לאחר חודש סוער, דריכות בשוק לקראת החלטת הריבית: מה צופים הכלכלנים?

רפי גוזלן: "שוק המט"ח ילחץ את בנק ישראל לפינה, בנק ישראל חייב לפעול להחלשת השקל"
קרנית פלוג, צילום: יח"צ; Getty images Israel;
מחר יפרסם בנק ישראל את ההחלטה על גובה הריבית במשק לחודש מארס. מנתוני בלומברג עולה כי מתוך 21 הכלכלנים אשר העבירו את התחזיות שלהם - רק שניים סבורים כי קרנית פלוג תפחית מחר את הריבית במשק לשיעור של 0.15%. יתר הכלכלנים סבורים כי הריבית במשק תיוותר על כנה בשיעור של 0.25%.
החודש שחלף היה תנודתי במיוחד בכל הקשור לציפיות הריבית. ב-15 בפברואר פורסמו נתוני התמ"ג במשק שהצביעו על כך שהמחירים בחודש ינואר ירדו בשיעור של 0.9% - מתחת לתחזיות. נתון זה העלה בשוק את ההסתברות שקרנית פלוג תוריד ריבית. עם זאת, יממה מאוחר יותר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים חזקים לגבי צמיחת המשק ברבעון הרביעי - צמיחה של 7.2%.
בעקבות נתון זה המצב התהפך - איגרות החוב הממשלתיות עברו לירידות שערים, וגם הדולר נחלש מול השקל. המשמעות: בשוק ההון כבר לא מצפים להפחתת ריבית בחודש הקרוב. 
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI אשר צופה כי הריבית במשק במארס תישאר על כנה ציין בשיחה עם Bizportal: "לפני שבוע-שבועיים הערכתי שנראה הורדת ריבית והגברת רכישות מט"ח. נתון התמ"ג שפורסם יגרום לבנק ישראל להמתין עוד חודש, אך שוק המט"ח ילחץ את בנק ישראל לפינה".
"בנק ישראל חייב לפעול להחלשת השקל ואם זה לא יקרה - גם בשנת 2015 האינפלציה במשק תהיה שלילית. השוק היום מתמחר מצב של הפחתת ריבית בתוך מספר חודשים אך לא החודש. גם לדעתי שאלת הפחתת הריבית היא לא שאלה של 'אם' אלא שאלה של 'מתי' וזה רק עניין של זמן".
אז מי בכל זאת סבור שהריבית במשק תרד? שני הגופים אשר מעריכים כי קרנית פלוג תוריד את הריבית במשק כבר מחר הם חברת המט"ח פריקו והכלכלן שלמה מעוז.
תגובות לכתבה(14):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    צפו להפתעה טובה
    אני 23/02/2015 02:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תוריד ריבית , מהלך שיגרום לעליות במעוף ובעקבות כך לשורט סקוויז , אני לא אופתע אם נראה השבוע 1520 נק במעוף
    סגור
  • 11.
    70 אלף שקל בשביל לשאיר את הריבית זהה כבר שנה
    טל 22/02/2015 23:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה בכלל צריך נגיד תשימו נגיד אוטומטי כמו במטוס ותחסכו הרבה כסף
    סגור
  • 10.
    לא תפתיע לפני הבחירות (ל"ת)
    אבי 22/02/2015 14:33
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 9.
    צמיחה של 7.2 .היתה "בבית המלוכה" לא במשק. (ל"ת)
    אלי 22/02/2015 13:05
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 8.
    להעלות ריבית
    צריך 22/02/2015 13:01
    הגב לתגובה זו
    3 5
    יא מריצי נדלן ובורסה
    סגור
  • שהריבית שלילית בעולם, בנק ישראל חייב להוריד את הריבית (ל"ת)
    אתה ממש מטומטם 23/02/2015 07:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    די להתערב בכלכלה יא קומוניסטים!
    סטיב 22/02/2015 12:46
    הגב לתגובה זו
    2 3
    עאלק שוק חופשי. יש פה ויסות של הבורסה, האגחים והנדל״ן ע״י הריבית הנמוכה של הבנקים המרכזיים. בסוף הכל יתפוצץ ואנחנו נשלם את המחיר.
    סגור
  • 6.
    מדוע אוטיסטית שנכשלה בתפקידה מנהלת את בנק ישראל ???? (ל"ת)
    אלי 22/02/2015 12:39
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 5.
    בנק ישראל לא צריך לעשות כלום בהיבט הריבית
    ב 22/02/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
    1 6
    לא להעלות בגלל העולם ולא להוריד בגלל הנדלן
    סגור
  • 4.
    דריכות , פאניקה,חשש, מתח (ל"ת)
    קחו כדורים 22/02/2015 12:22
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 3.
    דריכות , פאניקה,חשש, מתח (ל"ת)
    קחו כדורים 22/02/2015 12:22
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 2.
    תראו מה קורה בבית שמש (ל"ת)
    יוסף 22/02/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 1.
    בנק ישראל יעשה טעות פטאלית באם יחליט להעמיק את אפקט
    א 22/02/2015 11:38
    הגב לתגובה זו
    10 8
    החובות. ככל שהכסף הופך זמין/נגיש וזול יותר כך מעמד הביינים שוקע בחובות הולכים וגדלים בניסיון להדביק את מחירי הנכסים. בנק ישראל חייב לפעול באופן שונה ויצירתי ולמנוע המשך של ריצה אל עבר החובות , הורדת הריבית משיגה את האפקט ההפוך! ומביאה לטביעה בחובות, חוסר יכולת לחסוך ובועות נכסים . בנק ישראל חייב להפעיל שיקול דעת ולא להיכנע ליועצי אחיתופל! הבנקים המרכזים הכי גדולים בעולם נפלו בפח פעם אחר פעם ולא ראו מה מתרחש מתחת לאפם - בנק ישראל חייב להימנע מכך!
    סגור
  • שהריבית בעולם שלילית בנק ישראל חייב להוריד ריבית
    חייבים להוריד ריבית 23/02/2015 07:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החודש הריבית תישאר על כנה .... במרץ הריבית תרד בכ- 0.10% ... באפריל ללא שינוי ובחודש מאי הריבית שוב תרד .. הבעיה היא שבחודש מאי, שוק הדיור יהיה לוהט .... כנראה שהנגידה תגביל את המשכנתאות כדי לצנן את השוק, מה שיקשה על הצעירים להגיע לדירה
    סגור