תגובות לנתון הצמיחה: "הקפיצה הזו לא קשורה ללפיד - ואנחנו לפני נפילה"

לפי הלמ"ס, הצמיחה ב-Q2 עמדה על 5.1%. Bizportal מביא תגובות ממספר כלכלנים. "אני לא מקבל תיאוריית הקדמת הרכישות"
נתניהו ולפיד, צילום: אורי פורת; יח"צ
נתוני הצמיחה שפורסמו היום הפתיעו לא מעט פרשנים בשוק ההון נוכח הצפי לעלייה של 3% בתמ"ג כשפועל נמדדה קפיצה של 5.1%. למרות שהדעה הרווחת היא שנתוני הצריכה הפרטית הזניקו את הצמיחה בשל רצון הצרכנים לקנות מוצרים בני קיימא לפני עליית המע"מ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, יונתן כץ חולק על הגישה הזו.

כץ אמר ל-Bizportal, "אני פחות מקבל את התיאוריה שכל הצמיחה נובעת מהקדמת הרכישות וניסיון להמנע מהעלאת תשולם המע"מ - הגישה הזו מתקבלת חלקית בלבד. אם רואים את החלוקה של הצריכה הפרטית אז דווקא הצריכה של מוצרים בני קיימא - עלתה ב-3.7% כאשר צריכה הפרטית למעט בני קיימא כמו מוצרי מזון, הלבשה וצריכת שירותים - דברים שעליית אחוז המע"מ לא מהווה מרכיב דומינני בצריכתם עלו ב-4.9% ברבעון השני. ז"א שעיקר הצריכה באה ממוצרים שאינם בני קיימא ולכן זה לא תומך בתיאוריית של 'הקדמת הרכישות'".

כץ אמר כי "ההסבר העיקרי לנתוני הצריכה הפרטית הגבוהים הוא האפקט המוניטרי. ראינו את מוריד ארבע פעמים השנה, אם אני נכנס היום לסגור כסף הבנק אומר לי, אתה מקבל פחות מפרומיל לשנה - אז הנטייה השולית לחסוך היא מאוד נמוכה. זהו שוק מאוד בעייתי כיוון שאנשים מעדיפים 'לחגוג' בצריכה הפרטית כיוון שאין להם אלטרנטיבות טובות להשקעה".

"אגיד משהו שאנשים לא אוהבים לשמוע, אבל נתונים ברמה הרבעונית הם בעייתיים מאוד. הם לוקחים שיעור שינוי של תקופה מאוד מסויימת, אם מעלים שיעור שינוי של אחוז אחד ברבעון כל טעות מדידה או סטייה מהמגמה יש לה השפעה מאוד חזקה. ייתכן שמדובר גם בסוג של תיקון לרבעון הרביעי של 2012 שהושפע מהמערכה הצבאית. בגדול חגיגת הרכישות שנמשכה בחודש יולי נראית דיי תמוהה ואני מתקשה למצוא את ההסבר המלא לגביה".

כץ נמנע מלייחס קרדיט בנתוני התמ"ג המפתיע למדיניות הממשלה ושר האוצר, יאיר לפיד, "הנתונים האלה לחלוטין לא קשורים לצעדים של לפיד. אם הקשרים המאקרו כלכלים עובדים נכון ואם הירידה החדה שראינו במדד אמון הצרכנים אחרי הגזירות הכלכליות וגם לפניהן באמת משקפים את המצב - אז משקי הבית מאוד פסימיים לגבי העתיד. אם זה כך, אנחנו רואים למעשה את העלייה שלפני ירידה משמעותית כבר ברבעון הבא - וזה שוב, אם יש קשר בין מצב הרוח הלאומי לבין ההתנהגות הצרכנית".

IBI: "הנתון בא על חשבון צמיחה עתידית במשק"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות IBI, הגיב לנתון התמ"ג שפירסם התמ"ג. לדבריו, "נתוני התמ"ג אומנם מצביעים על עלייה משמעותית בצמיחה, אך צריך לקחת אותו בזהירות. בהנחה והנתון נכון, זה בא על חשבון צמיחה עתידית במשק. נתון התמ"ג שפורסם אין בו כדי להעיד על האצה במשק אלא שיקף היערכות לקראת עליית המע"מ, ובהתאמה נראה את הפעילות הכלכלית מתמתנת בהמשך השנה. יש האטה בשוק העבודה הן מבחינת השכר והן מבחינת התעסוקה. מכלול הדברים מראה שנראה מחצית שנייה חלשה באופן משמעותי ביחס למחצית הראשונה".
תגובות לכתבה(27):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    הרבה קינה Envy Jealous
    LAPID גדול 19/08/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מלקקי יחימוביץ (שלא הסכימה להיות שרת האוצר) עובר כל גבול. לא יעזור לכם המצב הכלכלי ילך וישתפר. ותמותו מקינה.
    סגור
  • 16.
    יש מישהו שעדיין מאמין למספרים של הלמס???
    ניר 19/08/2013 11:52
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הם בעצמם מודים שהמספרים משמשים ככלי לשליטה בהמונים ושהם לא פעם ולא פעמיים מעוותים אותם כראות עיניהם. השקר הכי גדול שלהם זה מדד המחירים לצרכן, כל חודש המדד עולה בין חצי לאחוז כאשר בפועל העליה במחירים לאורך שנים היא במאות אחוזים- איך זה ייתכן??? תחת השקר הזה הם סוחטים מהאזרח הקטן כספים.
    סגור
  • החשוב יותר, השכר קפוא בגלל התחשיבים שלהם ולכן צריך (ל"ת)
    140 משכורות לדירה 19/08/2013 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    מגמת התנפחות של אשראי זול נמשכת
    ארז 19/08/2013 09:56
    הגב לתגובה זו
    4 1
    עלייה דרמטית בהיקפי משכנתאות, הלוואות לרכב, לחו"ל לשיפוצים ומה לא. את ההלואות האלו משקי הבית יצטרכו להחזיר. מכה קטנה בכנף המשק ותחל התמוטטות כמו מגדל קלפים. זו לא שאלה של אם אלא עד מתי חגיגת האשראי תימשך
    סגור
  • 14.
    בעקבות כל הגזרות אני מציע להגדיל ובגדול את לשכת הסעד
    מקווה לטוב 19/08/2013 09:40
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בעתיד הקרוב והרחוק , יהיה המשרד הדומיננתי במדינה.. יזדקקו לו הצעירים וגם הזקנים למעט עשירים,חברי ממשלה וכנסת, בכירי משרדים ממשלתיים, גמלאי צה"ל, ומקבלי פנסיה תקציבית..... היתר כולם ללישכת הסעד. זוכרים את התורים בברה"מ ? כן אצל הבולשביקים.... זה יקרה אצל הליכוד והימין.. למרבה הפלא לא אצל השמאל... הפנימו זאת !!! ימין = בולשביזם.. תורים למזון ומוצרים.
    סגור
  • 13.
    חוזי שחורות
    דוביק פינקלשטין 19/08/2013 09:34
    הגב לתגובה זו
    3 3
    הבון טון כיום לחזות שחורות, הכל רע, הכל מתמוטט. נו צאו כבר החוצה מהבור וראו את עם ישראל טס לכל הרוחות ובתי הקפה מלאים והמלונות מלאים ובכל זאת אתם ממשיכים לקטר ! איך אמר הורוביץ המנוח - משוגעים רדו מהגג !!!!
    סגור
  • נו ? אז רד מהגג .. אתה שופר של ביבי או לפיד ? (ל"ת)
    מקווה לטוב 19/08/2013 10:39
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 12.
    הכל אשליות, נתונים של רמאות, הכל בלוף, ישראבלוף
    דודי 19/08/2013 01:03
    הגב לתגובה זו
    10 2
    אל תאמינו לשום דבר, המצב בכי רע וימשיך להיות רע יותר, אנחנו מתדרדרים במדרון חלקלק שבקרוב מאוד נגיע לעומק הבור. יהיה לנו קשה להתקיים כאן, צריך לעשות שינוי, נמאס מהעושק והמיסים, עם היו לוקחים מס בארה"ב כמו בישראל - ארה"ב הייתה סוגרת את החוב ממזמן, שיטת המס לא עוזרת ואנחנו רק נכנסים לבעיה עמוקה יותר ויותר, אנשים עניים יותר, אי אפשר לקנות דירות, אי אפשר לקנות אוכל, אי אפשר לקנות מכוניות, שיקחו דוגמא ממדינות סקנדינביה (שוודיה, פינלנד וכו') וגם משוויץ ותראו איך מנהלים כלכלה נכונה נמאס מהמדינה הזאת כבר!!!! מושחתים נמאסתם!!! גזלנים נמאסתם!!! יאיר לפיד וההבטחות שלו - גם אתה נמאסת!!! ביבי ושטייניץ שני העושקים הגדולים ביותר נמאסתם!!!! צריך להעיף אותכם!
    סגור
  • 11.
    אני מובטל כבר חצי שנה ואין שום עבודה ותקווה באופק!!!!
    פריפריה =אבטלה 18/08/2013 23:05
    הגב לתגובה זו
    3 5
    בחרתם זיבי תאכלו!!!!!
    סגור
  • 10.
    צמיחה כמו בסין !!!
    מעמד הביניים 18/08/2013 18:00
    הגב לתגובה זו
    15 1
    רק שכאן המדינה מתעשרת והאנשים נותרים עניים.
    סגור
  • טען עוד
  • להבדיל מסין
    מעמד הבכיינים 18/08/2013 20:22
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ששם האנשים מעשרים והמדינה לא.
    סגור
  • יקחו ממכם הכל (ל"ת)
    עם דפוק 18/08/2013 19:45
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 9.
    כל עם ישראל נוסעים לחו"ל ! (ל"ת)
    אזרח 18/08/2013 16:41
    הגב לתגובה זו
    6 5
    סגור
  • נופש בכרתים זול יותר מבאילת (ל"ת)
    אלי 19/08/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לוקחים הלוואות, רק לברוח לכמה ימים מפה (ל"ת)
    ארז 19/08/2013 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    כל עוד משיח בן דוד פה אין לכם מה לחשוש
    משיח בן דוד 18/08/2013 16:16
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מי שעוזר לי .משיח בן דוד. רואה רק ברכה והצלחה רבה!!!!! כיל היום טסה ל 32!!!!
    סגור
  • 7.
    יובש
    יועץ 18/08/2013 16:08
    הגב לתגובה זו
    4 1
    צריך ליבש את הבורסה בישראל על מנת להורדת מיסים על ידי הממשלה להשקיע בחו"ל brk.b
    סגור
  • 6.
    פריגו לא מפסיקה לרדת ...............
    מה יהיה עם פריגו? 18/08/2013 16:02
    הגב לתגובה זו
    7 3
    ירדה כבר כ 10 אחוז מהשיא שאני קניתי!!!!
    סגור
  • 5.
    הכל שקר אחד גדול.איזה מין צמיחה זו כ60-70% אין לה אוכל
    בנימין 18/08/2013 15:55
    הגב לתגובה זו
    15 4
    כשני שליש מהאוכלוסיה פוהנים בימים אלה לארגוני סיוע על מנת שיהיה להם בחגים אוכל. ילדים במרבית האוכלוסיה אוספים מהאשפה ומהרחוב בקבוקים למחזור על מנת לקנות ספר או מחברת שיהיה להם. רוב המשפחות בעיקר קשות יום עובדים ב2עבודות על מנת שיהיה להם הכנסה בסיסית לקיום ומוותרים על מוצרי מותרות וחופשות. נכון שיש צמיחה.הצמיחה היא בעיקר בגידול העוני שהממשלה הנוכחית אחראית לה.יותר ויותר אנשים ממעמד הביניים נעשים עניים. לא רחוק היום ואחד הבנקים הגדוליםבמדינת ישראל היקרוס עקב החובות הגדולים שלא יחזירו האנשים לבנק ובית המשפט יעשה תספורות לחייבי הבנק כפי שעושה לאישי ציבור בימים אלה. נכון יש צמיחה בחובות האנשים שלא יוכלו בעתיד לשלם..... אז תרשמו איזה מין צמיחה זו....
    סגור
  • עוד אנרכיסט
    איזה טאפש אתה 19/08/2013 05:53
    הגב לתגובה זו
    1 4
    אין מה לאכול אבל לכל ילד מגיל 4 יש סמארטפון .... אין מה לאכול אבל בנתבג נשברים שיאים של יוצאים לחול אין מה לאכול אבל קצב עליית רכבים חדשים על הכביש רק עולה אין מה לאכול וכל בתי הקפה בשעות היום מלאים אין מה לאכול וכבישי ישראל פקוקים ברכבים חדשים ... זה שמשפחה ישראלית לא יודעת להתנהל כלכלית זה לא אשמת הממשלה .....!
    סגור
  • יוסי, תחזור מאפריקה ותפסיק לקחת פטריות הזיה (ל"ת)
    דוד 18/08/2013 21:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בשביל השלטון הזה. הם לא מבינים שהם עושים נזקים לעצמם
    יש כאלה שמוכנים לסבל 18/08/2013 19:49
    הגב לתגובה זו
    1 2
    במקום תועלת
    סגור
  • 4.
    חברה,אתם לא חושבים שצור התנפחה?
    זאוס הסקסי 18/08/2013 15:53
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מנית צור עלתה עשרות אחוזים מנופחת כנל פוקס
    סגור
  • 3.
    תבדקו את עלית גביית המיסים כולל מעמ בניכוי התוספת שהעלה
    טלטל 18/08/2013 15:50
    הגב לתגובה זו
    10 2
    לפיד רק אז תדעו אם באמת היתה צמיחה. הצמיחה היחידה שאני רואה זה בכמות האנשים שמחפשים בפחי הזבל ובכמות העניים במיוחד ילדים.
    סגור
  • אכן יש ילדים רעבים ואוכלים ממתקים בעיקר. גם מפעל הזנה
    השלטון מנותק 18/08/2013 19:52
    הגב לתגובה זו
    5 2
    בבית ספר מחייב תשלום ומי שלא משלם לא מקבל . יש ילדים שהולכים עם אותם בגדים כל הזמן ומכנסיים קצרים בחורף. אישית אני אספתי כסף וקניתי לילדים מכתה א - ו בגדים . והיו הרבה ילדים ששמחו לקבל משהו חדש . כואב הלב
    סגור
  • 2.
    אז לא צריך נגד (ל"ת)
    xx 18/08/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 1.
    מחלות וסרטן ומוות למי שלא נותן לכיל לנסוק כלפי מעלה!!!
    משה ששון ישר 18/08/2013 15:36
    הגב לתגובה זו
    9 10
    אפשרו לעשות כסף פה!!! לא יוצא מכיס שלכם נכון? ילא שחררו כסף!!! שיהיה לכם רק ברכה והצלחה רבה ותהיו בריאים שחררו לי כסף 100K היום!!!!!!!!!!
    סגור