"המצב הוא משחק צ'יקן בין טראמפ לצפון קוריאה - ואין מי שיסית מהתנגשות"

ד"ר עופר ישראלי מהבינתחומי בשיחה עם Bizportal מסמן שני דברים שכנראה עומדים כעת על הפרק
 |  (30)
דונאלד טראמפ וקים ג'ונג און, צילום: Getty Images IL
הניסוי הגרעיני הגדול שערכה צפון קוריאה בתחילת השבוע העלה את מפלס המתיחות בצורה משמעותית. שגרירת ארה"ב באו"ם אמרה אתמול כי "צפון קוריאה ממש מתחננת למלחמה". בשווקים לא מראים עצבנות של ממש כאשר המדדים בוול סטריט יפתחו היום את שבוע המסחר בצמוד לרמות שיא. שוחחנו עם ד"ר עופר ישראלי, מומחה לביטחון בין-לאומי והמזה״ת מהמרכז הבינתחומי הרצליה , בנוגע למצב.
ישראלי: "האירוע המתגלגל בצפון קוריאה עבר הליך הסלמה. ממצב של התנגשות ורבלית בין המנהיגים למצב של מהלכים על הקרקע, כמו הניסויים שראינו, שיגור הטיל בשבוע שעבר, התמרון של האמריקאים עם דרום קוריאה, והניסוי שהאמריקאים עשו בפצצת דמה גרעינית." 
"מדובר בסיטואציה משולשת יותר מאשר התנגשות דו צדדית. מצד אחד יש לנו את הגורם המאיים, צפון קוריאה. מצד שני את הגורמים המאוימים, שהם דרום קוריאה ויפן, ויש לנו את ארה"ב שמספקת לאחרונים הגנה, בין אם בכוחות שיושבים ביפן, הנוכחות באי גואם ועוד. הנוכחות של האמריקאים באזורים אלה נועדה להגן על דרום קוריאה ויפן מפני אפשרות למתקפה צפון קוריאנית. עכשיו, מה שנכנס בתקופה האחרונה למשוואה זה חידוש ביכולות הצפון קוריאניות, בתוכן יכולת שיגור טילים ארוכי טווח שיכולים להגיע לחופים המערביים של ארה"ב ואלסקה, ושידרוג ביכולת שלה לשגר נשק גרעיני לאחר שהצליחה להקטין את ראש הנפץ הגרעיני - מה שהופך את האירוע לעוד יותר משמעותי. אם לפני כמה שבועות האיום היה מול דרום קוריאה ויפן, עם הזמן זה הפך להיות מוחשי יותר גם נגד ארה"ב".
"יש פה את 'משחק הפחדן' שלפיו שני המנהיגים אומרים 'אני הולך עד הסוף, ושהמתמודד בצד השני יתקפל'. הבעיה היא ששני הצדדים מתנהלים לפי אותה מדניות ואין גורם שלישי שיכול להסית אותם מההתנגשות הפוטנציאלית. מה שנוצר כרגע, זה שהניסוי שצפון קוריאה עשתה הוא מאד משמעותי כי הוא מסמן לאמריקאים שהקוריאנים מצפון לא חוששים מהאיומים של טראמפ. המטרה של קים ג'ון און היא שימור השלטון. לא מעניין אותו מהאוכלוסייה הקוריאנית ובהבנה שלו החזקה בנשק גרעיני אפקטיבי מהווה עבורו קלף לשימור השלטון. להבנתו, הסיבה שלא תקפו אותו עד היום (בניגוד לגיחות האמריקאיות בעיראק או בדומה לתקיפות האמריקאיות בלוב) הינה שהוא מחזיק בנשק גרעיני - מה שמספק לו ביטחון".
מה הדיקטטור הקוריאני רוצה?
"
הוא רוצה הכרה בכך שצפון קוריאה הפכה להיות מדינה גרעינית כדי שהוא יוכל להבטיח את שלטונו. בנוסף, הוא רוצה שהמערב יסיר את הסנקציות ויאפשר לכלכלה הקוריאנית להתפתח. נוצרה פה סיטואציה בעייתית. הבעיה שקים ג'ונג און לא מבין שהמהלכים שלו לא מאיימים רק על בנות ברית אמריקאיות (דרום קוריאה ויפן) אלא מאיימים באופן מיידי, מוחשי ומהותי גם על ארה"ב. פה הבעייתיות שבסיטואציה, מכיוון שהאמריקאים נמצאים בעמדה בה או שהם יוצאים למתקפת מנע כלשהי, או שמחכים למכה המקדימה הצפון קוריאנית, ופה הבעיה".
