הנטל עובר למדינה: נתניהו ייאלץ להסביר שפעל באופן חוקי כשאישר את ייצוא הגז בממשלה - ללא דיון בכנסת

פרקליטות המדינה השיבה היום לדרישתו של שופט העליון אשר גרוניס להרחיב את הרכב השופטים בדיון על ייצוא הגז
 |  (30)
להבת אש, צילום: Getty images Israel
נמשך המאבק על ייצוא הגז - המדינה הודיעה היום שהיא מסכימה שהדיון בעתירה בנושא ייערך כאילו הוצא צו על תנאי. המשמעות היא שהרכב השופטים בעתירה יורחב ליותר מ-3 שופטים ושהמדינה תסביר מדוע לא טרחה להעביר את הדיון בנושא חשוב כל כך לכנסת.

בחודש שעבר החליטה הממשלה כי 40% מהגז יופנה לייצוא
וההתנגדות לכך עברה לפסים משפטיים. את הממשלה מייצג עו"ד ענר הלמן, סגן מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. במכתב לבג"צ ולעותרים מסר כי "בשים לב לדחיפות המדינה - המדינה תחזור ותבקש מביהמ"ש כי העתירות יישמעו במועד קרוב ככל הניתן".

ביום חמישי שעבר דחו שופטי בית המשפט העליון אשר גרוניס, אליקים רובינשטיין ונועם סולברג את הדיון והסבירו שדיון בנושא חשוב כל כך צריך להיות בהרכב שופטים מורחב יותר של 7 עד 11 שופטים. המשמעות של תגובת המדינה היום היא שהיא מסכימה לדון בעתירה כאילו ניתן צו על תנאי ולפיכך נטל ההוכחה עליה - להראות שההחלטה לייצוא גז התקבלה באופן חוקי.

העותרים: "מברכים על ההחלטה"
העותרים הם ארגונים לשמירה על הסביבה ואיכות השלטון וכן חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (יו"ר האופוזיציה), אבישי ברוורמן (יו"ר ועדת הכלכלה), רובי ריבלין ומשה גפני (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה).

עו"ד אפי מיכאלי: "העותרים מברכים על ההחלטה ומקווים שייערך דיון מוקדם ככל הניתן ובמסגרתו יכריע בית המשפט בסוגייה ציבורית חשובה זאת".

המטה לשמירה על הגז הישראלי: "בממשלה מבינים את הצורך בדיון מעמיק אך מזורז בנושא".
המטה לשמירה על הגז הישראלי מסר כי "אנו מברכים על כך שגם בממשלה מבינים את הצורך בקיום מעמיק, אך מזורז בנושא ומקווים שהדיון בנושא ימוצה בצורה הטובה והמהירה ביותר. הציפיה היא כי שופטי בית המשפט העליון להעביר את ההכרעה בנוגע לייצוא הגז להכרעה חקיקתית מוסדרת בכנסת, כראוי ביחס להחלטה היסטורית בעלת השפעות כלכליות בין-דוריות אדירות".

השווי של קידוח 'לוויתן' תלוי באישור ייצוא הגז
לצד נובל אנרג'י הבינלאומית, חברות האנרגיה דלק קידוחים יהש 0% דלק קידוחים 913.7 0% דלק קידוחים יהש בסיס:913.7 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , {אבנר יהש}, ו- רציו יהש 0% רציו יהש 237.9 0% רציו יהש בסיס:237.9 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , מביטות בכיליון עיניים לראות מה יוחלט בסופו של דבר. החברות מחזיקות בקידוח לוויתן אשר שוויו נגזר מההחלטה על האישור לייצוא גז.

גם לחברת וודסייד יש עניין רב בנושא אחוז ייצוא הגז. ענקית האנרגיה האוסטרלית חתמה אשתקד על הסכם לרכישת נתח של 30% מקידוח 'לוויתן', אך עד היום לא העבירה את התשלום הראשוני בגובה של 696 מיליון דולר.

העסקה נעשתה לפי שווי של יותר מ-8 מיליארד דולר לקידוח 'לוויתן', אך החלטה חריפה להגבלת ייצוא הגז תפחית משמעותית את שווי הפרויקט. קידוח תמר אמור לספק את צורכי הגז של ישראל לשנים הקרובות וללא יכולת לייצא אין טעם לפתח את קידוח לוויתן.
תגובות לכתבה(30):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    חוזר ואומר רציו ההשקעה הטובה ביותר ל2103 ,2014 (ל"ת)
    רציו-נל 05/08/2013 17:02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 21.
    היום רציו בהרצה עוד, מחר מימושי ענק
    יונתן 05/08/2013 15:45
    הגב לתגובה זו
    0 5
    ברור שכבר היתה אמורה לרדת, היום מוכרים ביוקר מחר קונים בזול
    סגור
  • אתה ילד מסכן וחולם-חג שמח לכולם
    יוסי 06/08/2013 18:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחר ערב חג -חג שמח רציו
    סגור
  • 20.
    חברות ליצנים, את אמא שלכם הייתם מוכרים בשביל הרווח
    אלון 05/08/2013 14:01
    הגב לתגובה זו
    3 4
    לא מעניין אתכם העתיד האנרגטי של המדינה, אתם תהיו באירופה או בארצות הברית עם דרכון כפול, וכל יתר אזרחי המדינה יצטרכו לנסות להבין מאיפה קונים גז - האם מסעודיה או שמה מרוסיה או אולי מאיראן.
    סגור
  • ואם לא היו מוצאים גז? למה הממשלה שלך לא חיפשה והשקיעה?
    אתה בדיחה 06/08/2013 11:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבנתי, הם לא רוצים להפסיד כספים לא רוצים להתאמץ הם רק שותפים כשיש רווחים. כמו סרסור. אזרח כמוך אהבל זה כיף של ביבי אתה יותר אהבל מלפיד
    סגור
  • הממשךה שלנו היא שחיפשה ומצאה.
    ישי 07/08/2013 12:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראה ראיון עם מנכ"ל החברה הממשלתית לחיפושי נפט (וגז) דלק נטבל ושות' הם זכיינים של המדינה - של הציבור - של הממשלה ש-ל-נ-ו (לא רק "שלי" אם כי לא בחרתי בה) אז שיתנהגו בהתאם.
    סגור
  • אתה דפוק בשכל באופן שאינו ניתן לתיקון (ל"ת)
    "ליצן" 05/08/2013 19:21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 19.
    צדק
    אני 05/08/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    6 4
    צריך להעביר דיון גם בכנסת וגם ברשות הפלסטינאית וגם בחמס וגם בכל מדינות ערב סביבנו כי הגז גם שלהם נכון???
    סגור
  • לא צריך. ביבי כבר החליט לייצא גם להם
    ישי 07/08/2013 12:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתוך החלק שלנו. תודה ביבי.
    סגור
  • 18.
    בשירות הציבורי הכול זה כיסוי תחת . (ל"ת)
    בא 05/08/2013 12:54
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    שאפו לנביא החורבן
    מיכל 05/08/2013 12:49
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אני קוראת מה שהוא כתב ואני בוכה..דברים שבאים מהלב.. שלי...תעשי טובה לאומה..תחזרי לתכנית "הכל דיבורים"- שם תדברי כמה שבא לך ועל כל מה שבא לך ומבטיחה להיות מאזינה קבועה...
    סגור
  • גם אני אהיה ,כנראה ,מאזין נילהב ,או שהיא יכולה לחקור
    בא 05/08/2013 13:20
    הגב לתגובה זו
    3 2
    נדידה של לוויתנים בקוטב הצפוני , וקחי את הזמן שלי ,לא צריך למהר לחזור .
    סגור
  • 16.
    נו בשורה מצויינת למחזיקי מניות ליוותן
    לקנות לקנות 05/08/2013 12:43
    הגב לתגובה זו
    10 2
    תטוס היום 10%, השותפויות
    סגור
  • 15.
    בסיכום ההרכב יאשר את מהלכה של ההמשלה ,,
    אנונימי 05/08/2013 12:41
    הגב לתגובה זו
    4 2
    גם האופוזיציה לא טוענת על אי חוקיות ,,אלא על הסתמכותה של הממשלה על חוק הנפט שנחקק ב1952 ,, [בנושא שלדעת חלק מחברי הבית מהותי לדורות ]
    סגור
  • 14.
    איזה ילד היה יוצא ללפיד ושלי ,חכם כמו אבא ,ויפה כמו אמא
    בא 05/08/2013 12:40
    הגב לתגובה זו
    9 3
    איזה שיעמום בבורסה ,לפחות אם היה יצוא מהיר ,היה מעניין ,ולא היינו צריכים לשמוע את שלי עושה חישובים מתמטיים פטטים .
    סגור
  • 13.
    לממשלה רוב בכנסת ,מה הם רוצים ,רוצו להצביע לשלי
    בא 05/08/2013 12:37
    הגב לתגובה זו
    4 1
    וחברותיה המזיעות .
    סגור
  • 12.
    בגצ מכין את הקרקע ל......
    חשוב ביותר 05/08/2013 12:34
    הגב לתגובה זו
    12 1
    לאישור החלטת הממשלה ועל החוקיות של ההחלטה כך שלא יוכלו לערער עליה. הוא מבין את חשיבות הנושא והחשיבות הכלכלית....
    סגור
  • 11.
    זה שמתחזה למשפטן-
    משפטן 05/08/2013 12:34
    הגב לתגובה זו
    3 3
    זה שמתחזה למשפטן(מספר 7..) אם אתה משפטן אני האדןם שנחת על הירח.......לך נבור בחוקים וקרא את חוק יסוד הממשלה
    סגור
  • 10.
    כמובן שהשממשלה פעלה כחוק
    משפטן 05/08/2013 12:32
    הגב לתגובה זו
    8 1
    חוק יסוד הממשלה סעיף 32 אומר :" הממשלה מוסמכת בשם המדינה לבצע כל פעולה שאינה מוטלת על רשות אחרת" שופטי בית המשפט העליון לא יודעים זאת?..האם ההרשאה ליצוא היא מטלה שהרשות המחוקקת נותנת?שהרשות השופטת נותנת? ומה אם הממשלה תחליט על נהחלטה הרבה יותר כבדה כמו גיוס מילואים ויציאה למלחמה? מישהו כאן איבד את שפיות הדעת
    סגור
  • 9.
    שלי-אויבת השלום
    חותר לשלום 05/08/2013 12:25
    הגב לתגובה זו
    11 2
    אני איש שמאל....ואני כועס על ח"כ חנין ועל שלי יחמוביץ שרוומות השלום בגרונם אבל בפועל תוקעים סכין בגב....הרי יצוא הגז למדינות האזור כולל מצריים וירדן ובעיקר לרשות הפלשתינאית הוא הוא הדלק להנעת הגלגלים לדו קיום.....איך אתם קצרי רוא כאלה??תתבישו לכם
    סגור
  • 8.
    שלי בדיכאון..
    שפוי 05/08/2013 12:15
    הגב לתגובה זו
    14 4
    איך היא תוכל עכשיו ללחוץ על חברות הגז? הדרך של הליכוד ויש עתיד מובטחת לשילטון למשך ה50 שנה הקרובות. שלי תיזכר בתור מי שניסתה לשים מקל בגלגלים של מנוע הצמיחה הגדול ביותר אי פעם בתולדות העם היהודי
    סגור
  • 7.
    חוקי אבל מסריח עד שזה לא חוקי (ל"ת)
    משפטן 05/08/2013 12:09
    הגב לתגובה זו
    2 6
    סגור
  • 6.
    איכה
    נביא החורבן 05/08/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
    7 2
    איכה הפכה לזונה קריה נאמנה...מחרבייך ומהרסייך ממך ייצאו..עם של חלמאים..עם משול לחמור...כשסוף סוף נותנים לקבצנים כאן איזו סיבה קטנה לחגוג תמיד תמיד יהיה מי שימהול את השמחה בעצב...מדינה של ועדות חקירה..של בגצים.. חצי מדינה מרגלת אחר החצי השנייה..על כך קראו לאימפריה העותומנית במאה ה-19 "האדם החולה של ארופה"... כמו עדת כלבים במעגל- כל אחד מרחרח בתחת של השני...עם של ערפדים מוצצי דם ששמחים לאיד..עם שירחיק כל גואל שירצה לבא לציון ועל כן "עם לבדד ישכון"......מתי נהיה ככל העמים? כשיבא המשיח אולי..ומתי יבא המשיח? כשנהיה ככל העמים אולי? איך אמר המשורר....כולם מנסים לתפוש פריבלגיה על החוכמה..כולם צועקים אני אני..מדינה ללא יושרה וללא הלכה..והלכה המדינה
    סגור
  • 5.
    חלם זה פה נקודה
    הכתום 05/08/2013 11:53
    הגב לתגובה זו
    11 2
    יש אוצר במדינה ומתנהגים כאילו זו צרה צרורה .הגיע הזמן שמישהו יבין זאת .
    סגור
  • 4.
    תאריך לדיון בבקשה חבורת לייצנים בית משפט לקשקשת
    אנונימי 05/08/2013 11:47
    הגב לתגובה זו
    8 0
    חדלי אישים שלא מסוגלים ללעוס מסטיק ולהסתכל בשעון ביחד.
    סגור
  • 3.
    צריך להוציא את יחימוביץ מחוץ לכנסת
    JO 05/08/2013 11:45
    הגב לתגובה זו
    18 4
    היא רק הורסת ועושה בעיות, כבר שנים שהיא בכנסת, לא עשתה כלום חיובי,
    סגור
  • צריך לגרש את יחמוביץ מהארץ
    nav 05/08/2013 13:02
    הגב לתגובה זו
    4 3
    עוכרת ישראל, חוברת לזועבי ולאויבים
    סגור
  • אתה צודק 100 אחוז (ל"ת)
    יוסי 06/08/2013 18:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    למה הם לא צריכים להסביר איך ההלאמה היא חוקית? (ל"ת)
    ג'ונסי 05/08/2013 11:42
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 1.
    מעניין שרק עכשיו מפרסמים משהו על זה?...
    לביזפורטל 05/08/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    7 0
    חברים זהירות בבורסה הכל מכור מראש
    סגור