אור ירוק לייצוא הגז: בג"צ דחה הערב את העתירות - פרויקט 'לוויתן' יוצא לדרך

יממה אחת בלבד לאחר הדיון הגורלי, שופטי העליון הגיעו להכרעה ברוב ברור של 5 מול 2; נובל אנרג'י: "מברכים על הצעד החשוב"
 |  (54)
אסדת לוויתן, צילום: אלבטרוס
הדיון היה דיון גורלי וההחלטה - מהירה מאוד וברורה. בג"צ דחה היום את העתירות נגד ייצוא הגז, ולמעשה נתן אור ירוק לפרויקט 'לוויתן' שאמור להיות המאגר הגדול שמופנה לייצוא, אבל גם למשק המקומי. כעת החלטת הממשלה מחודש יוני לאשר ייצוא של 40% ממאגרי הגז נכנסת לתוקף.

בית המשפט: "בשל החשיבות של הכרעה מהירה בעתירות שהונחו בפנינו החלטנו ליתן עתה פסק-דין בלא נימוקים". בית המשפט נתן הכרעה מהירה והוא צפוי לפרסם את נימוקיו להחלטה בהמשך.

השופטים בדעת הרוב הם: הנשיא אשר גרוניס, המשנה לנשיא מרים נאור, השופטות עדנה ארבל ואסתר חיות והשופט נועם סולברג. ההחלטה היא כי יש לדחות את העתירות שהוגשו על ידי חברי כנסת וארגוני סביבה נגד ייצוא הגז. דעת המיעוט של השופטים אמנון רובינשטיין וסלים ג'ובראן כי יש לקבל את העתירות.

העותרים טענו נגד החלטת הממשלה כי ניתן לייצא גז מעבר לכמות שנקבעה וכי הגז ידרש למשק הישראלי ב-29 השנים הקרובות. בקשת העותרים לבטל את החלטת ממשלה לא נסמכה על טיעון חוקי מהותי וכבר בדיון אתמול ניכר משאלות השופטים לעותרים שהעתירה עתידה להידחות.

בחודש אוגוסט הוחלט כי הדיון ייערך כאילו הוצא צו על תנאי. בהמשך ניתנה הסכמה כאמור אף על ידי פרקליטות המדינה. אף שקיימים הבדלים בסעדים שנתבקשו בשתי העתירות, הרי הסעד המבוקש למעשה הינו ביטולה של החלטת הממשלה.

החברות שייהנו מהחלטת בית המשפט הן: דלק קידוחים יהש +1.58% דלק קידוחים 1,095 +1.58% דלק קידוחים יהש בסיס:1,078 פתיחה:1,086 גבוה:1,097 נמוך:1,080 תמורה:6,790,849 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , {אבנר יהש}, רציו יהש -0.43% רציו יהש 274.9 -0.43% רציו יהש בסיס:276.1 פתיחה:276.3 גבוה:280.3 נמוך:274.9 תמורה:3,696,732 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: וחברות נוספות המעורבות בפרויקט לוויתן. זהו שדה קידוח גז טבעי מערבית לחיפה ולפי הערכות השדה משתרע על שטח ענק של כ-325 קמ"ר והוא מכיל כ-16 טריליון רגל מעוקב של גז.

השותפים הזרים בקידוח לוויתן הן החברות: Noble Energy המחזיקה בכמעט 40% מלוויתן ובנוסף חברת Woodside מאוסטרליה שאמורה להיכנס להשקעת ענק בפרויקט. ענקית האנרגיה הקפיאה את תוכניות ההשקעה שלה עד להסדרת הייצוא.

מצד אחד "מברכים על ההחלטה", מצד שני מאוכזבים

יזמיות חיפושי הגז מסרו בתגובה כי "שותפויות אבנר ודלק קידוחים מברכות על החלטת בג"צ. השותפויות תפעלנה בנחישות יחד עם גורמי הממשלה לקידום ופיתוח משק הגז לטובת כלל אזרחי ישראל".

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום , אמר הערב: ״פסיקת בג"צ מחזקת את החלטת הממשלה שאותה הובלתי להשאיר כמות גדולה של גז טבעי לשימוש המשק הישראלי. ההחלטה שקיבלנו היתה שקולה ומאוזנת וראתה את צורכי המשק ואת הצורך לדאוג לדורות הבאים. ההחלטה תוביל למאבק ביוקר המחיה ותוביל להורדת תעריפי החשמל, המים ומוצרים רבים במשק. אני משוכנע כי כעת, בעקבות החלטת בגץ, תינתן דחיפה לפיתוח מאגרים חדשים לרווחת הציבור ולחיזוק הכלכלה הישראלית".

יו״ר איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל, אורי אלדובי , אמר: "בפני תעשיית האנרגיה הישראלית עומדים אתגרים רבים, וודאות רגולטורית הינה תנאי הכרחי להמשך פיתוח וקידום התעשייה. איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז יפעל בשיתוף פעולה מלא עם ממשלת ישראל לקדם התעשייה, ולפעול למען כלכלת מדינת ישראל".

תגובת נובל אנרג'י להחלטת בג"צ: "נובל אנרג'י מברכת על הצעד החשוב הזה שיקדם את תעשיית החיפושים וההפקה במימי ישראל. החברה מחויבת להמשיך ולעבוד יחד עם הממשלה על קידום ופיתוח פרוייקט לוויתן כמו גם על הגברת אספקת הגז לשוק המקומי".

לעומת זאת, בצד העותרים מסרו תנועות 'אדם טבע ודין' ו'התנועה לאיכות השלטון' בתגובה להחלטה: "אנו סוברים, כפי שסברו שני שופטי המיעוט בביהמ"ש העליון, כי החלטת הממשלה, המסדירה את התנהלות משק הגז ל-30 השנים הבאות, ראוי כי תובא להכרעת הכנסת. למעשה, החלטת הממשלה, משמעותה שלא לאפשר לכנסת לקבל החלטה שקופה וציבורית בסוגיית ייצוא הגז".

"לנוכח פסה"ד, עמותת אדם טבע ודין תפעל יחד עם חברי הכנסת כדי לקדם חוק אשר יבטיח את שמירת מאגרי הגז למשק המקומי ולפיתוח תחבורה ותעשייה מזהמות פחות לטובת הדורות הבאים. התנועה לאיכות השלטון קוראת לממשלת ישראל לכבד את בית הנבחרים ולא לנכס לה כוח וסמכויות לא לה, ולהעביר נושאים כה מהותיים בעלי השלכות רחוקות טווח- להכרעת הכנסת".
תגובות לכתבה(54):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 39.
    יופי! שלי לא הצליחה לגרום עוד נזק (ל"ת)
    ko 22/10/2013 10:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 38.
    רציו זה כל מה שצריך!!!
    המסכן 22/10/2013 07:25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    החלטה נכונה רציו בדרך ל 50 .
    סגור
  • 37.
    ירון זר
    אלי 22/10/2013 06:15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    להיכן נעלם הגאון ירןן זר
    סגור
  • 36.
    מחר השוק 10% למעלה !
    זחלאווי 22/10/2013 00:46
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מילה של צופציק !
    סגור
  • לדעתי יעלה 12.1% (ל"ת)
    יאיר 22/10/2013 08:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 35.
    המניה הכי שווה בסקטור וביחס ללויתן והרווח מעסקת וודסיד
    י.ר. 22/10/2013 00:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היא אחת ויחידה דלק אנרגיה יש לה תגמולי על שרק מהן יהיה לה רווח מידי של כ600 מליון
    סגור
  • 34.
    מעכשיו המשקיעים. הזרים יכנסו לרציו במלו העוצמה !!!!
    אבי יוסף 21/10/2013 22:34
    הגב לתגובה זו
    14 1
    מניות. הלוויתן לקראת. נסיקה. חזקה מאוד. לאחר שהוסרה עננת האי. ודאוות הגדולה ביותר זה. זמן רב מאוד !!!!!!!!!
    סגור
  • מחר פקיעה !!!! (ל"ת)
    מחראווי 22/10/2013 00:48
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 33.
    מחר מודיעין שער 10...בהצלחה לכולם... (ל"ת)
    אילן 21/10/2013 22:25
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • בקרוב שער 1. (ל"ת)
    מני 21/10/2013 23:01
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • טען עוד
  • 32.
    אופציה 13 של רציו עדיפה מהמניה
    הכתום 21/10/2013 22:11
    הגב לתגובה זו
    1 6
    מנוף 5.3 למבינים בלבד
    סגור
  • 31.
    מחר. אני. קונה רציו. בכל הכח ובכל. מחיר !!!!!!!!!!!
    דוד. ז 21/10/2013 22:04
    הגב לתגובה זו
    15 3
    מעכשיו רציו. תעלה. בביטחה עד לשער. 70. לפחות. בלי שום עצירות. בדרך. אני. מקווה. מאוד שאני יצליח מחר לקנות ובשער שפוי. ואם לו. אז בימים. הקרובים. רציו מניה. עם עתיד מזהיר ביותר. ״״״״״״״״״״״
    סגור
  • הרומאים אמרו יזהר הקונה ולכן:
    DW 22/10/2013 00:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דוד זכותך לעשות כראות עיניך אולם כדי לא לחזור על הסיפורים שקראתי עם כשלון הקידוח של שמן נפט וגז בנוסח גזלו את העתיד שלי גנבו את כספי וכדומה. יש לי שני כללי ברזל בהשקעה בבורסה שהם בבחינת יהרג ואל יעבור: 1) לא לקחת הלוואות כדי להשקיע בבורסה כי הלוואות תמיד צריך להחזיר לא משנה מה מצב הבורסה. 2)אל תשקיע בבורסה כסף שאין באפשרותך להפסיד.
    סגור
  • תיזהר עם כל הכוח, אתה נשמע כמו אחד שרוצה לצאת כשאחרים (ל"ת)
    ירימו את השער 21/10/2013 23:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    רציו תטוס מחר. כמו. טיל. בליסטי. ארוך טווך ,,,,,,,,,
    יוסי כ 21/10/2013 21:51
    הגב לתגובה זו
    15 3
    הוסרו כל. המיכשולים ענן אי. הוודאות נעלם מעכשיו. עליות. חזקות במניות. הגז ולאורך זמן. לטווך ארוך. הידד. הידד הידד
    סגור
  • 29.
    נובל טסה בארה"ב 8.5% -10% (ל"ת)
    נירו 21/10/2013 20:51
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סגור
  • חתיכת נבל .היא יורדת כמעט באחוז. (ל"ת)
    צחי 21/10/2013 23:05
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 28.
    רציו המלכה!!! ההשקעה הטובה בשוק. חוזר וחוזר וחוזר אומר
    רציו-נל 21/10/2013 20:48
    הגב לתגובה זו
    15 3
    רציו לפנסיה
    סגור
  • 27.
    הללויה. - דרכה של רציו המלכה לשחקים סלולה (ל"ת)
    רציו-נל 21/10/2013 20:47
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 26.
    שימו לב לדברי טוב טוב עכשיו.לאחר האישור ליצוא האוסטרלים
    סוחר חתיך 21/10/2013 20:06
    הגב לתגובה זו
    14 0
    בפנים זה ברור וסופי,ושלא תשכחו שיש שם מאגר עצום של נפט לא כמו של אשכנזי וגקי הלוזר.וכמובן שיש עוד את גל שהאיטלקים כבר בפנים ושם צפוי בוננזה נוספת לא כמו שרה ומירה של בעל הפאה אוכל הפתקים בתא האסורים,בקיצור רציו בעוד שנתיים בשער 300 פי 6 מהמחיר שלה מחר (50)...אז גם מחר אני ממליץ לא למכור יח,ולשורטיסטים שם אוי אוי אכלתם אותה עם ווזלין או בלי?
    סגור
  • וודסייד לא תקבל נתח ללא העלאת הצעת המחיר !!!
    אנונימי 21/10/2013 22:56
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אין פריארים שימכרו להם בנזיד עדשים כזה מיכרה זהב יצטרכו להרים את המחיר ב30-40% והלואי שישארו בחוץ.
    סגור
  • תותח אתה חח תותח על!!!! אני איתך כל הדרך (ל"ת)
    רציונל 21/10/2013 20:22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 25.
    לאיזה דרגה היגענו שופטים לטובת עסקנים....
    שופטים שפוטים 21/10/2013 19:50
    הגב לתגובה זו
    3 10
    אז מי דואג לעתיד ילדנו --- אם השופטים דואגים לכיסי הטייקונים...
    סגור
  • אתה אמור לדאוג לילדך...השופטים רק שופטים...הבנת ??? (ל"ת)
    יעקב 22/10/2013 02:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 24.
    רציו מחר 20% למעלה
    יורוליג 21/10/2013 19:47
    הגב לתגובה זו
    20 0
    תוך שבועיים שער 100, הטיל שוגר!!!!!
    סגור
  • 23.
    חייבים לקנוס את העותרים,גרמו לנזק עצום!
    מן הישוב 21/10/2013 19:46
    הגב לתגובה זו
    17 2
    העותרים חייבים להיענש, המנהג הפסול הזה לעתור לבגץ למי שמתחשק חייב להיפסק, לא יתכן שכל אחד יכול להזיק ולהפסיק עבודה כשמתחשק לו, לגרום לנזקים ולצאת פטור מעונש!
    סגור
  • 22.
    משבית שמחות
    אנונימי 21/10/2013 19:38
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אז למה נובל יורדת
    סגור
  • אין הודעה שם ביאהו
    Googel 21/10/2013 21:30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה הסיבה
    סגור
  • 21.
    הסבלנות משתלמת אני שמח טיסה נעימה מחר 10אחוז עליה מינמו (ל"ת)
    מאוכזב לפיד 21/10/2013 19:36
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 20.
    יחימוביץ עוכרת ישראל הפעם לא הצליחה
    רונן 21/10/2013 19:32
    הגב לתגובה זו
    12 2
    כפיים לבגצ.!!!
    סגור
  • 19.
    גם אם הדיון היה עובר לכנסת התוצאה הייתה כהחלטת הממשלה
    ד.א.שי 21/10/2013 19:25
    הגב לתגובה זו
    16 3
    ......והקואליציה הייתה מזדרזת לחוקק את החוק במהירות הבזק והעותרים ,מן הסתם, היו אוכלים את הכובע , בעוד כל תאוותם הצינית, כמעט זדונית, נשארת בידם....
    סגור
  • 18.
    כמה כמה אמרתי שאוספים ואוספים רציו
    סוחר חתיך 21/10/2013 19:17
    הגב לתגובה זו
    27 1
    אוי אוי מסכן מי שמכר אותה,לך תרדוף אחרייה חחחחח.....יעד 50 עד יום חמישי
    סגור
  • 17.
    בית המשפט העליון אשם
    מיכאל ע. 21/10/2013 18:56
    הגב לתגובה זו
    12 4
    היה צריך לזרוק את העתירה של המנובלים על הסף, הפרדת הרשויות היא הכלל הראשון בדמוקרטיה. בית המשפט משך זמן מיותר בינתיים התגלו בעולם מצבורי גז חדשים ספק באם ימצאו קונים לגז.
    סגור
  • 16.
    מחר שורט סקוויז עצבני ברציו
    jackobo 21/10/2013 18:52
    הגב לתגובה זו
    28 2
    יש שופטים בירושליים ! צדקו השופטים כשאמרו: זה שהנושא נמצא במחלוקת זה לא טיעון . נמנכ עיכוב נוסף ארוך ומיותר שהיה גורם נזק למדינה
    סגור
  • 15.
    החלטה נבונה מהר להתחיל למכור לפני יוון לוב קפריסין לבנו
    tr 21/10/2013 18:50
    הגב לתגובה זו
    10 2
    ניצול מומנטום ועכשיו כל מה שנכנס להעביר לצינורות הרווחה
    סגור
  • 14.
    רציו מחר בשמיים!
    המפרגן 21/10/2013 18:42
    הגב לתגובה זו
    34 6
    מזל טוב ובשעה טובה! טוב שהחליטו כך, מגיע לכל מי שסיכן את מיטב כספו והשקיע/ הימר על חברות הגז! כל הכבוד!!!
    סגור
  • 13.
    נובל בחו"ל - יש לה דוחות השבוע! (ל"ת)
    אבי 21/10/2013 18:42
    הגב לתגובה זו
    15 2
    סגור
  • 12.
    רציו
    בני 21/10/2013 18:41
    הגב לתגובה זו
    21 3
    רציו מחר 50
    סגור
  • רוצים יותר מ50 בהצלחה לכולם (ל"ת)
    מאוכזב לפיד 21/10/2013 19:45
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור
  • 11.
    בגלל הנזק בשל העתירה - לחייב את העותרים בהוצאות גבוהות
    משה ב 21/10/2013 18:38
    הגב לתגובה זו
    24 1
    גב' חיימוביץ' - יש לך עוד יציאות פופוליסטיות שגורמות נזק למדינה.
    סגור
  • 10.
    מחר עליות במניות הגז (ל"ת)
    ראובן 21/10/2013 18:37
    הגב לתגובה זו
    22 2
    סגור
  • 9.
    יפה חברים אבל הבשורות הטובות באמת
    צאו מאו 21/10/2013 18:36
    הגב לתגובה זו
    18 1
    תקבלו בקרוב אנחנו בקוראה בנינו לכם את אסדת הנפט הטובה בעולם בקרוב תראו אותה מבטיח צאו צאו
    סגור
  • 8.
    בכמה טיסה מחר? שבע אחוז?עשר אחוז? (ל"ת)
    אבנר. דלק קידוחים 21/10/2013 18:36
    הגב לתגובה זו
    19 2
    סגור
  • אולי שבעה...אולי עשרה... (ל"ת)
    המורה מכיתה ב 21/10/2013 18:53
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • השמים הם הגבול אני שמח (ל"ת)
    מאוכזב לפיד 21/10/2013 19:46
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 7.
    רציו מחר שער 47 (ל"ת)
    ברכות למחזיקי רציו 21/10/2013 18:34
    הגב לתגובה זו
    22 2
    סגור
  • למה ? עדיין יש זמן עד שיפתחו את השדה וההחלטה של הבג"צ (ל"ת)
    כבר כמעט מתומחרת שם 21/10/2013 23:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    י ש
    אנונימי 21/10/2013 18:34
    הגב לתגובה זו
    16 3
    יש יש יש יש יש יש יש יש יש יש יש
    סגור
  • 5.
    הון שלטון בית משפט עליון
    עופר 21/10/2013 18:33
    הגב לתגובה זו
    10 5
    שיהיה לנו בהצלחה.
    סגור
  • ואולמרט גם יצא זכאי. (ל"ת)
    מנחם 21/10/2013 18:41
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 4.
    חברים תחזיקו חזק ממחר רציו ושותפותיה ממריאות לחלל.
    אנונימי 21/10/2013 18:33
    הגב לתגובה זו
    23 1
    מפה והלאה הזרים והמוסדים יחלו לאסוף ולהעמיס מניות הגז\נפט.
    סגור
  • 3.
    פורום רציו
    פגסוסס 21/10/2013 18:27
    הגב לתגובה זו
    11 3
    http://forum.bizportal.co.il/NewSite/ForumMain.asp?ForumID=20
    סגור
  • 2.
    אולי ייתן רוח גבית קצת לבורסה התקועה שלנו... (ל"ת)
    סאקו 21/10/2013 18:27
    הגב לתגובה זו
    16 1
    סגור
  • 1.
    אני מקווה שקנס את העותרים ב- 750000 ש"ח... (ל"ת)
    פגסוסס 21/10/2013 18:26
    הגב לתגובה זו
    27 1
    סגור