שיקולי מס: שכיר שמרוויח 25,000 שקל בחודש - שווה לו להיות חברה בע"מ?

לפי בדיקת Bizportal, בישראל 24,192 עסקים שהם חברה בע"מ שאין בהם עובדים שכירים, כלומר "חברה של איש אחד". הדבר קשור לשיקולי מס?
 |  (25)
רעיון?, צילום: Getty images Israel
נתון שהתפרסם השבוע ע"י הלמ"ס גילה את העובדה הבאה: כ-51% מכלל העסקים הפעילים בישראל (כ-500 אלף) בשנת 2012 לא העסיקו כלל שכירים. כלומר 258 אלף חברות בישראל הן למעשה "חברות של איש אחד".

מבירור שערך Bizportal עולה כי מתוך אותו מספר של 258 אלף חברות של איש אחד, הרוב הגדול (90%) אלו 'עוסקים מורשים' (הכנסה שנתית של עד 200 אלף שקלים, או 16 אלף שקל בחודש), אבל השאר - כלומר 24 אלף חברות, הן חברות של ממש עם מחזור שנתי של מאות אלפי שקלים. ההערכה היא שחלק לא מבוטל מאותם 24 אלף "עסקים של איש אחד" - זה למעשה ניסיון של שכירים להפחית את תשלומי המס והביטוח הלאומי.

כיצד זה עובד?

עו"ד ליאור נוימן, שותף מנהל מחלקת המיסים במשרד עו"ד ש. הורוביץ' מפרט, "שכירים המשתכרים במשכורות גבוהות יחסית (נניח 25-30 אלף שקלים בחודש ומעלה) אינם זקוקים לכל הכסף לצורכי צריכה שוטפת (בעיקר אם יש גם בן/ת זוג שמכניסים משכורות גם כן). הם מושכים כמשכורת את החלק מהשכר לו הם זקוקים למחיה השוטפת (תחת מדרגת מס פחות גבוהה של שכיר), השאר נותר בחברה לביצוע השקעות לאחר תשלום של 25% במקום מס בשיעור של 50% ויותר בידי היחיד".

מתי ומדוע החלה התופעה?

"ביולי 2002 ביקשה מדינת ישראל להעשיר את קופת המדינה והחליטה במסגרת הוראת שעה לתקופה של שנה להסיר את תקרת השכר החייבת בביטוח לאומי כך שבמקום ששכירים ישלמו על שכר המוגבל בתקרה (שעמדה על 5 פעמים השכר הממוצע במשק כ- 35,000 שקל דאז) - הם ישלמו דמי לאומי על מלוא שכרם".

"החלטה זו הביאה לנטל מס אפקטיבי בלתי נסבל של כ-60% לבעלי אותם משכורות גבוהות. התוצאה של החלטה זו מאז ועד היום פועלת כבומרנג – אלפי שכירים התאגדו כחברות למתן שירותים ובמקום לקבל את תמורת עבודתם בתלוש שכר המירו זאת לחוזה שירותים בין החברה בבעלותם למעסיק".

"כאמור, למרות שהיה מדובר בצו שעה לתקופה של שנה", אמר נוימן, "בתום התקופה רק חלק קטן מאותם השכירים חזרו לעבוד כשכירים, אבל חלק ראו כי טוב והמשיכו לתת שירותים באמצעות חברות תוך הקטנת המס והביטוח הלאומי על תמורת עבודתם – כך איבדה ומאבדת מדינת ישראל סכומי מס ותקבולי ביטוח לאומי רבים למשך שנים".

"נציין, כי הלקח לא נלמד לגמרי שכן באוגוסט 2009 שוב העלתה המדינה את תקרת הביטוח הלאומי משכר של כ-37,000 שקל לחודש לתקרה של כ-78 אלף שקל דבר ששוב תמרץ את המעבר של השכירים הבכירים לחברות".

ככה זה עובד

"השכיר מקים חברה בבעלותו ונותן באמצעותה את השירותים לחברה בה יכול היה לעבוד כשכיר – אותו אדם מעניק כנגד שירותיו חשבונית עם סכום השווה לעלות המעסיק (השכר ברוטו בתוספת ההפרשות הסוציאליות) כך שמבחינתו של המעסיק אין שינוי כספי. מנגד, העובד מושך משכורת מופחתת מהחברה שבשליטתו כך שעל היתרה שלא נמשכה כשכר משולם בשלב זה רק מס חברות בשיעור של 25% במקום מס הכנסה וביטוח לאומי בשיעור שיכול להגיע עד כ-50%".

