דן גלאי: "חברות בורחות מכאן - העליהום על מי שעשה כסף הרג את שוק ההון"

יו"ר סיגמא מדבר על הצמיחה, הריבית הנמוכה, ועל הראלי בשווקים; איך פותרים את בעיית הפנסייה ומה דעתו על מחירי הדירות?
 |  (36)
דן גלאי, צילום: יח"צ
"לאנשים בישראל אין מספיק ידע בסיסי בתחום הפיננסי, ולכן הם נעים על גלי האמוציות ולא מבינים את שוק ההון ואת התפקיד שלו", כך אומר פרופסור דן גלאי לשאלה הבוערת של היום - נושא הפנסיה. "זו בעיה של חינוך פיננסי", הוא אומר.

פרופסור גלאי הוא יו"ר בית ההשקעות סיגמא ודקאן בית הספר לניהול במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. הוא נחשב לאחד מבכירי הכלכלנים בישראל ונקרא פעמים רבות לייעץ לוועדות ממשלתיות בנושאים שונים. כמומחה בתחום ניהול סיכונים, עמד פרופ' גלאי בראש "ועדת גלאי", שדנה בנושא דרישות הדיווח של החברות הציבוריות בתחומי ניהול הסיכונים.

"לשוק ההון יש תפקיד עצום - גם ביצירת השקעות וגם בגיוס כספים לחברות. הבעיה היא כל הדיבורים על הקפיטליזם החזירי ועל הטייקונים החזירים, אנשים תוקפים את שוק ההון כולו ולא בצדק. לתקוף את שוק ההון זה לירות לעצמנו ברגליים. אנחנו צריכים שוק הון בריא ורחב, כי בכל מקרה כספי הפנסיה של כולנו יושקעו בו", הוא אומר.

"כמה דברים קרו בשוק המקומי. הרגולציה בשוק נעשתה מכבידה מדי, מתוך רצון לעזור לאזרחים הרגו את שוק ההון. חברות בורחות לחו"ל ולא רוצות להנפיק כאן. אני מדבר עם מנהלים ובעלי חברות והם אומרים לי 'בשביל מה אני צריך את הכאב ראש הזה?' יש איזה עליהום על כל מי שעשה כסף ויצר מקומות עבודה להרבה אנשים. אני בעד שהדברים יתנהלו בדרך הנכונה והישרה, ולא יהיו הלבנות הון וכולי, אבל לא צריך לשפוך את התינוק עם המים".

לגבי הפנסיות, גלאי מציין שתינוקות שנולדים היום צפויים לחיות 94 שנה. "יש אנשים שרוצים להוריד את גיל הפנסיה, שזו טעות לדעתי, אבל גם אם גיל הפנסיה ישאר ללא שינוי לאנשים יהיה זמן ארוך הרבה יותר לאחר היציאה לפנסיה שהם צריכים להתקיים בו".
אנשים חיים יותר, ועובדים פחות שנים
אנשים חיים יותר, ועובדים פחות שנים

"בנוסף, אנשים מתחילים לעבוד יותר מאוחר. הם עושים צבא, יוצאים לטיול ארוך, לומדים, ונכנסים לשוק העבודה בגיל מאוחר יותר, וכך מספר השנים שהם צוברים לפנסיה יורד. את כל הבעיה הזו צריך לפתור באמצעות הפרשות נכונות לפנסיה", הוא מסביר.

"אם אנשים לא יבינו שהם חייבים לדאוג לעצמם, לחסוך יותר, להשתמש בשוק ההון, ולא להסתמך על רשת הביטחון של הממשלה, הם יהיו בבעיה. האחריות היא קודם כל של האדם על עצמו. זה נושא כאוב וקשה, ואנשים חייבים להבין שעליהם לקחת את החיסכון שלהם בידיים וגם להוסיף קצת יותר סיכון", אומר גלאי.

בוא נדבר על הריבית הנמוכה במשק - בהודעת הריבית האחרונה נכתב שישנה "אי וודאות לגבי מידת ההתמתנות במשק", ולכן הוועדה המוניטרית בחרה לא להפחית את הריבית. זה היה הצעד הנכון?

"אני חושב שכן", אומר גלאי. "הריבית כיום מאוד נמוכה. אין הרבה כדורים במחסנית של המדיניות המוניטרית, והורדה של הריבית היתה משדרת דווקא פניקה. השאלה היא האם ירידה של רבע אחוז היתה משנה משהו. צריך לזכור שהורדת הריבית נועדה לעודד צריכה והשקעות ריאליות במשק, אם מרגישים שישנו מיתון. אני די סקפטי, אני לא חושב שהיה צורך להשתמש בנשק הזה".

"אני חושב שהיא (פלוג) עשתה נכון כשבחרה לחכות. אם היה ברור שאנחנו הולכים לכיוון של מיתון כלכלי, היה צורך בהורדה, אבל הנתונים מעורבים ובהחלט לא חד משמעים".
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג

אחד הנתונים שבלטו בנתוני התמ"ג האחרונים הוא הירידה בצריכה הפרטית. זה ניכר גם בדוחות החברות לרבעון הראשון - מה קורה לצרכן הישראלי?

פרופ' גלאי טוען שעדיין מוקדם להסיק מסקנות. "אני לא בטוח עד כמה אפשר לראות מגמת ירידה. אפשר להסתכל על אינדיקטורים אחרים כמו יציאות לחו"ל - רואים שבערך 10% מהישראלים יצאו לחו"ל בפסח, זה ממש לא סימן להתמתנות. אם היתה ירידה של ממש בצריכה הפרטית היית רואה את זה במותרות".

"במוצרי בסיס כמו מזון למשל, ההיצע הרבה יותר גדול ויש תחלופה. יכול להיות שיש אפקט של מחיר נמוך יותר ולא כמות שיורדת. כנראה יותר צרכנים מעדיפים ללכת לרשתות הזולות יותר ולכן רואים ירידה. אבל אם מסתכלים על התמונה הרחבה, כולל תיירות ומותרות, אין שינוי דרסטי ואין מגמה חד משמעית".

באירופה מחכים להרחבה מוניטרית ושוק המניות בארה"ב בשיא, מה שיוצר הרבה חוסר וודאות בעולם. אתה ממליץ לצמצם חשיפה למניות?

"העולם רחב מאוד. יש מקומות בהם השווקים עלו יותר ובמקומות אחרים הם עלו פחות. גם נתוני הצמיחה שונים מאוד ממדינה למדינה. למשל, בצרפת עדיין מסתמנת האטה, אבל בגרמניה ובאנגליה המצב טוב בהרבה. במזרח הרחוק, בסין הצמיחה אמנם יורדת אבל עדיין עומדת על 7.5% שזה רובסטי. התחזיות מדברות על צמיחה גלובלית של 3.4% בכלכלה העולמית, וזה בהחלט יותר מעודד מבעבר", אומר גלאי.

"גם המנוע של הכלכלה העולמית, כלכלת ארה"ב, צפויה לעלות מ-2% בשנה ל-3% בשנה הקרובה. המגמה בארה"ב, לפי כל האינדיקטורים, מצביעה על המשך העליות. מכל הסיבות האלה, אנחנו לא מצפים למשבר בקרוב. גם אם נסתכל על המכפילים בשוקי המניות, אלה לא מכפילים של בועה. יש עוד לאן לעלות. צריך לזכור שלהרבה מהחברות יש המון מזומן, וזה מעמיד אותן בעמדה טובה להתרחבות ורכישת חברות קטנות".

"גם בישראל זה נכון. אתה רואה את גל ההנפקות באג"ח. חברות רבות שהיו במשבר עד לא מזמן הצליחו למחזר חובות, כולל חברות עם דירוגי אשראי יותר נמוכים. מה שמעניין זה שבישראל טווח ההנפקה, המח"מ, עלה בצורה משמעותית - אם פעם המח"מ בהנפקה לא היה גבוה מ-5 שנים, אז היום הוא 7, 8 שנים ויותר. זה קורה בגלל הריביות הנמוכות ועודף הנזילות בשוק, והחברות מנצלות את זה", מסביר הכלכלן.

במעבר חד - בוא נדבר על שוק הדיור. איפה אתה רואה את מחירי הדירות בישראל בעוד שנתיים?

"יש בשוק כיום הרבה מאוד רעש וצעקות בכל מה שקשור בנדל"ן", טוען גלאי. "משום מה, נדל"ן הוא גורם מאוד אמוציונלי בישראל. הרבה אנשים אומרים לי שנדל"ן זו השקעה בטוחה, אז אני מראה להם נתונים מארה"ב שמראים שמחירי הדירות ירדו בעשרות אחוזים במשבר האחרון. גם בישראל, בין 1997 עד 2007 מחירי הדירות ירדו בערך ב-30%. ההבדל הוא שאי אפשר למדוד את התשואה בנכס לפי מחירון לוי יצחק כל שבוע, לעומת מניות שאפשר לבחון ביצועים על בסיס יום-יומי".

"צריך לזכור שנדל"ן מושפע מהיצע וביקוש. בישראל יש צורך להשקיע בבניית בערך 40 אלף דירות חדשות בשנה כדי לנטרל את כניסת המשקיעים הזרים. הבעיה היא שבעשור הקודם בנו בממוצע פחות מ-30 אלף דירות בשנה. המדינה יצרה גירעון אקוטי בדירות. הביקוש גדל, ההיצע לא גדל, ונוצרה עליית מחירים גדולה".

"כיום, כדי לאזן את רכישות היהודים הזרים והביקושים של הזוגות הצעירים, צריך לבנות בין 45 אלף ל-50 אלף דירות חדשות בשנה. אם יבנו יותר, המחירים ירדו. במידה והמדינה תשחרר קרקעות ויהיה יותר ייזום - המחירים יוכלו להתייצב".
תגובות לכתבה(36):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    חברות בורחות מכאן אכן כותרת טיפשית
    בוגי-הכותרת מטופשת 10/06/2014 09:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז הממשלה הטופשת של ביבי עשתה לנו? מכרו את בזק לחברה זרה שלא משלמת מס והם מה עשו? מכרו נכסי נדלן בבעלות החברה מזכיר את המכירה של פז לג'ק ליברמן האוסטרלי כאשר בקופת החברה המזומנים שהיו יותר ממחיר המכירה מכרו את תנובה לחבורת מושחתים שהתלבשו על משרד התמת והפכו אותו ליותר אינפוטנטי חסרי חיים עשו במחירים מה שהם רוצים וחנקו את הציבור במחירים מפולפלים על מצרכי יסוד שהציבור חייב לרכוש עכשיו הנוכלים מוכרים את החברה לסינים ולא ישלמו אגורה שחוקה מס על הרווח הפנומנלי שמשרד התמת איפשר להם בפסגות החזירה לא מצליחה לשחזר את ההצלחה של תנובה מהסיבה הפשוטה שהציבור לא חייב את פסגות ומצידי שילכו לעזאזל
    סגור
  • 30.
    תינוקות שנולדים היום צפויים לחיות כ170 שנה
    אנונימי 05/06/2014 11:03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם ניקח בחשבון את המשך העליה בתוחלת החיים.
    סגור
  • 29.
    דברי טעם
    שאול 05/06/2014 09:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פרופ' גלאי אומר דברי טעם.
    סגור
  • 28.
    מודל החיסכון לפנסיה פשט את הרגל
    בלתי אפשרי 05/06/2014 08:13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי שנכנס כיום לשוק העבודה בגיל 26 - 27, יעבוד כ- 25 שנה, ייפלט משוק העבודה בגיל 55, כנראה יחיה עד גיל 100 שנה ... לא ניתן לחסוך 25 שנה לפנסיה שתכלכל אותך למשך 40 שנה ... המודל האפשרי הוא לקנות דירה בגיל 35 באמצעות משכנתא ... להשכיר את הדירה ובאמצעות השכירות לממן את המשכנתא ... אחרי 20 שנה יש לך השלמת פנסיה מושלמת ... והכי חשוב, בניגוד לקרן הפנסיה, שביום שאתה מקבל תשלום ראשון הקרן מתאדה ... עם דירה יהיה לך מה להוריש לילדים ..
    סגור
  • 27.
    מעניין מה קרה לקרנות הנאמנות של סיגמא? (ל"ת)
    תוהה 04/06/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 26.
    היצע מוסתר=מזמןזבשטח פחות20%=בועה50%=דורצעיר עני=סיכון (ל"ת)
    מגן=בלוף הנדלן!!!!!! 04/06/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    השינאה והקינאה לסקטור העסקי העבירה אנשים על דעתם
    חברי הכנסת הורסים 04/06/2014 12:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אכן דן נוגע בנקודה הכי נכונה כיום בישראל יש שינאה מטורפת נגד הסקטור העסקי. חברי, ובמיוחד חברות הכנסת רצות כאחוזות אמוק להטיל עוד ועוד חוקים ועוד ועוד מעורבות במחירי המוצרים, החוק שטרם חוקק הוא "שהחברות צריכות לתת לאזרח בשקל כל מוצר תהיה עלותו אשר תהא. אבל חברת הכנסת רגע, גילה גמליאל, ושלי יחימוביץ שהפופוליזם נשפך להם מהאוזניים מרוב עודף בדרך לשם
    סגור
  • 24.
    חיימוביץ
    חיים 04/06/2014 09:49
    הגב לתגובה זו
    5 0
    וועדת בכר גרמה לאסון אדיר ללחיסכון הפנסיוני, לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות העניין הוא שרק לאחר שנים אנו רואים את הקטסטרופה כמו כן גרמה ישירות לפערים העצומים בהכנסות ולכך שכמה מאות אנשים מכלל השכירים בכל המשק (2 מיליון) מרויחים מיליון שקל בחודש 0 כל אותם "מנהלי" קופות הפנסיה והחיסכון של נו שגונבים את כספי החסכונות שלנו וכל זאת בחסות האוצר.
    סגור
  • 23.
    נקודה למחשבה
    דן 04/06/2014 01:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שכל אחד שיש לו מישהו שיצא לפנסיה יבדוק ויחשב כמה פנסיה הוא מקבל עכשיו וכמה היה מקבל אם רק הוא והמעסיק היו מפקידים לחשבונו הפרטי ומחשבים עם הריביות שהבנקים נתנו בעבר ויראו שהיו עושים יותר כסף והוא לא היה חייב להגיע לגיל מאוחר כל כך כדי להנות ממנו.וכל הכסף היה בסופו שלדבר שלו
    סגור
  • 22.
    להציל את הפנסיה - רק הפקדות לפנסיה עד השקל האחרון
    מ. 03/06/2014 14:23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מהברוטו. במקומות רבים כותבים שכר בסיס לפי מינמום ומשלמים מכך פנסיה - ומקבלים בפועל משכורת פי שלוש. די לטריקים ולרמאויות איפה הרגולציה איפה האכיפה?????
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    כמו שנאמר כל טיפש מלך עוד חכמולוג ועדת בכר מכיר? (ל"ת)
    תום 03/06/2014 14:10
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 20.
    חברה אפשרו לי להעביר התיק לחיובי 10%+ אני מרושש
    יופיטר שוקי הון 03/06/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ברכה והצלחה למסייעים לי עוד מעט נגמר לי הכסף לחיות אנא סיייעו לי אני רוצה למשוך דיבידנד איך אמשוך שמצב התיק שלי ככה?הפסד 400 אלף שח הבנקים בכוונה הכניסו אותי התיק להפסד
    סגור
  • די די כבר לנדנד כל היום מתי תפסיק כבר אי אפשר כך להמשיך (ל"ת)
    ליופיטר 04/06/2014 22:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    הפתרון לבעיית הפנסייה לבצע הנפקות של חברות ראשיות במשק
    יופיטר שוקי הון 03/06/2014 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כמו תנובה או טמבור או מחלבות גד וכן לקדם חברות ממד היתר עם ריווחיות כמו גן שמואל או וואן טכנולוגיות או קרסו ומלא חברות טובות וכמובן להגדיל מחזורים בבורסת תל אביב בצורה משמעותית ולאפשר גם לסוחרים קטנים בעלי חברה למסחר כמוני לגדול ולא לחסום אותי כל הזמן!!!
    סגור
  • 18.
    חשבתי להתאבד אין כסף התיק בהפסד הבנקים בכוונה מכניסים
    אנונימי 03/06/2014 12:33
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אותי בהפסד!!! כל התק שלי תא 100 ו 25 אז איך הפסד?
    סגור
  • 17.
    אני רוצה לצטט משפט מהכתבה ולהסביר את ההשלכות:
    צביקה דורון יועץנדלן 03/06/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    "לגבי הפנסיות, גלאי מציין שתינוקות שנולדים היום צפויים לחיות 94 שנה." הוא שכח לספר שב 12 החודשים האחרונים נולדו בישראל 178,000 תינוקות. איפה בדיוק הם יגורו בעוד 20-30 שנים ? כאן זה לא לאס ווגאס שבנו שכונות שוממות ולכן המחירים שם קרסו. מעולם יזם לא בנה בישראל שכונה שלא נמכרו בה כל הדירות.
    סגור
  • 16.
    זוגות צעירים רבים מאחלים לך חג שמח ,ומקווים שתוכל
    בא 03/06/2014 12:05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    להגיע לדירה למשפחתך כבר בשנה הזאת ,לפי המאמר אתה עושה הכול לגרום לירידת מחירים .
    סגור
  • 15.
    הוא אומר שצריך להביא קבלנים מחול ,וגם להפסיק פנסיה
    בא 03/06/2014 11:59
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תקציבית שכן זה וגם זה מנוגד לחזון הציוני . יופי פרופסור .
    סגור
  • 14.
    מושחת . (ל"ת)
    בא 03/06/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    ישראל זקוקה להרבה תעשייה זעירה ולא לחברות ענק (ל"ת)
    לא כל הביצים בסל אחד 03/06/2014 11:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    מדוע פקיד כמוך מלין על פקידיי הרגולטור?
    קליפ 03/06/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יכולת לפנות לפקידוני הרגולטור ולהשיא הצעות.זה מקצועך...הצעות ללא אחריות נכון?
    סגור
  • 11.
    "גאון" אם יבנו יותר דירות המחירים יירדו
    קליפ 03/06/2014 11:39
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל פג מבין מה שלפיד מתקשה לקלוט....נדרש לבנות מאה אלף דירות לפחות 5 חד' (כדי לייצר ארנונה חזקה לשחיתות) ולהקטין את החדר ל-10 מ"ר כדי לאלץ דיאטה.....מסובך?
    סגור
  • 10.
    לא עשה כסף..גנב כסף!!! (ל"ת)
    הילדי 03/06/2014 11:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 9.
    חברות בורחות לחו"ל ולא רוצות להנפיק כאן-הצחקתם אותנו,
    ymsyms 03/06/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק לאחרונה 4 חברות אמריקאיות גייסו מיליארדי ש"ח בשוק ההון בתל אביב ולא עשו זאת בחו"ל. "אנחנו צריכים שוק הון בריא ורחב"-וזה נכון,והדרך לעשות זאת הנה רק כאשר שוק ההון ישרת אל כל משקיעיו,כולל ובמיוחד את המשקיע הקטן. שוק ההון צריך להפסיק להיות-חזירי. מנהל שרוצה לשדוד את הציבור-שיעזוב לחו"ל. מנהל שרוצה לשתף את הציבור בהצלחתו-שינפיק כאן.
    סגור
  • 8.
    שתי שאלות לפרופסור גלאי
    גולשת 03/06/2014 11:07
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לאן הולך שוק האג'ח בארץ? והן המלצות אפיקי ההשקעה בשנה הקרובה?
    סגור
  • מאיפה הוא יודע (ל"ת)
    ג'וש 03/06/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 7.
    אני מנסה לגייס 50 מיליון הזרקה לבורסת תל אביב סיוע
    יופחטר שוקי הון 03/06/2014 10:53
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בבקשה יש לי חברה למסחר בשם יופיטר שוק הון אשמח לכל עזרה ברוכים תהיו כל המסייעים לי 972532855155
    סגור
  • כדור צהוב קטן
    שייקו 03/06/2014 11:47
    הגב לתגובה זו
    7 0
    יופיטר עוד פעם שכחת לקחת את הכדור ? תזכור רבע שעה לםני האוכל .זהו לא מסובך ויעזור לך לכול היום
    סגור
  • 6.
    הוא צודק!!! (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 03/06/2014 10:52
    הגב לתגובה זו
    1 7
    סגור
  • 5.
    העליאום לא נגד החברות אלה נגד החזירות והחד צדדיות ה
    ציון 03/06/2014 10:48
    הגב לתגובה זו
    8 0
    המנכלים והבעלים גורפים לכיסם הכל זורקים לרוב העובדים פרורים והתיאבון שלהם גודל לאין שיעור אז בשביל לספק את תאבונם החזירי מחפשים שווקים ומדינות אחרות שניתן שם לנצל עוד יותר
    סגור
  • בלי המשכיות לציונות תרומה לחברה נפסיד את ישראל לשונאינו (ל"ת)
    העררה ונורה אדומה 03/06/2014 12:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    א מר גלאי, אתה מוזמן לברוח גם כן.
    וואצ'ר 03/06/2014 10:32
    הגב לתגובה זו
    13 1
    נמאס מהיבבות שלכם.
    סגור
  • 3.
    עוד פרופסור מהאקדמיה שלא קורא את השוק והפאן החברתי!
    טלטל 03/06/2014 10:31
    הגב לתגובה זו
    16 1
    אנשים היום מפרישים לפנסיה מתחילת עבודתם לפי החוק אבל ההפרשה בנויה בצורה כזו שהיא רק על שכר הסיס שהוא נמוך ולא יאפשר קיום בגיל השלישי.מה עוד שהאינפלציה לא תואמת את יור המיחיה.למה לא לקבוע סל אמיתי ליור המיחיה? למה לא להצמיד השכר לארנונה?ששם מעלים ההיטל ללא קשר לאינפלציה.למה לא להוריד שכר השרים וחברי הכנסת לשכר הממוצע במשק וכך ידאגו לכל האזרחים.הממשלה והכנסת מעוותים המציאות..יש לעבור דחוף לבחירות אזוריות ולהגביל חברות בכנסת ובממשלה למכסימום 2 קדנציות או 7 שנים המוקדם מבינהם.
    סגור
  • טלטל
    אבי 03/06/2014 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד.
    סגור
  • 2.
    להוריד את המיסוי בשוק ההון, אבל התיאבון של האוצר לא יתן (ל"ת)
    אלי 03/06/2014 10:28
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 1.
    רק השורטיסטים חוגגים מהמצב הזה הכל פה יורד וירד (ל"ת)
    nhru 03/06/2014 10:14
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור