שער השקל/ין קרס השנה 24%: איזו חברה הרוויחה בגדול וזינקה בת"א?

דלק רכב שדיווחה ברבעון השלישי על זינוק של 79% ברווח התפעולי למרות ירידה במספר מכוניות המאזדה שמכרה, מצפה לרבעון רביעי חזק עוד יותר
 |  (1)
יפן יורדת, צילום: Getty images Israel
השנה האחרונה בשוק המט"ח היתה איומה ליצואנים הישראליים, שראו את השווי השקלי של הכנסותיהן הדולריות נשחק בשיעור חד של כ-7%, כאשר שערו של הדולר ירד אל מתחת לרף של 3.5 השקלים. אולם יש גם מי שהשנה האחרונה היתה היתה בעבורו חגיגה אמיתית - אלו הם כמובן היבואנים, ובעיקר אלה שמייבאים מוצרים מיפן, שם נרשם חד בשערו של הין.

בשנה האחרונה צלל שערו של השקל כנגד הין בכ-24% לרמה של 3.34 שקלים ל-100 ין לעומת רמה של 4.385 שקל ל-100 ין בו נסחר הצמד בדצמבר שעבר. היחלשותו של הין כנגד הדולר ועוד יותר כנגד השקל נבעה בראש ובראשונה מתוכנית התמריצים האגרסיבית שהשיק ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בתחילת השנה, תוכנים במסגרתה זרמו לשוק מיליארדי ינים והפילו את שוויו של המטבע היפני בחדות מול הדולר, האירו וכמובן השקל.

אחת החברות הישראליות שהכי נהנו השנה מצניחת שערו של השקל/ ין היא חברת דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון (37.47%) וקבוצת דלק של יצחק תשובה (24.19%), היבואנית הבלעדית לישראל של אחת המכוניות הפופולריות ביותר בישראל, מאזדה היפנית. מניית החברה שעברה בשנת 2012 משבר במידה רבה על רקע התחזקותו של הין, שינתה בשנת 2013 כיוון וזינקה ב-12 החודשים האחרונים בכ-57%.

מדוחות הרבעון השלישי שפירסמה דלק רכב בתחילת נובמבר עלה כי הרווח התפעולי של החברה זינק בכ-79% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-115 מיליון שקל. קריסת שערו של הין הובילה את החברה לרשום הכנסות מימון של כ-7 מיליון שקל לעומת בסך של כ-50 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון המקביל אשתקד.

כל זאת למרות שהחברה מכרה הרבה פחות כלי רכב של מאזדה ברבעון השלישי של השנה - דיווחה על ירידה של 38% לעומת הרבעון המקביל והמכירות הסתכמו ב-1,968 כלי רכב מסוג מאזדה.

באוקטובר האחרון השיקה דלק רכב את המאזדה 3 החדשה, שמכירותיה יחלו להירשם כבר ברבעון הרביעי שמסתיים עוד מספר ימים, רבעון בו התחזקה עוד יותר מגמת ההיחלשות בשערו של הין, והדגם החדש שצפוי להיות מנוע צמיחה מרכזי של החברה בשנים הקרובות.

נציין כי מרבית הרווח שנוצר ליבואניות כתוצאה מקריסתו של הין כנגד השקל לא התגלגל כמעט בכלל לצרכנים, שהמשיכו גם השנה לקנות מכוניות יפניות בישראל במחירים גבוהים בהרבה מאלה הנהוגים בעולם (גם על רקע המכסים הגבוהים המוטלים על יבוא כלי רכב בישראל), כך שאת מרבית הרווח שומרות חברות כמו דלק רכב - לעצמן.

הרווח פר רכב זינק ל-17 אלף שקל מ-5,000 שקל

ערן יונגר בכיר במגדל שוקי הון אמר בשיחה עם Bizportal, "בין החברות הציבוריות דלק רכב (שמייבאת פרט למאזדה גם את פורד ואת BMW)בהחלט בולטת בחשיפה שלה לין הפני, כ-40% מסך ההתחייבויות של החברה נקובות בין יפני והן עומדות על כ-824 מיליון שקל מתוך כ-2 מיליארד שקלים. לכן כל תזוזה בשער החליפין מורידה או מעלה באופן ניכר את ההתחייבויות של החברה".

"כשיש ירידה חדה בשער הין היבואן מרוויח גם מירידת מחיר כלי הרכב במונחים שקליים, כלומר הוא קונה אותו בפחות שקלים, וזה עוד לפני אלמנט רווחי המימון שנובע ליבואן מירידת ערך ההתחייבויות. בעקבות זאת נרשמת עליה ברווחיות שרושם היבואן פר כלי רכב שנמכר.

"למען ההגינות נציין כי שער החליפין משפיע לשני הכיוונים, לדוגמא בשנה שעברה, כאשר שערו של הין היה חזק מאוד, נרשמה בדוחות דלק רכב ירידה ניכרת ברווחיות, הן כתוצאה מעליית מחיר הקנייה של הרכב והן בשל עלייה בעלויות המימון שלו".

"דוגמא למידת ההשפעה של שער החליפין על הרווחיות ניתן לראות בבחינת הרווח פר רכב. ברבעון השלישי של 2013 הרווח פר רכב שמכרה דלק רכב עמד על כ-17 אלף שקל, לעומת זאת ברבעון המקביל אשתקד הרווח פר כלי רכב עמד רק על 5,000 שקלים. מדובר בפער משמעותי ביותר בעבור החברה".

מבחינת מסירות אני חושב שנתח השוק של דלק רכב יעלה רק מעט ברבעון הרביעי וזאת מכיוון שתחילת השיווק של המאזדה החדשה החל רק באוקטובר והמסירות בפועל היו חלקן הקטן ב-2013 ורובן יהיו ב-2014. אבל המשך היסוף בשערו של השקל כנגד הין צפוי ללהגדיל את רווחי החברה. המשך הירידה בשער הין גם יכול לאפשר לחברה להגדיל את נתח השוק שלה אם תיתן הנחות ללקוחות הגדולים".
תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אין דין ואין דיין, אין פיקוח, אין שר ואין ממשלה
    תתעוררו 25/12/2013 15:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם סוחטים את הציבור עד טיפת דמו האחרונה. איש הישר בעיניו יעשה.
    סגור