סוף להון השחור? אושרה בקריאה ראשונה הגבלת השימוש במזומן - כך זה יתבצע

הפרת האיסור על עסקאות במזומן תיקבע כעבירה פלילית שבגינה יוטל קנס או עיצום כספי לעוסק
שטרות שקלים, צילום: Getty images Israel
הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה ראשונה את המלצות הוועדה לצמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, שהוגשו על ידי שר האוצר, משה כחלון, במטרה להילחם בהון השחור, בפשיעה הכלכלית ובהלבנת הון, כמו גם להרחיב את המקורות העומדים לרשות הממשלה למימוש יעדיה.
אומדנים שנערכו מצביעים על כך שהכלכלה השחורה בישראל מביאה לאובדן הכנסות של מיליארדי שקלים מדי שנה לקופת המדינה וכי השימוש במזומן הוא ה"דלק" המניע אותה. על כן, ההמלצות המרכזיות של הוועדה נוגעות לשלושה תחומים:
הגבלת השימוש במזומן - מגבלה של 10,000 שקל על עסקאות במזומן בטווח המיידי שלאחר מכן תוקטן למגבלה של 5,000 שקל ואיסור סיחור צ'קים בסכומים דומים. כמו כן, יוגבל סכום העסקה בעסקאות מזומנים בין צדדים פרטיים לסכום של עד 50,000 שקל בטווח המיידי ובשלב הבא - 15,000 שקל. הפרת האיסור על ביצוע עסקאות במזומן מעל לסף שהוגדר, תיקבע כעבירה פלילית שבגינה יוטל קנס מנהלי או עיצום כספי לעוסק.

כל עסקה מעל לסכום המגבלה תבוצע באמצעות צ'קים, העברה בנקאית, כרטיסי חיוב מיידים וכרטיסים נטענים. תיירים המבקרים בישראל יוכלו לבצע רכישות במזומן ללא הגבלה, כאשר ברכישות מעל 25,000 שקל יהיה המוכר הישראלי חייב בדיווח לרשות המסים.

הגבלת השימוש בצ'קים - צ'קים סחירים משמשים תחליף למזומן ועל כן, יחולו עליהם מגבלות דומות. הוועדה ממליצה להגביל את  האפשרות לפרוע צ'ק שסוחר יותר מפעם אחת. בטווח הקצר ניתן יהיה להסב צ'קים פעם אחת ובתנאי שכל פרטי הנסב יפורטו. בשלב הבא, לא ניתן יהיה להסב צ'קים כלל, למעט הסבה לגוף פיננסי מפוקח, תאגיד בנקאי או בנק הדואר. בנוסף, תיאסר הוצאת צ'קים ללא רישום שם המוטב - איסור זה, בתוספת איסור הסחירות, ימנע מצבים בהם צ'קים של אזרחים מתגלגלים לגורמים שונים ללא ידיעתם.

קידום השימוש באמצעים אלקטרוניים - הבנקים יחויבו להציע כרטיס דביט (כרטיס חיוב מיידי) לכל לקוח ועמלות הכרטיס יפוקחו. יינקטו צעדים משמעותיים לקידום השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים.

את הוועדה מינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וחברים בה מנהל רשות המסים, משה אשר, יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, פול לנדס, מנהלת מחלקת החשבות ומערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, עירית מנדלסון, המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, סגן המפקח על הבנקים, אור סופר, המשנה לפרקליט המדינה, יהודה שפר וראש אגף חקירות במשטרה, ניצב מני יצחקי. שותפים נוספים להמלצות הוועדה הם המפקח על הבנקים, דודו זקן והממונה על ההגבלים העסקיים דייוויד גילה וסגן שר האוצר לשעבר, ח"כ מיקי לוי.
שר האוצר, משה כחלון: "מדובר בצעד נוסף להגברת האכיפה והענישה במסגרת המלחמה בהון השחור. החוק מאפשר מלחמה בפשיעה ובהלבנת הון, תוך שהוא מביא להרחבת בסיס המס וזאת ללא צורך בהעלאת מיסים ומבלי לפגוע בשגרת חייהם של האזרחים. בנוסף, החוק יביא לפיתוח טכנולוגיות ושירותים שיקלו על חיי האזרחים במסגרת עסקאות בסכומי כסף גדולים. כפי שהתחייבנו בהסכמים הקואליציוניים, לצעד זה יצטרפו מהלכים נוספים אשר יובאו לחקיקה בהקדם".
