברות שגילו גז .המשקעים במקום להרוויח מפסידים אנומליה .אם המשקיעים לא יעשו מעשה נועז הממשלה תמשיך לעשוק המשקעים.תתעוררו !!!!
    סגור
  • 1.
    חקיקה רטרואקטיבית
    המלש 09/07/2012 16:20
    הגב לתגובה זו
    69 0
    צודקים העותרים. ציבור המשקיעים הסתכן באובדן כספו בהשקעות אלו. לאחר אין ספור אכזבות בקידוחים נמצא אוצר גז ענק.אז נזכרו עכשיו שהכל שייך לכל הציבור. מי שסיכן את כספו ראוי לתמורה הוגנת עבור ההצלחה.
    סגור
  • בזיון!
    שור מועד 09/07/2012 19:05
    הגב לתגובה זו
    24 1
    עבדנו קשה וחסכנו, ואת כספנו השקענו בחיפושי גז ונפט לטובת המדינה ואזרחיה וגם לטובת עתידנו, עשינו זאת כי קיבלנו עידוד מהמדינה בצורת ניכוי אזילה, ותמלוג ידוע מראש שישקף את הרווח מול הסיכון העצום שלקחנו. וכעת באה המדינה ופשוט מנסה לגזול ולעשוק אותנו בטענה כי נרויח יותר מדי! זאת זוהמה מוסרית וחרפה תרבותית שתקעקע את יסודות השלטון ותחריב את כלכלת המדינה פשוטו כמשמעו!!!
    סגור