מה יוליד יום?
"תלוי בדינמיקה. אין מה לצפות מהצד הצפון קוריאני שככל הנראה ימשיך בהתנהלות שלו. כדי להפחית את הסכנה מהאירוע או להסירו מסדר היום, האמריקאים צריכים לדבוק באסטרטגיה שאומרת: 1 - העברת מסרים סמויים, בעיקר דרך הסינים והרוסים, שאם ההתנהלות המתלהמת של צפון קוריאה תימשך ותידרדר להתנגשות צבאית - התוצאה תהיה הפלת המשטר, סיום שושלת קים, ועד כדי השמדתה של קוריאה הצפונית. זה המסר שצריך לעבור באופן סמוי. 2 - באפיקים הגלויים יש צורך להראות נכונות ללכת לקראת הדרישות של צפון קוריאה. זה עשוי להפיג את המתח ולהוציא את העוקץ מהאירוע. המשך התנהלות כמו שראינו בימים האחרונים עלול להביא להסלמה".
​עופר ישראלי הוא מומחה למדיניות ביטחון בין-לאומי והמזרח התיכון, מלמד יחסים בין-לאומיים, קבלת החלטות במדיניות חוץ והמזרח התיכון במרכז הבינתחומי הרצליה ובאוניברסיטת חיפה. ספרו ״תיאוריה של המלחמה״ התפרסם לאחרונה בהוצאת רסלינג.
 
תגובות לכתבה(30):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    נשמע כמו פירסומת למשורר (ל"ת)
    g 05/09/2017 23:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    תודה רבה עופר. ממש ניתוח מקצועי ומרתק
    אודי 05/09/2017 19:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עופר היקר. א. באיזה יום נראה לך שטראמפ יתקוף את צפון קוריאה? ב. אתה חושב שסין תגיב מיד או רק כעבור יומיים שלוש? ג. כמה אחוז הבורסה בישראל תרד ביום התקיפה?
    סגור
  • תשובה לאודי
    עופר ישראלי 05/09/2017 21:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלות מצוינות, תשובות קשות: 1. לא בטוח שארה״ב תצא למתקפה ולא בטוח כלל שבסופו של דבר תהיה התנגשות צבאית בין הצדדים. תוצאה מעין זו, של עימות צבאי, עלולה אמנם להתרחש אך היא תלויה בגורמים רבים שהם מעבר למסגרת הניתוח הנוכחית (פנה לראיונות שלי בנושא שאת חלקם הטענתי לפייסבוק שלי - בהתאם לשם שלי באנגלית...). 2. סין תהיה המפסידה הגדולה מהתנגשות צבאית ובמקרה מעין זה היא אכן עלולה לנסות ולשפר את מצבה אבל לא נראה שזה יהיה במעורבות צבאית. סביר יותר שהם ינסו למנוע הפיכת קוריאה כולה למדינה פרו-אמריקאית... 3. בורסה: זה לא תחום ההתמחות שלי אבל במידה ואכן תהיה התלקחות צבאית בין הצדדים אני משער שתהיה קריסה בשווקים. עם זאת סביר להניח שהדולר דווקא יתחזק מאחר ולמיטב ידיעתי הוא הופך להיות המפלט במצבי משבר.
    סגור
  • 13.
    אלפי מומחים לעימותים, חשבו וחושבים שיש להם פיתרון
    עוד יועץ מהולל... 05/09/2017 17:07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סין למשל מאיימת שאם צפון קוריאה תותקף, אז היא תגיב (=לא תשב בחיבוק ידיים), וזה מהאינטרסים שלה. כנ"ל ברה"מ (=שגם היא משחקת את משחק הצ'יקן מול ארה"ב, ובהצלחה לא קטנה). המציאות היא לא "משחק מלחמה"...
    סגור
  • תגובה ל״עוד יועץ מהולל...״
    עופר ישראלי 05/09/2017 18:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערי לא הבנתי את תגובתך. אבל בכל מקרה לא הצגתי פתרון אלא ניתוח של הסיטואציה.
    סגור
  • 12.
    אצלינו אנשים שלא חסר להם כלום בחיים גונבים כספי ציבור .
    בא 05/09/2017 14:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    5 אחוז מעסקה זה שוחד . זה מאוד קל לא להאמין בכלום חוץ מכסף .חבל שלא מצפה לאנשים האלה חוויה חיובית לא בעולם הזה ולא בעולם הבא . וכול זה בשביל מה ? חלקם פסיכופתים וחלקם סתם מטומטמים .
    סגור
  • 11.
    כתבה מרתקת
    רונית 05/09/2017 14:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תאווה לעיניים
    סגור
  • תגובה לרונית
    עופר ישראלי 05/09/2017 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחמאות למראיין המעולה גיא בן סימון...
    סגור
  • 10.
    הבעיה מה הלקח הנלמד באיראן?
    עפרוני 05/09/2017 14:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה מה הלקח הנלמד בכל המדינות הסף גרעיניות?
    סגור
  • תשובה לעפרוני
    עופר ישראלי 05/09/2017 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמובן שעיקר העיסוק שלי הנו ביטחון ישראל וגם את המקרה הזה אני קושר לאופן הטיפול הישראלי הנדרש לסוגיה האיראנית. הכתבה לא עסקה בכך, אבל בכל זאת: ישראל נדרשת למסגר את המקרה של צפ״ק למקרה של איראן תוך שהיא מבהירה לארה״ב שאיראן גרעינית תהיה הרבה יותר מסוכנת לאינטרסים אמריקאיים מאשר צפ״ק גרעינית ולכן יש לפעול לסיכול מיזם הגרעין של טהראן באופן מיידי (אם אתה מתעניין עוד בנושא תוכל לעקוב אחר ראיונות רבים שלי בנושא בפייסבוק שלי תחת השם שלי באנגלית).
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    להסיט, לא להסית. (ל"ת)
    האקדמיה ללשון. 05/09/2017 13:01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • תשובה ל״האקדמיה ללשון״
    עופר ישראלי 05/09/2017 14:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראו תשובתיי ל 3 ול 5...
    סגור
  • 8.
    מטרת צפון קוראה
    אבי מילשטיין 05/09/2017 12:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המטרה היא כיבוש הדרום תוך ניטרול האמריקנים באמצעות איום גרעיני על אמריקה עצמה.
    סגור
  • תשובה לאבי מילשטיין
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יכול להיות, אבל להבנתי המטרה הראשונה במעלה של צפ״ק היא הבטחת שרידות המשטר ושושלת קים.
    סגור
  • 7.
    זה הכול משחק בין סין לארהב ,הסינים משתלטים על ים סין
    בא 05/09/2017 12:35
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הדרומי , וזה בעיה לעולם .
    סגור
  • תשובה לבא
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן כן, הסינים הם שחקן משמעותי בארוע הזה ובמאבק הגלובלי של שתי המעצמות על מעמדן במערכת הבינלאומית...
    סגור
  • 6.
    איזה היתנגשות בראש שלך .לא יהיה כלום . (ל"ת)
    בא 05/09/2017 12:29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • תשובה לבא
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשאללה את/ה צודק/ת. אבל בשום מקום לא אמרתי שתהיה בוודאות התנגשות אלא שזו אפשרות...
    סגור
  • 5.
    אומרים מסיט ולא מסית
    ארבינקא 05/09/2017 12:12
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אחחחח, כבר לא עושים הגהה אצלכם?
    סגור
  • ראו תשובתי ל 3 (אבשלום קור) (ל"ת)
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    בוקר טוב ביזפורטל. אולי מספיק עם כל הפרסומות??? (ל"ת)
    נמאס!!! 05/09/2017 11:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    אין מי שיסיט מהתנגשות, לא יסית (ל"ת)
    אבשלום קור 05/09/2017 11:14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • תשובה לאבשלום קור...
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני מציע שתפנה ההערה לגיא באמצעות האתר (יש אפשרות להודיע על שגיאות כתיב...).
    סגור
  • 2.
    חייבים להתייחס לצפון קוראה כמדינה גרעינית.
    יוסי 05/09/2017 11:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל, גרעינית ולא צפויה. כל סנציות שעולם ישים - לא יעזרו. היא מייצאת בשנה בפחות מ3מיליארד. עבור הידע, או קניה של מוצר אירנים יתמכו בהם(עכשיו שאמריקאים שחררו להם 150b, אז מה זה בשבילם לתת 10 ולהשתתף בחגיגה). רוסים וסינים לא ישתפו פעולה עם אמריקאים ברצינות, הם דווקא שמחים לבעיות של אמריקאים. הפתרון:1- העולם יחיה עם צ.קוראה גרעינית, או מתקפת פתע הרסנית על צ.קוראה בתנאי שלא ניתן לפני זה להוריד ראש של ההנהגה..
    סגור
  • תשובה ליוסי
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התייחסות לצפ״ק כמדינה גרעינית תוביל להשלכות חמורות מאוד על המערכת הבינלאומית. בתוכם, תפוצת נשק גרעיני במזרח (דר״ק ויפן תבקשנה גם הן להתחמש...) והן במזה״ת... וזו תהיה תוצאה רעה מאוד לעולם כולו.
    סגור
  • 1.
    שאלה לעופר ישראלי
    דניאל 05/09/2017 10:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איך אתה מסביר את רפיסותה של ארצות הברית במצב הנוכחי והמנעותה מעימות? הרי פעולה צבאית שלא תנקט עכשו בטוח שלא תנקט בעוד שנה-שנתיים שכבר יהיו פרוסים טילים בליסטיים גרעיניים. בנוסף טראמפ לא פעם האשים את ממשל אובמה ברפיסותו מול צפון קוריאה תוך הבנה שהוא ינהג אחרת. תקציב הבטחון של ארה"ב הוא כמה ביליוני דולרים בשנה והיא לא צריכה יותר מ-10% מהכוח שלה ביעף אחד למחוק צבאית את צפון קוריאה על כל מתקניה ולהשיג שקט לשנים רבות. בנוסף כל העולם בוחן את המהלכים ואי פעולה הינה זריקת עידוד למדינות סוררות אחרות כמו איראן ורוסיה שהכניסה כוחות לסוריה. נראה שכל הפרמטרים במשוואה תומכים בכך שארה"ב חייבת לפעול צבאית כי מבחינתם זה win-win. לא נראה שיפריע לממשל האמריקאי כמה עשרות אלפי הרוגים בדרום קוריאה. להיפך - ארה"ב תוכל להציג שאם לא היתה מתערבת היתה כמות הרוגים של מאות אלפים. לפי השתלשלות הארועים והמצב הגיאופוליטי נראה שתגובה צבאית זה עניין של זמן. ארה"ב מעוניינת לאותת לכל המדינות שהיא הריבון וקובעת את הסדר העולמי, בעיקר שמדובר באיום שניתן לנטרול בקלות יחסית.
    סגור
  • יש שתי צפון קוריאה
    מוטי 05/09/2017 18:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחת מעל האדמה ואחת מתחת. יש לשלטון בונקרים אטומיים ואי אפשר לחסל אותם.
    סגור
  • תודה דניאל להלן תשובתי
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסיטואציה מורכבת מאוד כפי שגיא סייע לי לתאר בכתבה: אף נשיא או מנהיג אינו מעוניין שמלחמה גדולה, ובמקרה זה מלחמה גרעינית חלילה, תפרוץ במשמרת שלו. ארה״ב אוכלת כרגע את פירות הביאושים של ממשליה הקודמים: החל מקלינטון, דרך בוש הבן, וכלה באובמה - כולם אפשרו למעשה לצפ״ק להמשיך בתוכניות ההתמחמשות שלה עד למצב כיום שכולל הן יכולת שיגור ארוכת טווח והן נשק גרעיני.
    סגור
  • הבורסות יפלו ,יהיה משבר כלכלי כנראה ,ופיטורים ,גם בישרא
    בא 05/09/2017 12:38
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ל , מאות אלפי עד מליוני הרוגים ביפן וקוריאה .בו נהיה יותר קרובים למציאות דניאל .
    סגור
  • תשובה לבא
    עופר ישראלי 05/09/2017 13:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מקווה שהמשבר לא יתפתח לכדי דו קרב צבאי... ואז תמנע מאתנו הקטסטרופה הן הכלכלית והן האחרת...
    סגור