הגירעון מתכווץ: זינוק של 240% בהיקף ההכנסות משוק ההון - התודה לאסד?

מאחורי המספרים: 7.8 מיליארד שקלים נכנסו לקופת המדינה השנה מהעלאות מיסים בלבד. ועכשיו - לפיד רומז על הורדת מיסים
 |  (47)
יאיר לפיד, צילום: Getty images Israel
משרד האוצר פרסם היום (ב') את ביצועי התקציב והכנסות המדינה ממיסים. מתברר שהעלאות המיסים בהחלט משפיעות על הגרעון שהסתכם בחודש אוגוסט ב-2.5 מיליארד שקל לעומת 4.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה ינואר-אוגוסט הסתכם הגירעון הממשלתי בסך 12.9 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך 17.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בסביבתו של לפיד כבר רומזים כעת על אפשרות של הורדת מיסים.

לשכת שר האוצר בתגובה לנתוני הירידה במדידת הגרעון: "המשמעת התקציבית מתחילה לתת אותותיה. נמשיך לנהוג באחריות. במשרד האוצר בוחנים את המשמעויות של השינוי בשיטת המדידה של התוצר ע"י הלמ"ס ואת השלכותיה. שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי הוא מברך על המגמה המסתמנת של צמצום הגרעון וטיפול בירושה הקשה שקיבל, והוסיף כי יש להמשיך במדיניות של משמעת תקציבית על מנת שלא לחזור למצב הגרעוני הקשה שבו מצא את תקציב המדינה עם כניסתו לתפקיד. השר אמר כי הוא וצמרת משרדו עוקבים בקפדנות וברציפות אחר הנתונים וכי בחודשים הקרובים תתקיים הערכת מצב לגבי נתוני התקציב."

אז ממה נובע צמצום הגירעון?

הכנסות רשות המסים בחודשים ינואר – אוגוסט 2013 הסתכמו ב-155.0 מיליארד שקל, לעומת 143.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי תיקוני חקיקה והתאמות עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 1.4% - ללא הניכוי הזה מדובר בעלייה של 6.9% בהכנסות המדינה. הנתון המעניין הוא העלייה המרשימה של הכנסות המדינה כתוצאה ישירה מהעלאות מיסים מתחילת השנה - 7.8 מיליארד שקל, מתוכם 2.8 מיליארד ממיסים ישירים ו-4.9 מיליארד שקל ממיסים עקיפים.

בסה"כ הסתכמו הכנסות המדינה ממיסים ואגרות ב-18.6 מיליארד שקל בחודש אוגוסט - בניכוי שינויי החקיקה והתאמות (ובמילים אחרות העלאות המיסים והגזירות), עלו ההכנסות ממסים בחודש אוגוסט 2013 בשיעור ריאלי של 0.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אלא שאם מחשבים את העלייה בהכנסות המדינה ללא הניכוי הנ"ל מדובר בעליה של 7.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בחודשים ינואר-אוגוסט הגבייה בפועל גבוהה מהתחזית ב-4.4 מיליארד שקל, מזה 3.3 מיליארד שקל נובעים מהכנסות חד פעמיות של מספר מצומצם של עסקאות גדולות. בניכוי סכומים אלה, הגביה גבוהה מהתחזית ב-1.1 מיליארד שקל.

תחזית גביית המסים לשנת 2013 שהוכנה בחודש מאי 2013 עמדה על 234.5 מיליארד שקל. תחזית זו הייתה מותנית בשינויי חקיקה שחלקם לא אושרו על ידי הכנסת (העלאת מס רכישה על משפרי דיור) או נכנסו לתוקף במועד שונה מהמתוכנן (מיסוי ירוק ומיסוי על מוצרי יוקרה).

כתוצאה מכך יגרעו מתחזית הגבייה בשנת 2013 כ-280 מיליון שקל וכעת התחזית לשנת 2013 עומדת על 234.22 מיליארד שקל, כולל 3 מיליארד שקל מהמס על רווחים כלואים. התחזית לא כללה גבייה מעסקת ישקר כיוון שפרטי העסקה, היקף הגבייה ועיתוי הגבייה לא היו ידועים במועד הכנת התחזית.

שוק ההון, צריך להגיד תודה לאסד?

הגביה משוק ההון הסתכמה ב-235 מיליון שקל, עלייה של 44% לעומת אוגוסט 2012. בחלוקה בין סוגי מס, בגביה מריבית נרשמה יציבות ובגביה מני"ע נרשמה עליה של 240%. בעניין זה נציין כי בסוף חודש אוגוסט (בעיקר 26-27 לחודש) נרשמו בבורסה בת"א ירידות דרמטיות במחזורים גדולים של עד 2 מיליארד שקלים בשל החשש מהתלקחות בזירה הסורית. אותן מכירות מתורגמות ככל הנראה לתשלום מס - וייתכן שהדבר מסביר חלק מהזינוק בהכנסות משוק ההון.
תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    אוי להצלחה הזאת ! המדינה והבורסה במדרון ולפיד עם חיוך.! (ל"ת)
    אבי קול 10/09/2013 13:45
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 31.
    כולם בוכים
    אזרח 09/09/2013 23:15
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אבל .. השנה נשבר שיא בנתב"ג ואין כסף, כל הכבישים מלאים בגייפים חדשים ואין כסף, בכל בית יש שלושה מחשבים ניידים 1000M טלוויזיה 60 אינצ' מכונת קפה 6 חדרים כי גם לכלב צריך.. ואין כסף. לכל ילד יש IPHON ואין כסף. מסעדות מלאות,בתי קפה מפוצצים, ועוד ועוד ועוד. תפסיקו כבר לבכות מפונקים !!!
    סגור
  • על חשבון אחותך?
    ירון 10/09/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני עובד 18 שעות ביום-לא מגיע לי ללכת פעם בחודש למסעדה? לפני עשר שנים-הייתי מיליונר אם הייתי עובד את כמות השעות שאני עובד עכשיו. ולא-אין לי דירה ולא 6 חדרים. גר עם ההורים-לא מסוגל לקנות! כלב??- חוץ ממך,גם את זה אין לי !
    סגור
  • 30.
    פרעה תחזיר את קצבאות הילדים גזלן (ל"ת)
    נוריאל 09/09/2013 21:15
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 29.
    לפיד
    רמי 09/09/2013 18:19
    הגב לתגובה זו
    7 2
    תודה לאסד אה? כמה אתה בן זונה אתה לא שם בטוח אתה הכסף שלך ימושחת דואגים לךה שהוא יהי מושקע במקמות הנכונים אתה הרי לנאמנים שלךה ששולטים בשוק ההון יש מידע פנים במיוחד בארץ רק הם לא הולכים לבת סוהר אבל מהכסף של המעמד הבנוני שהיפסיד את מרבית ההון שלא זה לא מענין אותךה או את ביבי ימושחת גם אם הבורסה תפרח מתי שהו אתה שרוף אצל 80 אחוז מהעם גם במעמד הבנוני אלה שבחרו בךה פגעתה אך ביבי יודע לחפור לך קבר חבל על הזמן אם הממשלה הייתה קמה בלעדייךה מזמן היו פה עליות סמוך על המניאק השני שדואג לאינטרסים שלא אני מקווה שאתה משהו חולף העם לא כול כך מטומטם
    סגור
  • 28.
    כל הכבוד ללפיד!!!
    יוני 09/09/2013 18:18
    הגב לתגובה זו
    5 16
    לפדי קיצץ בקבצאות ובצדק רב, וכמו שאמר שהקיצוץ אינו צורך כלכלי אלא צורך ערכי, מי שמביא ילדים צריך קודם כל לדאוג לפרנסתם!!!
    סגור
  • 27.
    לפיד בחר בדרך שבה הלכו קודמיו-לקחת ממעמד הביניים
    ניר 09/09/2013 18:04
    הגב לתגובה זו
    15 4
    בתחלואי המגזר הציבורי איש לא יגע. זה של אנשי שלומם.
    סגור
  • 26.
    סוף סוף יש כסף לתת לחם לילדים רעבים. נראה אותך לפיד....
    לחמניה 09/09/2013 16:40
    הגב לתגובה זו
    17 0
    חמלה או אכזריות
    סגור
  • 25.
    אתם מקבלים משכורת ולא עושים כלום למען האזרחים
    לני 09/09/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
    15 3
    ה כ ל למענכם ולמען הטייקונים ואנשי החוק ששמורים על התחת שלכם, כל המערכות מתדרדרות וכל מי שעובד ומשלם מיסים כחוק קורע תחת הנטל של המיסים שאתם מטילים עלינו במקום שבעלי החברות שמכניסות מליארדים לכיסם ולא משלמים מס או מתחמנות את המערכות .....
    סגור
  • 24.
    כתבה מיותרת ועלבון לאינטילגנציה- שיפור הנתונים בעקבות
    תל אביבית 09/09/2013 16:31
    הגב לתגובה זו
    19 2
    שינוי שיטת המדידה של התמ"ג .
    סגור
  • טען עוד
  • 23.
    ותתחיל להוריד את המס על הבורסה. מס מיותר וחונק (ל"ת)
    לפיד תרים את הכפפה 09/09/2013 16:26
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור
  • 22.
    ככה זה כשצריך לממן פנסיות ומשכורות בשרות הציבורי
    חזי 09/09/2013 16:22
    הגב לתגובה זו
    11 1
    מחפשים איזה מיסים או עמלות או אגרות או קנסות הכל כדי שיהיה למדינה מאיפה לשלם לאוכלי חינם שיוצאים לפנסיה בגיל 42 והכל על חשבון הלחם של העובדים והילדים שלהם אני מתבייש
    סגור
  • 21.
    קיבלתי התכווצות שרירים מהבדיחה של לפיד חחחחחחחחחח
    התכווצות שרירים 09/09/2013 16:21
    הגב לתגובה זו
    20 1
    חחחחחחחחחחחחחחח חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • 20.
    יהיר לפיד אין לו שום מושג במה שקורה!
    משה 09/09/2013 16:17
    הגב לתגובה זו
    18 1
    כל פקיד באוצר מוכר לו סיפורי אלף לילה ולילה
    סגור
  • 19.
    "הצעה חינם "ואולי תנצל את המומנטום תפחית מס על שוק ההון
    הכוסית!! 09/09/2013 16:13
    הגב לתגובה זו
    20 1
    לפיד יקירנו זה הזמן וזו ההזדמנות להקטין את הגרעון ואף להגיע לעודפים. מה שצריך פשוט להפחית את המס ועל כל אחוז שתפחית תעלה את ההכנסות מעל אחוז ואם תרצה להתחכם אז גם מדרג את זה נניח עד 500 אלף 20% מעל 22.5 וכו. אפשר להגביל את המס המופחת ולא לבעלי עניין למשל. לפיד!!! רוצה כסף? לך על זה ,זה פשוט יעיל,יכול לתמוך בבורסה המג'עגעת וגם ביברות שצריכות הון להרחיב את פעילותם,.הצעה בחינם ולא מאנדורן או כל כוסית אחרת
    סגור
  • 18.
    העליה מגביה משוק ההון מקורם בחו"ל
    רוח 09/09/2013 16:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא יתכן שיש עליה בגביה מרווחים בבורסה שלנו.קשקוש
    סגור
  • 17.
    הרסת את מעמד הביניים שבחר בך אפס (ל"ת)
    תום 09/09/2013 15:57
    הגב לתגובה זו
    22 3
    סגור
  • אתה בטח לא בחרת בו, אז לך למנהיג שלך. אני עם לפיד
    אחד שמבין 09/09/2013 21:56
    הגב לתגובה זו
    0 9
    לפיד תותח הציל אותנו מנתניהו והחרדים שעשקו אותנו בלי סוף. הריצה של לפיד לפוליטיקה היא הגעת המשיך האמיתי זה שיוציא את הדתיים לעבוד שלא בשחור.
    סגור
  • די לגזענות ולשנאת הזולת
    סמון 10/09/2013 09:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם כל הבעיות במדינה מסתכמת בדתיים ובחרדים? משום מה בימים אלו אני מתבייש בי ובחברי, נראה לי שאנחנו קצת/הרבה מגזימים בשנאתנו לחרדים ובהאשמתם בכל מה שקורה, המשפט "הך ביהודים והצל את רומניה" נשמעה ע"י חוליגנים בימי הביניים, די לשנאת האחר. כי כולנו בסוף אחים!!!
    סגור
  • לפיד אתה תותח, קצבאות ילדים גזל ממעמד הביניים
    אחד שמבין 09/09/2013 21:53
    הגב לתגובה זו
    1 9
    לפיד תותח תוך זמן קצר הכניס את המדינה לדרך חדשה ונכונה, לקח מהדתיים שמאמינים שחילונים אמורים לפרנס אותם ושחס ושלום צריכים לתרום למדינה ולקח מהטייקונים דרך שינויים מדהימים שערך בפקודת מס הכנסה ובסוף לקח קצת ממעמד הביניים. בקיצור להצדיע לו. ולכל המשמיצים צאו ולמדו את התקציב כי הדבר האחרון שאפשר להגיד עליו שהוא נגד מעמד הביניים.
    סגור
  • 16.
    ככה זה פוליטיקאים מנהלים המדינה על פי רייטינג (ל"ת)
    תום 09/09/2013 15:57
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 15.
    .... עלו עליכם גונבים אותנו בכל תחום ותחום
    עודד 09/09/2013 15:51
    הגב לתגובה זו
    20 0
    א ין לכם שום גרעון, הקופה מלאה במליארדים ואפילו מופז מופיע בתכניות בטויזיה ומצהיר בכל רם , תתחילו להזיז את התחת ולחשוב על הצעירים , שחררו להם אדמות בגליל לפני שהערבים ישתלטו עליהם , מדינת הפקר , מי יגן עליכם ועל הרכוש הכבד שהתמלאתם לא תיקחו דבר לקבר.
    סגור
  • 14.
    יאיר תתבייש המדינה בפלוס העם במינוס
    העם דורש צדק חברתי 09/09/2013 15:49
    הגב לתגובה זו
    26 2
    הרגת את מעמד הביניים אני לא גומר את החודש.
    סגור
  • זה שיעור דוגמא לך - מקצצים ונכנסים לפלוס- הבנת דורש צדק (ל"ת)
    משה ראשל"צ 09/09/2013 17:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • כל הכבוד שקלטת . עם שלי יחימוביץ יהיה אותו דבר
    ל 14 09/09/2013 16:22
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הכסף יעבור למדינה ולא אליך. מטומטם מי שהאמין לה . גם לנתונים האלה אסור להאמין
    סגור
  • 13.
    לפידונציק
    לחמניה 09/09/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    19 1
    הלפיד מתהדר בנוצות לא לו..הרי הוא עצמו אמר שיראו תוצאות רק בעוד שנה או שנתיים..שיודה כבר לפחות פעם אחת..ויגיד תודה לשטייניץ...ויתן סוף סוף לחם לילדים שמורעבים על ידו..
    סגור
  • תודה לשטייניץ, השתגעת ? לפיד קרע את הטייקונים
    אחד שמבין 09/09/2013 21:58
    הגב לתגובה זו
    0 7
    כנס לחוק ההסדרים ותלמד את נפלאות התקציב ותבין מדוע שקוף שהגרעון יעלם. שטייניץ עבד בשיטת תן פטור לעשירים ולחרדים ומעמד הביניים ישלם.
    סגור
  • לפיד רק יקח- ואסור להאמין לתוצאות השקריות האלה
    לפיד לא יתן כלום 09/09/2013 16:23
    הגב לתגובה זו
    16 1
    שינוי שיטת מדידה וחשבונאות ותו לא
    סגור
  • לפיד עשה טוב,תודו שיש עתיד מביאה תוצאות (ל"ת)
    אחד שמבין 09/09/2013 21:59
    הגב לתגובה זו
    0 8
    סגור
  • 12.
    עובדים עלינו תוצרת לפיד BB (ל"ת)
