האיש בן ה-98 שקנה מניות ב-1,000 דולר - והפך למיליונר

איש מבוגר, צילום: Getty images Israel
זה כנראה סיפור שכל שיקגו למדה לאחרונה להכיר, ואולי אמריקה כולה. בתחילת החודש דיווח השיקגו טריביון כי ראס גרמל, תושב העיר בן ה-98 תרם מניות בשווי מעל 2 מיליון דולר ל-Illinois Audubon Society, ארגון ללא כוונת שפועל לשימור אזורי הטבע ובתי הגידול של עצים ובעלי חיים. עד כאן הכל נשמע די סטנדרטי, רק שאותו ראס גרמל הוא אדם פשוט שגר כבר 95 שנים באותו הבית והמכונית האחרונה שלו הייתה בת 25. שום סממן של נדבן עשיר. כאן מתחיל הסיפור.
לפני 70 שנה רכש גרמל מניות של חברת בתי המרקחת Walgreens שמקום מושבה בשיקגו. הוא הסביר כי רכש את המניות בהסתכלות לטווח ארוך ומתוך מחשבה שאנשים תמיד יצטרכו תרופות ושנשים תמיד יקנו איפור. ובזמן שגרמל הצעיר גדל, רשת בתי המרקחת גדלה אף היא וכיום מונה 7,500 סניפים בכל רחבי ארה"ב ונסחרת בוול סטריט בשווי עצום של 82 מיליארד דולר. אותן מניות שרכש אז בהשקעה של 1,000 דולר, שוות היום קצת מעל 2 מיליון דולר. גרמל מעולם לא מימש את ההשקעה, לדבריו הוא פשוט לא היה צריך את הכסף.
לגרמל מעולם לא הייתה משכנתא, הוא גר באותו בית אליו עבר לפני 95 שנה עם הוריו ואחיו, הוא מעולם לא התחתן ואין לו ילדים. גרמל הוא לא אדם בעל חשיבה מסורתית. לכתב השיקגו טריביון הוא סיפר שמוקדם מאוד בחייו הוא הגיע למסקנה שאין בכוונתו לעבוד עד גיל מבוגר ולכן קיצץ בהוצאות על חשבון רמת החיים, חסך כסף בקפדנות וכך יצא לפנסיה כבר בגיל 45. לדבריו, הוא אמר לעצמו שהוא לא מתכוון למות בגיל 70, אבל מה אם זה מה שיקרה? ולכן פרש מוקדם לפנסיה והחל לעסוק בתחביביו - טיולים בטבע, צפייה בבייסבול וקריאת ספרים (3 פעמים הוא קרא את מלחמה ושלום).
מה שאולי גרם לו שלא לגעת בהשקעה שלו במניות Walgreens, אותן ראה עולות ללא הפסקה בקצב מסחרר, זה כנראה ההיסטוריה המשפחתית שלו. גרמל סיפר לטריביון כי אביו שעבד כמוכר תנורים נהג לשחק בבורסה כספקולנט - ואז הגיעה המפולת של 1929. "הפכנו מעשירים לעניים תוך 24 שעות. לא נשאר לנו כסף. לא היה תלושי מזון ולא היה כלום מלבד חברים ושכנים. כולם ברחוב חלקו במזון שהיה".
גרמל החליט שבניגוד לאביו שהיה ספקולנט, הוא יהיה משקיע. אבל כעת כאשר הוא מתקרב לגיל 100 המופלג, הוא החליט שכדאי לעשות משהו עם הכסף ותרם אותו לארגון ללא מטרת רווח שפועל לשימור בתי גידול לעצים ובעלי חיים. גרמל הסביר שהוא תרם את הכסף כדי לעזור לאנשים ליהנות מהטבע. והארגון אכן רכש בכסף אזור באילינוי שהינו בית גידול ל-170 מינים של ציפורים, צבים נדירים וחיות נוספות. "למה לא לתת להם את הכסף עכשיו, כל זמן שיש לי את התענוג לראות את זה קורה", הסביר לטריביון. באזור שנרכש נקבע שלט (ראו תמונה) - שמו של גרמל הונצח.
 

תגובות לכתבה(31):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    בדיוק תשואת השוק
    goliav 30/06/2017 15:53
    הגב לתגובה זו
    6 0
    פי 1000 על פני 70 שנה מקבלים אם משיגים תשואה של 10 אחוז כל שנה בממוצע. זו בדיוק תשואת השוק האמריקאי בטווחי זמן של 25 שנה ויותר.
    סגור
  • 20.
    הסיפור האמתי הוא לא ההשקעה והתרומה
    רון 26/06/2017 19:57
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הסיפור האמתי הוא בכך שהוא חסך בהוצאות, חי בצניעות ופרש לגמלאות בגיל מוקדם.
    סגור
  • 19.
    גם אני השקעתי
    גיל גמש 26/06/2017 15:30
    הגב לתגובה זו
    23 2
    בשנת 2000 בגילת לווינים בהנחה שלטווח הדי ארוך נצטרך לווינים וכו'. גילת ירדה מ 180$ ל 0.04$. צר לי ציפורים מתוקות - אין לי בית לקנות לכן.
    סגור
  • 18.
    גם אני השקעתי שני מליון ונשארתי עם 1000 דולר (ל"ת)
    רן 26/06/2017 15:15
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 17.
    רק תיקון אחד - משקיע הוא לא
    דניאל 26/06/2017 13:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ספקולנט? ועוד איך! תיק של מניה אחת הוא מסוכן!!!
    סגור
  • 16.
    הכסף נשאר אך ורק מפני שלא התחתן (ל"ת)
    זוזו 26/06/2017 13:50
    הגב לתגובה זו
    23 0
    סגור
  • B
    A 26/06/2017 19:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ענק
    סגור
  • 15.
    מדובר בתשואה שנתית של 11.4% (ל"ת)
    איש אחד 26/06/2017 13:49
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 14.
    משועמם אמיתי!
    גדי 26/06/2017 13:25
    הגב לתגובה זו
    6 6
    היה מתחתן עובד כמו בן אדם נורמלי וחי עד 98 עם ידיעה שיש לו משפחה נחמדה של 4-5 דורות. ימות ערירי וחוץ מהציפורים והחיות שיבואו ללווייה, אף אחד לא יזכור אותו...
    סגור
  • כאילו שנכדינו והנינים שלנו יזכרו אותנו ?
    זיכרון 27/06/2017 03:25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    תשאל בחורים צעירים מי זה בגין, אריק שרון, רפול, מאיר הרציון, שמעון פרס ודומיהם ותראה שאין להם מושג מה תרמו האנשים הללו למדינה. את רבין מכירים בגלל טקסי הזיכרון שלו. אז תהנה ממה שיש היום
    סגור
  • טען עוד
  • הגן האנוכי שטף לך את המח
    קלקלן 26/06/2017 21:12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כתבה דוקא נשמע שיש לו אחלה חיים.
    סגור
  • 13.
    אני קניתי דלק קבוצה ל-6 שנים. גם דיבידנד גם יציב מרציו (ל"ת)
    קארין 26/06/2017 12:22
    הגב לתגובה זו
    2 7
    סגור
  • 12.
    תודה על הידיעה אך אנחנו גרים בישראל ובישראל הבורסה כולה
    סנה 26/06/2017 12:09
    הגב לתגובה זו
    22 1
    הבורסה בישראל מגויסת כדי למחוק את כספי המשקיעים. לא משנה איפה תשים כסף ובאיזו מניה תשקיע בשורה הסופית תמחוק את הכסף או לפחות את רוב הקרן. תשאלו את משקיעי אפריקה , דלק נדלן , כלכלית , אלביט הדמיה , סקייליקס , אולטרא שייפ , האורה , מניות חיפשוי גזים כדוגמת גלוב , חלץ , הזדמנות , גוליבר , מודיעין אפילו טבע , וכולם אנשים מ"החשובים" בישראל , לבייב , נוחי , תשובה , פישמן , סיזמן שהבורסה וכל בתי ההשקעות עובדות כמקשה אחת ובתיאום מושלם כדי להעשירם. למעשה כל המערכות הללו עובדות כדי לקחת ממך את הכסף שאתה משקיע בבורסה ולתת אותו להם. תראו את ההתנהלות של פישמן אחרי שמחק 1.5 מיליארד לציבור הוא שולח תביעה לאיילה חסון כדי לסתום למבקריו את הפיות. רק בישראל אתה יכול לקחת 2 מיליארד מהציבור ולקנות אי באוסטרליה על שם אשתך "הגרושה כאילו" ואז לסתום לכל שואל את הפה באיום על תביעה אישית שלצערנו מערכת המשפט לא דוחה ובכך נותנת יד לסתום לכל שואל או דורש תשובות את הפה.
    סגור
  • אז תשקיע במניות בארה"ב מה הבעיה ? (ל"ת)
    אורן 26/06/2017 13:29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 11.
    יש עוד הרבה אנשים שמשיגים תשואה יותר גבוהה ממנו
    הלוחש למניות 26/06/2017 10:49
    הגב לתגובה זו
    3 2
    חבל שלא הבאתם את כל אלו שזכו בלוטו בהשקעה נמוכה יותר והשיגו תשואה גדולה יותר. בסך הכל הבן אדם עשה 15% לשנה על מניה אחת שבסיכוי נמוך שרדה 70 שנה (בממוצע יש משבר כל עשור דהיינו 7 פעמים יכלה לעוף מהשוק). זה אומנם יותר ממה ששוק המניות עשה אבל בהתחשב בעובדה שהוא למעשה שם את כל כספו על מניה אחת לאורך 70 שנה זה כמו זכיה בלוטו ותו לא (וכאמור התשואה שלו בסך הכל פעם וחצי ממה שעשו מדדי המניות באותה תקופה) דהיינו סיכון גדול מאוד תשואה גבוהה אבל לא משהו. יכול היה להשקיע בביטקויין או לקנות כרטיסי לוטו.
    סגור
  • 10.
    גם אני עשיתי כך
    אריאל 26/06/2017 10:38
    הגב לתגובה זו
    10 3
    קניתי דלק נדלן של תשובה ומאז אני עשיר. חחחחחחחח
    סגור
  • 9.
    שאלת מיליוני דולר, עכשיו במה להשקיע
    pan 26/06/2017 10:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ולשכח 50 שנה....
    סגור
  • 8.
    איזה יופי של סיפור
    גרגמל 26/06/2017 10:29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ספרו אותו לביבי , אולי מעז יצא מתוק ???
    סגור
  • 7.
    הסוד לחיים ארוכים לא להתאהב .נשים זה צרה צרורה זהירות (ל"ת)
    G 26/06/2017 09:56
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור
  • 6.
    ממש נוסחא מנצחת!
    קורא ולומד 26/06/2017 08:55
    הגב לתגובה זו
    19 4
    1000$ על המניה הנכונה + חיים בצימצום + ללא שכירות או משכנתא + ללא הקמת משפחה + 95 שנות המתנה = 2 מיליון דולר. קלי קלות. כל אחד יכול.
    סגור
  • 5.
    גם בישראל
    אבג 26/06/2017 08:49
    הגב לתגובה זו
    23 1
    אני בטוח שמי שקנה קרקע בתל אביב ב1000 דולר ב1947 היום הקרקע שווה הרבה יותר מ2 מיליון דולר ותקנו אותי זקני הדור אם אני טועה
    סגור
  • כאן לא תמצא צניעות ומופת כזה, אלא הב לי עוד ועוד.. (ל"ת)
    גוגו הטברייני 26/06/2017 13:12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    לפני 70 שנה ובן 98
    כותב 26/06/2017 08:38
    הגב לתגובה זו
    3 0
    והפך למיליונר זה אומר שהשקעה בבורסה טובה לזמן ארוך מאד
    סגור
  • 3.
    מוסר ההשכל: אל תתחתן, למען יאריכון ימיך וישמרו כספיך (ל"ת)
    תובנה לחיים 26/06/2017 08:23
    הגב לתגובה זו
    14 3
    סגור
  • 2.
    ילמד ממנו (ל"ת)
    שביבי 26/06/2017 07:21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • מה יש ללמוד? חי בצנע כשיש לו כסף נשמע בעייתי
    אלי 26/06/2017 08:26
    הגב לתגובה זו
    5 2
    על כך אמרו חז"ל "איזהו עשיר – השמח בחלקו"
    סגור
  • 1.
    אני ככה משקיע ברציו. 300,000 שקל!
    ערן 26/06/2017 07:07
    הגב לתגובה זו
    5 7
    ניפגש בעוד 30 שנה
    סגור
  • תישאר בלי תחתונים (ל"ת)
    צחי 26/06/2017 09:43
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • ואתה בטח גם תתרום את הכסף, חחחח (ל"ת)
    יש ר א לי 26/06/2017 09:21
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • יש סיכון גבוה
    אולי 26/06/2017 08:18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין דבידנד, ותלוי מתי קנית, אם לא קנית מיד אחרי שגילו את לוויתן אז יש מצב שאתה מופסד היום ואפילו הרבה
    סגור
  • עוד שלוש שנים תישאר עם 300
    הא 26/06/2017 08:00
    הגב לתגובה זו
    13 1
    על מתווה גז מושחת אין ברכה.
    סגור