מאיזה רמות שכר כדאי לשכיר להפוך לחברה בע"מ?

"ככלל בתקופות שבהן תקרת השכר לביטוח לאומי היתה גבוהה מכ-35,000 שקל ויותר הרי שכדאיות המעבר לחברה היה אבסולוטי אפילו אם כל התמורה נמשכה מהחברה כדיבידנד שכן המעבר לחברה חסך מס אפקטיבי של כ- 15% בין שיעור של 45% (שכלל מס חברות + מס על מחולק) לתשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי בידי השכיר היחיד בשיעור אפקטיבי של 60% על שכר העבודה".

"גם כיום כשתקרת הביטוח הלאומי חזרה למקומה (עד סך של כ-40 אלף שקל), עדיין קיימת כדאיות לעבור לעבוד באמצעות תחת ההנחה שלא כל השכר נדרש לצריכה שוטפת ואותו מרכיב שכר מעבר לזה הנדרש לצריכה השוטפת נותר בחברה לביצוע השקעות לאחר תשלום מס חברות של 25% במקום מס בשיעור של 50% ויותר בידי היחיד".

את אותם כספים יכול בעל החברה בע"מ להשקיע ולמפנף להרחבת החברה או להשקעה בנכסים מניבים כאלה ואחרים שיגדילו את שוויה של החברה שבבעלותו.

האם המדינה חיה בשלום עם המצב הנוכחי?

"בתי המשפט הכירו בזכות ההתאגדות ובזכותו הלגיטימית של אדם לתת שירותים באמצעות חברה בע"מ למתן שירותים ולכן הגם שרשות המיסים אינה שמחה מהתהליך הנ"ל היא לא ניסתה עד כה לפסול אותו במהלך משפטי".

"רשות המסים הקימה ועדה למיסוי חברות דומות והיא מחפשת כבר מזה זמן דרך להכריח את החברות בהן נצברו אותם הרווחים העודפים לחלק את הרווחים ולהתמסות בגינם ולכן היא בוחנת שתי חלופות : הראשונה היא להכריח את החברות לחלק מחצית מרווחיהן בכל שנת מס. בחצי השני יוכלו החברות להמשיך ולהשקיע כרצונם".

"החלופה השנייה היא לחייב את החברות שלא חילקו דיבידנדים משמעותיים, בתשלום של 4%–8% עבור סכום המס הנובע מהרווחים הבלתי מחולקים שלהן ובכך לתמרץ את 'חברות היחיד' הללו לחלק את הרווחים שנצברו".

האם יש לשיטה הזו חסרונות?

"החסרונות ברמות השכר הגבוהות הינם זניחים. ראשית, הקמת חברה בע"מ כרוכה בעלות ראשונית בסיסית (בגין רישום החברה ברשם החברות ופתיחת תיקים ברשויות). כמו כן, לאורך חיי החברה מחויבת היא באגרה שנתית לרשם החברות, וככלל, היא מחויבת גם בעריכת דוחות מבוקרים על ידי "ח. על כל פנים, אין מדובר בעלויות משמעותיות".