    BBB 09/09/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סגור
  • 11.
    לא מוריד מיסים על שוק ההון העם לא ישכח לך (ל"ת)
    גבי 09/09/2013 15:39
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 10.
    כנראה מגיע לכם שיעליבו אתכם ויקראו לכם בשמות גנאי
    שנאורצים בגשם 09/09/2013 15:39
    הגב לתגובה זו
    19 0
    וגם יחשבו שאתם טיפשים. שינו את שיטת המדידה ולכן התוצאות"המדהימות" של הקוסם מארץ הבלוף. הורדת מיסים? הצחקתם אותי
    סגור
  • 9.
    רעב
    דוד 09/09/2013 15:37
    הגב לתגובה זו
    16 0
    כל ילד שלישי רעב בישראל. גועל נפש של מדינה.אנשיים חיים מיתרומות מגיעיים אלייך הבייתה . לבקש עזרה .מקווה לעתיד טוביותר .
    סגור
  • 8.
    שקר דמגוגי לתקשורת הרצת פראייר לביזבוז בקניות=תזהרו!!!! (ל"ת)
    בלוף=פופוליזםלפראייר 09/09/2013 15:37
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 7.
    בבחירות הבאות החיוך הזה ייעלם (ל"ת)
    טל 09/09/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
    30 0
    סגור
  • 6.
    תחזיר קיצבאות הילדים גנב! (ל"ת)
    ליהיר לפיד 09/09/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
    33 2
    סגור
  • 5.
    להפחית את המס על שוק ההון. הרווח יהיה כפול ומכופל לכולם (ל"ת)
    שאול 09/09/2013 15:33
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 4.
    אין על לפיד
    שימי 09/09/2013 15:24
    הגב לתגובה זו
    0 48
    הטיפשים היו חסרי סבלנות
    סגור
  • פתי מאמין לכל דבר. (ל"ת)
    הטיפשים זה אתה 09/09/2013 15:40
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • הכי קל לקצץ, ולהעלות מיסים, זה כל ילד יודע, זה לא חכם (ל"ת)
    ל-שימי 09/09/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
    26 0
    סגור
  • 3.
    הכסף ממיסים, ומפיות הילדים הרעבים !!! תתביש מר לפיד !!! (ל"ת)
    דרור 09/09/2013 15:19
    הגב לתגובה זו
    48 1
    סגור
  • הילדים הרעבים זה מעמד הביניים שמגדל את הילדים החרדים (ל"ת)
    אחד שמבין 09/09/2013 22:02
    הגב לתגובה זו
    0 7
    סגור
  • אין רעבים בישראל (ל"ת)
    גג 09/09/2013 15:28
    הגב לתגובה זו
    2 20
    סגור
  • לאכול לחם וקלוריות ריקות זה לא תזונה (ל"ת)
    יש רעבים 09/09/2013 15:40
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סגור
  • 2.
    ירידות בבורסה מביאות לירידה בגביית מס (ל"ת)
    מוטי 09/09/2013 15:17
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 1.
    מה אתה כול כך מתלהב? חנקת את מעמד הביניים ותגברת
    עמית 09/09/2013 15:12
    הגב לתגובה זו
    22 1
    את העשירים ואתה מבסוט מעצמך? תוריד את המע"מ, תוריד את המיסוי עבור רכבי עבודה כמו רכב הוראת נהיגה, חנקת אותנו! ועוד חוסכים בטסטים!
    סגור
  • אם הגרעון יורד הוא יורד. יצאת טמבל (ל"ת)
    גג 09/09/2013 15:29
    הגב לתגובה זו
    3 13
    סגור