השקשוקה של בזן: הבכירים גרפו שכר של 86 מיליון שקל תוך 6 שנים, והבעלים משכו מיליארד שקל - בדרך להסדר חוב

החברה שהיא מונופול בתחום בזיקוק, מתקרבת בצעדי ענק להסדר חוב. צפו בטבלת השכר בבזן ובטבלת משיכת הדיבידנדים
 |  (39)
עידן עופר דיוויד פדרמן, צילום: בוצ'צ'ו
לא בכל שבוע חברת מעו"ף מאבדת גובה בשיעור חד כל כך כפי שקרה למניית בזן השבוע. הרקע לסנטימנט השלילי הוא המו"מ שמתנהל מאחורי הקלעים לפריסת חובות וחששות המשקיעים מכך. כיצד הגיעה חברה מונופוליסטית למצב זה? התוצאות של בזן תלויות אמנם במחירי הנפט בעולם, אך לולא הדיבידנדים ומשכורות העתק שחולקו מאז הפרטתה ב-2007, לחברה היה נישאר היום מרווח ביטחון לנשימה.

בזן השקיעה בשנים האחרונות קצת יותר מחצי מיליארד דולר בפיתוח מתקן זיקוק משופר שנקרא "פצחן מימני". למרות השקעת העתק במתקן ובתחומים נוספים, יצאה החברה למסע דיבידנדים אגרסיבי, ממנו נהנו בעיקר בעלי הבית החדשים. בזן לא חילקה דיבידנדים בתקופה שבה הייתה תחת בעלות ממשלתית, אך בעלי הבית החדשים היו צריכים לקזז את עלות רכישת השליטה שהתבצעה לפי שווי של 6.5 מיליארד שקל - שווי שמאז ועד היום לא ראתה שוב החברה.
הדיבידנדים שחולקו בבזן מאז הפרטת החברה
הדיבידנדים שחולקו בבזן מאז הפרטת החברה

אל חגיגת הדיבידנדים הגדולה - 989 מיליון שקל בין השנים 2007 ל-2010, הצטרפה גם מדיניות תגמול מפנקת כפי שהחברה לישראל נוהגת עם מנהליה. בעוד שעלויות השכר תחת החברה הממשלתית עמדו על כ-5 מיליון שקל בשנה לחמשת הבכירים בחברה, עלויות השכר זינקו פי 2 ופי 3 לאחר העברת השליטה לידיים פרטיות.

עלויות השכר בבזן הסתכמו בין השנים 2007 ל-2012 ב-86 מיליון שקל, שכר גבוה וחריג שכלל פיצויים נדיבים לפורשים: פנחס בוכריס, יוסי רוזן וישר בן מרדכי. כך לדוגמה, עלות השכר בשנת 2012 לחמשת הבכירים בחברה הסתכמה ב-16 מיליון שקל, זאת לעומת חברת הזיקוק פז נפט - שם הוצאות השכר לחמשת הבכירים הסתכמו ב-10 מיליון שקלים בלבד. בשנת 2011 עלות השכר לחמשת הבכירים בבזן הסתכמה ב-13 מיליון שקל לעומת 8 מיליון שקל בפז נפט.

עלויות השכר בבזן מאז הפרטת החברה
עלויות השכר בבזן מאז הפרטת החברה

חברת בזן (בתי זקוק לנפט) קמה בשנת 1959 על ידי המדינה תחת השם בתי זיקוק חיפה. בפברואר 2007 הפריטה המדינה את החברה במהלך של הנפקת המניות בבורסה ומכירת השליטה (37%) לחברה לישראל שבשליטת משפחת עופר תמורת 2.4 מיליארד שקל. בשנת 2008 הצטרף דויד פדרמן לגרעין השליטה באמצעות חברת פטרוכימיים.