בשורה התחתונה נוימן משוכנע שהפיכה לחברה בע"מ בהחלט יכול להיות הליך משתלם, "כפי שהראינו, ברמות השכר הגבוהות בוודאי ואף כאשר רמת השכר היא 30 אלף שקל ויותר, ובעיקר כאשר לא נדרשים לצרוך את מלוא השכר (וניתן להותירו בחברה) כדאי לפעול באמצעות חברה בע"מ".
תגובות לכתבה(25):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    האם מדובר ב25 אש"ח ברוטו או נטו? (ל"ת)
    לירן 08/09/2015 10:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    עיקול משכורת של עובדת ע"י הוצאה לפועל
    רובין שמואל 17/02/2014 22:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למעסיק אחד יש 5 חברות בע"מ , בנתניה אותו מספר חשבון בנק וסניף. וכתובות יש בלי מספרי טלפונים. אני לא מצליח לבצע אישור מסירה למעסיק.
    סגור
  • 12.
    רווחי הון
    drsdrs 09/07/2013 04:12
    הגב לתגובה זו
    0 2
    האם מדובר גם מרווחי הון ?
    סגור
  • 11.
    אין עלויות משמעותיות ?
    דני 07/07/2013 23:51
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כ 15,000 ש״ח בשנה לרו"ח כיוון שאתה מחויב בשיטת הרישום הכפול (שלא כמו עוסק מורשה ) 1500 אגרת רישוי שנתית אמנם עדיין עדיף להיות כחברה אבל כ 1,500 ש״ח בחודש זה לא כזה זניח
    סגור
  • ההוצאה לרואה שבון מוכרת למס
    ישי 23/04/2016 21:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כלומר, את העלות של הרואה חשבון תוריד ב - 25%. אני אצל רו"ח שור בהרצליה, משלם פחות ממה שכתבת. לא יודע אולי החברה שלך עם יותר פעילות. בכל מקרה זה לא משמעותי בהתייחס לעלויות שזה חוסך.
    סגור
  • ההוצאה לרואה שבון מוכרת למס
    ישי 23/04/2016 21:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כלומר, את העלות של הרואה חשבון תוריד ב - 25%. אני אצל רו"ח שור בהרצליה, משלם פחות ממה שכתבת. לא יודע אולי החברה שלך עם יותר פעילות. בכל מקרה זה לא משמעותי בהתייחס לעלויות שזה חוסך.
    סגור
  • תשלום לרו"ח הוא באזור ה 10K שנתי ואפילו פחות (ל"ת)
    גם במשרדים מכובדים 08/07/2013 09:07
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 10.
    הדשא של השכן תמיד ירוק יותר...
    יוני 07/07/2013 23:03
    הגב לתגובה זו
    3 4
    אני איש קבע. 1. אני סוגר שבת אחת לשלוש בבסיס (וכן יש לי אישה+2 ילדים) ואני בן 38 כקצין בחטיבה מרחבית אי שם בדרום הרחוק, אע"פ שאינני לוחם !. 2. אני בקושי מגדל את ילדיי, אישתי היא האמא והאבא בבית - החל מרגע שמשכימה אותם ועד שמשכיבה אותם לישון. אני רואה את ילדיי רק בסופ"שים. 3.תחביבים אתה שואל? להיות בבית בסופ"ש. 4. בתי קפה/מסעדות? - בסופ"ש. 5. לראות "לילה כלכלי/חדשות/כלבוטק"? אולי אתה יכול, תתפלא אבל ביחידות סגורות בצבא עובדים בשעה 23:30.... 6. שכר עשירון עליון? פחח הצחקת אותי. בוא נגיד שהמשכורת שלי לא הרבה יותר גבוהה מממוצע השכר במשק...ויש לי תואר שני ואני בתקן רס"ן. אז מה אתה אומר? רוצה להתחלף? אני מוכן! "דברים שרואים מכאן לא רואים משם". ואגב, כשאני אהיה בפנסיה תהיה בטוח שיקזזו לי הרבה מאד מס (50%) על השכר!
    סגור
  • 9.
    רואה חשבון והנהלת חשבונות לפחות 1000 ש"ח בחודש
    אנונימי 07/07/2013 20:48
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אגרה לרשם עוד 100 בחודש. לפני שמתחילים זה 1100 ₪ כל חודש
    סגור
  • טעות. מדובר למעשב ב"שכיר" כך ש
    רוח 11/07/2013 08:37
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא מוציא חשבונית אחת בחודש כהכנסה ועוד 6-7 חשבוניות כהוצאה. רו"ח לתיק כזה הינה עלות של 400-500 ש"ח לחודש בלבד.
    סגור
  • טען עוד
  • זה יכול להיות גם פחות ומדובר על תשלום מהברוטו (ל"ת)
    שווה שווה 08/07/2013 09:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    הוצאות רואה חשבון זה לא זניח למי שמרוויח 25000 (ל"ת)
    cd4levi 07/07/2013 20:15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 7.
    זדוניות מערכת המסים/ביטוח לאומי גזל האומה,תחילת הסוף
    abbass 07/07/2013 19:58
    הגב לתגובה זו
    6 0
    גם הגז הטבעי לא יציל את מכונת הרשע העושקת את שכיריה למען פרזיטיה ופקידיה.
    סגור
  • 6.
    שיקולי מס- שהמדינה תחפש כסף אצל הפנסוונרים של הצבא
    אלי יש לי פיתרון 07/07/2013 19:47
    הגב לתגובה זו
    10 8
    המדינה לא יודעת היכן לקחת כסף, יש לי פיתרון בחור בן 45 יוצא לפנסיה עם 12,000ש,ח נטו, ואחר כך ממשיך לעבוד בשחור , וא משרה ציבורית, קודם כל תקצצו את הפנסיות לעובדי ביטחון , וחברת חשמל ומקורות, , ולא לתת להם שום תפקעד ציבורי נוסף תשיארו את זה לצעירים החדשים, וך יהיה למדינה כסף עודף , לא לשלם אבטחה, ופחות הוצאות גאון
    סגור
  • 5.
    מדינה של זבל "הוראת שעה" רק שנה ונחזיר המצב אבל מנצלים
    תום 07/07/2013 19:07
    הגב לתגובה זו
    7 0
    וממשיכים לעשוק את הציבור
    סגור
  • 4.
    די תנו לאנשים לחיות. כל המס הוא גזל ועושק
    משה 07/07/2013 18:06
    הגב לתגובה זו
    16 4
    מה שהאדם הרויח שייך לו, ולא לאף אחד אחר. הצרה הגדולה ביותר שנחתה על האנושות זו ההמצאה השטנית של מס הכנסה. יושבת קבוצה של אנשים מאות ששינסקי ששמה לה למטרה רק לגזול עוד יותר ועוד יותר את פרי עמלם, יזמתם, חריצותם של אחרים
    סגור
  • וממה נממן את הבטחון,הבריאות, החינוך אהבל? (ל"ת)
    שלי 08/07/2013 15:51
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 3.
    למי פונים? מה עושים?
    שכיר 07/07/2013 17:43
    הגב לתגובה זו
    6 3
    אם אני שכיר שמרוויח מעל 25K בחודש למי עליי לפנות? תודה
    סגור
  • קודם תפנה למעביד שיסכים שתעבור לעבוד מולו כחברה בע,מ
    רואה חשבון 07/07/2013 21:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנוסף אתה צריך לגלם את כל המרכיבים כולל חלק מעביד שאתה תשא בו לסכום חשבונית כולל חפש ומחלה
    סגור
  • 2.
    תנו לחברות האלו לצמוח! זה מתחיל בחברה של איש אחד וממשיך
    בנץ 07/07/2013 17:29
    הגב לתגובה זו
    23 6
    בחברה שעשוייה להעסיק עשרות,מאות ואף אלפי עובדים בהמשך! אינכם יודעים מה אילוץ על חברה כזו יכול למנוע , אותו סכום שחייבתם אותו למשוך דיבדנד עשוי להיות הסכום שהיה גורם לתעסוקה של עוד אדם מובטל! ובהמשך עוד אחד ועוד אחד...תחשבו על זה! תנו להם להרוויח (מי שמרוויח) - וכל המדינה תרוויח.
    סגור
  • קשקוש, רוב האנשים שעושים זאת הם חברה של איש אחד רק לצרכ
    שלי 08/07/2013 15:53
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מס. לפיד למשל עבד כך וכן רבים מהאמנים, רופאים פרטיים והם ממש לא מגדילים את מספר העובדים. סתם דרך להגדיל פערים ואני מדברת בתור אחת שבעלה מרוויח הרבה יותר מ-25 אלף.
    סגור
  • הבנת הקרא
    שמואל 08/07/2013 07:53
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בנץ נכבד, לא הבנת !! אלו עובדים רגילים במשרות רגילות ששכרם גבוה שעושים רק לעצמם, ובמלוא הכבוד. אף אחד מהם אין לא כוונה להעסיק עוזר כפקיד או איש מכירות או שליח. כל מטרתם לא לשלם מס ומנצלים פרצות בחוק לשם כך.
    סגור
  • לא מדוייק. הם מעסיקים ( או לפחות משלמים ) גם בני משפחה
    רוני 08/07/2013 19:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בשיטה הזו באפשרותם להעסיק בחברה שלהם ( או לפחות לשלם ) גם בני משפחה תמורת שעות עבודה מועטות. זו סיבה נוספת מדוע קטנים הסיכויים שירצו לחזור להיות שכירים אי פעם. גם לא בני המשפחות... וכדי למנוע את השאלה המתבקשת - כן גם אני שוקל לעשות כך ולא רק לקנא בהם.
    סגור
  • 1.
    מכיר כמה כאלה
    מכיר כמה 07/07/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    24 6
    בעיקר רופאים מומחים שלוקחים 1500 ש"ח לבדיקה של 20 דק', ובגלל שהם חברה בע"מ משלמים על זה רק 25%....ככה הם צוברים מליונים בח-ן קונים נכסים ומורשים הון לילדים...פרייארים לא מתים הם רק מתחלפים...
    סגור
  • בחייך לך תהיה רופא ותפסיק לילל (ל"ת)
    ג 07/07/2013 18:28
    הגב לתגובה זו
    9 4
    סגור