ה'שיתוק' בבורסה בת"א: זיו פניני מסמן 5 סיבות - ומזהיר מפני "תנודה קיצונית"

המחזורים לא עולים, התנודתיות יורדת והקורלציה עם השווקים בחו"ל פוחתת. למה זה קורה ומה יכולות להיות ההשלכות?
דופק לב, צילום: Getty images Israel
כבר תקופה ממושכת שהבורסה בת"א סובלת מימים שקטים מאוד ומתנודתיות שהולכת ופוחתת. ניתן לראות את התופעה הזו בעיקר כשהשוק המקומי מתעלם מתנודות חזקות באירופה ובארה"ב ומגיב בקורלציה נמוכה לנעשה מעבר לים. גם אתמול, אחרי ראלי עוצמתי במדדי וול סטריט בהובלת הנאסד"ק שזינק 1.7% ביום שני - המעו"ף פתח בעליות של 0.2%.

מעבר לכך, אפשר לראות ירידה במחזור הממוצע היומי ב-30 הימים האחרונים ל-474 מיליון שקל במדד המעו"ף לעומת ממוצע יומי של 535 מיליון שקל בחצי השנה האחרונה. במדד ת"א 75 נרשמה ירידה למחזור יומי ממוצע של 153 מיליון שקל לעומת ממוצע יומי של 202 מיליון ב-180 הימים האחרונים. גורמים בשוק טוענים שניתן לחוש היטב שהגופים המוסדיים, שלרב נותנים את הטון במניות הגדולות בת"א, הורידו הילוך בצורה משמעותית.

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון נשמע מודאג מהסיטואציה: "התופעה הזו היא תופעה לא בריאה שיוצרת שוק מנומנם ולא סחיר שאינו קורץ ולא אטרקטיבי לגופים גדולים - לא בארץ ולא בחו"ל. מעבר לכך הוא בשל לתנודה קיצונית ברגע שמישהו גדול כן ינסה לפעול פה."

פניני ממשיך ומסביר כי "סטיות התקן הגלומות באופציות בכל העולם נסחרות ברמה מאוד נמוכה. גם בארה"ב נסחר סביב 12% שזו סביבה נמוכה מאוד היסטורית ולראיה גם המדדים נסחרים בתנודות שערים נמוכות יחסית. בארץ, סטיית התקן הגלומה באופציות (בכסף) ירדה לרמה של 8.7% שהיא רמה נמוכה מאוד גם במונחים היסטוריים וגם בהשוואה למדדים בעולם."

סטייה גלומה באופציות. קרדיט: מגדל שוקי הון
סטייה גלומה באופציות. קרדיט: מגדל שוקי הון


"הרמה הזו היא שיא שלילי שמביע סוג של 'כשל שוק' ונובע ממספר סיבות." מוסיף פניני "כבר תקופה ארוכה שאין פעילות ריאלית ממשית של גופים גדולים בשוק האקוויטי הישראלי - לא מקומיים ולא זרים, כך שאין מסה של כסף שרוצה להכנס או לצאת משוק המניות. הגופים הגדולים משנים את ההחזקה שלהם בעיקר בשווקי חו"ל, ומשאירים את המדדים הישראלים לספקולנטים מקומיים."

פניני מונה את חמש הסיבות העיקריות לתנודתיות הנמוכה באחד העם:

1. "כאשר שווקים עולים או יורדים בחו"ל ובארץ התנודה בפתיחת יום המסחר היא תנודה נמוכה, לדוגמא ירידה של 0.5% (הגופים הגדולים לא באים למכור) - הספקולנטים המקומיים מוכרים בשוק ומצפים לגדולים שיבואו למכור אחריהם, משאלה לא באים, נאלצים הספקולנטים בסוף היום לסגור את הפוזיציה שפתחו (הם מקבלים מינוף תוך יומי ולא יכולים להשאר עם הפוזיציה) ואז עצם הסגירה שלהם על הפוזיציה שפתחו בבוקר, גורמת לשוק לחזור לכיוון הבסיס וזאת מכיוון שהשוק לא סחיר.

