גוזלן: "פישר צודק, אנחנו לא בכיוון של הקלה בנטל המיסים תוך שנה או שנתיים, וסיבוב הגזירות הבא יהיה אגרסיבי"

Bizportal שוחח עם כלכלנים על האזהרה שפרסם אתמול בנק ישראל בעניין התקציב של לפיד. מה הדבר שיכול לשנות את רוע הגזירה?
 |  (30)
יאיר לפיד, צילום: bizportal
בנק ישראל פרסם אתמול את התייחסותו להצעת התקציב של הממשלה לשנים 2013-2014 בראי היעדים הפיסקאליים לשנים הקרובות. בניגוד להצהרות של שר האוצר, לפיד, לפיהן נדרשות רק שנה-שנתיים של הידוק חגורה, בבנק ישראל מעריכים כי "במידה והצמיחה לא תהיה מהירה במיוחד, גם אם הממשלה תפחית את התחייבויותיה להוצאות בהתאם לתקרה, יהיה צורך בהעלאה נוספת של ההכנסות ממסים כדי לעמוד ביעדי הגירעון לשנים 2015 ו-2016". בבתי ההשקעות מיישרים קו ואף מצביעים על החרפה נוספת בנטל.

ב-IBI מעריכים: "אנחנו נראה הפחתה בתחזית הצמיחה ל-2014"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות IBI, התייחס להערכות בנק ישראל ואמר ל-Bizportal כי, "אלה לא חדשות מפתיעות. בכל הפרסומים הקודמים הייתה התייחסות לדברים האלה. ההתחייבויות של הממשלה גבוהות ממה שהכלל הפיסקאלי מאפשר. גם ההערכות האלה נשענות על הנחות צמיחה גבוהות מאלו שאנו רואים היום וזה משהו שתלוי גם בשוק העולמי."

"בסוף החודש תתפרסם תחזית הצמיחה המעודכת של מחלקת המחקר בבנק ישראל והיא תתעדכן ככל הנראה כלפי מטה. הדברים האלו הם לא הפתעה גמורה. ההשפעה של התוכנית הזו היא מאוד מרסנת. ההשלכה שלה מאוד משמעותית מבחינת פעילות המשק. התחזית שבנק ישראל מפרט זו תחזית יחסית אופטימית. ההתאמות עלולות להיות גדולות יותר. אני מניח שאנחנו נהיה בגרעון גדול גם השנה וגם ב-2014 מהיעד הצפוי. ייתכן שהעלאת המיסים העתידית תצטרך להיות אפילו יותר אגרסיבית או לחילופים הקיצוץ יהיה אגרסיבי יותר."

"אנחנו ממש לא בכיוון של הקלה בנטל המיסים תוך שנה שנתיים, הדבר היחיד שיכול אולי ל'הציל' את המצב זה שהעולם יתחיל לצמוח בקצב מהיר מאוד, אבל כמו שאנחנו רואים את זה, יש סבירות גבוהה שקצב הצמיחה יעודכן כלפי מטה ולא מעלה. אנחנו יכולים עדיין לדאוג מכך שנראה פה סיבוב העלאות מיסים נוסף."

פסגות: "יש אמת בהערכות בנק ישראל, התהליך ייקח יותר משנתיים"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בבית ההשקעות פסגות אמר בתגובה ל-Bizportal, "הנקודה היא שצריך לבצע שינוי מבני בכלכלה המקומית. שינוי כזה דורש לא מעט רפורמות שעיקרן הוא הגדלה משמעותית של כוח העבודה. אם זה יקרה המיסים 'יפלו' על יותר אנשים וכך תיתכן בהחלט הקלה, אבל זה ייקח זמן. ההסתכלות היא לטווח הבינוני-ארוך. הדרך היא הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה וזו הבעיה העיקרית של המשק בעשורים הקרובים."

"בתקציב המוצע יש סעיפים שתומכים בעידוד תעסוקה כמו חידוש תוכנית ויסקונסין, התניות להנחות בארנונה שדורשות משני בני הזוג - מי שלא עובד לא יוכל לקבל הנחה - הכל במטרה לתמרץ את שוק העבודה ולהגדיל את היקף ההכנסות ממיסים מה שיאפשר מדיניות מקלה בעתיד. בנוסף מדברים על שיפור בהחדרת לימודי הליבה במגזר החרדי וחלוקת נטל שוויונית יותר - כשהעשירים ישלמו יותר - זה משהו שלא יקרה כל כך מהר. זה ייקח זמן וצריך לעשות עוד שינויים, אבל הכיוון כרגע הוא הכיוון הנכון."

יאיר לפיד הבטיח כזכור שהאזרחים ירגישו בתוך שנתיים בשינוי ואולי אפילו תוך שנה. גרינפלד מסתייג מהאמירה הזו וטוען, "אני בהחלט בספק, בטח אם אם מדברים על 2 אוכ' שההשתתפות הנמוכה שלהן כרגע בכוח העבודה היא מובנית, דבר שיצריך שיפור משמעותי שיכול לקחת שנים. יש אמת בהערכות של בנק ישראל. האמירה של לפיד כאילו 'יהיה בסדר תוך שנתיים' - אין בה הרבה, אבל צריך לתת את הקרדיט להצעת התקציב שלו. יש בה בהחלט מחוללי צמיחה שיכולים לשנות את בעיית הגרעון המבני של המשק. השינוי פשוט לא יקרה בתוך שנתיים".

"צריך לעודד את החרדים לצאת מהר יותר לשוק העבודה. לא נכון לעשות דברים בצורה חדה. אי אפשר להפסיק להם בצורה פתאומית את הקצבאות מבלי שהשוק יהיה מוכן לקבל אותם, זו לא שיטה. הם חלק מהמדינה ומגיעות להם זכויות. אלה תהליכים שצריכים לקרות בהדרגה, אבל ללכת אליהם בנחישות. אם זה לא יקרה לא נראה שיפור אמיתי בכלכלה והנטל על אלה שכן משלמים יהיה גדול יותר."
תגובות לכתבה(30):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    מדוע לא ניתן לקחת דוקא מהעשירים ?
    חיים 11/06/2013 09:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1) העשירים הם מעטים מאוד לעומת רוב הציבור , כך שאין מה לקחת . 2) העשירים הם המעסיקים ברובם. גזרה עליהם תביא לתוצאות הפוכות, כלמור יתחילו לפטר עובדים וזה יהיה הפסדה של הממשלה ושל העובדים . 3) העשירים הם בעלי כוח עצום בייצוג המשפטי, כך ששר האוצר יצטרך לחשוב פעמיים אם להתעסק אתם. ההיפך מזה אצל שכבות הביניים שאין להם מאומה ממה שיש לעשירים . לחפש צדק?, כנראה לא בעולם הזה .
    סגור
  • 27.
    צריך לתת עוד אלפיים תקנים למס הכנסה
    יועץ מס 10/06/2013 22:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי נותן עוד אלפיים תקנים במס הכנסה ושיהיו כולם בשטח שכל העובדים בשחור יתחילו להדפיס בקופה ואז תראו שכולם ישלמו פחות מס השירותים שאנו מקבלים יהיו הרבה יותר טובים צריך מהפיכה תחשבו על עצמיכם אתם עובדים שכירים ומשלמים מיסים לפי החוק וכל בעלי המקצוע חשמלאים טכנאי מזגנים נהגי מוניות מורי נהיגה בעלי אולמות פיצוציות גננים עובדות במשק בית (מקבלות ביטוח לאומי ומצד שני עובדות בשחור) מטפלות בעלי חנויות כולם כולם צריכים לשלם מיסים ואז כולם היו משלמים פחות מיסים צריך בקטע הזה לצאת לרחובות
    סגור
  • 26.
    חחח שקל לא יראו ממני,שיקחו מהיהודים!!! (ל"ת)
    עאמר אוכל חינם 10/06/2013 15:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 25.
    חברה תרגעו,זה לא כולל את הכפרים,לביד חבר שלי... (ל"ת)
    זחאלקה אוכל חינם 10/06/2013 15:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 24.
    להוציא את לפיד לכיכר העיר ולתת עם קרשים
    מושון 10/06/2013 15:31
    הגב לתגובה זו
    18 0
    כמו בסרט קזינו
    סגור
  • 23.
    ליבה או לא ליבה-כשהחרדים ירגישו בלחץ הם יעבדו בכל הבא ל
    יד הנפץ 10/06/2013 14:10
    הגב לתגובה זו
    2 14
    יד.לפיד-גבר עם ביצים,צודק בתחזיותיו.
    סגור
  • 22.
    פניקסססססססס טוסי ל 15 שח
    פניקס 10/06/2013 12:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני חייב לממן לימודייםם טוסייי פניקסססס ל15 שח במיידי
    סגור
  • 21.
    פישר צודרק אבל גם אשם