החשש מהסדר חוב גרם לסנטימנט שלילי בכל ניירות הערך של החברה: מניית בזן -1.03% בזן 163.4 -1.03% בזן בסיס:165.1 פתיחה:165 גבוה:165 נמוך:162.7 תמורה:373,672 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: קרסה בימים האחרונים למחיר המשקף לחברה שווי של 2.6 מיליארד שקל. אתמול והיום נרשם תיקון במניה ובשלוש סדרות האג"ח: בזן אגח א -0.41% בזן אגח א 124.44 -0.41% בזן אגח א סגירה:124.95 פתיחה:124.44 גבוה:124.44 נמוך:124.44 מחזור:2 לעמוד ציטוט נתוני אג"ח חדשות גרפים פרופיל חברה ביצועים כתבות נוספות בנושא: , {בזן אגח ב} ו-{בזן אגח ג}.

למרות מצבה הקשה של חברת בזן, חשוב להזכיר שמדובר בחברה חזקה ויציבה. עו"ד כלכלי בכיר אמר ל-Bizportal כי "בזן היא נכס חיוני למדינת ישראל, נכס צאן ברזל כמו שיש חברת חשמל אחת. מה יסגרו את החברה? יקימו מתקן מזהם נוסף?".

אם יהיה הסדר חוב בחברת בזן זאת לא תהיה הפעם הראשונה שמשפחת עופר רכשה חברה ממשלתית והגיעה איתה להסדר חוב, זה כבר קרה פעמים עם חברת צים. אם הדיונים על פריסת חובות שנערכים עכשיו בחדרי חדרים יתפוצצו, משפחת עופר תבצע הסדר חוב נוסף בחברה גדולה נוספת שרכשה מהמדינה. שתי החברות צים ובזן חשופות לגורמים אקסוגנים שהשפיעו עליהן לרעה.

בזן עוסקת בזיקוק נפט גולמי ומוצרי ביניים; ייצור ומכירת מוצרי דלק; ייצור ומכירת חומרים ארומטיים ושולטת ב"כרמל אולפינים". חברה לישראל -0.5% חברה לישראל 79,010 -0.5% חברה לישראל בסיס:79,410 פתיחה:79,410 גבוה:79,410 נמוך:79,010 תמורה:252,799 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מחזיקה ב-37% מהמניות וחברת פטרוכימיים 0% פטרוכימיים 386 0% פטרוכימיים בסיס:386 פתיחה:386 גבוה:386 נמוך:386 תמורה:66 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מחזיקה ב-31%. לחברה האם יש ברמת הסולו חוב פיננסי נטו של 1.3 מיליארד דולר נכון לחודש יוני.

בזן עדיין לא פרסמה את התוצאות לרבעון השלישי של השנה. את המחצית הראשונה של השנה סיימה עם הכנסות של 4.8 מיליארד דולר והפסד של 40 מיליון דולר, בהמשך להפסד של 198 מיליון דולר בשנת 2012 כולה. המשכורות (כמעט 100 מיליון שקל), הדיבידנדים (כמעט 1 מיליארד שקל) והשקעות העתק מ-2007 ועד היום הביאו את החברה למצוקת מזומנים קשה.
התוצאות של בזן מאז הפרטת החברה
התוצאות של בזן מאז הפרטת החברה
תגובות לכתבה(39):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    אי.די.בי ובז"ן אותה שיטה, החברה לא מעניינת
    עדי 11/10/2013 16:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיקר שמייצרת תזרים שאפשר להפוך למשכורות בכירים. רווח או הפסד מבחינתם זה אותו צד של המטבע.
    סגור
  • 24.
    יום א פדרמ+עופר קונים ב100000000 מליון שח
    משקיע מופסד 11/10/2013 15:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומצילים את בזן שייאו כסף מהבית איך עובדים עלנו הביאו פצחן בחצי מליארד ולקחושני מליארד והמשקיעים שקעו
    סגור
  • 23.
    ללא סיכוי
    דויד 11/10/2013 09:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אחרי שהביאו את ההמנכ"ל ה"עציץ" אריק יערי שנזרק מטבע בגלל כשלונות שם, הסיכוי לשינוי לא קיים.
    סגור
  • 22.
    כל יום מתברר שישראל הורסת את עצמה מבפנים יותר ויותר
    רוחני 10/10/2013 19:53
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ואני הולך לוותר על הפצצה.ביבי בנט ולפיד רוצים להלחם איתנו רק לא עם החברים שלהם.ואיפה מיקי רוזנטל ,סתיו שפיר ושמולי.
    סגור
  • 21.
    להלאים בדחיפות את בז"ן + כל נכסי עידן עופר (ל"ת)
    השקשוקה הגיעה לשיא 10/10/2013 18:20
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 20.
    והממונה על שוק ההון כאילו לא קיים כבר סגר עבודה אצלם כנ
    תום 10/10/2013 18:09
    הגב לתגובה זו
    5 2
    כנראה
    סגור
  • 19.
    מרוקנים את החברה ואז פשוט פושטים רגל בזק בדרך גם (ל"ת)
    תום 10/10/2013 18:08
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 18.
    די לחלק לפי מצב ההכנסה מספיק כבר יש רעבים אין לכם אלוהי
    חביה אליהו 10/10/2013 17:54
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש לחלק מיד ולדאוג לקשישים המרזחים לא יתכן שאחרים עם חסכנות פנסיות ורנות וקצבאות זקנה ימשיכו לחגוג על הזקנים העניים לבטל מיד הכול ולחלק כאן לפי מדד ההכנסה והחסכונות אני מבטיח חגיגת לא יהיו עניים כאן.
    סגור
  • 17.
    זה הלוביהשנוור בראשות דורה הכט
    עמי מזרחי 10/10/2013 17:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם דומים כאן ללובי הלבן שמחלקים ליוצא חלציהם מליארדי שקלים למי שעבדו כאן שניהם חסכו כעת עם פנסיות שניהם חצי ילד גדלו חסכונות רנטות מגרמניה וקצבאות זקנה ואני שואל מדוע להמשיך לחלק להם אין ספור כספים ,אין לנו כוח למשכנתה הזו כול חיינו לכול רק מי שרגלו דרכה אז ביארופה.ואני שואל לא מוטב לבטל הכול ולהעביר לקשישים רעבים?רק תגובות לעניין.
    סגור
  • 16.
    כמה רמאים יש כאן
    סוניה וורשה 10/10/2013 17:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אלא בדיוק כמו בטבע פולנים לא יכולים לראות למישהוא אחר כסף.הם עוד יהרסו את המדינה.כמו הפרונקל מהדיוטי שברח בעצת חברו הפולני טירקל ועדין לא נמצאו מסכנות אם זה לא עדר רמאים.בסוף עוד ידחפו לנו את הפלוג/ק עמוק לתחת
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    אדון עופר
    יקי 10/10/2013 17:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עברת לגור באנגליה ויש לך כסף כדי לתרום 40 מליון $ לבית ספר וגורף מליונים לכיס אבל לשלם מס כמו כל אדם לא מגיע לך לפול אתה אדם לא ישר ואנוכי תתבייש לך הכל מלמעלה .
    סגור
  • 14.
    עופר
    רמי 10/10/2013 17:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סע ללנדון יגנב אתה עוד הייתה מוערך מתי שהוא פתאום גילנו את הפרצוף שלךה האמיתי את בדיוק כמו דנקנר אנחנו פרירים המשקעים
    סגור
  • 13.
    לא משפחת עופר צריכה להתבייש..
    ייאי 10/10/2013 17:08
    הגב לתגובה זו
    6 4
    אלא המדינה,אשר מכרה בפרוטות את בז'ן לחמולת עופר.זו חברה שעליה נאמר:אינה יכולה להפסיד.עתה הביאוה לחדלות פירעון.עפ"י החוק,בתנאים שנוצרו ,אסור היה לדירקטוריון לאשר את תנאי השכר וההטבות לבכירי החברה ואסור היה לחברת האם למשוך הדיבידנדים המפליגים.על המוסדיים והבנקים והממונה על שוק ההון,לפעול לכינוס נכסים של החברה לישראל על מנת לאלצה להחזיר הכספים.
    סגור
  • 12.
    גם הם צריכים לקנות במבה לילד . (ל"ת)
    בא 10/10/2013 16:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    משפחת עופר צריכה להתבייש !!! (ל"ת)
    שמוליק 10/10/2013 16:31
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • 10.
    עידן ברח ללונדון וצוחק ...
    אבי 10/10/2013 15:51
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הסדר בבזן, הסדר בצים, בטר פלייס המנוחה. והוא מכין שקשוקה (או סטייק פילה) באנגליה ותורם לאונ'. הוא חכם ברח...לא כמו נוחי שעושים לו זובור בארץ.
    סגור
  • 9.
    נתניהו צריך ללכת הביתה (ל"ת)
    שי 10/10/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 8.
    האם למכור ?,לא יודע מה לעשות
    orenw78 10/10/2013 15:14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אשמח לקבל המלצה מה לעשות עם מניית בזן, האם למכור עכשיו .. אשמח לשמוע את דעתכם בנושא תדוה
    סגור
  • התחושה שלי היא שהנפילה האחרונה היא עניין של החלפת ידיים
    א 10/10/2013 16:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנבואה ניתנה לטיפשים. יחד עם זאת, אני מניח שהמניה תרד עוד קצת. בראיה לרחוק, הרי הפצחן עובד ועובד טוב, תחום הפולימרים גם מתרומם, בוכריס שטלטל את כל החברה עף הביתה. יש עדיין סיכוי שהעסק הזה ייצא מהבוץ הזה. המנכ"ל החדש עושה רושם טוב (בשלב זה רק רושם).
    סגור
  • תן מבט לכיוון האג"חים של בזן
    co007 10/10/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למרות שהמניה עברה לכיוון האדום האגח"ים עולים יום שני ברציפות........
    סגור
  • רכישת אג"ח
    orenw78 10/10/2013 15:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    רכישת האג"ח תאלץ אותי למכור את המניה ובהפסד , אומנם מינורי, גרף המניה מציג לאורך זמן תיקונים יפים לנפילות המניה כגון בספטמבר 2012 ומכאן התקווה שלי כי גם הפעם יתבצע התיקון המיוחל,השאלה היא ,האם המהלך הוא נכון והגיוני או ששווה למכור ולא להכנס להפסדים גדולים יותר האם המניה הולכת להתפורר לגמרי מה תהיינה ההשלכות של הסדרי חוב במידה ויהיו?
    סגור
  • לא המלצתי לרכוש אגח"ים....
    co007 10/10/2013 16:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי שער האג"ח יכולים ללמוד על רמת הסיכון של החברה. כן לאחר מפולת תמיד אבל תמיד בא התיקון כלפי מעלה. הכוונה לחברות מבוססות ולא למוכרי חלומות. בשורה התחתונה הכול הימורים.
    סגור
  • אז ככה....
    בועז 10/10/2013 15:31
    הגב לתגובה זו
    2 6
    כל מי שיגיד לך שהוא יודע מה לעשות עכשיו הוא סתם מקשקש... בטווח הקצר/בינוני, כנראה שיהיו הרבה תנודות במניה למעלה או למטה ולכן הסיכון/סיכוי בטווחים האלה הוא גדול. בטווח הארוך, זה נראה לי אישית שהמנייה מאוד כדאית. לכן אם אתה צריך את הכסף בזמן הקרוב, שקול טוב את מעשיך. אם אין לך צורך בכסף, פשוט תעצום עניים ואל תסתכל בזמן הקרוב. מי יודע אולי בסוף עוד תהיה מרווח פה יפה....
    סגור
  • מה עושים??????
    orenw78 10/10/2013 15:50
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ראשית כל תודה על המענה,שאלה נוספת לי אליך, כאשר אתה מדבר על זמנים לשינוי מגמה ?(טווח ארוך\קצר) על כמה זמן בעצם מדובר עפ"י נסיונך?
    סגור
  • טווחים
    בועז 10/10/2013 17:14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אם לומר את האמת, אני לא אנליסט ולא איש כלכלה, סתם אדם פשוט שמשחק בבורסה כבר כמה שנים. ועם זאת, לדעתי טווח ארוך מתחיל בשנה או שנה וחצי. מתחת לזה, הכל יכול לקרות.... ושוב, אף אחד לא יודע מה יהיה! ולכן אין הבטחה לרווח לא בטווח הקצר לא בארוך ולא בבינוני.... הכל הימורים.
    סגור
  • 7.
    מניית בזן חטפה ובגדול
    co007 10/10/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נורת אזהרה לעלול לקרות בבזק. שם הדבדנדים ושכר הבכירים מגמד את הסיפור של בזן.......
    סגור
  • 6.
    הבכירים והבעלים לקחו שיחזירו
    אלעד 10/10/2013 14:19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    דיי זה אבסורד לא יכול להיות בעלי חברות ומנהלים יגרפו מיליארדים ימצצו את החברות בעזרת הכספים של הציבור ויכריזו על תספורת [לא מוסרי ,חברה מקולקלת צומחת לנו ויום יבוא וזה יתפוצץ] על 120 בובות יש לחוקק הגבלים יותר נוקשים על לקיחת דיבידנד [הכתובת הבא על הקיר בזקקקקקקק]
    סגור
  • הפולנים כאן מצאו כר מצוין לישם את כשרונם
    חן עזרא 10/10/2013 17:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השיטה מפולין כמו בטבע כול מנ"כל נשיא יצא משם עם 150 מליון דולרים זה מדויק כעת מפטרים עובדי ניקיון ומחסנאים צריך לעקור את השיטה
    סגור
  • 5.
    2 הערות
    אזרח 10/10/2013 14:16
    הגב לתגובה זו
    7 1
    1. עלי בבא והשודדים. האחרונים מזוהים כאן בשמותיהם אך היכן הוא עלי בבא? 2. היכן נציגי הציבור מנהלי השקעותיו? היכן הציבור ? אוי לכם.
    סגור
  • צריך לתבוע את הדירקטוריון
    בלתי משוחד 10/10/2013 17:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולל נציגי הציבור בדירקטוריון בתביעות אישיות ואז אולי יפסיק הבלגאן של משיכות הדובידנדים המטורפות.
    סגור
  • הרסתם את פולין כעת כאן זה טבע משם
    דוחה משווק תלפיות 10/10/2013 17:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לתבוע זה לא מילה,בעליון יושבים שותפים פולנים כמו טירקל שהזהיר את פרונקל ברח מהר לחול צריכים כבר לעקור בכוח את התופעה קודם בעליון להעיף מהכסות נדבקו עם סכין חדה ולגרד.
    סגור
  • 4.
    מכבסת מילים, חברה טובה שהשקיע הרבה במיד"ן
    דניאל 10/10/2013 14:15
    הגב לתגובה זו
    10 1
    ולכן צברה חוב ולא חילקה דיבדנדים 3 שנים. בשנה בקבוצת תשובה המנהלים מקבלים יותר תגמול ושכר מ86 מליון וכך גם 10 המנהלים הבכירים בפועלים. כרגע המידן הסתיים ויש גז זול כך שהרווח ברבעונים הקרובים יחזור ויהיה גדול. הכל יהיה בסדר ואפילו הסדר חוב לא יהיה
    סגור
  • חמודי תגמולי שכר שכאלה לבכירים חייבים להצדיק את עצמם...
    שמוליק 10/10/2013 16:33
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה שלא ממש קורה
    סגור
  • 3.
    אפשר להתחיל לקרוא קדיש
    מתן 10/10/2013 14:08
    הגב לתגובה זו
    5 2
    שיטת השקשוקה חיה ובועטת
    סגור
  • 2.
    תתחיל להתייעל לפטר עובדים והמניה תנסוק . אותו דבר אל על (ל"ת)
    בזן 10/10/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • הבעיה היא לא בשכר העובדים הזוטרים=פס היצור
    ייאי 10/10/2013 17:12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ,אלא בשכר הבכירים ובדיוידנדים הלא הגיונייים:אכול ושתה ומחר החברה תגווע..
    סגור
  • הכי קל לפגוע בעובדים
    חי 10/10/2013 14:26
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כנראה שהעבודה שלך כל כך בטוחה שאתה שמח לכל מובטל המצטרף לשוק-לא בכדי בורחים הצעירים מהארץ!!!
    סגור
  • אין לי עבודה כבר כמה שנים המקום שלי נסגר
    לחי 10/10/2013 15:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    נכון הכי קל לפגוע בעובדים אבל מה עוד אפשר לעשות? כשחברה לא מרויחה לא צריך הרבה עובדים.
    סגור
  • 1.
    שיחזירו מיד הכל--כשלו ונהנים ע"ח הציבור (ל"ת)
    עצוב 10/10/2013 14:05
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור