16:09 מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק נחקר במסגרת פרשת בזק >>

15:41 בולטות בת"א: טבע נופלת 3%, פלוריסטם יורדת 4%

13:51 פרשת בזק: הותר לפרסום - גם מנכ"ל חלל תקשורת נחקר >>

13:00 כחלון חתם על צו שיאפשר נסיעה חינם בקו כרמיאל - אחיהוד >>

12:45 בולטות בת"א: טבע נופלת ביותר מ-4%, ארית מזנקת 7%

10:53 יציבות בבורסות אירופה - הדאקס משיל 0.15%

08:19 הניקיי היפני משלים פערים - מזנק הבוקר 1.7%

08:18 טאואר חוזרת עם פער שלילי של כ-0.5%

22:18 ברקע לזינוק בתשואות: הזהב ממשיך לאבד גובה ויורד 1.2%

21:20 חובות צריך לשלם, וזה מתחיל להעיק על הצרכן האמריקני, האם אנחנו בדרך... >>

18:05 התשואות בשוקי האג"ח ממשיכות לטפס הערב >>

15:36 לב לבייב ושאול אלוביץ נפלטו מרשמית העשירים של 'פורבס' >>

15:35 בולטות בת"א: פרוטרום קופצת 2% במחזור הגבוה בבורסה

12:49 רוסאריו על מניית סינאל: שווי ראוי של 44 שקל לעומת שווי נוכחי של 32...

12:41 פורסייט השלימה בהצלחה פיילוט נוסף בסין - המניה עולה 3.3% >>

10:56 באירופה - הדאקס מטפס 0.6%, הקאק עולה 0.4%

10:55 מניית מנדלסון תשתיות בולטת בעלייה של 3.4% במחזור חריג

10:55 הדולר מטפס 0.2% ונסחר סביב 3.53 שקלים

07:52 עליות באסיה - המדד בהונג קונה עולה 1%

07:51 הדולר נסחר ביציבות מול האירו ברמה של 1.194 דולר לאירו

07:51 הנפט נסחר הבוקר בצמוד לרמה של 50 דולר לחבית

16:20 מניית בית שמש השלימה טיסה של יותר מ-30% בשבוע >>

15:05 מניות שנסחרות בשיא: מיטרוניקס, אמות, חילן - צפו בטבלה >>

14:53 הגיעה ליעד: העלאת המלצה לשופרסל ל'תשואת שוק' >>

10:50 מיטב-דש במו"מ לרכישה פעילות הברוקראז' של בנק ירשלים >>

10:20 מנהל הלוקיישנים של "נרקוס" נרצח במקסיקו כשחיפש אתרי צילום לסדרה

08:41 איידיאו: התקשרות בעסקה לרכישת פרוטפוליו נכסי נדל"ן בברלין גרמניה

08:38 חמאס הודיע על פירוק ממשלת הצללים בעזה

08:30 רפי שדה חדל לכהן כמנכ"ל דן מלונות

20:16 ההימור המעניין והמסוכן שחברת בואינג עושה על קרן הפנסיה של העובדים >>

18:50 גולדמן זאקס חותך את תחזית הצמיחה של ארה"ב ל-1.6% בלבד

18:43 סגירה שלילית באירופה בהובלת הפוטסי שאיבד 1.1%

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
ןוהה קוש רודמ

מדור שוק ההון

מדור שוק ההון

תויגתב יכה
הכי בתגיות

"להגבלת שכר הבכירים של לפיד יש כמה צדדים מכוערים - זה ייגמר בקטסטרופה"

פרופ' בני לאוטרבך ל-Bizportal: "חקיקה לא תעזור כאן, כל רגולציה ניתנת לעקיפה, היה מהלך דומה בארה"ב והוא נגמר ממש לא טוב "
 |  42
סוגרים את הברז
Share
ביום א' נפל דבר - שר האוצר יאיר לפיד פתח במהלך ל הגבלת שכר הבכירים בחברות הפיננסיות , מהסיבה ש"זה הכסף של אזרחי ישראל", לפי ההודעה המתומצתת שפרסם בפייסבוק.


אבל מסתבר שלתוכנית מהסוג הזה יש תקדים, והתוצאות שבאו מהמהלך ההוא השיגו בדיוק את התוצאה ההפוכה. Bizportal שוחח עם פרופסור בני לאוטרבך, ראש הקתדרה לממשל תאגידי בביה"ס למנהל עסקים ע"ש אקרמן באוניברסיטת בר אילן, שהסביר למה המהלך של שר האוצר מלא כוונות טובות - אבל שגוי.

מה אתה חושב על המהלך של לפיד להגביל את שכר הבכירים בחברות הפיננסיות?
"כולם אוהבים לדבר על הצדדים החיוביים והיפים של המהלך של לפיד, אבל יש למהלך הזה גם כמה צדדים מכוערים", אומר הפרופסור. הוא מסביר שהגבלת השכר המותר לניכוי לצרכי מס למיליון דולר היא לא המצאה ישראלית.

"מהלך דומה היה גם בארה"ב בזמן ממשל קלינטון, שחוקק את החוק הזה אחרי מערכת הבחירות ב-92. במהלך הדיונים על החוק שינו מעט את נוסח החוק (בגלל לחץ מצד חברות פיננסיות שונות) כך שהמגבלה על השכר תחול רק על השכר הקבוע (בניגוד להצעה של משרד האוצר שקוראת להגבלת השכר כולל מענקים ובונוסים)", מציין לאוטרבך.

למה שינו את הנוסח?
"הסיבה היתה שהגבלה על מרכיבי השכר המשתנה היתה פוגעת בתמריצי המנהלים להצטיין ולהתאמץ, ולכן מגבלה כזו היתה פוגעת בביצועי החברות.
מה קרה אז? המנהלים אמרו אין בעיה, תגבילו לנו את השכר הקבוע ותנו לנו עוד מרכיבי שכר משתנים, תלויי ביצועים. כתוצאה מכך המנהלים לא הפסיקו להתאמץ אלא להפך - הם התאמצו יותר מדי". לאוטרבך מסביר כי מנהלי החברות שהוגבלו על ידי החקיקה החדשה התחילו לקחת סיכונים מיותרים, "והבעיה בלקיחת סיכונים במוסדות פיננסים, היא שזה יכול להוביל לקטסטרופה", הוא אומר. ההיגיון פשוט - אותם מנהלים שעיקר שכרם תלוי ביצועים יעדיפו לקחת סיכונים ולגרוף רווח לכיסם אם המהלכים מצליחים, ואם המהלך נכשל המנהל יקח את שכרו הקבוע וההפסד יפול על הציבור."לכן", הוא אומר, "התוצאה הסופית תהיה תמריץ להגדלת הסיכון של המוסדות הפיננסיים, ובפועל לא יהיה שינוי משמעותי בשכר הבכירים".

במילים אחרות, הסכנה היא שהצעת החוק שיגיש משרד האוצר תתקל בלחץ דומה, שיגרום להגבלת השכר הקבוע בלבד ותחריג את השכר תלוי הביצועים מהכלל, מה שיוביל לפתח שינוצל על ידי המנהלים ויוביל ללקיחת סיכונים מיותרים.

אז אולי עדיף לא להגביל את השכר בכלל?
הפרופסור מסביר שלדעתו "כל רגולציה ניתנת לעקיפה בסופו של דבר. השירות היחיד שהמהלך של לפיד נותן הוא עידוד למורל של הציבור. זה לא מהלך פופוליסטי נטו, אלא מעין הצהרה אידיאולוגית. מבחינה כלכלית, זה כנראה לא יחזיק מעמד, במיוחד אם זה יתפתח כמו שקרה בארה"ב".

יש דרכים אחרות להתמודד עם פערי השכר האלו?
"החלום שלי הוא שנראה מעין אמנה חברתית, שהמנהלים ישמעו את כל ההשמצות והביקורת החברתית על השכר המופרז ויגבילו מיוזמתם את השכר. מהבחינה הזו, השומר הכי חזק של שכר הבכירים הוא לא החוק אלא התקשורת, הביקורת הציבורית. חקיקה לא תעזור כאן", הוא מסכם.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של שוק ההון ולמבזקים של ביזפורטל - ניוזלטרים חובה לכל משקיע
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

42 תגובות ב-39 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
39 משה ראשל"צ 09/04/2014 22:50 עוד יועץ שהולך להפחיד אותנו - הם שודדים אותי יום יום
לא מגיע להם כל כך הרבה שכר ואחר כך ילוו אותו לדנקנר 2 ויעשו לנו תספורת ועל זה יקבלו משכורת עתק - שודדים עלובים שר פעם דורי בן זאב
38 זיפו 09/04/2014 22:35 הצד המכוער הוא שהחזירים יפעילו חברים כדי לייצר
לחץ לא לקחת לחזירים את השמנת
37 יוחנן 09/04/2014 20:00 יש לי תואר שני בכלכלה. אני מוכן לנהל כל בנק בעד 10K (ל"ת)
36 סומו 09/04/2014 10:45 שכר הבכירים
מס הכנסה פרוגרסיבי אגרסיבי עד למכסימום של 90% + ביטוח לאומי ובריאות ב-3.5M, יעצור לדעתי את ההשתוללות שהיא גניבת כספי המשקיעים.
35 שלמה 09/04/2014 09:41 הגבלת שכר
כמו שיש שכר מינימום צריך להיות שכר מקסימום אני מציע ששכר מינימום במשק חודשי יהיה שכר מקסימום ליום למנכלים.
34 רן 09/04/2014 09:24 לפיד בשירות הקפיטליזם החזירי- 3.5 מליון????על מה?? ויש
לבדוק אם הפרופסור שמרואיין לא מדבר מפוזיציה של ישיבה בדריקטוריונים
33 ברוטוס 09/04/2014 00:10 חזירות
די לחזירות לחוצפה ולאוטיזם . מספיק עם ההפחדות .שלא יאיימו שילכו לחו"ל -אין מי שיקח אותם עד מתי רשעים יעלוזו .על חשבון כל ציבור העובדים החוסכים לפנסיה .איך ניתן לא להתקומם על משכורות כאלה . בשוויץ הוגבל גובה השכר ל 1 מליון דולר בחוק .כל שקל שיינתן כשכר מעל 3.5 מליון ש"ח יהיה עבירה פלילית . אין בושה ואין ברירה אחרת .
32 סמי 09/04/2014 00:09 כ 16 בנקאים בכירים מאוד מהבנקאות העולמית
נמצאו מתים/קפצו/התאבדו/נשרפו בחצי שנה האחרונה . זה הצד היותר מכוער . פרופסור טיפש .
31 stop being pigs 08/04/2014 20:20 the managers should simply rise worker pay (ל"ת)
30 לפרק את בנק ישראל 08/04/2014 19:47 הבנקים בראשות בנק ישראל דופקים את עם ישראל בושהההה (ל"ת)
29 יוגלי 08/04/2014 19:11 לפיד ורוסק
יאיר לפיד אתה טירון בתחום הכספים . הבנקים בישראל מבוססים על קרטלים ותאום מחירים וחולוקת לקוחות לא יעזור כולם מרמים . החוצפה של מנהלי הבנקים מגיעה לשמים ונכון אמר צבי סטפק שיתנו להם ללכת בחול אף אחד לא יחקה להם יו"ר הפד היוצא בן ברננקי השתכר 350000 $ לשנה הגברת ילן משתכרת 380000 $ לשנה גריספאן השתכר 280000 $ לשנה למה מגיע לחבורה הישראלית ראשי הבנקים ועוזריהם להשתכר כפי שהם משתכרים הדרך היחידה להורדת העמלות בארץ היא להכניס בנקים זרים לתפעול שותף וךהתחרות בבנקים הישראלים . הם לא ישתפו פעולה עם הבנקים הישראלים בתאום מחירים כמקובל בארץ ובא לציון גואל
28 גרין 08/04/2014 18:13 "צד מכוער" אלה מלים ריקות הכיעור הוא בפערים
ולא בבכיינות של מנהלים שלמדו לחטוף מכל הבא ליד. הגיע הזמן לשים אותם במקומם.
27 ציון 08/04/2014 15:37 מיליון בני אדם חיים משכר מינמום זאת הקטסטרופה האמיתית
והכואבת של מדינת ישראל ולא אים בכירים יקבלו 800.000 שח לשנה במקום 2או 20 מיליון יש םה עזות מצח לצייר את המצב הקטסטרופלי של הבכירים במקום לפרסם את הטגדיה של עובדים בשכר מינימום וללא תנאים והטבות סוציאליות וכל זאת בזמן שהבכירים וקרוביהם גורפים מיליונים על חשבונם ועל גבם של עובדים מקופחים
26 ישראלי שפוי 08/04/2014 15:36 המנהלים לא יתאמצו בשביל 3.5 מיליון לשנה? שילכו קיבינ...
ועוד משהו, מנהלי הבנקים והקרנות לא בהכרח הצטיינו, בשנים האחרונות הבורסה עלתה ונוצר רווח מתנאי השוק. אז למה מגיע להם כל כך הרבה? וכשהם הפסידו הם שילמו קנס? מה פתאום. מי שזה לא מספיק לו שילך, יש מספיק מנהלים טובים במדינה שיסכמיו לסכום קטן מזה. אין ולו מנהל בנק אחד / מנהל חב' ביטוח, מנהל בית השקעות ויושבי ראש שאין להם תחליף. שודדים תאבי בצע וחזירים, זה מה שהם.
אזרח 08/04/2014 17:22 צודק בתי הקברות מלאים במתים שחשבו שאין להם מחליף (ל"ת)
25 מיקס 08/04/2014 15:28 להגביל ל 2M
גם בסכום הזה יהיו די והותר מועמדים מעולים לנהל את החברות בהצלחה מרובה, יש מקום לחשש ופקפוק שמשהו יזוז , פקידי האוצר פוזלים לג'וב הבא שלהם.
24 ShowO 08/04/2014 15:11 במקום להגביל את השכר תעשה מגבלות על הפרשי המשכורות
הכוונה שחייב להישמר טווח של נניח 20% לדוגמה בין מקבל השכר הגבוה ביותר לבין הנמוך ביותר באותה חברה. כך אתה לא מגביל את שכר הבכירים ונותן גם לכל העובדים בחברה (מהבכיר ביותר ועד הזוטר ביותר) מוטיבציה, דבר שיגרום להתייעלות בחברה כי לכולם יש בשביל מה לעבוד ולהרוויח. ככל שבכיר בחברה מסוימת ירוויח כך גם שאר העובדים יתוגמלו באופן יחסי והוגן, ואז לא יהיה מצב בחברה שעובד מסוים מרוויח מיליונים על חשבון אחרים שמרוויחים פרוטות.
23 גיורא 08/04/2014 14:54 יאיר לפיד, אני שמח שהצבעתי בשבילך
עושה גם טעויות של חוסר ניסיון אבל ליבו בצד הנכון של הדברים
22 אורי 08/04/2014 14:52 אולי ההגבלה השכר תוריד לחולי הרוח האילו קצת את האגו ,
והם לא יחשבו שהם גם שוים יותר מבני אנוש אחרים וצנועים יותר, באותו היחס.
21 אנונימי 08/04/2014 14:35 לא לאפשר לחזירים לחגוג מכספי הציבור
שיפתחו עסק פרטי וירווחו ממנו וגם היה להם סיכונים
20 חיין 08/04/2014 14:30 מפחידנים על אוויר ולפיד לא יתרגש מהשקרים והבלופים
אין אדם ששווה יותר מ 300000 שח בחודש
19 זאב 08/04/2014 14:21 לא לעשות כלום
מה שמציע הפרופסור הנכבד הוא למעשה לא לעשות כלום ולהיות נתון לרצונם הטוב של המנהלים, הצחקת אותי, פרופסור כמוך גם אני יכול להיות. אני מצפה שתבוא עם פתרון ולא לקשקש שטויות.
18 בכיינים !!! 08/04/2014 13:56 לקחו לי שתו לי שוברים את הכלים !!! (ל"ת)
17 לא פרופסור 08/04/2014 13:52 שמעתי פתרונות מטומטמים, אבל לא כמו של פרופ' בלה בלה. (ל"ת)
16 יוסי 08/04/2014 13:50 הצעה משופרת
אני בעד הצעת החוק הזאת והייתי מוסיף לה עוד סעיף: איסור על המוסדיים להשקיע בחברות שבהן שכר הבכירים עולה על פי 30 מהשכר הנמוך ביותר בחברה. לדעתי זה יגרום לתגובת מספריים חיובית; מצד אחד זה יתן למנהלים תמריץ לשפר את שכר העובדים הזוטרים בחברה ומצד שני יכניס את משכורתם של הבכירים לפרופורציות שפויות. הייתי שמח מאוד לראות את המוסדיים נוקטים בגישה כזאת באופן וולונטרי, אבל זה כנראה לא יקרה מפני שהחזירות הזאת מתקיימת גם אצלם, על חשבון כספי הפנסיות שלנו.
15 לא יהיר 08/04/2014 13:47 הדרך היחידה היא
העלאה דרסטית של שיעורי המס על הכנסות גבוהות כולל ביטול התקרה לביטוח לאומי וביטוח בריאות עד כדי כך שהכנסה מעבר לסף מסוים תגרום הפסד למקבלה.
14 שלמה מעוז 08/04/2014 13:44 יאיר לפיד ראש הממשלה הבא (ל"ת)
13 אנונימי 08/04/2014 13:37 הם לוקחים את כספם מכספי הציבור שהאוצר העביר עליהם (ל"ת)
12 אורן 08/04/2014 13:35 יאללה יאללה
מצטערים, לא קונים את הלוקש. ה-ח-ו-ק יגרום למנהלים הפיננסיים לקחת סיכונים הזויים? החוק? ולפני החוק: - לא עמדו בתור כדי לממן לאילן בן דב את רכישת סלקום? - לא עמדו בתור כדי לממן לדנקנר את קשקוש-IDB-שקר-כלשהו, בפיסגת פירמידת הקלפים? ואלה היו בעיקר בנקים! ה"הוכחה" שהפרופסור מספק היא לא הוכחה, כי אין לה קבוצת בקרה. אולי בארה"ב בשנות ה- 90' ממילא כל הגופים היו נסחפים להשקעות מסוכנות, גם ללא קשר לחוק של קלינטון? אולי היו למגמה הזו גורמים אחרים?
11 אלי 08/04/2014 13:32 לצערי אינני פרופסור, ולו רק כדי שאדבר שטויות
זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע. כל חברה ציבורית אסור לה לשלם לא משכורת לא בונוסים לא כל תשלום כספי או שווי כספי , מעל סכום שייקבע בחוק. אני רוצה לראות את המנהלים הללו הולכים לחן"ל ומקבלים שכר גבוהה. אין אפילו אחד שמתקרב למשכורת של 3 מיליון בשנה.
לאלי 08/04/2014 14:02 בחו"ל לא מחכים למנהלים כושלים
שהצליחו לסדר להם משכורות בזכות שיטות קלוקלות בסגנון "שמור לי ואשמור לך" וקשרי הון שלטון ( ע"ע ניר גלעד-בתי זיקוק- חברה לישראל)
10 בא 08/04/2014 13:27 אל דאגה פרופסור צדיק ,כאן זה יצליח . (ל"ת)
9 שלומי 08/04/2014 13:22 זה המקסימום שהוא מסוגל לנפק???
הרי אנחנו מדברים על מנהלים לחלוטין לא מצליחים , שמרויחים שכר עתק ללא קשר לביצועים הכושלים שלהם. מה יהיה התמריץ שלהם להצטיין בשכר נמוך יותר? כמו כל עובד , שתהיה להם עבודה. אם הם לא יצליחו , שיוחלפו במנהלים זוטרים ,בעמיתים,. אף אחד לא יכול להצביע על מתאם בין שורת המנהלים האלה לאיזה הישגיות מזהירה שרק הם מסוגלים לנפק. אם מחר נחליף אותם במישהו אחר , לא תראה הבדל. קשקשן בלחץ.
בא 08/04/2014 14:05 המנהלים יכולים ללכת להצטיין . (ל"ת)
8 הכי פשוט 08/04/2014 13:21 מדרגת מס של 90% על שכר מעל 100 אלף שקל (ל"ת)
7 השוחד מעוור חכמים 08/04/2014 13:17 הגיון של משוחדים
לפי אותו הגיון עקום גם צריך לשחרר מקבלי שוחד כמו אולמרט "כי חקיקה וענישה לא תעזור כאן".... צריך גם להסתמך על הביקורת הציבורית שתגרום להם להימנע מלקיחת שוחד....
6 ישראל ישראלי 08/04/2014 13:13 רק חוק חזק שיגבה מס של 90% מעל 99000 ש"ח על הכל
כולל מענקים ומניות וכל הטבה אחרת
5 עוף החול 08/04/2014 13:12 אפריקה ישראל קניה חזקה (ל"ת)
4 ישראל ישראלי 08/04/2014 13:08 קטסטרופה למנהלים שגונבים את כספי בעלי המניות (ל"ת)
3 ציון 08/04/2014 13:04 נוותר להם בתנאי ששכר מימום יעלה ל 10.000 שח (ל"ת)
2 דודו 08/04/2014 13:02 קשקוש בלבוש. פחד משינויים.
שום עסק או מנהל לא ייפגע אם משכורת המנהלים תרד. גם לצד המוסרי ולדעת הקהל יש משקלת שתוצאתו תהיה טובה גם לעסק. הדוגמה מארה"ב דווקא הכי סותרת את כוונת הפרופ' לאודרבך: למשכורות המנהלים שם אין קשר למציאות הכלכלית של החברות ואת התוצאות רואים באמת במצב הכלכלי העגום של ארה"ב.
1 עידו 08/04/2014 12:59 די לאיומים וההפחדות של המקורבים!!! די לחזירות (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש