המלצות האוזר: מסחר ביום ו', הפרטת הבורסה, הפחתת מס רווחי הון עד לרמה של 15% ועוד - צפו בעיקרי הדו"ח

יו"ר רשות ני"ע מציג היום את המלצותיו לשיפור הנזילות בבורסה בת"א. 19 דרכים להגדלת האטרקטיביות של הבורסה. צפו ברשימה
 |  (40)
שמואל האוזר, צילום: אסף לב; יח"צ
על רקע היובש בבורסה ואחרי שהנהלתה נאלצה לסיים את תפקידה בחודשים האחרונים, יו"ר רשות ניירות מגיש היום 19 הצעות דרמטיות לשיפור הנזילות בבורסה. הבולטות הן: מסחר ביום שישי במקום ביום ראשון, הפרטת הבורסה, והשקת מוצרים ופקודות חדשות.

פרופ' האוזר מציע להפחית את מס רווחי הון על פעולות במניות שמבצעים ישראלי בישראל מ-25% למה שקבעה בעבר ועידת "ח יאיר רבינוביץ' - כלומר 15%. "הפחתה של שיעורי המס תעודד חברות לגייס הון בבורסה ועשויה לגרום דווקא לעליה בתקבולי המס לממשלה מרווחי הון".

השינויים של פרופ' שמואל האוזר פורסמו במסגרת דוח הביניים של "הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה" המכיל 195 עמודים. המטרות הן: החזרת אמון הציבור בשוק ההון על ידי הסרת חסמים רגולטוריים, הפחתת עלויות לחברות הציבוריות והקלות נוספות בתחום הגילוי והממשל התאגידי.

רשות ני"ע: "היעדר חפיפה מלאה בימים בהם פתוחה הבורסה בת"א למסחר ביחס לשאר בורסות העולם, עלול להוביל לפערי מידע ולחוסר יכולת בקרב הפעילים בשוק להגיב למתרחש בשווקים הגלובליים, וכתוצאה מכך, לפגיעה בהיקפים ובנזילות של המסחר בבורסה המקומית".

במקביל לשינוי ימי המסחר מראשון עד חמישי לשני עד שישי, מציע פרופ' משה בן חורין, שעמד בראש הוועדה, לשנות את מבנה הבעלות של הבורסה (הנחשבת היום למלכ"ר) במטרה להפוך אותה לתאגיד למטרות רווח שמניותיו נסחרות בבורסה. בשנים האחרונות מרבית הבורסות במערב הופרטו והונפקו.

פקודות חדשות כמו Stop Loss ו-Take Profit

הצעות נוספות לטיפול ב"יובש" בבורסה: הפחתת שיעור המס, הפחתת עמלת המינימום, הפעלת מסחר במט"ח, הקמת מאגר השאלות; מסחר במניות הגדולות גם לאחר המסחר (After Market), פקודות חדשות כמו "סטופ לוס" ו"טייק פרופיט", מוצרים פיננסים חדשים כמו CDS, או Swap, תעודות סל שנסלקות במטבעות זרים, עידוד התחרות בברוקראז'.

בנוסף, מציעה רשות ני"ע להקנות מעמד של מיוחד לעושי שוק וסוחרי גדולים. כך יוכלו גופים אלה להתחבר ישירות לבורסה, לקבל גישה ישירה להשאלות וכיו"ב, צעדים אשר יעודדו גופים אלו להגדיל את היקף פעילותם.

במסגרת שכלות המסחר מציעה רשות ניירות ערך מסחר אלגוריתמי - שימוש בפלטפורמות טכנולוגיות לצורך ניתוח נתוני השוק וביצוע מסחר בניירות ערך, בנגזרים ובמכשירים פיננסיים נוספים. במסחר אלגוריתמי, המחשבים פועלים ישירות מול פלטפורמות המסחר, ומגישים הוראות ללא כל התערבות אנושית.

הבורסה סובלת מירידה עקבית במחזורי המסחר משנת 2008 וחברות רבות נמחקו או שנמנעות מלהנפיק. אחרי שמנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, והיו"ר, סם ברונפלד, נאלצו להתפטר מתפקידם ממשיכה היום רשות ני"ע לנסות לשפר את האטרקטיביות של הבורסה.

בכתב המינוי, נתבקשה הוועדה לבחון ולהציע חלופות לשם שכלול המסחר ולעידוד הנזילות בניירות הערך כולל: השקת מוצרים פיננסיים חדשים, מסחר בתדירות גבוהה, שיטות מסחר ופקודות מסחר, מבנה עמלות מסחר, הקמת מאגר השאלות לניירות ערך ועידוד משקיעים זרים.

הפחתת הרגולציה לחברות קטנות והשקת מוצרים חדשים

פרופ' האוזר אמר לאחרונה בוועדת הכספים כי "בהעדר בורסה שמגדילה את זמינות ההון ליזמים - הצמיחה הכלכלית תיפגע, הסיכוי לצמצום הגרעון יקטן, החוב הציבורי והפרטי יגדל, מספרהסדרי חוב יגדל, התעסוקה תיפגע התחרותיות תיפגע והמחירים יעלו. בהעדר נזילות, הקושי בגיוס הון להשקעות גדל והסיכוי לצמיחה נפגם".

הדרכים העיקריות שפורסמו עד היום לשיפור מצב הבורסה הן: הפחתת הרגולציה לחברות קטנות, השקת מוצרים חדשים, הוספת פקודות מסחר חדשות, שיתוף פעולה עם בורסות בחו"ל, פיקוח על חברות הדירוג, שינוי כללי חלוקת , מערכת הצבעות אינטרנטית למשקיעים ועוד.

יישום חלק מהמלצות הוועדה עשוי לחייב שינויים ותיקונים בחקיקה.
משה בן-חורין ושמואל האוזר, קרדיט: גיא אסיאג
משה בן-חורין ושמואל האוזר, קרדיט: גיא אסיאג
תגובות לכתבה(40):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    להוריד מס ל 15% במיידי (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 11/09/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 34.
    רק 10% מס יעזור | (ל"ת)
    להוריד ל - 10% 11/09/2013 14:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 33.
    שכחת גם את להעיף את ההנהלה הביתה .
    בא 11/09/2013 14:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה די חכם האוזר ,די נדיר לפרופסור .
    סגור
  • 32.
    המפתח לנזילות-רק הורדת המס
    מ.ב 11/09/2013 14:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשיעורי מס גבוהים, משקיעים נמנעים ממעבר מנייר לנייר .
    סגור
  • 31.
    להיות חכם! זה לבצע לא לברבר ולזרוק רודפי הבצע מהבורסה!!
    אבי קול 11/09/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לבטל את המסחר באופציות, בטול השורטים כמו בגרמניה, לרדוף את הספקולנטיים ולא לתת להם לשחק בבורסה, לעקוב אחראי שמועות שווא של ממליצים לפגיעה בחברות עם עמוד שדרה כלכלית...כמו שעשו לכיל...ולחברה לישראל...ועוד...בקיצור פיקוח והשמדת כל אלה שפוגעים בבורסה...ואז הבורה לא תהיה קזינו...ואז המשקיעים יגיעו...גם מחו"ל וגם מישראל...בקיצור תעשו אל תברברו...!!!!
    סגור
  • 30.
    תפסיק את הקזינו של מסחר באופציות אז הציבור יגיע לבורסה
    שי 11/09/2013 10:54
    הגב לתגובה זו
    4 1
    המסחר באופציות מטריף את שערי המניות למעלה ולמטה וזה מבריח את המשקיעים מהציבור. אם הציבור יהיה רגוע ולא ימרטו את עצביו אז ישקיע ישירות בבורסה וילך לעבודותיו.
    סגור
  • 29.
    אחרי התפטרות לבנון וסם האש מתקרבת לפיתחו של האוזר
    אש בוערת 11/09/2013 10:40
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כולם רואים שהתואר היוקרתי שלו לא עושה ניסים ונפלאות כאשר סוחר פשוט בשוק הכרמל היה עושה ופועל יותר טוב ממנו. פתאם האיש נזכר לפעול כאשר היה רדום מספר שנים. האוזר אתה כישלון תתפטר וקח איתך את שר האוצר האטום שביבי הביא לנו . בשם השלטון והדבקות בכיסא הכל כשר גם להמשיך ולשים לנו שר אוצר כישלון מוחלט בובת מריונטה חסרת לב ושכל.
    סגור
  • 28.
    האוזר אתה טיפש!!!! רוצה להעלות את הנזילות כנס
    הצלף 11/09/2013 10:32
    הגב לתגובה זו
    6 0
    רק הבאת חברות כמו צק פויינט להחזיר את מלאנוקס ושיהיה שקיפות מלאה לבורסה לניירות ערך ללא אינטרסים ולתת הטבות כדי שחברות ענק יסחרו בת"א לעשות טרנד עם בורסות אחרות מעבר לים לעבור להיסחר בת"א תוך כדי תמלוגים והטבות כאלה ואחרות תהפוך את הבורסה שלנו לאטרקטיבית
    סגור
  • 27.
    מצויין - לאשר זאת בהקדם. (ל"ת)
    כ 11/09/2013 10:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 26.
    רגולציה מטורפת וטורפת
    משה 11/09/2013 10:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל עוד לא ישנו את תקנות 16 ו 20 אף חברה ברת דעת לא תרצה להתאבד בבורסה הישראלית אלא רק לברוח מהטירוף הרגלוטורי
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    הפחתת מס רווחי הון דחוף
    דוד 11/09/2013 10:02
    הגב לתגובה זו
    14 1
    כולם מחכים להפחתת מס רווחי הון ל15 % בלבד זה בטוח יעודד אנשים לחזור לבורסה זה בדוק כאחד משקיע ותיק שמשוחח עם אנשים משקיעים בעבר וזה הפתרון הראשון
    סגור
  • 24.
    לא להאמין לאיש
    גאון 11/09/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עליות בפוקס ירידות בפוקס . או על ידי הרצה. אין נגיד 73 ימים . אין אבא ואין דודים. לברוח.
    סגור
  • 23.
    עובדים עליכם
    שמוליק 11/09/2013 09:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להיזהר .הכל הפוך במדינה.
    סגור
  • 22.
    טרכטנברג בעד העלאת המס על הבורסה והאוזר עכשיו נגד
    2 פרופסורים 11/09/2013 09:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז איך יממנו עכשיו את הגן של הילד בן השלוש? הורדת מס? הצחקתם אותי עוד מעט גם שלי תהיה בעד
    סגור
  • 21.
    הורדת עמלות הבנקים לעמלה בסיסית ולא לפי אחוזים מהסכום
    reuvens9 11/09/2013 09:36
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כך נהוג בארה"ב ולמה שהם יקחו דמי ניהול ודמי שמירה? על מה הם שומרים ? מה הם מנהלים לנו ?
    סגור
  • תעבור לבית השקעות. (ל"ת)
    תעבור ---- 11/09/2013 14:27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 20.
    לא יורידו את מס הבורסה .תהיו מציאותיים!
    אנונימי 11/09/2013 09:19
    הגב לתגובה זו
    0 8
    במדינה שלנו יש מסכנים שמשלמים מס ואין להם רווחי הון שממוסים נמוך ולכן הממשלה לא תרשה לעצמה להיכנס שוב לעימות עם הלובי החברתי.זה הדבר האחרון שלפיד מעונין שיקרה.
    סגור
  • 19.
    הבורסה- חוגגת על עמלות ואת הכסף הם מחלקים
    תל אביבית 11/09/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בינהם בלי לעשות כלום בלי להשקיע הם מרויחים מליונים לפעמים (כשיש להם מצב רוח) הם תורמים לכל מיני מוסדות להראות שיש שימוש לכסף (וגם זה בקמצנות). האוזר קיבל כנראה עוד תואר של פרופסור על פתאום הוא נזכר לעשות משהו
    סגור
  • 18.
    מזמן חשבתי שהבורסה צריכה להיות חברה שנסחרת
    תל אביבית 11/09/2013 09:11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בבורסה וגם לחלק דיבידנדים. (לא צריך להיות פרופסור בשביל זה)
    סגור
  • 17.
    שימו לב לעוקץ, הפרטת הבורסה!! העמלות עלינו!!! (ל"ת)
    שועל ותיק 11/09/2013 09:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 16.
    יום שישי????
    מיכל 11/09/2013 09:03
    הגב לתגובה זו
    12 0
    הבורסה גם ככה רדומה..אז הגאון מציע להחליף את יום ראשון ביום שני..מה השטוית האלה? יום שישי הוא יום שלא עובדים בו ומוקדש לסידורים קניות ובישולים..מי יש לו ראש ביום שישי לבורסה?אולי שיציע גם שיום שבת יהיה פתוח למסחר לחילוניים....שייתן לי המלומד נימוק למה יום שישי(זה שיגיד לי שהמסחר בעולם מתקיים ביום שישי לא עובד עלי..אפשר לחשוב שזה מה שיעשהאת הבורסה שלנו דומה לבורסות העולם)
    סגור
  • בכל העולם חוץ מישראל הבורסות עובדות משני עד שישי
    אנונימי 11/09/2013 09:43
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ביום ראשון בגלל שרק בישראל הבורסה פתוחה אין מחזורים אף אחד לא עושה כלום. כולם משלימים וסוגרים פערים עם מה שהיה בסופש בחול לכן רוצים לעשות התאמה בינינו לבין הבורסות בעולם
    סגור
  • מסחר ביום ששי רעיון מקורי ומוצלח (ל"ת)
    אליקופטר 11/09/2013 10:55
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 15.
    . הפחתת מס- רעיון יותר טוב
    השקולה 11/09/2013 09:03
    הגב לתגובה זו
    11 0
    יספיק מס של 20-15%. בטוח שזה מה שמחליש את הבורסה.
    סגור
  • 14.
    האוזר, אנו במזה-ת, יום א יום עבודה!!
    השקולה 11/09/2013 09:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אנו קרובים למצרים, סעודיה, ירדן, תורכיה. המסחר ביום א מאפשר להקדים את העולם בפסיעה אחת, וזה מצוין. איפה אתה חי??
    סגור
  • 13.
    זה שאתה פרופסור לא נותן לך קביעות בבורסה . עשה טובה
    האוזר 11/09/2013 08:57
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ותתפטר גם. וקח איתך את שר האוצר ההזוי שביבי בחר לנו ממשלה של מרושעים וטיפשים
    סגור
  • 12.
    כוסות רוח למת
    רונן 11/09/2013 08:56
    הגב לתגובה זו
    17 0
    הבורסה חולה. האוזר יורה בכל הכיווני במקום להצביע על הסיבות 1. המס על הבורסה. המס שאב את הכסף ולימד את המשקיעים שהרווח אם יש, ילך למדינה. המדינה היא הגורם העיקרי לחיסול הנזילות בשוק ההון 2. מכונות המסחר שאינן נותנות כל סיכוי למשקיע המצוי. מניות עולות ויורדות על פי החלטה של קבוצת עשירים עם מכונות חישוב ללא קשר לערך החברות 3. מסחר בנגזרים ובנגזרים על נגזרים. הבורסה מתנודדת בחדות עם פקיעת האופציות. שוב ללא קשר למציאות. וכעת הוסיפו אופציות שבועיות!!!!!!! בקיצור, הבורסה הפכה למשחק הימורים מכור שהמרוויח העיקרי בו הוא האוצר. והציבור שהוכה כל כך הרבה פעמים בורח מאיזור האסון
    סגור
  • תגובה חכמה וקולעת
    משה 11/09/2013 12:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צריך לעודד השקעה לטווח הארוך תוך הפחתת הגורמים לתנודתיות בטווח הקצר. או במילים אחרות וכוללות - להגדיל את היחס בין התמורה לסיכון - (risk/reward ratio). והמיסים העקיפים והישירים על העבודה והצריכה הם כל כך גבוהים, שצריך לתת תמריץ וכדאיות להחזקת מניות של חברות צומחות לאורך זמן ולצבירת הון בדרך של הקטנת המס על הרווח הנוצר.
    סגור
  • 11.
    הלוואי שיהיה נכון הכותרת זה יעזור
    ברוך 11/09/2013 08:45
    הגב לתגובה זו
    9 0
    למדינה ולציבור הרחב חבל שרק עכשו ניזכרתם כניראה הציבור הראה לכם מה הוא מסוגל לעשות עוד דבר חשוב יש לתת לציבור להיות מחוברים ישר ואון ליין מהבורסה חינם דבר שיכול להגביר את המחזורים
    סגור
  • 10.
    צודק
    רן 11/09/2013 08:22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לייפוייב כמו אלווריון שלד בורסאי שניקנה עכשון ייצא מהשימור לרשימה הראשית צפי למאות אחוזים נכנס היום בקטנה 3000 שקל
    סגור
  • 9.
    ליפוייב
    אנונימי 11/09/2013 08:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מנייה בשימור ששווה 7 מיליון שקל שהמיזוג עם חברת נדלן ניגרית ששווה 100 מיליון דולר או טוטו טו צריך לצאת לפועל תעלה מאות אחוזים בלי הגזמה מי שרוצה אפילו על אלפיים שקל לשש בקשה תיבדקו אותי
    סגור
  • 8.
    2 הגאונים האלה פגעו קשות בבורסה .
    לפיד ושלי 11/09/2013 07:56
    הגב לתגובה זו
    5 1
    וזה לא הולך להשתנות עד ששלי לפיד וביבי יעופו מהשלטון הזה עד אז כל החברות יעזבו פה ובצדק.
    סגור
  • 7.
    רק קוסמטיקה - הלוואי שהמוסדיים ימשיכו לברוח מפה עד
    הצעות של הגאון 11/09/2013 07:54
    הגב לתגובה זו
    9 0
    שהמס לא יבוטל
    סגור
  • 6.
    חלוקת דיבידנד? איך זה אמור לפגוע במשקיעים? (ל"ת)
    מה זה שינוי כללי 11/09/2013 07:53
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 5.
    איפה הוא היה עד עכשיו? הגברת הנזילות היא עמלות לבורסה
    המפוזר מכפר אז"ר 11/09/2013 07:52
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ותו לא. שום תוכנית לא תעזור לו . הוקוס פוקוס זה רק בספרים של הארי פוטר. הממשלה צריכה להכיר בעובדה שהטלת מס על הבורסה 25% היא מקור הצרות שלהם בשילוב בועת הנד"ן שמניבה הכנסות נאות ללא מס. אבל עם ממשלת לפיביבדיהו הכוחנית והאטומה שום מס לא ירד. המס הנ"ל עשק את העם שנדרש לשלם 25% מס בתירוץ שזה למימון הילדים בגן מגיל 3. מאז זרמו הרבה מים בירקון. העלו מע"מ, מעלים מס הכנסה, לקחו את קצבאות הילדים. ודפקו את המבוגרים אלה שאין להם פנסיה וגם אלה שפוטרו מעבודתם בגיל 50 .מהם לוקחים יותר. עוד פרופסור אם זה האוזר או טרכטנברג טוב לא יצא מהם רק הממשלה תרויח והבורסה העלובה שיש פה. טוב עשו המוסדיים שברחו מפה כל עוד לא יורידו את המס שימשיכו לייבש את הבורסה עד שיהיה פה צדק חברתי לכולם לא רק לסקטורים שצועקים הכי חזק.
    סגור
  • 4.
    אפשר להגיע למסיבת העיתונאים שלו?
    יופיטר שוקי הון 11/09/2013 07:34
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אשמח לדעת יופיטר שוקי הון 0532855155
    סגור
  • 3.
    היכן זה?והאם אפשר להגיע? (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 11/09/2013 07:32
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    אני מנסה לגייס הון .........
    יופיטר שוקי הון 11/09/2013 07:28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מישהוא מישהיא יכולים לסיע לי? 0532855155 יופיטר שוקי הון
    סגור
  • 1.
    לשיטת האוזר רק חברות בשימור יציל את הכלכלה
    חיים 11/09/2013 07:23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    החלטה על ביטול הוראת שעה מראה שהואוזר אדם רע ולא מתחשב במציאות שגם הבורסה כבר היפנימה שהשוק במשבר אבל למחוק חברות בשימור ולפגוע בחברות ובמשקיעים שם אין משבר רק צריכים למחוק אותם כי אז הבורסה תהיה גלובלית האם יש הסבר למה לא קיבלה הרשות את החלטה הוראת שעה ומקפיעה את השיימור
    סגור
  • האוזר הוא לא הרע היחיד במדינה.
    תל אביבית 11/09/2013 09:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תוסיף לזה את חברי הממשלה המנותקים מהציבור .
    סגור