    יוסי כהן 10/06/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתחיל עם פישר בשאלת תם מדוע בנק ישראל לא המיר את הערמות הנייר הירוק לפני כשנה וחצי בזהב כאשר כל כלכלן מתחיל ידע שמחיר הזהב ינסוק לשמיים( נזק למשק בסכומים של עשרות מליארדי דולרים) נעבור ל ביבי הגלידה והמזרן הם כ משל המעידים על אופיו של הנבל / באי התערבות בניהול מנהל תקין העיקר אל תיקחו לי את התפקיד אבל בסוף הכל מתפוצץ ומהר כידוע אין סודות במדינת ישראל אפילו עורכי הדין האישיים של הכי בכירים מזמרים **רק לחברים***
    סגור
  • 20.
    צריך לעשות סדר בקופת המדינה 27 מיליארד שח משכורות בצהל
    אזרח 10/06/2013 12:28
    הגב לתגובה זו
    8 0
    חלוקת כספים לקרנות הישתלמות במיליארדים ובנוסף פטןרים מימס טיפולי שיניים לכל הילדים הוצאה בעיתית בימקום רק לניזקקים ועוד ועוד
    סגור
  • 19.
    הטפשות בלתי נתפסת
    לא ייאמן 10/06/2013 12:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    להבריא משק צריך להוריד מסים באופן חד.... רק כך האזרחים יכולים להרשות לעצמם לקנות יותר..הצריכה עולה וכך גם המסים. ברגע שהמסים גבוהיים הצריכה יורדת והרבה מעלימים מס כי צריכים לגמור את החודש. החשיבה הדינוזאורית של העלאת מסים בגלל גרעון במצב כלכך קשה אצל האזרחים מעידה על הבורות וחוסר מנהיגות! חובה להוריד את המס על רווחי הון בבורסה ל 10 אחוז בכדי להחזיר את הציבור לבורסה . חובה להוריד את המסים על עסקים קטנים ל 10 אחוז....צריך לאפשר בחוק הימורים באינטרנט ..הרבה כסף שחור מסתובב שם שיכול לסגור את כל הגרעון של מדינת ישראל ...תטילו על ההימורים 20 אחוז מס ותראו מליארדים בקופת המדינה . הטלת מס על הלוטו 30 אחוז גמר את המהמרים לא מספיר 30 אחוז אז גם מעל 5000 שקל ....הרסתם את כל המשק והעסקים הקטנים..ואתם חושבים שאתם מבינים בכלכלה.. חמצן לא הגיע למוח שלכם טפשים
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    צריך להוציא את הבן של.... לכיכר העיר ולתת לו עם קרשים (ל"ת)
    מושון 10/06/2013 12:10
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 17.
    שאלה ללפיד ,אתה זוכר מה קרה לליכוד כשביבי היה שר אוצר .
    בא 10/06/2013 12:07
    הגב לתגובה זו
    18 0
    ואים לא אז מה אתה כן זוכר .
    סגור
  • 16.
    שיעלו את גיל הפרישה של אנשי וקבע ומשטרה ל 67 לגברים
    מוטי 10/06/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
    11 0
    יש שם המון כסף , האם אני עובד פחות מאשר האנשים הללו , לטעמי אני עובד אפילו יותר קשה מהם . גם בחגים גם משמרות כפולות ולא מרוויח את כל ההטבות שלהם ובנוסף יוצאים ליל פנסיה שכוחם במותנם ורק אנחנו יוצאים עם ארון שארבעה מחברינו סוחבים אותנו בצורה מאוזנת . הדבר היחידי שאנו לוקחים איתנו זה את הסדין הלבן ואם חושבים על זה גם את זה לא. אם מדברים על שיוויון תתחילו שם . את המבורים ניתן להחליף באנשי BACK OFFICE
    סגור
  • נקבות בוזזות פנסייה מגיל 55 והזכר רק ב-67
    קליפ 10/06/2013 19:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אלפי ארגוני נשים ערמומיות, לוקחות את הילדים, הבית ולא עובדות. מושכות פנסייה 20 שנה לפני הזכר ומסרבות למות!!! נכון, הן יפות וסקסיות. .אז מה?
    סגור
  • 15.
    שאלה לאוצר.למה לא תלכו על הפנסיות התקצביות ,על גיל
    בא 10/06/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    פרישה של גובניקים במקום להפוך לחברת ביטוח .
    סגור
  • 14.
    התוכנית הכלכלית של יהיר ...
    הילד 10/06/2013 11:52
    הגב לתגובה זו
    18 0
    העשירים יהיו עשירים יותר והעניים עניים יותר!
    סגור
  • 13.
    קיפאון מדיני = עוד לביטחון = עוד גזירות זה די פשוט.
    אהוד 10/06/2013 11:41
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כדאי להגיד זאת ברור. תסתכלו על ההתנפחות המטורפת בתקציב הביטחון בשנים האחרונות. אם יהיה הסדר יכולה להיווצר תנופת השקעה עצומה ושיקום ההרס בשטחים וזה יקרין באופן חיובי על הכלכלה. כעת יש להחליט : רוצים שילטון של פחד וסרבנות אז זה בסדר, תקבלו אבל החבירה כוללת גזירות כלכליות כואבות. רוצים להעיז ולשנות ולהשיג הסדר. זה גם בסדר ויתכן שיזניק אותנו גם כלכלית.
    סגור
  • 12.
    חכמי חלם זיכרו-לעיתים הנבואה מממשת את עצמה (ל"ת)
    008 10/06/2013 11:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    יותר יקר יותר מס יותר שילטון - והאזרח שיקבר
    מנהיג המהפכה 10/06/2013 11:32
    הגב לתגובה זו
    18 0
    מדיניות האוצר גורסת ליקר את הדירות , חשמל מים , מזון וכ ע"י כך יגדלו הכנסות המדינה ממסים . העלאת שיעורי המס תביא לירידה בהכנסות . צריך לבטל פטורים ולהוריד את שיעורי המס . את הגירעון צריך לצמצם ע"י קיצוץ הוצאות שכר למחוברים , ביטול משרדים כגון משרד השיכון ( את הדיור הציבורי יש להעביר למשרד הרווחה ) איחוד רשויות מקומיות , קיצוץ בתקציב הביטחון את משרד משטרה יש להעביר למשרד הביטחון . את משרד הקליטה למשרד הפנים .
    סגור
  • 10.
    יצוא הגז
    סזר 10/06/2013 11:31
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ביטח שיהיו גזרות בבקשה קיבלתם אותה עוד עשר שנים יהיו גזרות הציבור משלם שולמן משלם יזבלים תיתיעוררואין יצוא גז פישר שמח כך שהדולרים שהוא קנה יעלו מה איכפת לו מיצוא הגז פישר הוא דואג רק לאינטרס שלו ולא לציבור שימשיך לשלם גזרות עוד כמה שנים טובות
    סגור
  • 9.
    יהיו עליות
    חכם 10/06/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
    1 4
    אל תאמינו לאף אחד. בזמן שהם מספרים סיפורים להפחיד. הם קונים מניות בזול . זה ברור שהכל יעלה השנה. מילה של חכם.
    סגור
  • 8.
    אל תאמינו לספין, הם עושים תרגיל הפוך
    לאה 10/06/2013 11:06
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ע"מ שלא יהיו התנגדויות לקיצוצים האכזריים שנעשים עכשיו
    סגור
  • 7.
    לפיד העם לא שוכח וזה שאתה מתעלם משוק ההון תשלם ביוקר (ל"ת)
    גל 10/06/2013 10:51
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 6.
    ריקי כהן אומרת שהיא רוצה עוד ביטוח ,היא לא מרגישה
    בא 10/06/2013 10:27
    הגב לתגובה זו
    17 0
    בטוחה מספיק ,למעשה היא מעדיפה להעביר את כול המשכורת שלה ושל בעלה ללפיד וחבריו מהאוצר .
    סגור
  • 5.
    פרויקט יצוא הגז יציל אותנו מהגזירות!
    אוהב גזוז 10/06/2013 10:17
    הגב לתגובה זו
    4 2
    הכנסות מהגז יגדילו את הצמיחה במשק
    סגור
  • 4.
    אנחנו במיתון מתגבא ואבטלה צומחת
    אנונימי 10/06/2013 09:45
    הגב לתגובה זו
    13 0
    בעקבותיה קריסת בועת הנדלן
    סגור
  • 3.
    איזה שקופים, זה ספין כדי שלא תהיה מחאה לגסרות הנוכחיות
    מיכל 10/06/2013 09:41
    הגב לתגובה זו
    16 0
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • 2.
    מאנשים גמורים ומיואשים בעוד שנתיים יקבל את מודל יוון (ל"ת)
    אזרח 10/06/2013 09:39
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    להעיף את לפיד חסר ההשכלה והשקרו מיד אבל מיד מהתפקיד וממ (ל"ת)
    מעמד הביניים 10/06/2013 09:34
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • מה הקשר להשכלה, דפוק אחד ???????? (ל"ת)
    ץ 11/06/2013 09:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור