הר המט"ח: נפילה של כ-9% בדולר יצרה לפישר הפסד ענק - 26.5 מיליארד שקל

בסוף יולי נגע הדולר ב-4.07 שקלים, אבל אז הגיעו 4 חודשים רצופים של ירידות חדות. בצדמבר החזיק בנק ישראל 75.9 מיליארד דולר
 |  (12)
סטנלי פישר, צילום: Getty images Israel
ממשיך להחזיק בהר של דולרים, בזמן שהכלכלה האמריקנית הצליחה לחמוק מהצוק הפיסקאלי, אבל צועדת לקראת תקרת החוב - והדולר מול השקל רשם היחלשות משמעותית בחודשים האחרונים, גם אם זינק בימים הראשונים של 2013.

לפי הדיווח מהיום, יתרות המט"ח של בנק ישראל הסתכמו בחודש דצמבר האחרון ב-75.9 מיליארד דולר, היקף דומה מאוד לזה שנרשם בשנתיים האחרונות. בינואר 2011, עת נסחר הדולר סביב 3.5 שקלים, הגיע בנק ישראל להיקף יתרות מט"ח של 73 מיליארד דולר ומאז סך היתרות נמצא סביב הרמה של 75 מיליארד דולר.

בסוף יולי האחרון נגע הדולר ברמה של 4.07 שקלים אך מאז נחלש במהירות. בחודש ספטמבר איבד הדולר 2.88% מול השקל, באוקטובר איבד 0.87%, בנובמבר עוד 1.75% ובדצמבר עוד 2.02% וכך השלים מהלך ירידות של 9% תוך כחצי שנה. בקלים, בנק ישראל "הפסיד" סכום של 26.3 מיליארד שקלים במהלך הירידות שמאז חודש יולי.

בדו"ח בנק ישראל שמוצג בשקלים, ההפסד ביתרות המט"ח נכנס כהפסד, אבל צריך לציין כי מדובר בסוג של הפסד שבינתיים נשאר על הנייר בלבד - שכן השימושים העתידיים ביתרות הם בדולרים. פישר מחזיק את הר הדולרים כסוג של תעודת לאירועי קיצון, או תנודות קשות בשער החליפין המקומי.

עם זאת, העלויות של החזקת יתרות המט"ח הן כבדות, בטח כל עוד הריבית על הדולר הינה אפסית בזמן שמימון ההחזקה מתבצע ע"י מכירת מק"מים (לעניין זה הורדות הריבית האחרונות דווקא מסייעות).

מטבע הדולר מול השקל מיולי 2012
מטבע הדולר מול השקל מיולי 2012
תגובות לכתבה(12):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    שטויות בנק ישראל מורווח פחות על הדולר לא מופסד ! (ל"ת)
    חרטא 10/01/2013 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    לא פישר ולא שום כלכלן רק ה' אני לא כלכלן הדולר יצנח מטה (ל"ת)
    יצחק 10/01/2013 11:09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 10.
    שיחת טלפון בין פישר לנתניהו
    הזבוב שעל הקיר 07/01/2013 18:19
    הגב לתגובה זו
    6 2
    פישר: הלו, ביבי, שלום מה שלומך. מה שלום שרה והילדים? תראה, רציתי להתייעץ איתך. למען האמת אני די מודאג. מאז אוגוסט 2012 הדולר נחלש ואנחנו כבר נמצאים בהפסד של למעלה מ 26 מיליארד שקל על יתרות המט"ח שלנו. רציתי לשאול מה דעתך. האם כדאי לי להתערב במסחר בדולר ולהעלות את שערו ל 4.00 ש"ח כדי לכסות על ההפסדים של בנק ישראל ולהקל על היצואנים הבכיינים, או שכדאי לי להמתין? ביבי: תראה סטנלי, אני מבין את הדאגה שלך אבל אני חושב שכדאי שתמתין קצת. בחודש פברואר אני מסיים להקים את הקואליציה החדשה שלי, ואז, מיד אחרי זה אני אתחיל שוב עם איראן. ברגע שאני אתחיל לאיים על איראן, הדולר יזנק ל 5.00 ש"ח בקלות, ואז אתה תכסה את ההפסדים שלך ותוכל גם לתת משהו לשר האוצר החדש כדי לכסות על הגרעון התקציבי הענק שנפלנו לתוכו. פישר: טוב שאתה אומר לי את זה. אז אני אמתין. ביבי: תמתין תמתין. ואם נצטרך עוד כסף, אני אאיים עוד יותר חזק על איראן והדולר יקפוץ אפילו ל5.50 ש"ח. פישר: תודה ביבי, הרגעת אותי. ביי.
    סגור
  • 9.
    Most of it was bought at much lower rates around 3.6 (ל"ת)
    such nonesense 07/01/2013 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    פישר ! מי ישלם את זה ? (ל"ת)
    פרנקל 07/01/2013 12:22
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 7.
    הדולר יעלה חזק בשנים הקרובות (ל"ת)
    כי זה אמריקה 07/01/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
    6 7
    סגור
  • 6.
    the more usd the better
    harpaz 07/01/2013 11:56
    הגב לתגובה זו
    1 2
    time to buy more the bet export incom in town
    סגור
  • 5.
    תחשבו איך היתה מגיבה קואליציית השמאל אם ההפסד היה נגרם
    בגלל נתניהו 07/01/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
    5 2
    יש הטיה ברורה נגד הליכוד בעיתונות.
    סגור
  • 4.
    שטויות ושטויות. בנק ישראל קונה "מט"ח" כולל יורו שהתחזק
    מאיר 07/01/2013 11:48
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ולא רק דולרים. חוץ מזה שהבנק קנה ברמות יותר נמוכות...
    סגור
  • 3.
    שיאגור מים במקום דולרים המחיר עולה כל הזמן (ל"ת)
    מוריצי שכט 07/01/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 2.
    כרגיל, כותרת בומבסטית, לא ממש תואמת לתוכן.
    קורמורן 07/01/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
    5 2
    ראשית כל פישר לא מרוויח ולא מפסיד משינוי ערך הדולר שרכש לקופת בנק ישראל. זו לא רכישה אישית. שנית, הדולרים נרכשו בשערים נמוכים מערכם הנוכחי כך שבמספרים מוחלטים אין הפסד, אפילו לא על הנייר, נכון שזה לא ערך המכסימום של הדולר. בנוסף, הדולרים נרכשו במטרה לשמור על שער דולר גבוה יחסית בכדי להגן על היצוא הישראלי. שער חליפין נמוך לדולר היה מוביל לפגיעה בייצוא ולסגירת מפעלים ולפיטורי עובדים ועוד נזקים כלכליים שיש לקחת בחשבון הכולל.
    סגור
  • 1.
    חחחח שכחתם לציין שהוא קונה מ3.2 והוא מורווח הרבה מאוד
    אלי 07/01/2013 11:34
    הגב לתגובה זו
    9 3
    תיקון טכני מכירים? חח
    סגור