08:10 מזור חוזרת עם פער חיובי של 4.1%

08:10 טאואר חוזרת עם פער שלילי של 2.3%

08:10 טבע חוזרת עם פער שלילי של 1.2%

22:30 סגירה יציבה בוול סטריט: אפל איבדה עוד 1%, טסלה צללה >>

22:42 ג'ון מקיין הודיע כי החליט להצביע נגד ההצעה הנוכחית לביטול "אובמהקר" >>

20:26 העליות בזהב נחלשות לאחר סיום המסחר באירופה

18:26 טסלה השלימה ירידה בזק של 9% מהשיא, הזדמנות או סכין נופלת? >>

16:48 מדד הפחד (הויקס) קופץ 3.5% עם פתיחת המסחר בוול סטריט

16:00 תיק המניות של הקרן הגדולה בעולם - הנה ההחזקות המרכזיות >>

11:11 סגירה שלילית בבורסות אסיה: האנג סנג איבד 0.8%, ניקיי ירד 0.25% >>

08:46 היורו מטפס 0.3% מול הדולר ל 1.19 דולר ליורו

08:22 בורסות אסיה: מדד ההאנג סנג מאבד 0.8%

20:56 ענקית החיפוש רוכשת את חטיבת הפיתוח של HTC תמורת 1.1 מיליארד דולר >>

18:26 בורסות אירופה: הקאק מטפס 0.6%

15:39 רשות ניירות הערך האמריקאית: האקרים פרצו למאגר וגנבו מידע פנים >>

09:54 הזהב נופל מתחת ל-1300 דולר ברקע לזינוק בתשואות

08:51 ביל גרוס: "אם הפד' ימשיך לדבוק במדיניותו, ארה"ב בדרך למיתון" >>

08:22 מגמה חיובית הבוקר בבורסות המזרח: הניקיי מטפס 0.3%

23:05 סגירה מעורבת לאחר הצהרת הפד': מניות הטכנולוגיה משכו למטה, הבנקים עלו >>

17:57 אפל מאבדת 2.7% ברקע לביקורות מאכזבות על מוצר הדגל >>

11:48 אחד הסקטורים הבולטים של השנה האחרונה ממשיך להיחתך, הזדמנות קניה? >>

15:47 הערב ב-21:00: הנה התחזיות לקראת האירוע המרכזי של החודש בשווקים >>

11:54 הפאונד הבריטי קופץ 0.5% מול הדולר ל 1.35 דולר לפאונד

10:21 בורסות אירופה: המסחר נפתח בירידות שערים קלות, הקאק מאבד עד 0.1%

08:19 בורסות אסיה: מדד הונג קונג מטפס 0.3%

08:07 האירו עולה 0.1% מול הדולר ונסחר ברמה של 1.2 דולר לאירו

19:46 מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם - "ביטקוין זו בועה" >>

16:09 מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק נחקר במסגרת פרשת בזק >>

15:41 בולטות בת"א: טבע נופלת 3%, פלוריסטם יורדת 4%

13:51 פרשת בזק: הותר לפרסום - גם מנכ"ל חלל תקשורת נחקר >>

13:00 כחלון חתם על צו שיאפשר נסיעה חינם בקו כרמיאל - אחיהוד >>

12:45 בולטות בת"א: טבע נופלת ביותר מ-4%, ארית מזנקת 7%

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תויגתב יכה
הכי בתגיות

פרופ' זליכה: "בנק ישראל הכניס את עצמו בשנים האחרונות למצב של מלכוד 22"

זליכה מתריע על הכשלים במדיניות המוניטרית וסבור כי על אף נתוני התוצר החיוביים - המשק ברמת סיכון גבוהה מאד
 |  76
מבט מאקרו
Share
בנק ישראל שוב החליט השבוע כצפוי להותיר את הריבית על שיעור של 0.1%. ההחלטה ניתנה על רקע פרסום נתוני הצמיחה הגבוהים והעלייה בשכר במשק שהביאו את בנק ישראל להחליט שהאינפלציה תעלה. הביקורת הגוברת על מדיניות בנק ישראל, לא נעלמה מעיני הוועדה המוניטרית, והיא הודיעה כי המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה לאורך זמן. זאת לאור הערכות בסביבת האינפלציה, וההתפתחויות בשערי החליפין והמדיניות המוניטרית המרחיבה של יתר הבנקים המרכזיים בעולם.


אחד המבקרים הבולטים של המדיניות המוניטרית של בנק ישראל הוא פרופ' ירון זליכה. בראיון שקיימנו עם זליכה, ראש בית הספר לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, ולשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, ניסינו להבין את הכלים שנשארו לבנק ישראל כדי לנהל מדיניות מוניטרית אפקטיבית לאורך זמן.

האם אתה חושב שבנק ישראל ימשיך באותה מדיניות של רכישות דולרים וניהול יתרות מט"ח גבוהות?"ראשית, אני לא אוהב את הביטוי יתרות המט"ח של בנק ישראל, כיוון שאף דולר הוא לא של בנק ישראל. כל הדולרים האלה נרכשו בהלוואות. כשאומרים יתרות - זה נשמע כמו עודפים, וזה מטעה את הציבור. כל ה-100 מיליארד דולר האלה - כנגדן יש הלוואות. יתר על כן, יש יותר הלוואות מדולרים, כך שלמעשה ההון העצמי של בנק ישראל הוא שלילי. ולכן לא הייתי מתבשם מהיתרות האלה, כי זה סתם הלוואות."בנוגע לאופן הניהול של יתרות המט"ח, זליכה מציין כי "אם כבר מדברים על כך, אז מדובר בהלוואות עם מח"מ שקלי קצר, וכנגדן יש השקעות דולריות לטווח ארוך. יש כאן גם חשיפה למח"מ וגם חשיפה מטבעית. למעשה אם סמנכ"ל כספים של עסק היה רוכש כך מטח - הוא לא היה נשאר במקום עבודתו הרבה זמן. "

איך הגענו למצב הזה של מעל 100 מיליארד יתרות מט"ח?

"אני כבר 8 שנים אומר שהמדיניות של רכישת הדולרים בבנק ישראל היא טירוף. אמרתי את זה מהיום הראשון אך לצערי בנק ישראל לא שמע. בנק ישראל נקט במדיניות של ריבית נמוכה מדי וכנגד זה רכש דולרים. אחרי 8 שנים של מדיניות חסרת אחריות - בנק ישראל מוצא את עצמו במלכוד 22. למה? כי מצד אחד מצב המשק מחייב הורדת ריבית - אבל ריבית נמוכה תיתן BOOST נוסף למחירי הדיור. מהצד השני אם יעלו את הריבית מחירי הדיור אמנם יפסיקו לעלות - אבל המשק יידרדר. אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי."

אז מה צריך לעשות כדי שהריבית תעלה?

"בנק ישראל הרס במו ידיו את היכולת לנהל מדיניות מוניטרית. הוכח שהמדיניות הזאת היא חסרת שחר שעלויותיה כבדות ביותר. נגידת בנק ישראל יכולה ליסוע לקריביים ל-4 שנים הקרובות. היא הפכה את תפקידה למושעה זמני. וכל עוד המדיניות הכלכלית-פיסקלית לא תחלץ את המשק מההאטה, ולא באופן חד-פעמי כמו בשנה האחרונה, אז לא נוכל להעלות את הריבית, והמדיניות המוניטרית לא תחזור להיות שמישה."

אז שוב האחריות חוזרת למשרד האוצר?

"תראה, אני לא מקנא בשר האוצר. הוא קיבל משק עם עיוותים קשים מאד. משק לא תחרותי עם עיוותים מוניטריים ופיסקאליים והוא מתמרן בסיטואציה מאד קשה והוא הביא הישיגים ראויים לציון. זה לא הופך את המשימה שלו לשנים הקרובות לקלה יותר. הצמיחה בשנים האחרונות היא חריגה, ואני סבור שהיא חריגה גם ביחס לשנים הקרובות. נתוני הצמיחה הם יפים ומגיע למשרד האוצר ושר האוצר את כל הקרדיט על ההישג היפה. "

בהתייחסו לנתוני הצמיחה החיוביים מבהיר זליכה כי "מאחורי ההישג הזה עומדים כמה גורמים חד-פעמיים. האחד הוא עליית שכר המינימום, פועל יוצא של מאמצי האוצר וההסתדרות, אבל העלייה הזאת התרחשה כבר והיא מגולמת בציפיות של הצרכנים השכירים. הגורם השני, הוא הריבית הנמוכה שהביאה לעליית מחירי הדיור, אשר הגיעו לרמה כה גבוהה עד אשר רבים בציבור, מקרב הזוגות הצעירים, התייאשו מרכישת דירה. אנחנו רואים ירידה בהיקף העסקאות כתוצאה מכך. התוצאה היא שהתפנה כסף לצריכה והכסף הזה הגדיל את הצריכה הפרטית באופן חד-פעמי."

במילים אחרות, מחירי הדיור הם לא ברי השגה כך שאנשים בכסף הפנוי שלהם - מעדיפים לטוס לתאילנד.

"בדיוק כך. לכן אנחנו רואים בשנתיים האחרונות גידול דרמטי בצריכה הפרטית לנפש בזמן שהגידול בהכנסה הלאומית לנפש לא צמח עד כדי כך."

לפני שמסיימים, אי אפשר שלא להתייחס לרמת התחרותיות במשק. האם אתה חושב שנראה עוד ירידות במחירים כמו ברפורמת הסלולר?

"אני מדבר על רפורמה בכרטיסי אשראי מאז שנת 2005, כשעמדתי בראש הוועדה הציבורית הבין-משרדית להגברת התחרותיות בכרטיסי האשראי. לצערי מחכים כאן הרבה מאד שנים כדי לבצע רפורמות שכולם מבינים שהם צריכים להתקיים. באותה שנה, עמדתי במקביל בראשות ועדה ציבורית להפיכת בנק הדואר לבנק קמעונאי תחרותי ששובר את הדואופול של פועלים ולאומי כפי שעשו כל מדינות העולם המערבי. כל המדינות! אני מאד מקווה ששר האוצר ישלוף מהמגירה גם את הדוח הזה וישיק את הרפורמה הזאת. זו רפורמה כל כך נחוצה. בשיתוף פעולה של הממשלה עם המגזר הפרטי, אפשר להפוך את בנק הדואר למתחרה רב-עוצמה בפועלים ולאומי על ליבם של משקי הבית והעסקים הקטנים."

הגשת המלצות לממשלה על רפורמות מבניות הן דבר שנראה טבעי לפרופ' זליכה. בימים אלה הוא עומד בראשות ועדה לבחינת גובה קצבאות הנכות מטעם שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ. הוועדה התכנסה על רקע דרישתם של מספר ארגוני נכים להגדיל את קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום. לזליכה ברור כבר עכשיו כי לא ניתן יהיה להגדיל את הקצבאות עד כדי כך, אולם הוא עירני לבעייתיות שקיימת בשחיקת ערך הקצבה על פני זמן. הוועדה אמורה להגיש המלצות גם על מבנה הקצבה של נכה המשתכר מעבודה.

אין ספק כי זוהי אחת הסוגיות הבוערות, אולם מעורבותו של השר חיים כץ עלולה לטרפד את עצמאות הוועדה. השר כץ כבר הגיש הצעת חוק פרטית שתבטל את 'חוק לרון' שקובע את הפחתות בקצבה של נכים בעלי הכנסות גבוהות. בשנים האחרונות ישנה ביקורת ציבורית על מצבים אבסורדיים שגורמים לנכים שיכולים לעבוד להישאר בבית בגלל התמריצים השליליים שיצר החוק. ירון זליכה הוא לא "כלכלן מטעם", וחיים כץ הוא פוליטיקאי רב-עוצמה שיכול להלך אימים על משרד האוצר, ולכן יהיה מאד מעניין לראות את הדינמיקה שתיווצר כשיוגשו מסקנות הוועדה.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של שוק ההון ולמבזקים של ביזפורטל - ניוזלטרים חובה לכל משקיע
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

76 תגובות ב-43 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
43 אחד שיודע 06/03/2017 08:08 כרגיל זליכה ממורמר כי נבואות הזעם שלו נתבדו ועוד תתבדנה
שימשיך ללמד תאוריות, אבל הוא מנותק מהמציאות.
42 דניאל 05/03/2017 17:40 איזה פופוליסט
1. מה שזליכה אומר על הדולר לא נכון, איזה הלוואות בנק ישראל לקח בדיוק? בנק ישראל ממיר שקלים לדולרים, כלומר ההלוואות שזליכה מדבר עליהן הן שקליות, בנק ישראל יכול להדפיס כסף ולכן הסיכון היחידי הנובע מההלוואות הללו הוא אינפלציה, במקרה זה השקל יחלש והריבית תעלה, ודווקא יתרות הדולרים יהוו איזון ראוי. 2. בנק ישראל צריך לרכוש הרבה יותר דולרים, תחשבו שכל ישראלי היה בעלים של 100,000 דולר, זה לא היה רע בכלל. הייתי ומסיף גם 100,000 יורו. זה יהפוך את המשק לחסין זעזועים כי יהיו לו הכנסות משמעותיות מכל העולם בכל המטבעות. זה דווקא יחזק את השקל. 3. זליכה נותן ציון טוב מאוד לשר האוצר... על מה בדיוק? על זה שהיה בתפקיד שנים בודדות, ככה אפשר למדוד הצלחה? על זה שהטיל מס עצלנות הפוך? אתה בן 35 ולא חסכת אז אין לך דירה, אין בעיה, קבל מענק לדירה. זליכה רוצה לחזור לתפקיד ציבורי אז הוא מכפיש חלק ומלטף נבחרי ציבור. איכס, איש מגעיל.
שמטוב 07/03/2017 20:36 כנראה צריך למנות אותך לחשב כללי של האוצר
אתה יודע יותר טוב מזליכה מאייין המימון לקניית מטבע זר. בפרט אתה אינך יודע שלבנק ישראל אין היתר להדפיס כסף מעבר לאחוז מסויים של התקציב. כל פעולת הרחבה כמותית מחוייבת תיקון בחוק התקציב של ישראל.
41 מוטי 05/03/2017 17:01 ריבית של 4 אחוז על פקדונות ל5 שנים פטור ממס
אם בנק ישראל ייתן ריבית של4 אחוז ללא מס זה יהוה מקור חיסכון במקום דירות וכך השקל יפסיק להתחזק
40 ytrx 05/03/2017 15:50 לא מבין מה הבעיה? הדולר נמצא במגמת עליית ריבית. אז
כל מה שצריך לעשות זה לחכות עד שיפתח פער ריבית עם הדולר. כאשר הריבית על הדולר תהיה גבוהה מהריבית על השקל - השקל יחלש (וזה בלי ללמוד כלכלה באוניברסיטה).
39 בושה לממשלה 05/03/2017 15:46 החרא חרדים והמתנחלים גונבים את הכספים של הנכים. (ל"ת)
38 הרצל 04/03/2017 23:16 זליכה
ממליץ שזליכה יהיה שר האוצר או נגיד בנק ישראל
37 אלירן 04/03/2017 22:32 סטנלי פישר הוא עבריין בינלאומי
הרס פה את בנק ישראל.....לא יכולים לעשות כולם אבל שואבים חצי מילארד שקל משכורות
36 קוקי 04/03/2017 21:30 לעלות ריבית? איפה אתה חיי?
בכדור הארץ כל כלכלן ממוצע יודע שזאת תקופה של מלחמת מטבעות, כל העולם הוריד את הריבית ומי שלא זה או כלכלות נכשלות או כאלו שרצו לחזק את המטבע. בפשטות: ריבית נמוכה = החלשת מטבע = עידוד הכדאיות והתחרות ביצוא ביחס לעלויות שכר = חיזוק הכלכלה. מה שזליכה מציע משמעו אבטלה! אם היו מעלים את הריבית השקל היה מתחזק עוד יותר וכך ההייטק וכל היצוא היה קורס, העסקת עובדים בישראל היתה הופכת ללא כלכלית לחלוטין. (לדוגמה שכר מתכנת בישראל היה הופך להיות יקר מכל מקום אחר בעולם) וכל זה עובדות בכלכלה לא פרשנות ולא הערכות
35 בן אהרון 04/03/2017 07:42 מציע לא לזלזל בדברים שלו גם אם זה לא מתאים למישהו. (ל"ת)
34 יוסי 04/03/2017 00:10 היחיד שמדבר לעניין זה זליכה. אמת בפרצוף.
כל הטוקבקסטים שתוקפים אותו, הם הצד הרע בעניין. הצד של להנציח את החזירות והמונופול של בנקי ישראל וחברות האשראי ושל בועת הנדלן. יש הרבה אנשים שרואים שורת רווח לחודש הבא ומצידם שהמדינה תישרף בעתיד. זליכה מהיחידים שמצביע עליהם והם תוקפים חזרה ולא עיניינית. זליכה יהיה שר אוצר בעתיד בכדי לחלץ את ישראל מתהום כלכלי שבקרוב ניפול בו.
זליכה הורס לאונו 05/03/2017 21:28 מדבר מתוך מרירות... (ל"ת)
33 טיפש 03/03/2017 23:09 איך מקבלים פרופסורה?? בהדפסה גם
יחימוביץ
32 די נמאס 03/03/2017 17:53 זליכה לא פגע פעם אחת לאורך השנים
נמאס מהשטויות של הבן אדם הזה הוא אף פעם אחת לא צדק בתחזיות שלו לא מבין בכלל למה מראיינים אותו
31 GS 03/03/2017 16:43 מה רע בהדפסת כסף?! ואיסוף מיליארדי$ אתה זליכה קצת תמים (ל"ת)
אחד 03/03/2017 18:40 תראה מה קרה ונצואלה וזימבבואה כאשר הדפיסו ,קאפיש (ל"ת)
דודו 04/03/2017 13:44 מה קשור ונצואלה? בארץ אין אינפלציה! (ל"ת)
30 חשב כללי עאלק 03/03/2017 15:28 ממתי חשב כללי מבין במדיניות מוניטרית, ועוד אחד נכלולי
גם אם זליכה היה מבין במדיניות מוניטרית, והוא לא!! כי זה מקצוע בפני עצמו. את מה שהוא לא מספר לכם הוא יודע. הוא יודע שריבת גבוהה יותר פרושה אבטלה. הוא יודע שריבית גבוהה יותר פרושה שקל יותר חזק כי יזרמו לפה עוד מיליארדי דולרים, שגם כך השקל חזק ופוגע קשות במפעלי היצוא. הוא יודע. רק מה הנכלולי הזה לא מתייחס לזה כלל ובוחר לתקוף ולהאשים. למה? כי זה זליכה, הוא חי על ליכלוך ועל השמצות ועל דמגוגיה ופופוליזים. ראו מה עשה כשהיה חשב כללי, מעבר לכך שהרוויח מאות אלפי שקלים שלא כדין בלי שקיבל רשות להיות חשב כללי ולעבוד במכללה. הוא גם האשים את כל חבריו למשרד האוצר בשחיתות וחיבל בעבודת הממשלה. לולא מבקר המדינה המצחיק והמגוחך לינדשטראוס שנתן לו הגנה היו זורקים אותו בבושת פנים. ואחרי זה מה קרה? מי מהאנשים שזליכה האשים אכן בכלל נחקר או הורשע? התשובה ברורה: אף אחד כי זליכה האשים סתם, כדי לתפוס כותרות. איש עלוב שהתקשורת הייתה צריכה להתרחק ממנו כמו מאש, אבל מדי פעם היא בוחרת להביא את הטינופת שלו, כי זה "מעניין", רחוק מהאמת אבל מעניין.
29 אריאל 03/03/2017 15:06 זה פרופסור זלכה
במרוקאית זלכה= מריחה של חרה
28 דוד 03/03/2017 15:00 גם נסן קורן משחת כמו כולם סיבסוד אוכל לעובדי המדינה אני
תגידו לי רק עבדי המדינה משחתים בגלל זה צריך לבחור בהם שהם ינקנקו את הציבור והציבור יסבול מדינה של משחתים
27 דוד 03/03/2017 14:54 תראו כמה יכול להיות נכלים נסן קורן סיבסוד אוכל לעובדי ה
אני עצמאי למה גם לי לו מגיעה סיבסוד על האוכל שאני משלם רק אוכלי חנם במדינה שלכחים את הכסף של הציבור להם מגיעה מדינה של נכלים בלבד
26 ראובן 03/03/2017 14:38 בנק ישראל זה שערוריה גם בשכר העובדים (ל"ת)
25 לכלכיסט 03/03/2017 13:50 בנק י' קונה מט"ח ביוקר ומוכר אותו בזול.
ידוע כי שוק המט"ח הוא ספקולטיבי ובלתי צפוי. בבנק י' אין עובדים שמוכשרים במסחר. ככה פתח בנק י' גרעון אסטרונומי בתחום. 50-מיליארד ש"ח ועוד ידו נטויה.
24 כספומט 03/03/2017 13:14 זילכה טעה בגדול. בלי קניית דולר, היתה השבוע מפוללללת (ל"ת)
23 י 03/03/2017 12:26 היכונו למות
אני עובר שואה ועינויים במדינת ישראל וכולם מקבלים את רוע הגזירה וסותמים את הג'ורה שלהם.(כי הם לא יודעים מה זה לסבול כמוני).הנקמה תגיע,אני אלחץ על כל כפתור אפשרי בכוח המחשבה.המלחמה החלה.צריך ללמד את היהודונים לקח,שאסור לשתוק לנוכח שואה שעושים לבני עמם.היכונו למות בקצב גובר והולך בעזרת כוח המחשבה של הראשון הנבחר הוא אלוהים, עד שצונאמי של דם יציף את העולם
שקד צמח 03/03/2017 15:38 בן אדם הזוי!
בגלל הזויים כמוך, המדינה שלנו נראת כמו שהוא נראת. בהחלט שכחת לקחת את הכדור היום בבוקר..
סאשה 03/03/2017 13:21 אלכס אתה חולה נפש, תחזור לרוסיה ועוף לנו מהווריד. (ל"ת)
22 אבי 03/03/2017 12:22 בנק ישראל
לפי דעתי צריך לבוא בטענות רק ללפיד ולא לביבי לפיד לחץ לקבל אותה ולא ביבי ונראה לי שהוא ידע על מה הוא מדבר.עכשיו צריך לשאול את יאיר מה יש לו להגיד על המצב בבנק ישראל אבל כרגיל הוא לא מדבר ובורח מאחריות ואני מקווה שבבחירות הבאות הוא יעלם מהמפה הפוליטית . שבת שלום
כואב 03/03/2017 13:25 כמה שאתה צודק
וזה עולה לנו עשרות מליארדים בכיס רק רכישות המט"ח הביאו נזק של מעל עשרים מליארד ש"ח למשלם המיסים אלא אוכלי החינם הכבדים והמושקעים ביותר !
21 מק 03/03/2017 12:18 השאלה מה יביא לשנוי מגמה וקניית דולרים בחזרה
מה ההשפעה של הדפסת שקלים ב400 מיליארד שח מתי זה יביא להתפרצות אינפלציונית
20 משה 03/03/2017 12:09 בנק ישראל קונה מטבע ללא ערך
מטבע זה ראי של כלכלה . והכל יחסי. מ 2008 ארהב צורכת יותר ממה שהיא מייצרת. הפער ממומן בהדפסות. כל עוד הדולר מהווה מטבע רזרבות עולמי, הכל טוב. ברגע שיבינו שערכו של הדולר בעברו ועתידו מעורפל אז יהיה מעניין בעולם. מלחמת העולם השלישית?" אולי.
19 אחד 03/03/2017 12:08 בנק ישראל מסונדל בריבית ע"י המשכנתאות
בכל מקרה אין מצב של עליית ריבית בגלל הסביבה העולמית. מה שמזניק ומחזיק את הנדל"ן בחלקו הוא כסף שחור של כל מיני מגזרים ולא הריבית הנמוכה. המס החדש יחשוף את הכסף השחור ושם הפחד האמיתי שלהם. פלוג נכשלת שוב ושוב בשיטות המסחר לה. החוכמה היא לנהל את הכסף הגדול עם כסף קטן ואת זה הם עדיין לא למדו. אולי מנוחין יהיה פנוי בקרוב.
18 י 03/03/2017 12:05 היכונו למות
אני עובר שואה ועינויים במדינת ישראל וכולם מקבלים את רוע הגזירה וסותמים את הג'ורה שלהם.(כי הם לא יודעים מה זה לסבול כמוני).הנקמה תגיע,אני אלחץ על כל כפתור אפשרי בכוח המחשבה.המלחמה החלה.צריך ללמד את היהודונים לקח,שאסור לשתוק לנוכח שואה שעושים לבני עמם.היכונו למות בקצב גובר והולך בעזרת כוח המחשבה של הראשון הנבחר הוא אלוהים, עד שצונאמי של דם יציף את העולם
יצחק 03/03/2017 12:55 שכחת הבוקר לקחת את הכדור הוורוד (ל"ת)
סאשה 03/03/2017 13:23 אלכס אתה חולה נפש,תחזור לרוסיה עם התעודות המזוייפות שלך (ל"ת)
17 המקצוען 03/03/2017 11:55 עלק פרופסור
קשקשן בלתי נלאהלא מבין כלוםלך תלמד מביבי נתניהו איך מנהלים את כלכלת ישראל
16 בן אהרון 03/03/2017 11:45 צריך להתייחס בצורה מקצועית לגופם של דברים.
השפה שלו היא שפה מקצועית והוא מעלה טיעונים מקצועיים. מי שרוצה לחלוק, שיעשה זאת בצורה מקצועית.
15 לילי 03/03/2017 11:41 זליכה מדבר כרואה חשבון ולא ככלכלן
בנק ישראל צריך לרכוש דולרים עד אשר המאזן המסחרי יהיה מאוזן או שהאינפלציה תהייה 1 אחוז בשנה שזה בחלק התחתון של היעד שהוצב ע"י הממשלה . בנק ישראל קונה טיפין טיפין ואף יעד לא מושג אין כל מניעה להעלות את היתרות ל300 מליארד
כלכלן בכיר 03/03/2017 11:57 בנק ישראל לכאורה פועל לאינטרסים של טייקונים ויבואנים
ולאוו דווקא לאינטרס של כלל האזרחים. זליכנ הוצא ממשרד האוצר כי חשף כשלים ועיוותים במערכת, שכנראה האחראים כיום שותפים להם...
מענין מי ביכר אותך 03/03/2017 15:51 אתה כלכלן בכיר? איזה אינטרסים משרת בנק ישראל?
נו תגיד? כמה טיפשות ורוע אפשר להפיץ. תלמד כלכלה חבוב לפני שאתה קורא לעצמך כלכלן, ועוד בכיר. הגנה על שער החליפין מפני ייסוף חזק זה אינטרס של כל משק בעולם. ראה מה יפן עושה עם ריבית אפס מעל 10 שנים. ראה איזה מניפולציות עושה סין כדי לשמור על יואן חלש. ואתה מתיימר להיות בכיר? תלמד קורס שנה א' בכלכלה על משק פתוח וייסוף בשער חליפין, אלמנטרי. אבל מה אתה וזליכה אוהבים ללכלך, הבכיר בעקבות הפרופ' הנכלולי שהופך לחביב הקהל כי הוא "עאלק קורא המלך הוא עירום".
14 יעקב 03/03/2017 11:05 חוכמולוג נתת ביקורת אבל בלי פתרונות (ל"ת)
13 יעקב 03/03/2017 11:05 חוכמולוג נתת ביקורת אבל בלי פתרונות (ל"ת)
12 יעקב 03/03/2017 11:05 חוכמולוג נתת ביקורת אבל בלי פתרונות (ל"ת)
משקיע 03/03/2017 13:12 נתן פתרונות בעבר, היום הגענו למצב שאין, רק אזהרות
אל תשקיע בשקל, אל תשקיע בבורסה ישראלית, אל תשקיע באג"ח ישראלי, ואל תשקיע בנדל"ן ישראלי ואל תגיד בעתיד שלא הזהירו אותך :)
11 זליכה לכליכה 03/03/2017 10:40 מה זליכה מבין במדיניות מוניטרית? לשבת וללכלך זה קל מאוד
זליכה כדרכו לא בוחל בללכלך על כל מה שזז. למה לא ריאיינו אותו על הרמאויות שביצע עת היה חשב כללי וקיבל במקביל מאות אלפי ש"ח ממכללה בלי אישור?? זה לא חשוב? ועכשיו לדבריו הדי מסריחים: הכי קל לומר שבנק ישראל הותיר ריבית ברמה נמוכה ולכן רכשו דירות וככה. מה הייתה האלטרנטיבה זליכה? להעלות ריבית ואז גם להביא לצימצום הפעילות במשק (ואבטלה) וגם להביא לחיזוק יותר גדול של השקל? שתי תופעות פשוטות שקשורות להורדת ריבית. בסיסי זליכה בסיסי, אתה הרי פרופ' (אם כי הבנתך במדיניות מוניטרית אינה עולה על רמה של סטודנט שנה א') אז זהו שהבנק בחר לשמור על הצמיחה ועל התעסוקה ועל רמת הפעילות, וכמובן במקביל הגן על היצוא של המשק. זה הכישלון שאתה זליכה מדביק לבנק? לפחות תאמר את זה בלי ללכלך. ברור שבנק ישראל במילכוד, איזה בנק מרכזי אינו נמצא במילכוד? תגיד לי אתה גאון של אימא?? הבנק האירופי אינו במילכוד? האמריקאי? היפני? הסיני? מה אתה מקשקש ומטעה את הציבור?. אני מציע שמכל מאות אלפי הש"ח שקיבלת מהמכללה בלי היתר עבודה כפולה עת היית עובד ציבור תיסע לקריבים במקום הנגידה אולי נפטר מאדם נכלולי ושרלטן כמוך.
10 אלי 03/03/2017 10:30 פרופסור הזוי
מענין איך הוא השיג את התעודה.הוא לא מבין ורק יודע להשמיץ יצור מגעיל
מוטי 03/03/2017 11:38 האלטרנטיבה היתה לא להוריד כל כך את הריבית
כן, היה צריך לשמור על ריבית גבוהה יותר. אז לא היינו מספר אחד במערב בצמיחה בשנות המשבר והאבטלה אולי לא היתה בשפל היסטורי אצלנו. אז מה היה קורה ? היה קורה אסון ? עם הריבית האפסית ומה שקרה בעיקבותיה לנדלן כן קרה אסון לזוגות הצעירים. אני לא שמעתי על שום יצואן שפשט את הרגל מקום המדינה, ומספר המשרות הפנויות שהמעבידים מחפשים ולא מוצאים להם דורש חצה את המאה אלף. ריבית "נורמלית" הייתה מאפשרת לפנסיונרים לשמור על ערך כספם ולא לחפש הרפתקאות בנדלן. גם רכישות המטח לא עזרו במאומה, הם רק גרמו לעוד ועוד אנשים למכור את הדולרים שלהם לקונה הכמעט יחיד במחירי בית מרקחת וכך למעשה האיצו עוד את חיזוק השקל שלא לדבר על הפסדי בנק ישראל שמסתכמים בחמישים מיליארד ש"ח על היתרות (מופיע במאזן הבנק). 50 מיליארד שיכלו לסייע לדיור, לבריאות לבטחון ולכל יתר סעיפי התקציב ובמקום זה הולכים לסייע ליצואנים מפוטמים.
אתה מבין במאזן הבנק? 03/03/2017 15:59 אם אתה כזה מבין אולי תנסה גם להבין מאיפה ההפסדים צמחו?
לפי חוק בנק ישראל הקודם היה חייב בנק ישראל להעביר את כל רווחיו בסוף חודש פברואר לממשלה. הייתה שנה אחת בה היה פיחות גדול מאוד ולבנק לכאורה היו רווחים של כ 20 מילארדי ש"ח. והבנק העבירם לממשלה. מיד בתחילת השנה שאחר כך התבצעה תנועה הפוכה של שער החליפין - תיסוף באותו שיעור והבנק הפסיד (על הנייר) 20 מילארדי ש"ח. וראה איזה פלא. הממשלה לא החזירה לבנק את 20 המיליארדים שקיבלה ממנו כחלוקת רווחים, והשתמשה בהם לצרכיה (הטובים או הרעים תחליטו אתם). התוצאה? בנק ישראל נותר עם הפסד במאזן של 20 מיליארדי ש"ח (שהממשלה שמחה לקבל כמובן). מאז שינה הבנק את שיטת הרישום שלו והפרשי שער אינם נרשמים במאזן כרווח או הפסד אלא כהפרשי שער. את זה ידעת גאון גדול שמקשקש על מאזני בנקים. יצואנים לא פושטים את הרגל? מאיפה לקחת את זה?? אתה יודע כמה מפעלי יצוא היו בארץ ואינם? וכמה מפעלים הקטינו יצוא? או לא הגדילו יצוא? אהה לא? ברור כי אתה מקשקש סתם. לולא הריבית הנמוכה יתכן שרוב הזוגות הצעירים היו גם מובטלים, זה היה יותר טוב?
שמטוב 03/03/2017 11:03 בארץ העיוורים הפיכח זוכה רק לקללות
Zליכה מספר את האמת הלא נעימה על התעלולים של בנק ישראל שגרמו רק נזק.
9 שלמה 03/03/2017 10:06 רו"ח מוצלח
כלכלן לא משהו , סימן את בנק ישראל עוד בימי סטנלי פישר . נשמע מדבר מתוך אינטרס אישי .
8 יעקב 03/03/2017 09:50 האידיוט שוב פתח את פיו וכרגיל יוצא חרא (ל"ת)
כלכלן בכיר 03/03/2017 11:58 הביטוי הנכון הוא:"המלך הוא עירום" להחליף מייד את הגוואר
הגווארדיה הקיימת שהאינטרסים שלה הם לא טובת העם.
לא נראה לי כ"כ בכיר! 05/03/2017 21:26 וגם לא כלכלן...
יש לבנק ישראל מטרות ויש להם מחיר לא גבוה כמו שחושבים ומסתבר מאוד שזה שווה.
7 אבי 03/03/2017 09:39 זליכה מריר ולא אובייקטיבי בפרשנות (ל"ת)
6 חגי 03/03/2017 09:18 היה אפשר להוריד את הריבית לריבית שלילית
עשו את זה באירופה וביפן
שמטוב 03/03/2017 10:59 ובכל מקום שייצרו ריבית שלילית גרמו נזקים עצומים
מאיפה בא המטבע הזר לארץ ? זה כסף שבורח לארץ מפני שהאירופאים חוששים מנפילות בשוק האירופי בגלל "הפטנטים המבריקים" של הבנקאות המרכזית באירופה (אפס ריבית או ריבית שלילית). פטנטים כאילו הורסים את הכלכלה בגלל שהיא נעשית מעוותת ולא יציבה.
5 לא הבנתי 03/03/2017 08:58 אבל ריבית מק"מ אפסית
לבנק ישראל יש הפסד עתק מעשרות שנים עברו בגין הפרשי ריביות שנטה לרעת השקל. בנק ישראל מנפיק מק"מ בריבית אפסית וכנגדו קונה אג"ח שנותן כמה אחוזים למח"מ ארוך יותר --> המשמעות היא שאין עלות להחזקת יתרות המט"ח. בנק ישראל מרוויח מהפרשי הריביות. מאחר והאג"ח ארוך יחסית רובו מופנה לעתיד מן קרן שפע. לבנק ישראל יש מספיק מזומן לטווח הקצר. גם בתרחיש קטסטרופה בה נדרש הון מעכשיו לעכשיו כמו ארוע גאופוליטי אג"ח 10Y של ארה"ב הוא סחיר וניתן להמרה למזומן מיידי. בכזה תרחיש, השקל שווה הרבה פחות כך שגם הפסד של כמה אחוזים בירידת שער ה10Y יפוצה בגין. תשאל את אסד כמה לירות סוריות הוא היה מוכן להנפיק בשביל מטבע קשה. מתוך הדברים אני מבין שאין מגבלה על תיק המט"ח של בנק ישראל. הש"ח ללא ריבית עתיד לייצר אינפלציה וזה בדיוק התכנון של בנק ישראל. הדבר האחרון הוא להפריד בין אשראי לטווח ארוך כמו משכנתאות לריבית טווח קצר - על ידי תקנות על מנת שמחירי הנדלן ירדו בלי קשר למחיר המח"מ. כבר כיום בגין תקרת אשראי ריבית משכנתא ל-25 שנה היא סביב 5% כך שלאורך זמן המחירים יתמתנו.
מני 03/03/2017 10:12 טעות בידך
בנק ישראל מנפיק מקם בריבית של 0.2% ואת המטח הוא משקיע ברובו באג"ח דולרי ואירו אולטרא קצרים (כך לפי חוק בנק ישראל כדי לשמור על נזילות). האגח האולטרא קצרים הללו נותנים בקושי 0.1% לשנה. ההפרש (שהיה אמנם גדול יותר בעבר) מתבטא בעשרות מיליארדים של הפסדים. תוסיף לזה את הפסדי השער (המטח נקנה בשער ממוצע של 3.9) ותגיע להפסד של יותר מ-50 מיליארד ש"ח שיש לבנק. וכך במקום לתת את רווחיו לתקציב כמו כל בנק מרכזי אחר - הוא מהווה עול.
יוסי 03/03/2017 11:54 נראה לי שיש לך טעות בחישובים!
אם ריבית 0.1 אז איך אתה מגיע להפסדים של למיליארדים?? וטעות נוספת , שער ממוצע של קניות. הוא בסביבות 3.7, אני לא זוכר שבכלל היו קניות מעל 3.9
טעות גם בידך מני 03/03/2017 10:43 הבנק משקיע חלק מהיתרות במניות, ובאג"ח בינוני
ולא הכל "אולטרה קצרות"? מאיפה הבאת את זה?
לאון 03/03/2017 11:56 מתוך דוח בנק ישראל
"הנכסים שבהם מושקעות היתרות מסווגים בהתאם לשלוש רמות נזילות: . 1 נכסים אשר ניתן לממשם תוך שבוע בלי לפגוע בערכם; . 2 נכסים אשר ניתן לממשם תוך חודש בלי לפגוע בערכם; . 3 נכסים אשר ניתן לממשם תוך חצי שנה בלי לפגוע בערכם . להשקעה בשתי רמות הנזילות הגבוהות נקבעה רמת מינימום ולרמה השלישית נקבע סף מקסימום.
מני 03/03/2017 11:41 ממאזן הבנק "הבאתי את זה"
ההשקעה במניות בטלה בשישים ואין השקעה בשום אגח בינוני (ואולי טוב שכך שכן הן התרסקו בשנה האחרונה). אם היו משקיעים במניות אז איך הגיעו ל-50 מיליארד הפסדים ? הכל מופיע במאזן הבנק באתר.
מני מאיזה מאזן? 03/03/2017 16:11 אתה מטעה !! ראה ציטוט מדוח ניהול היתרות לשנת 2015
מדוח ניהול היתרות של הבנק לשנת 2015: "השנה הוגדל שיעור ההשקעה במניות -מ 8.2%- ל 9.2% והוא הוקצה לשוקי מניות נוספים. בנוסף, הוגדל שיעור ההשקעה באג"ח קונצרני -מ 0.9% ל- 4.6% הנה הקישור: http://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/RegularPublications/DocLib5/%D7%93%D7%95%D7%97%20%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95%D7%9C%20%D7%99%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%AA%20%D7%9E%D7%98%D7%97%202015.pdf אז אם אתה לא זליכה אנא אל תמציא דברים. נכון שרוב ההשקעות קצרות אבל יש שיפורים בתיק. ואגב בנק ישראל זכה השנה לפרס של כל הבנקים המרכזיים בחדשנות ובהצטיינות בניהול היתרות. גם את זה זליכה הזכיר בראיון הגועלי שלו?
מניות זה עד 5% מהתיק 03/03/2017 11:16 בטל בשישים...
הפסד עצום!סוחר נוסטרו היה נשאר ללא עבודה...
המניות 9.2% ולא 5 03/03/2017 16:14 תקרא בדוח ניהול היתרות לשנת 2015 של הבנק.
וזה לא בטל בשישים לבנק מרכזי זה די נועז. עובדה הבנק זכה השנה לפרס הבנק המרכזי המוביל בחדשנות ניהול היתרות. כמה יש בקופת גמל רגילה? לרוב 25%. אז 9.2% כלל אינו בטל בשישים, אלא יפה מאוד
4 כל כך עלוב! 03/03/2017 08:53 זליכה בלה בלה בלה... (ל"ת)
מני 03/03/2017 10:13 תבדוק בויקיפדיה מה הוא עשה בחייו
ואתה מה ?
3 פישפש 03/03/2017 08:35 סחטן
מבקריה האקדמית כלומניק
2 פרץ דוד 03/03/2017 08:30 זליכה מקשקש בקומקום
זליכה לא עשה שום דבר בחיים שלו שאפשר להתגאות בו הוא טוב בלקשקש ולקשקש ולקשקש
משה 03/03/2017 10:16 ואתה מה עשית ?
היית ממונה על התחום הכלכלי במשרד רוה"ם ? היית החשב הכללי ? ראש חוג באקדמיה אולי ?שירת בחטיבת המחקר של חיל המודיעין ? התמחת בראיית חשבון ? היית אולי מרצה ? לא ? איך ניחשתי ?
1 לא קונים 03/03/2017 08:26 במחיר בועה
יחד נוריד את מחירי הדיור! אף מחוסר דיור שפוי לא בחר בנתניהו כי ידוע שמטרותיו אחרות. כל התלונות מופנות לכחלון שזה תחום אחריותו וגם קיבל את כל הסמכויות , יותר מכך ברצונו אין קואליצייה, מה צריך יותר כדי למלא הבטחת בחירות? לא בוחרים בפוליטיקאי שהבטחותיו בועה! לפני הבחירות כחלון לא אמר שיעשה את מירב המאמצים, נראה אולי ... דברים לא תלויים בי... הכל תלוי בסדרי עדיפויות, אומץ ומנהיגות! להגביל משכנתא על משקיעים? אג״ח מדינה בריבית גבוהה יותר? לשחרר קרקעות לכל השוק? לעלות הקפי בניה באופן משמעותי יותר? מיסים על דירות ריקות.. יש עוד הרבה דברים שלא עשו... בקיצור, ״תוכנית למווסת הבועה״ לא הביאה תוצאות משמעותיות אחרי חצי קדנציה. הקבוצה תדאג שלא יקבלו צ'אנס נוסף!
מחירי הדיור ירדו 03/03/2017 10:48 המחירים מיצו את עצמם, גל העסקים בדיור עומד להתחלף
עם כחלון או בלעדיו, יש גבולות כלכליים למחיר בו יכולה דירה לעלות, הציבור לא יכול לשלם כל מחיר, לכן יש את תופעת גלי העסקים בדיור, לא רק בארץ אלא בכל העולם. הוא נע בין 7-10 שנים. הגל הנוכחי אצלנו מבין הארוכים שהיה והוא מסתיים בקרוב. אז כחלון פחלון יצרח שהוא והוא, אבל גם בלעדיו המגמה תשתנה בקרוב, אולי גם למרות כחלון שרק מזיק ופוגע בכל דבר בו הוא נוגע
אני 03/03/2017 09:15 עכשיו אני מבין איך כחלון בכלל קיבל
כמות כזאת של מנדטים, איך אפשר להאמין לשום דבר הזה, מה עשה בחייו? עשה הנחה הסלולר? נו באמת, למה ציפיתם ממנו? פוליטיקאי בשקל תשעים.....
הרס ענף שלם זה מה 03/03/2017 10:52 תראה איזה מחיר אנחנו משלמים על ההנחה?
ענף התקשורת בארץ מרוסק כבר יותר מ 6 שנים!! זה אחד המחירים של ההנחה או של הפיל כחלון בחנות הסולולר. ולמה לא לדבר על נזקי העתק שגרם לקופת הגמל, הפנסיה וההשתלמות, עת ריסק את החברות ומחק מהקופות הון של מיליארדים?? ולמה לא לדבר על האכזריות שלו כשפגע פגיעות אנושיות במשקיעים?? ולמה לא תשאל את משרד התקשורת למה ישראל ממדינה מובילה בתחום התקשורת מפגרת עכשיו בדור 3, ו 4 ונמצאת כמו מדינה עלובה רחוק מאחור כי לחברות הסוללר אין כסף להשקיע בציוד!!!
בא 03/03/2017 08:59 ביבי יצר וניהל את בועת הנדלן .כחלון הוא הרופא . (ל"ת)
אלי 03/03/2017 10:39 יותר פשוט, תגיד לנו במה ביבי לא אשם ותחסוך אותך מאיתנו (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש