ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
ןוהה קוש רודמ

מדור שוק ההון

מדור שוק ההון

תויגתב יכה
הכי בתגיות

זליכה נגד ההטבות לאינטל: "הכלכלה נפגעת מזה - בשלושה מישורים שונים"

החשב הכללי לשעבר תוקף את תוכנית הממשלה להעניק 700 מיליון דולר לענקית האמריקאית שתרחיב את המפעל בקריית גת
 |  32
בכיוון הלא נכון
Share
ביום ראשון (ה-4 במאי) הגישה אינטל למינהלת מרכז ההשקעות שבמשרד הכלכלה, בקשה רשמית לקבלת מענק מיוחד. זאת, בתמורה להשקעה של 6 מיליארד דולר מצידה לצורך הרחבת המפעל לייצור השבבים בקריית גת. אינטל מצפה למענק של כ-400 מיליון דולר בנוסף למס חברות מופחת בשיעור של 5% בלבד. ההערכות הן שווי המענקים וההטבות יגיעו לכ-700 מיליון דולר.


מנגד, ישראל אמורה להציב לחברה האמריקנית מספר דרישות בתמורה להטבות שינתנו לה, במסגרתן המפעל בקריית-גת יחל לייצר שבבים בטכנולוגיית 10 ננו-מטר. בין הדרישות, צירופם של 1000 עובדים חדשים למפעל, הרחבת שיתוף הפעולה בין אינטל לחברות ישראליות והשקעה באקדמיה. האם זהו צעד שדחוף את הכלכלה הישראלית קדימה? תלוי את מי שואלים...

"ינצלו את הריכוזיות בשביל לסחוט מהממשלה עוד סובסידיות"

פרופ' ירון זליכה, דיקן הפקולטה למנהל עסקים וראש החוג לחשבונאות בקרייה האקדמית אונו יצא נגד התוכנית ואמר ל-Bizportal "אני חושב שמדובר בהעמקה של חוק עידוד השקעות הון שאני רואה בו את אחד הגורמים החשובים שפוגעים בכלכלה הישראלית ובשלושה מישורים שונים."

זליכה מפרט וטוען כי "ראשית, יוצרים כאן אי שיוויון במיסוי שפוגע ביכולתם של עסקים קטנים ובינוניים לתפוס את הנתח הראוי להם בכלכלה המקומית. שהרי 700 מיליון הדולר (וזה לא משנה באיזו צורה הם ניתנים לאינטל)
יצטרכו להיות ממומנים מכספי המיסים של החברות הקטנות והבינוניות." "שנית, וחמור יותר, הממשלה מסבסדת פה זרם חדש של יצוא אשר יזרים מיליארדי דולרים לשוק המט"ח, זה יתסף את שער השקל וידחוק מיליארדים רבים של יצוא לא מסובסד של יצואנים קטנים ובינוניים שלא יזכו לאותו סיבסוד. יש פה המרה פשוטה של יצוא לא מסובסד בייצוא פחות יעיל וכן מסובסד." "שלישית, הסבסוד הזה יגביל עוד יותר את ריכוזיות הייצוא שחלקים מדאיגים בו מצויים בידי ארבע חברות בלבד, באופן שמגדיל מאוד את הסיכון והחשיפה למשק הישראלי לאורך זמן."

"בשורה החתונה," מסכם זליכה "אנו מחליפים ייצוא יעיל ומבוזר של חברות קטנות ובינוניות, בייצוא לא יעיל, מסובסד וריכוזי של חברות גדולות, אשר רק ינצלו את הריכוזיות בשביל לסחוט מהממשלה עוד סובסידיות מדי שלש-ארבע שנים."
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של שוק ההון ולמבזקים של ביזפורטל - ניוזלטרים חובה לכל משקיע
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

32 תגובות ב-27 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
27 פוני יער 08/05/2014 19:19 זליקה לא מבין את חשיבות הטכנולוגיה.
האם הייתם קונים תוכנה או חומרה מחברות שמרכזן באפגניסטן ? ומה לגבי חברות מזימבאובוה ? אבל מחברות שנמצאות בישראל קונים טכנולוגיה, כי עצם הקיום של מרכזי פיתוח של IBM אינטל גוגל מוטורולה וחברות אחרות נמצאות כאן. לכל לישראל יש שם חיובי בעולם כמעצמה טכנולוגית. זליקה לא מבין שגם בספורט קבוצות כמו מכבי תל-אביב מביאות שחקני חיזוק שברור שהם לא נראים ישראלים. וכן חייבים לדאוג שיהיו כמה שחקני חיזוק למשק שיסחפו אחריהם את היי טק שמדשדש קשות
26 יאיר 08/05/2014 13:04 זליכה טועה ומטעה
ראשית - זליכה אומר שה 700 מיליון דולר שאינטל תקבל יגיעו על חשבון האחרים. ומה עם המיסים שאינטל תשלם? אינטל תשלם יותר מיסים מאשר המענקים שתקבל. זליכה יודע זאת כי הוא היה החשב הכללי, אך מעדיף להתעלם. שנית - זליכה טוען כי סבסוד הייצוא של אינטל ידחוק החוצה מיליארדים רבים של יצוא לא מסובסד. זליכה רק "שכח" שכל מפעל מייצא זכאי להטבות מס ולסבסוד של הממשלה כלומר אין כאן סבסוד נוסף של אינטל. שלישית - זליכה טוען כי הדבר יגביר את ריכוזיות הייצוא. כן, מר זליכה, מה עדיף ארבע חברות גדולות מייצאות או ללא ייצוא בכלל. מר זליכה כנראה לא קרא את הפירסומים של הלמ"ס שללא הגדלת הייצוא של אינטל, הייצוא של ישראל היה קטן בשנה החולפת.
25 אינטל 08/05/2014 10:08 נזק
כלכלי אדיר לישראל !
24 אזרח 07/05/2014 22:52 הניתוחים של זליכה מעמיקים בשני רמות מעל הכתבות הרגילות
אני לא אומר שהוא צודק אוטומטית, אני אומר שהעיתונות הכלכלית לא מביאה טיעונים מעניינים ומלומדים בעד ונגד נושאים שונים. זליכה כמעט היחידי שמביא גם את צדדים חדשים
23 שוויון בפני החוק 07/05/2014 19:43 תודה על הכתבה. הניסוח של זליכה גבישי
ולדעתי גם נכון. הסבסוד המוצע פוגע באחידות המיסוי. מגביר ריכוזיות. ומחזק את השקל שגם ככה סובל מחוזק, וכך פוגע ביצוא אלטרנטיבי.
22 טלטל 07/05/2014 19:34 זליכה צודק ב-. 100%
תראו מה עושים כספי הגז לדולר.מקודם ישראל יבאה דלקים בדולרים.עכשיו השימוש הוא בשקלים.ודלק הולך ברובו לתחבורה בלבד.
21 ציון 07/05/2014 14:58 רק ליפני יומיים מנכלית אינטל הדליקה משואה לתיפארת מדינת
ישראל ובא אחד כמוך וזורק בוץ בפנים של כולם מענק מיוחד הגיוני ומקובל ואים זו השקעה ששכרה בצידה צריך לברך אבל אים זה המסחרה כמו שהייה בטבע אז אני מיתנצל ולוקיח את דבריי בחזרה
20 YL 07/05/2014 13:32 שפו לירון לא דופק חשבון למתחנפים ו ללקקנים
אינטל אימה***נפתח מפעל ב אירלנד** אז הם פתחו ומה התוצאה?הההה שולחים משפחות שלמות לעבוד ו ללמד את האירים קשה להם לעבוד אחרי כמה ליטרים של בירה ברור לכם המפולת בשער במפעל האירי לכן ממשלת הפחדנים לא צריכה ולא חייבת לרוץ עם צק המענק אינטל חייבת את ישראל לא פחות מ שאנו צריכים אותם
19 שואל 07/05/2014 13:14 חשבון
700,000,000 ניתן לחלק ישירות ל-1000 משפחות, מה שיוסיף 1000 מליונרים בדרום. לא עדיף?
18 שואלת 07/05/2014 12:30 למה תמיד שליל?
לא חולקת על התארים של זליכה..אבל שואלת......למה תמיד שלילי? איפה היתה הביקורת של זחיכהכשהיה חלק מהמימסד? למה שכיצא מהאוהל התחיל להשתין מבחוץ פנימה? מה ההצעה שלו לעודד משקיעים זרים לבא לארץ? אני רוצה להזכיר זליכה סיפור פיקנטי אבל אמיתי על ספיר ז"ל שקריב את חייו למען הפריפריה- כשרצה לעודד משקיע חוץ גדול להשקיע בקריית גת ולא בת"א- הוא נתן הוראה שכל הכבישים מת"א לקרית גג יפונו כדי שלא יהיו פקקים ואז הוא אמר למשקיע- אתה רואה????רק רבע שעה מת"א.....זליכה- תהיה פוזיטיבי..תן רעיונות לפיתוח הפרפריה..תן להם תקווה!
סוחר27 07/05/2014 18:14 לא ממש מסכים איתך, כנסי-->
בסופו שלדבר , מה שיקרה הוא שמי שיממן את המענקים האלו יהיו בסופו של דבר המע"מ שאת משלמת בסופר, או המיסים במשכורת שלך. החברות הגדולות יודעות ללחוץ איפה שצריך, והם נוגעים בדיוק בנקודת התורפה של המשק הישראלי. רוצים טכנולוגיה? רוצים היי-טק? אין בעיה, תתחילו לשלם מענקים, ולתת הטבות מס של 5 אחוז בלבד!!! אז נכון, הם נותנים מקומות עבודה, ומשקיעים את הכסף הקטן שלהם באקדמיה, אבל מה נותר מזה לאזרח שלא יכול לממן דירה? כלום.. אבל תתעודדי קצת, אולי לא תוכלי בחייך לקנות דירה אבל לפחות תוכלי להתפאר שיש את אינטל בקריית גת. :/
17 אמנון 07/05/2014 12:06 אז אמר
ועליו נאמר: איסטרא בלגינא קיש קיש קריא אז הוא אמר הוא חושב שעשרה קבין ידע בכלכלה ירדו עליו, אז הוא חושב בפועל הוא מומחה מטעם עצמו, כל מה שהוא אומר זה לקדם את האג'נדה שלו נתברכה מדינת ישראל, שאינטל החליטה להקים בה מפעלים (בעידודו של איש האשכולות דב פרומן) ונותר לברך את אינטל שצלח דרכה, ותמשיך ליצר בישראל גם בעתיד
16 אחד 07/05/2014 12:03 המדינה חולבת את האזרח ולא גובה ממיסים מחברות ענק
אותנו חולבים במיסים על כל צעד ושעל, בדיור, במע"מ , באגרות , לעומת זאת חברות כמו אינטל משלמות מס זעום וחברות אחרות בכלל לא משלמות מס דוגמת בזק , תנובה-אייפקס, גוגל ישראל ועוד חברות שהכנסתם בישראל אך רשומות בחו"ל. והכל בחסות ביבי וממשלת ישראל, מה שנקרא שחיתות בחסות החוק.
15 עמך 07/05/2014 12:00 מר זליכה מניתה את המינוסים לדעתך. אבל אין פלוסים? אף לא
מר זליכה מנית את המינוסים לדעתך. אבל אין פלוסים? אף לא אחד?. הלזה ניקרא ראייה כוללת או מגמתית?
14 אזרח 07/05/2014 11:56 סוף סוף מישהו אומר את האמת בפרצוף של כל
המושחתים
13 תשאלו את ביבי 07/05/2014 11:50 ביבי התחנן לזליכא שיבוא לעבוד כחשב כללי (ל"ת)
12 רועי 07/05/2014 11:46 חבל ש - Bizportal נותן במה לאנשים שמדברים שטויות..
חבל ש - Bizportal נותן במה לאנשים שמדברים שטויות.. באיזה תחרות אינטל פוגעת בדיוק ? הרי זה לא שיש חברת שבבים דיגיטליים (לא אנאלוגית..) ישראלית שאינטל מתחרה איתה..
11 רר 07/05/2014 11:42 זליכה נותן מלא עצות-רק אף אחד לא שאל אותו (ל"ת)
רוני ר 10/05/2014 22:29 ובגלל זה הכלכלה פה על הפרצוף
.
10 אשר 07/05/2014 11:32 נימוקים מופרכים שלא לומר הזויים
לפי ההיגיון הזה אנו לא צריכים בכלל לייצא ואז שער הדולר יהיה 10 ש"ח לדולר .ככה כלכלה לא עובדת .יש ל לך ייצוא זה כבר אחד אפס לטובתך .יש לך תעסוקה זה שתיים אפס.יש לך תקבולי מיסים זה עוד יתרון .יש לך רכש גומלין ורכש בהיקף של מאות מיליוני דולרים כל אלו יתרונות שמתגמדים מול החסרונות שהאדון הנכבד מתעלם מהם .
9 דוד 07/05/2014 11:16 על מה אתם מדברים? האיש מגדלור של עשייה!
משרד האוצר, כתיבת ספרים, מרצה באונו..... למה הוא פחות טוב ממדיניות ביבי???? מה, פתאום נהיה כאן תענוג כלכלי צרוף בו יש לכולם שוויון הזדמנויות??? פספסתי משהו שאתם רואים טוב יותר?
גוגו 07/05/2014 11:50 מגדלור של עשייה ?
זה הדבר הכי מצחיק הכי מגוחך ובמקביל הכי מזעזע שאפשר להגיד ! האיש בדיחה מהלכת, בושה לאקדמיה הישראלית שהוא נושא תואר פרופסור
רר 07/05/2014 11:43 מגדלור של אוננות במשרד אולי (ל"ת)
8 חסוי 07/05/2014 11:15 תרגיל חשבונאי בניפוח חשבוניות
זוכרים את מפעל התרופות ש היה אמור לקום ב בית שאן? גם שם חכמי קיבל הטבות יחסית להשקעות אבל מסתבר שחשבוניות עלות המכונות נופחה פי חמש לפחות האם אתם חושבים ש אינטל לא למדה את השיטה??? ומדוע מס הכנסה מפחד לבדוק בחול **כמה עולה הציוד באמת?? צר לי אבל דבר לא ששתנה רק השמות והחליפות
7 משה - חיפה 07/05/2014 11:10 לא שמעתי אותך בסיבוב שעשו עלינו אייפקס
נתנו גרושים לחקלאים ולרפתנים, העלו את מחירי מוצרי החלב לאזרחים וחלבו גם את המדינה, ושקל לא שילמו מס למדינה על העיסקה הענקית לחברה הסינית, הם מקבלים פי 6 בחמש שנים של תעלול עיסקי על גבינו. זה ניקרא שוד לאור היום ולא ההשקעה של אינטל בארץ.
6 בא 07/05/2014 11:10 הלו ,זה אינטל . (ל"ת)
5 אבי ד. 07/05/2014 11:05 זליכה - לך תוכל מלאווח (ל"ת)
חטף פתח 07/05/2014 12:03 לך תלמד עברית (ל"ת)
4 חיים 07/05/2014 10:54 אתה טועה מר זליכה את בכיוון דרום (ל"ת)
3 בא 07/05/2014 10:52 זליכה ,זה אינטל , זה כמו שמלכת היופי של ישראל מציאה
לך לבוא איתה הביתה ואתה אומר .........לא .
2 ירון 07/05/2014 10:38 בחיים אתה ניתקל באנשים שבלדבר הם הכי מומחים בביצוע נורא
כמה קל לדבר ולנפח את החזה גם ממטרות אישיות של חשיבות עצמית ושיווק עצמי וכמה קשה לתת כסף מדינה לאלק עשרות יזמים / מפעלים קטנים ולראות מה יהיה איתם , פרנסה ל פחות ל 1000 איש שווה את השקעת המדינה !! ומי שחושב אחרת הוא לא מבין בכלכלה !!!
1 הזוי 07/05/2014 10:29 חולה כותרות
יגיד כל דבר בשביל לקבל כותרת, חבל שהתקשורת משתפת פעולה עם אדם הזוי זה
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש