ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

"להגבלת שכר הבכירים של לפיד יש כמה צדדים מכוערים - זה ייגמר בקטסטרופה"

פרופ' בני לאוטרבך ל-Bizportal: "חקיקה לא תעזור כאן, כל רגולציה ניתנת לעקיפה, היה מהלך דומה בארה"ב והוא נגמר ממש לא טוב "
רקפת רוסק עמינח יאיר לפיד, צילום: יח"צ
ביום א' נפל דבר - שר האוצר יאיר לפיד פתח במהלך ל הגבלת שכר הבכירים בחברות הפיננסיות , מהסיבה ש"זה הכסף של אזרחי ישראל", לפי ההודעה המתומצתת שפרסם בפייסבוק.

אבל מסתבר שלתוכנית מהסוג הזה יש תקדים, והתוצאות שבאו מהמהלך ההוא השיגו בדיוק את התוצאה ההפוכה. Bizportal שוחח עם פרופסור בני לאוטרבך, ראש הקתדרה לממשל תאגידי בביה"ס למנהל עסקים ע"ש אקרמן באוניברסיטת בר אילן, שהסביר למה המהלך של שר האוצר מלא כוונות טובות - אבל שגוי.

מה אתה חושב על המהלך של לפיד להגביל את שכר הבכירים בחברות הפיננסיות?
"כולם אוהבים לדבר על הצדדים החיוביים והיפים של המהלך של לפיד, אבל יש למהלך הזה גם כמה צדדים מכוערים", אומר הפרופסור. הוא מסביר שהגבלת השכר המותר לניכוי לצרכי מס למיליון דולר היא לא המצאה ישראלית.

"מהלך דומה היה גם בארה"ב בזמן ממשל קלינטון, שחוקק את החוק הזה אחרי מערכת הבחירות ב-92. במהלך הדיונים על החוק שינו מעט את נוסח החוק (בגלל לחץ מצד חברות פיננסיות שונות) כך שהמגבלה על השכר תחול רק על השכר הקבוע (בניגוד להצעה של משרד האוצר שקוראת להגבלת השכר כולל מענקים ובונוסים)", מציין לאוטרבך.

למה שינו את הנוסח?
"הסיבה היתה שהגבלה על מרכיבי השכר המשתנה היתה פוגעת בתמריצי המנהלים להצטיין ולהתאמץ, ולכן מגבלה כזו היתה פוגעת בביצועי החברות.
מה קרה אז? המנהלים אמרו אין בעיה, תגבילו לנו את השכר הקבוע ותנו לנו עוד מרכיבי שכר משתנים, תלויי ביצועים. כתוצאה מכך המנהלים לא הפסיקו להתאמץ אלא להפך - הם התאמצו יותר מדי".

לאוטרבך מסביר כי מנהלי החברות שהוגבלו על ידי החקיקה החדשה התחילו לקחת סיכונים מיותרים, "והבעיה בלקיחת סיכונים במוסדות פיננסים, היא שזה יכול להוביל לקטסטרופה", הוא אומר. ההיגיון פשוט - אותם מנהלים שעיקר שכרם תלוי ביצועים יעדיפו לקחת סיכונים ולגרוף רווח לכיסם אם המהלכים מצליחים, ואם המהלך נכשל המנהל יקח את שכרו הקבוע וההפסד יפול על הציבור.

"לכן", הוא אומר, "התוצאה הסופית תהיה תמריץ להגדלת הסיכון של המוסדות הפיננסיים, ובפועל לא יהיה שינוי משמעותי בשכר הבכירים".

במילים אחרות, הסכנה היא שהצעת החוק שיגיש משרד האוצר תתקל בלחץ דומה, שיגרום להגבלת השכר הקבוע בלבד ותחריג את השכר תלוי הביצועים מהכלל, מה שיוביל לפתח שינוצל על ידי המנהלים ויוביל ללקיחת סיכונים מיותרים.

אז אולי עדיף לא להגביל את השכר בכלל?
הפרופסור מסביר שלדעתו "כל רגולציה ניתנת לעקיפה בסופו של דבר. השירות היחיד שהמהלך של לפיד נותן הוא עידוד למורל של הציבור. זה לא מהלך פופוליסטי נטו, אלא מעין הצהרה אידיאולוגית. מבחינה כלכלית, זה כנראה לא יחזיק מעמד, במיוחד אם זה יתפתח כמו שקרה בארה"ב".

יש דרכים אחרות להתמודד עם פערי השכר האלו?
"החלום שלי הוא שנראה מעין אמנה חברתית, שהמנהלים ישמעו את כל ההשמצות והביקורת החברתית על השכר המופרז ויגבילו מיוזמתם את השכר. מהבחינה הזו, השומר הכי חזק של שכר הבכירים הוא לא החוק אלא התקשורת, הביקורת הציבורית. חקיקה לא תעזור כאן", הוא מסכם.
תגובות לכתבה(42):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 39.
    עוד יועץ שהולך להפחיד אותנו - הם שודדים אותי יום יום
    משה ראשל"צ 09/04/2014 22:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מגיע להם כל כך הרבה שכר ואחר כך ילוו אותו לדנקנר 2 ויעשו לנו תספורת ועל זה יקבלו משכורת עתק - שודדים עלובים שר פעם דורי בן זאב
    סגור
  • 38.
    הצד המכוער הוא שהחזירים יפעילו חברים כדי לייצר
    זיפו 09/04/2014 22:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לחץ לא לקחת לחזירים את השמנת
    סגור
  • 37.
    יש לי תואר שני בכלכלה. אני מוכן לנהל כל בנק בעד 10K (ל"ת)
    יוחנן 09/04/2014 20:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 36.
    שכר הבכירים
    סומו 09/04/2014 10:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מס הכנסה פרוגרסיבי אגרסיבי עד למכסימום של 90% + ביטוח לאומי ובריאות ב-3.5M, יעצור לדעתי את ההשתוללות שהיא גניבת כספי המשקיעים.
    סגור
  • 35.
    הגבלת שכר
    שלמה 09/04/2014 09:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו שיש שכר מינימום צריך להיות שכר מקסימום אני מציע ששכר מינימום במשק חודשי יהיה שכר מקסימום ליום למנכלים.
    סגור
  • 34.
    לפיד בשירות הקפיטליזם החזירי- 3.5 מליון????על מה?? ויש
    רן 09/04/2014 09:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לבדוק אם הפרופסור שמרואיין לא מדבר מפוזיציה של ישיבה בדריקטוריונים
    סגור
  • 33.
    חזירות
    ברוטוס 09/04/2014 00:10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    די לחזירות לחוצפה ולאוטיזם . מספיק עם ההפחדות .שלא יאיימו שילכו לחו"ל -אין מי שיקח אותם עד מתי רשעים יעלוזו .על חשבון כל ציבור העובדים החוסכים לפנסיה .איך ניתן לא להתקומם על משכורות כאלה . בשוויץ הוגבל גובה השכר ל 1 מליון דולר בחוק .כל שקל שיינתן כשכר מעל 3.5 מליון ש"ח יהיה עבירה פלילית . אין בושה ואין ברירה אחרת .
    סגור
  • 32.
    כ 16 בנקאים בכירים מאוד מהבנקאות העולמית
    סמי 09/04/2014 00:09
    הגב לתגובה זו
    0 2
    נמצאו מתים/קפצו/התאבדו/נשרפו בחצי שנה האחרונה . זה הצד היותר מכוער . פרופסור טיפש .
    סגור
  • 31.
    the managers should simply rise worker pay (ל"ת)
    stop being pigs 08/04/2014 20:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    הבנקים בראשות בנק ישראל דופקים את עם ישראל בושהההה (ל"ת)
    לפרק את בנק ישראל 08/04/2014 19:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    לפיד ורוסק
    יוגלי 08/04/2014 19:11
    הגב לתגובה זו
    1 2
    יאיר לפיד אתה טירון בתחום הכספים . הבנקים בישראל מבוססים על קרטלים ותאום מחירים וחולוקת לקוחות לא יעזור כולם מרמים . החוצפה של מנהלי הבנקים מגיעה לשמים ונכון אמר צבי סטפק שיתנו להם ללכת בחול אף אחד לא יחקה להם יו"ר הפד היוצא בן ברננקי השתכר 350000 $ לשנה הגברת ילן משתכרת 380000 $ לשנה גריספאן השתכר 280000 $ לשנה למה מגיע לחבורה הישראלית ראשי הבנקים ועוזריהם להשתכר כפי שהם משתכרים הדרך היחידה להורדת העמלות בארץ היא להכניס בנקים זרים לתפעול שותף וךהתחרות בבנקים הישראלים . הם לא ישתפו פעולה עם הבנקים הישראלים בתאום מחירים כמקובל בארץ ובא לציון גואל
    סגור
  • 28.
    "צד מכוער" אלה מלים ריקות הכיעור הוא בפערים
    גרין 08/04/2014 18:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ולא בבכיינות של מנהלים שלמדו לחטוף מכל הבא ליד. הגיע הזמן לשים אותם במקומם.
    סגור
  • 27.
    מיליון בני אדם חיים משכר מינמום זאת הקטסטרופה האמיתית
    ציון 08/04/2014 15:37
    הגב לתגובה זו
    3 0
    והכואבת של מדינת ישראל ולא אים בכירים יקבלו 800.000 שח לשנה במקום 2או 20 מיליון יש םה עזות מצח לצייר את המצב הקטסטרופלי של הבכירים במקום לפרסם את הטגדיה של עובדים בשכר מינימום וללא תנאים והטבות סוציאליות וכל זאת בזמן שהבכירים וקרוביהם גורפים מיליונים על חשבונם ועל גבם של עובדים מקופחים
    סגור
  • 26.
    המנהלים לא יתאמצו בשביל 3.5 מיליון לשנה? שילכו קיבינ...
    ישראלי שפוי 08/04/2014 15:36
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ועוד משהו, מנהלי הבנקים והקרנות לא בהכרח הצטיינו, בשנים האחרונות הבורסה עלתה ונוצר רווח מתנאי השוק. אז למה מגיע להם כל כך הרבה? וכשהם הפסידו הם שילמו קנס? מה פתאום. מי שזה לא מספיק לו שילך, יש מספיק מנהלים טובים במדינה שיסכמיו לסכום קטן מזה. אין ולו מנהל בנק אחד / מנהל חב' ביטוח, מנהל בית השקעות ויושבי ראש שאין להם תחליף. שודדים תאבי בצע וחזירים, זה מה שהם.
    סגור
  • צודק בתי הקברות מלאים במתים שחשבו שאין להם מחליף (ל"ת)
    אזרח 08/04/2014 17:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 25.
    להגביל ל 2M
    מיקס 08/04/2014 15:28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גם בסכום הזה יהיו די והותר מועמדים מעולים לנהל את החברות בהצלחה מרובה, יש מקום לחשש ופקפוק שמשהו יזוז , פקידי האוצר פוזלים לג'וב הבא שלהם.
    סגור
  • 24.
    במקום להגביל את השכר תעשה מגבלות על הפרשי המשכורות
    ShowO 08/04/2014 15:11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הכוונה שחייב להישמר טווח של נניח 20% לדוגמה בין מקבל השכר הגבוה ביותר לבין הנמוך ביותר באותה חברה. כך אתה לא מגביל את שכר הבכירים ונותן גם לכל העובדים בחברה (מהבכיר ביותר ועד הזוטר ביותר) מוטיבציה, דבר שיגרום להתייעלות בחברה כי לכולם יש בשביל מה לעבוד ולהרוויח. ככל שבכיר בחברה מסוימת ירוויח כך גם שאר העובדים יתוגמלו באופן יחסי והוגן, ואז לא יהיה מצב בחברה שעובד מסוים מרוויח מיליונים על חשבון אחרים שמרוויחים פרוטות.
    סגור
  • 23.
    יאיר לפיד, אני שמח שהצבעתי בשבילך
    גיורא 08/04/2014 14:54
    הגב לתגובה זו
    5 5
    עושה גם טעויות של חוסר ניסיון אבל ליבו בצד הנכון של הדברים
    סגור
  • 22.
    אולי ההגבלה השכר תוריד לחולי הרוח האילו קצת את האגו ,
    אורי 08/04/2014 14:52
    הגב לתגובה זו
    4 1
    והם לא יחשבו שהם גם שוים יותר מבני אנוש אחרים וצנועים יותר, באותו היחס.
    סגור
  • 21.
    לא לאפשר לחזירים לחגוג מכספי הציבור
    אנונימי 08/04/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
    3 2
    שיפתחו עסק פרטי וירווחו ממנו וגם היה להם סיכונים
    סגור
  • 20.
    מפחידנים על אוויר ולפיד לא יתרגש מהשקרים והבלופים
    חיין 08/04/2014 14:30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אין אדם ששווה יותר מ 300000 שח בחודש
    סגור
  • 19.
    לא לעשות כלום
    זאב 08/04/2014 14:21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מה שמציע הפרופסור הנכבד הוא למעשה לא לעשות כלום ולהיות נתון לרצונם הטוב של המנהלים, הצחקת אותי, פרופסור כמוך גם אני יכול להיות. אני מצפה שתבוא עם פתרון ולא לקשקש שטויות.
    סגור
  • 18.
    לקחו לי שתו לי שוברים את הכלים !!! (ל"ת)
    בכיינים !!! 08/04/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 17.
    שמעתי פתרונות מטומטמים, אבל לא כמו של פרופ' בלה בלה. (ל"ת)
    לא פרופסור 08/04/2014 13:52
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 16.
    הצעה משופרת
    יוסי 08/04/2014 13:50
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אני בעד הצעת החוק הזאת והייתי מוסיף לה עוד סעיף: איסור על המוסדיים להשקיע בחברות שבהן שכר הבכירים עולה על פי 30 מהשכר הנמוך ביותר בחברה. לדעתי זה יגרום לתגובת מספריים חיובית; מצד אחד זה יתן למנהלים תמריץ לשפר את שכר העובדים הזוטרים בחברה ומצד שני יכניס את משכורתם של הבכירים לפרופורציות שפויות. הייתי שמח מאוד לראות את המוסדיים נוקטים בגישה כזאת באופן וולונטרי, אבל זה כנראה לא יקרה מפני שהחזירות הזאת מתקיימת גם אצלם, על חשבון כספי הפנסיות שלנו.
    סגור
  • 15.
    הדרך היחידה היא
    לא יהיר 08/04/2014 13:47
    הגב לתגובה זו
    3 1
    העלאה דרסטית של שיעורי המס על הכנסות גבוהות כולל ביטול התקרה לביטוח לאומי וביטוח בריאות עד כדי כך שהכנסה מעבר לסף מסוים תגרום הפסד למקבלה.
    סגור
  • 14.
    יאיר לפיד ראש הממשלה הבא (ל"ת)
    שלמה מעוז 08/04/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 13.
    הם לוקחים את כספם מכספי הציבור שהאוצר העביר עליהם (ל"ת)
    אנונימי 08/04/2014 13:37
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    יאללה יאללה
    אורן 08/04/2014 13:35
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מצטערים, לא קונים את הלוקש. ה-ח-ו-ק יגרום למנהלים הפיננסיים לקחת סיכונים הזויים? החוק? ולפני החוק: - לא עמדו בתור כדי לממן לאילן בן דב את רכישת סלקום? - לא עמדו בתור כדי לממן לדנקנר את קשקוש-IDB-שקר-כלשהו, בפיסגת פירמידת הקלפים? ואלה היו בעיקר בנקים! ה"הוכחה" שהפרופסור מספק היא לא הוכחה, כי אין לה קבוצת בקרה. אולי בארה"ב בשנות ה- 90' ממילא כל הגופים היו נסחפים להשקעות מסוכנות, גם ללא קשר לחוק של קלינטון? אולי היו למגמה הזו גורמים אחרים?
    סגור
  • 11.
    לצערי אינני פרופסור, ולו רק כדי שאדבר שטויות
    אלי 08/04/2014 13:32
    הגב לתגובה זו
    6 2
    זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע. כל חברה ציבורית אסור לה לשלם לא משכורת לא בונוסים לא כל תשלום כספי או שווי כספי , מעל סכום שייקבע בחוק. אני רוצה לראות את המנהלים הללו הולכים לחן"ל ומקבלים שכר גבוהה. אין אפילו אחד שמתקרב למשכורת של 3 מיליון בשנה.
    סגור
  • בחו"ל לא מחכים למנהלים כושלים
    לאלי 08/04/2014 14:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהצליחו לסדר להם משכורות בזכות שיטות קלוקלות בסגנון "שמור לי ואשמור לך" וקשרי הון שלטון ( ע"ע ניר גלעד-בתי זיקוק- חברה לישראל)
    סגור
  • 10.
    אל דאגה פרופסור צדיק ,כאן זה יצליח . (ל"ת)
    בא 08/04/2014 13:27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 9.
    זה המקסימום שהוא מסוגל לנפק???
    שלומי 08/04/2014 13:22
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הרי אנחנו מדברים על מנהלים לחלוטין לא מצליחים , שמרויחים שכר עתק ללא קשר לביצועים הכושלים שלהם. מה יהיה התמריץ שלהם להצטיין בשכר נמוך יותר? כמו כל עובד , שתהיה להם עבודה. אם הם לא יצליחו , שיוחלפו במנהלים זוטרים ,בעמיתים,. אף אחד לא יכול להצביע על מתאם בין שורת המנהלים האלה לאיזה הישגיות מזהירה שרק הם מסוגלים לנפק. אם מחר נחליף אותם במישהו אחר , לא תראה הבדל. קשקשן בלחץ.
    סגור
  • המנהלים יכולים ללכת להצטיין . (ל"ת)
    בא 08/04/2014 14:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    מדרגת מס של 90% על שכר מעל 100 אלף שקל (ל"ת)
    הכי פשוט 08/04/2014 13:21
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 7.
    הגיון של משוחדים
    השוחד מעוור חכמים 08/04/2014 13:17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לפי אותו הגיון עקום גם צריך לשחרר מקבלי שוחד כמו אולמרט "כי חקיקה וענישה לא תעזור כאן".... צריך גם להסתמך על הביקורת הציבורית שתגרום להם להימנע מלקיחת שוחד....
    סגור
  • 6.
    רק חוק חזק שיגבה מס של 90% מעל 99000 ש"ח על הכל
    ישראל ישראלי 08/04/2014 13:13
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כולל מענקים ומניות וכל הטבה אחרת
    סגור
  • 5.
    אפריקה ישראל קניה חזקה (ל"ת)
    עוף החול 08/04/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    קטסטרופה למנהלים שגונבים את כספי בעלי המניות (ל"ת)
    ישראל ישראלי 08/04/2014 13:08
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 3.
    נוותר להם בתנאי ששכר מימום יעלה ל 10.000 שח (ל"ת)
    ציון 08/04/2014 13:04
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    קשקוש בלבוש. פחד משינויים.
    דודו 08/04/2014 13:02
    הגב לתגובה זו
    11 1
    שום עסק או מנהל לא ייפגע אם משכורת המנהלים תרד. גם לצד המוסרי ולדעת הקהל יש משקלת שתוצאתו תהיה טובה גם לעסק. הדוגמה מארה"ב דווקא הכי סותרת את כוונת הפרופ' לאודרבך: למשכורות המנהלים שם אין קשר למציאות הכלכלית של החברות ואת התוצאות רואים באמת במצב הכלכלי העגום של ארה"ב.
    סגור
  • 1.
    די לאיומים וההפחדות של המקורבים!!! די לחזירות (ל"ת)
    עידו 08/04/2014 12:59
    הגב לתגובה זו
    15 2
    סגור