ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

החגיגה (על חשבונכם) נמשכת: רווח של 14.1 מיליארד שקלים לחברות הרכב תוך 7 שנים - "רווחיות חריגה"

חניון מכוניות, צילום: Getty images Israel
אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום את סקירתו השבועית תוך מיקוד ספציפי לגורם שהוביל את המשק לנתון הצמיחה המרשים ברבעון הרביעי של 2016  (צמיחה של 6.5%), והוא שוק הרכב. באוצר טוענים, כי הגידול המשמעותי ברווחי החברות בענף לא מצא ביטוי בשכר העובדים - מה שלמעשה הטיל צל על התרומה של הענף לצמיחה - ומסכמים את הרווח המצרפי של היבואניות בעשר השנים האחרונות.
בשורה התחתונה, הממצאים של האוצר שופכים אור על רווחיותם החריגה של יבואניות הרכב, אשר מרביתן חברות פרטיות. באוצר כותבים כי הממצאים מחזקים את הצורך ביישומה של התכנית להגברת התחרותיות בענף הרכב של משרד התחבורה, בפרט בכל האמור ביחס להרחבת אפשרויות היבוא של כלי רכב חדשים. תכנית זו, אשר אושרה בכנסת ביוני אשתקד, כוללת הרחבת האפשרויות של היבוא המקביל, ובכך, עשויה להביא להוזלת מחירם לצרכן של הרכבים החדשים. 
נזכיר כי ב-10 השנים האחרונות נרשם גידול חד ביבוא כלי רכב. כך למשל, מרמה של 168 אלף רכבים חדשים שנמכרו בשנת 2006, עד לרמת שיא של קרוב ל-290 אלף כלי רכב חדשים ב-2016. לפי האוצר, מקובל לחשוב שהמדינה היא הנהנית העיקרית מהגידול החד ביבוא כלי רכב. אחד הגורמים התורמים לסברה זו הינה העובדה שבניגוד לדוחות יבואניות הרכב, שמרביתן חברות פרטיות, נתוני הכנסות המדינה ממיסוי רכב הינם גלויים. מיקוד זה של האוצר מתיימר לשפוך אור, לראשונה, על רווחי ורווחיות יבואניות הרכב ב-10 השנים האחרונות, על בסיס דוחות החברות לרשות המסים.
הממצאים מלמדים כי בשנים 2014-2013 נע הרווח המצרפי של 12 יבואניות הרכב בין 2-1.9 מיליארד שקל לשנה - סכום הגבוה פי 2 מהרווח בשנת 2006, טרם הגידול החד ביבוא כלי הרכב. במקביל, נרשם גידול חד בשיעור הרווחיות, לרמה ממוצעת של 9.3%, שיעור רווחיות חריג לענף המסחר. לפי האוצר, בולטת העובדה שהגידול ברווחיות יבואני הרכב נרשם בשנים בהן חל ייסוף חד של השקל. דהיינו, יבואני הרכב אינם מגלגלים את השפעות הייסוף לצרכן.
באוצר מצאו כי במצטבר, משנת 2007, בה החל הגידול החד ברכישות כלי רכב חדשים, ועד לשנת 2014, צברו 12 יבואניות הרכב רווח מצרפי של 14.1 מיליארד שקל (במחירי 2014). דהיינו, רווח שנתי ממוצע של 1.6 מיליארד שקל. בהשוואה לשנים 2006-2003 זהו גידול ריאלי של 72%. לשם השוואה, הכנסות המדינה השנתיות ממס קנייה ומכס על כלי רכב גדלו באותה תקופה בשיעור ריאלי של 16% בלבד (על רקע הפחתת שיעור מס קנייה). בפרט הממצאים לפיהם בתקופות של ייסוף של השקל, שיעור הרווחיות עולה באופן חד".
"לכאורה, יש בממצא זה כדי להפתיע", כתבו באוצר, "שכן, על אף העובדה שבדומה לענף המזון, גם בתחום הרכב בולטת התופעה של יבוא בלעדי, עדיין בענף הרכב קיים מגוון נרחב של דגמים ליבואנים שונים, לעומת היעדר מגוון דומה בענף המזון. הסבר אפשרי, לעובדה לפיה חרף המגוון הרחב יחסית של דגמים בידי יבואנים שונים, מתקבלים ממצאים שיש בהם כדי להעיד על רמת תחרותיות נמוכה בענף, הועלה במסגרת דוח "הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב" ("ועדת זליכה"), כאשר זה מרמז על קיומו של מנגנון המביא לתיאום מחירים. עפ"י דוח הועדה, נמצא כי "ישנן תתי קבוצות מחירים אשר סביבן מתקבצים מספר מכוניות וכלי רכב, כאשר המחירים בכל תת קבוצה שכזו נעים על פי רוב בטווח של כ 5,000 שקלים בין הרכב הזול לרכב -היקר באותה תת קבוצה. לסיכום, ניתן לומר כי הצרכן כמעט אדיש לגבי בחירת מותג ספציפי באותה רמת מחיר. כל שנותר לקונה הוא לבחור את רמת המחיר המתאימה לו".
"שיעור הרווחיות הגבוה של יבואניות הרכב והגידול החד בעשור האחרון ברכישת כלי רכב חדשים משקפים פן נוסף של יוקר המחיה. עפ"י נתוני הלמ"ס, סך ההוצאה של משקי הבית על כלי רכב אישיים עלה בשיעור ריאלי של 77% בין השנים 2014-2006. במקביל, נרשם גידול בשיעור משקי הבית שברשותם לפחות מכונית אחת, משיעור של 60.4% בשנת 2006 לשיעור של 68.2% בשנת 2014.
תגובות לכתבה(17):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    החגיגה גם של האוצר
    אורן 20/03/2017 07:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אתה לא נוקב בסכום המס שנגבה בתקופה זו? גם המדינה חוגגת על חשבונינו ואין לה עיניין אמיתי להוזיל עלויות הרכבים!
    סגור
  • 13.
    כנראה שהם חכמים הרבה יותר מהקונים
    י. 19/03/2017 20:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולכן הם הרבה יותר עשירים מהם.
    סגור
  • 12.
    בדיחה.!
    איציק ר 19/03/2017 19:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמיד אמרו שמחיר הרכב יקר בגלל המיסים, עכשיו מתברר שהם לא היחידים שדופקים אותנו. כאשר הדולר והיורו יורדים חזק מחירי הרכב עולים. שערורייה !!! אין תחרות, מישהו חזק דואג לחסום תחרות.!!! חלפים ושרות הורגים אותנו. 300 שקל שעת עבודה במוסך..... השתגענו...חברה, זה מרגיז ברמות. אתן לכם דוגמא. 4 פלגים לרכב. באינטרנט 150 שקלים, משווק פרטי 250 שקלים. במוסך מורשה 650 לפני מעמ. וואי וואי וואי...!!!
    סגור
  • 11.
    יש לאפשר קנית רכב חדש מהחברת להשכרה כיד ראשונה.
    שלומיאל 19/03/2017 19:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירי הרכב המקביל בחברות הרכב מיד שניה זולות לעיתים בעשרות אלפי ש"ח . מה שמגביל את הרכישה הוא רישום רכב חדש כאילו הוא יד שניה.
    סגור
  • 10.
    חבורת פושעים באוצר
    חיים 19/03/2017 17:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה רכב שעלותו בחול 40 אלף יורו שווה בישראל 130 אלף יורו וצריך לשלם ביטוח 20 אלף שח?מיסים על גבי מיסים.הביטוח צריך להיות על שווי לפני המיסים ואם יש טוטאל לוסט מביאים רכב ללא יסים את המס שולם כבר.למדינה יש חלק נכבד בתאונות וגנבות.על כן צריך למצוא נוסחה ששלוש שנים ראשונות הביטוח רק על השווי ליפני מס
    סגור
  • 9.
    אלבר וקרסו מוטורס הכי מושחתות בענף (ל"ת)
    אבי 19/03/2017 17:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    עכשיו תשמעו שיכריחו אתכם לעשות מובילאיי
    אזרח 19/03/2017 17:00
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מס חדש של ביבי...מס מובילאיי
    סגור
  • 7.
    שמתם לב שבשום מקום לא מופיע מספר כמה מסים שילמנו?
    קורא בין השורות 19/03/2017 16:18
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אם תחברו את המע"מ ומס קניה ומכס וגם מס חברות שמשלמים היבואנים וגם מס על דיבידנד שמשלמים בעלי החברות תקבלו שעל כל שקל שהרוויחו היבואנים האוצר קיבל בין 10 ל 15.
    סגור
  • מה הקשר
    י 19/03/2017 16:50
    הגב לתגובה זו
    3 0
    העדר התחרות בגלל שימון הפקידים מוביל לרווחי ענק של החברות . נכון אנו משלמים כפול כי גם במיסים גוזלים אותנו אבל איך גזל אחד מצדיק את השני? נ.ב. כותב שורות אלו משלם גם מס הכנסה כפול ממשהו בעל הכנסה דומה במקומות אחרים וגם עמלות כפולות בבנקים.
    סגור
  • 6.
    שיגדילו את מס החברות על יבואני הרכב. אולי 35%
    רוני 19/03/2017 16:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיגדילו את מס החברות על יבואני הרכב.אולי 35%
    סגור
  • 5.
    במקום לדבר הממשלה צריכה לעשות ולא לאחר שנים אלא מייד
    י. 19/03/2017 15:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החלטות ליבוא אישי התקבלו אך אינן מתורגמות לטובת הצרכן , יתכן בגלל לובי יבואני הרכב. תתחילו סוף סוף לנהל את המדינה לטובת אזרחיה.
    סגור
  • במקום לדבר...
    לא מדבר - בוכה 19/03/2017 20:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ...תמשיך להצביע לאותה קבוצה שוב ושוב ותתפלא ששום דבר חדש לא קורה.
    סגור
  • לסגור יבוא לשנה .
    כהן יוסי 19/03/2017 19:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ברירה אנו בקסטרופה שמחייבת פעולה כירורגית פולשנית עד לשחרור הפקק ושיפור המצב בתחבורה הציבורית . יש להניח שהיבואנים יסתדרו עם מה שצברו לאחרונה . המוסכים וחלקי החילוף יעזרו להם לשרוד .
    סגור
  • 4.
    מי שרוצה רכב ודירה שיעבוד כמוני.
    ישראל 19/03/2017 15:41
    הגב לתגובה זו
    8 2
    עכשיו השתחררתי מהצבא,אני עובד עבודה נדרשת ומרוויח 6 אלף. מרוויח יותר ממשכורת מינימום, כך שבקרוב אקנה דירה ורכב. עוד 200 שנה. עשיתי חשבון. יש לי סבלנות. כדאי גם להזדיין בסבלנות. ולא לשכוח, ישראל מקום ראשון במדד האושר. לגבי מדד העושר, זה סיפור אחר. ישראל מדינה ה ז ו י ה.
    סגור
  • 3.
    פשוט תורידו מיסים להקל על הצרכן
    אלי 19/03/2017 15:41
    הגב לתגובה זו
    7 1
    מצד אחד באוצר מתלוננים על רווחי חברות הרכב ומצד שני גובים מס מופרך ,צריך להקל במס על הרכב בכדי להקל על הצרכן. להוריד גם את המס השערוריתי על הדלק.
    סגור
  • 2.
    מפתיע את סבתא שלי....
    אלי 19/03/2017 15:39
    הגב לתגובה זו
    9 1
    הרי אני זועק כנגד התקשורת המגוייסת. העיתונים, האינטרנט והטלוויזייה נהנים מהרווחים האדירים של האנשים הללו. הפרסום גורם להן לשתוק! קשר השתיקה הזה קשור גם לממשלות השונות שאוהבות כסף כסף כסף היבואנים תאבי הממון אינם יודעים שובע. כל אחד מהם מחזיק מיליארדי שקלים סתם כך! אם יותר יבוא אישי - תיגמר החגיגה....
    סגור
  • 1.
    השפעה על שווי שימוש
    דן 19/03/2017 15:27
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שימו לב ששווי השימוש נקבע על פי המחירון של אותם יבואנים האם אנחנו משלמים מיסוי יתר - בגלל המחירים הגבוהים ? האם יש מצב לייצוגית בנושא ?
    סגור