מנהל רשות המיסי, משה אשר אמר: "צמצום השימוש במזומן מצטרף לשורת מהלכים שמקדמת רשות המסים במאבקה חסר הפשרות בהון השחור והעלמות מס. מדובר במהלך מידתי, המאזן בין הצורך של האזרחים במזומן בהתנהלותם היום-יומית לבין הגבלת היכולת להשתמש באמצעי תשלום זה במטרה להסתיר פעילות מסחרית לא לגיטימית מרשות המסים".
תגובות לכתבה(41):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    חוק מטופש והנה הסבר למה.
    נריק 30/07/2015 00:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    1. עסקים קטנים המבוססים למשל על שירותי ייעוץ (פסיכולוגים, רופאים, מורים פרטיים) או קניין רוחני אחר - לא ניתן לעולם לפקח עליהם עם שום חוק כזה או אחר, בעיקר אם מדובר בעוסק פטור או עסקים משניים משום שאתה אף פעם לא יכול לדעת היקף עסקאות מלבד מה שמדווח. 2. עסקים סיטונאיים - שוב, החוק הזה יוצר להם רק בעיות התנהלות יותר משהוא באמת יגביל אותם. יותר פשוט למשל, להדק את הפיקוח על המלאי, למשל חובת הצהרה במכס על כמות פריטים שמגיעה + חיוב דיווח חודשי על המלאי (לא יודע עד כמה זה קיים ועד כמה זה מפוקח), כאשר למס הכנסה יש תוכנה שמראה להם עבור כל עסק כמה מהמלאי נגמר ואז אפשר תמיד לעקוב אחר המכירות. גם זה עדיין לא יבטיח באופן סופי כסף לבן אבל יעזור לצמצם היקפים. 3. לשפר את השיטה הידועה לשימצה של הלשנות, למשל, להבטיח אחוז מסוים (יחסית גבוה כמו 5%) למי שילשין כך שאם מישהו יעלים הכנסות בהיקף גדול - ישתלם לאחרים לדפוק אותו, ואז הוא יפחד יותר...
    סגור
  • 34.
    מועצת החכמים הניבה המלצות אנמיות שלא יפתרו את הבעיה (ל"ת)
    דור 29/07/2015 11:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 33.
    הראש היהודי ימצא דרך להתחמק מהתקנה הזו
    shafik 29/07/2015 10:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יהודים זה עם הקומבינה מצאו להם עם מי להתעסק חחחח
    סגור
  • 32.
    הבעיה המרכזית בשימוש באשראי היא האשליה של אנשים שיש להם
    יוסי 28/07/2015 21:37
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד כסף. כך הם נכנסים למינוסים ולמצבים לא נעימים צריך לקחת את זה בחשבון.
    סגור
  • 31.
    יש לי שתי מילים לרשות המיסים:
    הרבנית איפרגן 28/07/2015 18:29
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ה מ י ג ז ר ה ע ר ב י
    סגור
  • 30.
    אדיוטים
    מירי 28/07/2015 18:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איןבבנק כמתווך.מי יכול להכריח אותי לעמוד בתור ולשלם עמלות תמוהות לבנק? אין לי צורך בבנק .
    סגור
  • 29.
    הפתרון הוא פשיטות של מס הכנסה על עסקים. גם של ערבים (ל"ת)
    ועונשים קשים 28/07/2015 18:05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 28.
    יימשך השוק השחור
    איתי 28/07/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם ככה אלה שמעלימים מס לא רושמים את העסקאות ולא מדווחים למס הכנסה. אז בעצם זה לא פיקוח על הון שחור, אלא הידוק הפיקוח והעמלות על הון לבן. וממה שאני זוכר החוק קודם בארץ על ידי נציגות ויזה באירופה מה שמעלה הרבה מאוד סימני שאלה לגבי התמיכה הגורפת שהגזירה המוזרה הזאת מקבלת בכנסת.
    סגור
  • 27.
    תקפצו לי עדיף כבר דעא"ש עליכם (ל"ת)
    חוקי חמורבי 28/07/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 26.
    ואם הכרטיס יאבד לי? לא רוצה כרטיסים זה לא ארומה פה
    כרטיסי זבל 28/07/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להטעין את הכרטיס ושידעו מה קניתי כמה למה מתי
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    נחזור לשלם בזהב ולהחלפת סחורה בסחורה כמו פעם
    טוב אין ברירה 28/07/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בתכלס החוקים הללו יהפכו את כולם לעבריינים כי מי יוכל לציית לגזרות הללו לאורך זמן?
    סגור
  • 24.
    נראה אותם גיבורים בבני ברק ובשוק הכרמל
    מיקי 28/07/2015 13:35
    הגב לתגובה זו
    13 0
    שם הכל מזומן וגם שחור.
    סגור
  • וגם במגזרים מסוימים בחברה (ל"ת)
    ירחמיאל 28/07/2015 15:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 23.
    כמות ההון השחור הגדולה ביותר: במגזר החרדי (ל"ת)
    בהם לא נוגעים 28/07/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 22.
    עד פרנסה לנשות חברי הכנסת שיש להם מניות בבנקים (ל"ת)
    מרציאנו 28/07/2015 13:13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 21.
    על הלאמת רכושו ולא על הגז. בזול זה לא יהיה (ל"ת)
    שהעם יצא לרחובות 28/07/2015 13:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    בגלל זה הוא נבחר? הוא מעשיר עוד יותר את הבנקים עם
    כחלון 28/07/2015 13:03
    הגב לתגובה זו
    8 1
    הכטיסים והעמלות. צריך להגיד לו תודה שהוא נותן לנו דמי כיס ואומר לנו מה לעשות בכספינו.
    סגור
  • 19.
    לא רוצה לשלם בכרטיסי זבל ולהעשיר את הבנקים
    כרטיסי חיוב עם עמלות 28/07/2015 13:01
    הגב לתגובה זו
    6 1
    כנראה בגלל זה התנגדה פלוג לכחלון עם האשראי
    סגור
  • 18.
    ואיך בדיוק יפקחו על זה?
    אחד 28/07/2015 12:55
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נניח ויש לי חנות ומכרתי 100000 שח במזומן בעסקה אחת. מפקיד את זה בבנק. איך הרשות יודעת שזה מעסקה אחת או מכמה עסקאות ? הרי בדוח כספי אין דיווח של אמצעי התשלום? ונניח שרשמתי בקופה את ההכנסה במספר פעמים במכפלות של 5000 שח. כרגיל, עושים חצי עבודה.
    סגור
  • 17.
    עוד פרנסה לבנקים (ל"ת)
    נבלות 28/07/2015 12:45
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 16.
    ומי יטפל בכסף שנגנב ע"י הממשלה לבזבוזי סרק? (ל"ת)
    פנסיות,צבא,עיריות 28/07/2015 12:32
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 15.
    התנגדות של פוליטקאים ועובדי המגזר הציבורי
    אנונימי 28/07/2015 12:30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אתם מגיבים רק למראית עין. הדרך הנכונה זה טופס שנתי למס הכנסה לכל תושב מעל גיל 18 שנה, אך לזה יש התנגדות של הפוליטקאים ועובדי המגזר הציבורי שהוא הנהנה הגדול שזה יתקיים
    סגור
  • 14.
    הרע עוד לפניכם. השלב הבא אזיקונים . החתמת כרטיס נוכחות
    נא לא להתרגש 28/07/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בכל רחוב . ואחרון חביב הקמת מחנות חינוך מחדש. וכריתת ברית מדינות תואמות עם צפון קוריאה. יתכן גם רוטציה בין ביבי לקים המקסים.
    סגור
  • 13.
    הציבור חפץ לדעת כמה הון שחור תפסתם ב-2014
    י. 28/07/2015 12:15
    הגב לתגובה זו
    5 2
    עליכם להוכיח את הישגיכם כל חודש. תגייסו חייטים שיתפרו את כל הפרצות. זה החוזה החשוב הבלתי כתוב בין האזרחים לממשלה.
    סגור
  • 12.
    נראה אותם מנסים לאכוף את זה במגזר הערבי
    מבולבל 28/07/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    15 0
    חחחח
    סגור
  • 11.
    רובי. מה קרה גם אתה מעלים?
    mknafo55 28/07/2015 12:04
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אם לא. מה זה מפריע לך!
    סגור
  • 10.
    להגדיל ריווחי הבנקים שיקרסו עם קריסת הנדלן
    המטרה של החוק 28/07/2015 12:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עמלות ועוד עמלות
    סגור
  • 9.
    אז תורידו את העמלות של הפעולות המסייעות בתהליך. (ל"ת)
    אבי חן 28/07/2015 12:03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    באיזה מדינה יש דבר כזה? בושה וחרפה
    הלאמת הכספים 28/07/2015 12:02
    הגב לתגובה זו
    8 3
    מהיום אשלם דווקא במזומן כל דבר שאפשר.
    סגור
  • כשאני רוצה לקנות משהו אני מושך מהכספומט מזומן
    אזרח שומר חוק 29/07/2015 10:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ככה אני מקבל הנחת מזומן במקום שהסוחר ישלם עמלה לכרטיסי האשראי 3.5% לא רואה מה הבעייה לשלם בכסף שהרווחתי ביושר במזומן? הם צריכים לאכוף ולפקח על כסף שחור שלא ישתמשו בי כאמצעי אלה יזיזו את התחת לא צריך הרבה כדי לראות מי מעלים הכנסות במדינה
    סגור
  • ברוך השם
    שמואל 29/07/2015 00:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פחות הון שחור ופחות מלביני הון.
    סגור
  • יש את זה בהרבה מדינות
    גד 28/07/2015 15:52
    הגב לתגובה זו
    0 1
    והרבה יותר חמור
    סגור
  • רק מזומן! מה שקנית שלך! וגם לפעמים תקבל הנחת מזומן
    הרצל 28/07/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    5 2
    התנהלות נכונה = שימוש במזומן!
    סגור
  • 7.
    כרגיל זה רק יציק לאזרחים הישרים
    מציאותי 28/07/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
    10 1
    כמו כל ההגבלות בסופו של דבר זה רק יציק לאזרחים התמימיםהפושעים ומלביני ההון יימצאו את הדרכים להתמודד עם התקנות
    סגור
  • 6.
    כחלון אכזבה
    נועה 28/07/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    16 5
    גשם של חוקים כלכליים שמצרים את החופש.
    סגור
  • 5.
    מדינה של מנהיגים בבונים !!! (ל"ת)
    גיא 28/07/2015 11:56
    הגב לתגובה זו
    8 4
    סגור
  • 4.
    החופש לבחור נגמר! מעמד הביניים יקרוס
    הרצל 28/07/2015 11:56
    הגב לתגובה זו
    8 5
    מדוע אנחנו חייבים להשתמש בכרטיס? לבזבז זמן ועמלת הפקדה בבנק כשמדובר בעצמאים קטנים (וישרים). ואז לשלם עמלה על כרטיס אשראי ולהכנס לחובות כי שכחתי כמה הוצאתי... ושוב ללכת להפקיד לבזבז זמן ועמלה...חוצפה שמבטלים לנו את החופש!!!האח הגדול שולט...
    סגור
  • הצחקת אותי, עצמאיים קטנים וישרים (ל"ת)
    דודו 28/07/2015 12:43
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 3.
    אז יתפתח שוק שחור אחר, גם את זה יפרצו (ל"ת)
    רון 28/07/2015 11:40
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 2.
    עוד מעט תגביל אותנו לאכול במסעדות עד 500שח
    רובי 28/07/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    13 3
    אתה בדרך הנכונה והמהירה הביתה ולתמיד. אתה תגיד לאדם שעבד לפרנסתו איך ומתי וכמה? ??? תתבייש ואני מתבייש שבחרתי בך
    סגור
  • 1.
    וכרגיל, בעלי העסקים הקטנים נדפקים בגלל עמלות של חברות
    Elielipp 28/07/2015 11:24
    הגב לתגובה זו
    16 2
    האשראי. להתחיל לפקח גם על האמור!
    סגור