2. שחקנים מקצוענים מבצעים אסטרטגיה שנקראית 'קניית סטיית תקן'. הם קונים אופציות באיזור הכסף ומגדרים את הפעילות שלהם בסוף יום המסחר. גם הם נתקלים בשוק לא סחיר, כלומר כשהשוק מתחיל בעלייה, נניח של 0.5% הם צריכים לגדר ולמכור את נכס הבסיס שבידיהם, הפעילות שלהם תמיד נגד המגמה (הם צריכים תמיד למכור כשהשוק עולה ולקנות כשהשוק יורד) כשהגדולים לא פועלים והשוק לא סחיר גם הפעילות שלהם מרסנת את התנודתיות של השוק.

הסטייה הגלומה הולכת ופוחתת. קרדיט: מגדל שוקי הון
הסטייה הגלומה הולכת ופוחתת. קרדיט: מגדל שוקי הון


3. מכונות מסחר - ישנן מכונות מסחר שדוגמות בתוך היום את התנודתיות של נכס הבסיס ולפיו מתמחרות את סטיות התקן הגלומות באופציות. בשוק לא סחיר, כשהתנודתיות מרוסנת ע"י הסעיפים שהוזכרו לעיל, מוכרות המכונות את סטיית התקן ומורידות אותה לרמה של התנודתיות בפועל, במקרה שלנו כ-8.5% בלבד.

4. הגופים הגדולים מרגישים כי החזקתם בשוק הנוכחי היא גבוה מספיק, אולם היא לא גבוהה באופן יחסי להחזקתם הכוללת כך שהם לא ממהרים למכור או לקנות והם גם לא זקוקים לקניית אופציית פוט כדי לגדר - וגם כאן הביקוש לפוזיציות לונג יורד.

5. יש כאן גוף גדול (זר) שמחזיק תיק גדול של מגודר. הוא כביכול שחקן ארביטראז' - הגוף הזה מכר כמות גדולה של אופציות באיזור הכסף ובכל סוף יום הוא מכניס ביקושים או היצעים בנכס הבסיס כנגד המגמה, מתוך רצון לנצל את הסעיפים הקודמים שדברנו עליהם, להוריד את התנודתיות בפועל לרמה נמוכה יותר וליהנות משחיקה מוגברת של האופציות שהן כתבו."
תגובות לכתבה(40):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    אלה הפתרונות
    סוחר ותיק 15/05/2014 16:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אומנם אסתר והבוס שלה עזבו אבל עדיין, כתבה שפורסמה בעבר בגלובס: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000852814
    סגור
  • חלק ישים חלק לא....
    גם ותיק 16/05/2014 10:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט להוריד את טירוף הרגולציה זר לא יבין זאת זה ציד מכשפות...אסור לגוף גדול לסחור בישראל...אין מצב שהוא לא שוגה באחד ממאות התקנות המשתנות חדשות לבקרים.
    סגור
  • 28.
    שגיא טובי תגובה 26 חובה לקרוא !! (ל"ת)
    יעקב 14/05/2014 19:49
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • מסכים אתך. (ל"ת)
    אבי כ 14/05/2014 21:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 27.
    ביזפורטל התכוונתם: "שחיקת אופציות מוגברת" לא סליקה...
    אבשלום קור 14/05/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצפה לתיקון.
    סגור
  • 26.
    את סיבה מספר 6 שכחת זיו....
    שגיא טובי 14/05/2014 16:21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הסוחרים הקטנים לא יכולים לפעול בשוק שהמס בו הוא 25%.נכון שהייתה עלייה של 225% בגביית המס החודש (מסכום מגוחך באותו חודש בהשוואה לשנה שעברה),אך ברור לכולם שזה בגלל העליות הבלתי נגמרות בעולם (שמתישהו ייגמרו ואז המס יחזור לסוחרים,אם זה בשנה הנוכחית וגם אם לא יש היום הרבה חברות להחזרי מס)...סיבה מספר 6א היא האין מס בהשקעה בנדל"ן ולכן הציבור עבר כמעט רובו ככולו להשקיע בנדל"ן שהוא למעשה הבורסה החדשה.
    סגור
  • זו סיבה לירידה במחזורים
    המשיב המתמיד 14/05/2014 16:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל פניני דיבר על ירידה בתנודתיות. ללא קשר אתה צודק ולדעתי הורדת מס משמעותית למי שמחזיק שנתיים נירות ערך תחזיר הרבה משקיעים לבורסה ותעודד החזקה לטווח ארוך... ממילא מי שסוחר מקצועי בבורסה הוא חברה בעמ. ומי שלא בדר"כ מפסיד ומקבל הטבת מס ולא עלויות מס.
    סגור
  • לאוו דווקא....
    שגיא טובי 14/05/2014 16:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הירידה בתנודתיות חלקה מוסבר מהירידה במחזורים.....אני מכיר מספר סוחרים מקצועיים (שמנהלים עד 4 תיקים) שלא דרך חברה לחברה יש עלויות נוספות שאין לפרטיים.
    סגור
  • אין מה לריב - אין משקיעים, אין סוחרים
    אבי כ 14/05/2014 19:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואין בורסה. יש רגולציה...
    סגור
  • 25.
    למה אין רגולציה מקלה??
    אני רק שאלה 14/05/2014 15:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למה אין בדיקת עלות ותופעות לואי של רגולציה....
    סגור
  • טען עוד
  • 24.
    שר האוצר מה קורה למה אתה לא מטפל בבורסה מתה (ל"ת)
    צבי 14/05/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    לתת פטור ממס על אחזקה בבורסה של לפחות שנתיים
    פתרון 14/05/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרבה כסף ייצר מהנדלן ויבוא להשקעה בטווח ארוך
    סגור
  • 22.
    בהחלטה של מוסדי כלשהו הם מעיפים את השוק קדימה 5%
    קוקיה 14/05/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בלי בעיה , אז די עם הסיפורים , סוחרי נגזרים יש בכל העולם גדולים כקטנים.
    סגור
  • 21.
    תלמיד של פניני
    אלון 14/05/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מתחיל ביום שני קורס במגדל שוקי ההון במסחר באופציות. פשוט לא יכול לחכות ללמוד ממומחה.
    סגור
  • בית ההשקעות הכי מרוויח מסוחרי אופציות אך
    רם 14/05/2014 12:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסוחרים, במוקדם ובמאוחר, יפסידו הכל....ככה זה....הבורסה זה רולטה עם מגנט.
    סגור
  • 20.
    מוות לקנאיים!!!אפשרו להרוויח כבר!!כאילו הכסף שלכם
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 11:15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתם סך מנלי השקעות הום פה מחר בגרמנייה!
    סגור
  • 19.
    הכל דיברי הבל.עדיף מס של 10% מגוף חי.מאשר 25% מגוף מת. (ל"ת)
    המס הרג הבורסה. 14/05/2014 10:08
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 18.
    כל הכבוד לפניני! כתיבה מקצועית ואמיצה. אבל איך משנים? (ל"ת)
    אנליסט עממי 14/05/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 17.
    מרוב רגולציה ורגולטורים
    מעניין 14/05/2014 10:05
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא נשארו פעילים אמיתיים כאן בארץ. אי אפשר לא להנפיק ולא לסחור...רק להמר...לסגור את הבורסה לאלתר.
    סגור
  • 16.
    המוסדיים לא פועלים בשל עודף הרגולציה - אז השוק תקוע!
    רגולציה = שחיתות! 14/05/2014 09:38
    הגב לתגובה זו
    10 1
    על כל פעולה - 3 ועדות 5 הנמקות ו17 טפסים - לאף אחד אין כוח לעבור את הקרצוצים הנדרשים לפעול פה. יותר קל פשוט לקנות/למכור בחו"ל.
    סגור
  • 15.
    זיו פניני אדם הגון וישיר..חברים לקרוא תמיד את מאמריו...
    אילן 14/05/2014 09:31
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זיו פניני אתה איש גדול ,עצום. כמה אני אוהב לקרוא אותך. תמיד מסרים ברורים ומלמדים..לא שלא ראינו כמה המעוף זוחל ומה שקורה בסוף היום..אבל חייב לקום איש הגון ונורמלי כמוך שיזהיר את השחקנים הקטנים והלא מקצועיים ויעיר אותם מתרדמתם....איש גדול אוהב אותך...
    סגור
  • 14.
    בורסת הקזינו והמס הגבוה הבריחו את הציבור.זאת הסיבה ולא
    רן 14/05/2014 09:23
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סיבה אחרת. האופציות, המכונות, שימוש במסות גדולות של כסף כדי להעלות ולהוריד מניה או מדד ומס גבוה - כל אלה הבריחו את המשקיעים. עכשיו נשארו רק ליוייתני הבורסה והם נשארו לבד ואין להם יכולת לטרוף את כספי הציבור. לכן הבורסה משותקת.
    סגור
  • 13.
    בערית השם של זה : וויסות מניות
    הוותיק 14/05/2014 09:21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איפה הרשות ? למה לא עוצרת את הגוף הגדול הזה שעוסק כל היום בוויסות מניות , אפשר להוכיח זה לא חוקי זה פשע לכאורה מושלם . זיו אני מכיר אותך אתה יכול לעשות משהו , תפעל !
    סגור
  • ארנונה משלמים גם על נכס לא חוקי !
    0 14/05/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל עוד אותו הגוף מייצר מחזורים {שרובם עיסקאות עצמיות} אף אחד לא יפנה אליו העיקר מחזור ולא חשוב שהוא לא חוקי !!
    סגור
  • 12.
    אין שוק אבל יש רגולציה
    סוחר ותיק 14/05/2014 09:02
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הניתוח הצליח יחסית אבל החולה מזמן מת....
    סגור
  • 11.
    כולם מזמן יודעים שהמס הוא גבוה מאד
    ברוך 14/05/2014 09:02
    הגב לתגובה זו
    5 1
    תראו את האופציות לפעמים אם 10 עיסקיות ולמה אתם לא דואגים ברשות לחבר את הציבור ישירות לניידים און ליין פלוס במחשב הביתי שירות און ליין בטוח שזה יעזור להרים את הבורסה
    סגור
  • 10.
    בית ספר
    שבורניק 14/05/2014 08:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תלאויקס = בדיחה, לא מצחיקה, במיוחד לכותבים.
    סגור
  • 9.
    כול הכבוד לפניני על התעוזה
    סוחר 14/05/2014 08:51
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אצלנו רואים את הויסוט הזה יום יום אבל המוסט מסתכן מאוד....זה יגמר לו רע...
    סגור
  • 8.
    קווינקו - צפויה לרשום רווח של כ-6.5מ'€
    דורון 14/05/2014 08:46
    הגב לתגובה זו
    1 2
    קווינקו - צפויה לרשום רווח של כ-6.5מ'€
    סגור
  • 7.
    אין כאן שוק בכלל!!!
    אחד העם 14/05/2014 08:45
    הגב לתגובה זו
    5 1
    להוריד מס דחוף או לסגור בכלל
    סגור
  • 6.
    עליות ריבית תביא אסון כלכלי!!!!!!!ביפן יודע ולא מעלה רי
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 08:27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    יבית
    סגור
  • 5.
    דמגוג בגרוש מר פניני
    הדר 14/05/2014 08:21
    הגב לתגובה זו
    0 7
    אתה אומר הכול ועושה סלט
    סגור
  • הפסק את תגובת הפאבלוב שלך
    סוחר ותיק 14/05/2014 09:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כול מילה בסלע חבל על השוק וחבל עלינו... הבעיה שיש מצב שלא הבנת מה בעצם כתוב כאן...
    סגור
  • 4.
    אני מקווה שתוך שבועיים אזרים 3 מיליון שח ביקוש לתא100
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 08:19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני מקווה שההסכם עם בנק החדש יצלח ואני אעבור מ 7 מיליון שח ל 11 מיליון שח {מיליון יומי} לא סגור כלום
    סגור
  • 3.
    מפולת בקרוב
    avi abs 14/05/2014 08:11
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מאות קונדורים למטה
    סגור
  • ילד, באופציות חיים את היום, בינכה הן תקפות עד חודש! (ל"ת)
    רם 14/05/2014 08:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    קוראים לזה ויסות
    דניאל 14/05/2014 08:07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    ב1982 אנשים הועמדו לדין על כך ב2014 זו נורמה ,ככה הדרדרנו המורד השחיתות העולמי ואחרי זה מתפלאים שראש ממשלה הולך לכלא,יש לי חדשות בשבילכם שחיתות מתפשטת כמו ג'וקים על כל אחד שאתה מוצא יש 50 שמסתתרים בארונות.
    סגור
  • אשראי לשוק ההון לחברות למסחר מקצועי בשוק ההון לא פסה!
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 08:26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חובה לאפשר לחברות כמו שלי לגייס הון {אשראי לשוק הון} ולהזרים ביקושים
    סגור
  • ולמה שנרצה לתת לך כסף, שתזרים ביקושים?!
    רם 14/05/2014 08:41
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יש מספיק מריצי מניות בכספי הציבור כדי להגדיל את הרווח בתיקם הפרטי או חשבון הנוסטרו של בית ההשקעות
    סגור
  • 1.
    עכשיו משרד האוצר וכל האחראים על שוק ההון שיסיקו את