יאיר לפיד עונה לביקורות: "נראה שינוי הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים"

שר האוצר יאיר לפיד עונה לביקורות במכתב פתוח למצביעי "יש עתיד", ובו הוא מבטיח "שהתקציב שנגיש השבוע לממשלה הוא חיוני להצלת המשק הישראלי"
יאיר לפיד, צילום: Getty images Israel
"ימים סוערים עברו על כולנו לאחר הגשת התקציב," כותב היום (ש") שר האוצר יאיר לפיד לאנשי מפלגתו במכתב פתוח. לפיד פותח ואומר שהוא מודה למצביעיו על עזרתם להסביר לציבור את חשיבותה של תכנית הקיצוצים שהציג השבוע. לפיד, שידוע בחיבור עם קהל מצביעיו דרך הרשתות החברתיות, אמר שהוא מודע לשמועות שרצות בתקשורת וברשתות החברתיות, והוא מעוניין להסביר את עמדתו.

"לצד אלה שמרגישים עליהם את השמחה-לאיד, יש את אלו שבכנות לא מבינים מה קורה פה. מדוע דווקא אני, שהלכתי לבחירות על נושא מעמד הביניים, פוגע במצביעים שלי? מה קרה להבטחות?" כותב שר האוצר. הוא ממשיך ואומר "מגיעה לכם התנצלות. בשבועות האחרונים לא באמת סיפקתי לכם תשובות... החוק הראשון בתקשורת אומר שאם אתה שותק, מישהו אחר ידבר." לפיד מסביר שהוא חושב שהזניח את התקשורת עם הבוחרים ולא סיפק הסברים עד כה מכיוון שהיה עסוק בהכנת התקציב.

לפיד מסביר במכתב ש"הקיצוץ הזה, שהוא הכרחי, הוא רק הצעד הראשון, והוא יעבור מהר." עוד מוסיף שר האוצר הטרי שהרפורמות שנועדו להוריד את יוקר המחיה לשפר את "חייו של האדם העובד," כלשונו, עוד לפנינו.

לפיד עונה במכתבו למספר שאלות שעלו בימים האחרונים מקרב הציבור – הבטחת לעזור למעמד הביניים, למה אתה פוגע דווקא בו?

"איני פוגע דווקא בו", טוען לפיד, ומסביר שזוהי הפעם הראשונה מזה שנים שמעמד הביניים חולק את הנטל גם עם ציבורים אחרים. "החרדים, שהיו עד עכשיו חסינים פוליטית, ייאלצו להשתתף במאמץ ולצאת לעבודה, קיצצנו את תקציב הישיבות, וגם העשירים יתנו יותר. הם לא יקבלו קצבת ילדים כלל וישלמו הרבה יותר מס על כל מה שהוא מותרות כמו מכוניות יוקרה." מוסיף לפיד.

"למעשה, מעולם לא היה פה נסיון מרוכז יותר לצדק חלוקתי," אומר לפיד. "העלינו את מס החברות, העלינו את המס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, העברנו את חוק הריכוזיות, הקמנו ועדה אחת לבחינת הסדרי החוב של הטייקונים ועוד אחת לבחינת התמלוגים שמקבלת המדינה על משאבי טבע, התחלתי מו"מ עם החברות הגדולות על הרווחים הכלואים ועל הטבות המס המופרזות שלהם."

לפיד מסכם שהוא מבין שמעמד הביניים נפגע מהגזירות, אך הפעם הוא אינו המגזר היחיד שסובל. לשאלה האם הוא מתפלא שקוראים לו שקרן אחרי קמפיין הבחירות מלא ההבטחות שלו, עונה שר האוצר:

"אני כנראה כבר לא אתפלא על כלום, אולי חוץ מאשר על חוסר הסבלנות. הבטחתי לעזור למעמד הביניים וזה בדיוק מה שאעשה. אני אקיים את ההתחייבויות שלי, אבל אני שר האוצר חודש וחצי, שבהם הייתי צריך להכין תקציב שסוגר גירעון מפלצתי של 35 מיליארד שקלים." הוא ממשיך ומבטיח מהפיכה בדיור ובתעסוקה, כמו גם ביוקר המחיה, אך מדגיש בשנית שאי אפשר לעשות זאת בששה שבועות.

ומתי נראה את השינוי הזה?

"הרבה יותר מהר ממה שכולם חושבים", אומר שר האוצר, ומבטיח ששנה מהיום כולנו כבר נרגיש את התהליכים שיצאו עכשיו לדרך. לפיד מוסיף ומסביר את עמדתו בנוגע לועדים הגולים במשק. "המטרה היא לא לנהל מלחמות בשביל לקבל מחיאות כפיים, אלא לשנות את המצב. כל יום של שביתה כללית עולה למשק מעל 2 מיליארד שקל, ואני לא חושב שבתקופה של גירעון כל כך גדול אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להפסיד עוד ועוד כסף."

במכתבו, לפיד מסביר שבחר בפתרון הפוליטי והלך להסכם עם עופר עיני שיבטיח שקט תעשייתי בתקופה קשה. בתוך ההסכם, אומר לפיד, לקחו הצדדים בחשבון גם את סוגיית עובדי הקבלן שמעסיקה את המשק תקופה האחרונה.

"אז כן, נצטרך לטפל בחברת החשמל. וכן, נצטרך לטפל בנמלים. אנחנו לא מתחמקים מזה לרגע, אבל האם לא יותר הגיוני לבדוק קודם אם אפשר לעשות את זה בהידברות ובלי לשתק את המשק הישראלי?" אומר לפיד כתגובה להשתלכויות בו, ומוסיף "כל המתלהמים מחפשים מלחמה, אבל לא הם אלה שיצטרכו לשלם את מחירה אלא הציבור הישראלי."

קח מהחברות הגדולות, מהטייקונים, מהרווחים הכלואים, תשנה את חוקי המשחק

כתגובה לטענה זו, מזכיר לפיד את פגישתו עם מנכ"ל טבע ג"רמי לוין , ובה סיכמו השניים על הליך מזורז לבחינה מחדש של הרווחים הכלואים והטבות המס. "כולם יודעים שמשהו לא תקין בחוקים הקיימים. מצד שני, כל מי שאומר, "פשוט תקחו מהם!" הוא פשוט חסר אחריות. מדינת ישראל לא רוצה להפוך לאוייבת של המגזר העיסקי, מפני שאז לא יעשו איתנו עסקים", מוסיף לפיד.

ואי אפשר היה למתן קצת את הגזירות? זה לא מוגזם? איפה הלב שלכם?

לפיד מתגונן ומדגיש את כל אותם סעיפים בהם לא נגעו הגזירות - "למה אתם חושבים נאבקתי ומנעתי כל קיצוץ בתקציבי הנכים, הקשישים, פגועי הנפש? למה בתקופה קשה כל כך דאגתי להעלאת התקציבים לסיוע לניצולי השואה ב-500 מיליון שקל? וגם את מה שבכל זאת גזרנו אתם באמת חושבים שלא רציתי למתן אילו היתה לנו ברירה?".

לפיד ממשיך ואומר שאם לא היו נוקטים בכל הצעדים הנחוצים ליצוב, דירוג האשראי של ישראל היה נחתך, וגורר על החוב בגובה 37 מיליארד שקל יותר מהריבית היום. ריבית כזו על החוב הלאומי היתה גוררת, לדעת לפיד, גזירות כפולות מאלו שננקטו עכשיו.

גם בשאלת הגזירות על תעשיית התיירות עונה לפיד ואומר שללא ביטול פטור המס של התיירים, תחול התפוררות כלכלית שתבריח את כל התיירים מפה גם ככה. "היו אצלי נציגי משרד התיירות, כדי לשכנע אותי לא לבטל את הפטור על מע"מ התיירות. אמרתי להם... שבמדינות שיש בהן התפוררות כלכלית אין תיירות בכלל. עדיף לשלם עכשיו קצת, במקום לשלם בעוד שנה הרבה יותר."

יש גזירות שעוד ישתנו?

ברור", עונה לפיד. "זה תמיד התהליך מול תקציב, והוא יימשך מול הכנסת גם אחרי האישור שלו בממשלה. זו אגב הסיבה שאתם שומעים עכשיו כל כך הרבה זעקות וטענות. כי הפוליטיקאים רוצים לוודא שאם יבטלו משהו הם יוכלו לטעון שזה רק בזכותם והם הטובים. צריך לציין למען ההגינות שאני לא חושב שכל השכל הוא במשרד האוצר, ותמיד צריך להקשיב. התקציב הוכן בזמן קצר (מדי), ואנחנו תמיד צריכים להיות מסוגלים להודות בטעות."

לפיד מסכם בחזון אופטימי. הוא מבטיח לכל המבקרים שתוך שבועות הם יווכחו שהשד אינו נורא כל כך. "הם יפתחו את התלוש ויגלו שירד להם מהנטו הרבה פחות ממה שאמרו להם. הם יילכו לקניות ויגלו שהמחירים יורדים. הם יבינו שתקציב החינוך לא קוצץ אלא עלה ב-6 מיליארד שקל. הם יראו שהרכבת לכרמיאל מתקדמת. הם יגלו שתוכניות הדיור שלנו אפקטיביות והדירה נראית פתאום בהישג יד. ובעיקר," מוסיף לפיד, "המבקרים יגלו שיש חזון ויש מצפן ויש משרד אוצר שמבין שהאדם העובד הוא מרכז החברה הישראלית."



תגובות לכתבה(35):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    אתה יורק למעמד הבניים שבחר בך- מה ההבדל בינך לשטייניץ? (ל"ת)
    רוני 12/05/2013 11:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 31.
    לפיד אתה גמור, יצאת יותר עלוב מאבא שלך, וזה הישג יפה (ל"ת)
    נעיף אותך לאלף עזאזל 12/05/2013 09:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 30.
    איזה שינוי ? אתה עף לנו מהעיניים?
    בוב פרוקטור 12/05/2013 07:56
    הגב לתגובה זו
    5 1
    יאיר ,טוס לנו מהעיניים ואל תחזור גם לא לטלויזיה . עבורי אתה לא קיים ,אויר . לך תספר סיפורים לביבי ולאישתך.
    סגור
  • 29.
    שימו לב. אמרתי שינוי.
    יאיר לפיד 12/05/2013 07:04
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שינוי יכול להיות לשני הכיוונים. אז לא לתפוס אותי במילה.
    סגור
  • 28.
    אביו היה שקרן לפני הבחירות הבן שקרן לפני הבחירות וכנראה
    אברום בדבכט 12/05/2013 06:23
    הגב לתגובה זו
    8 0
    שהנכד יהיה שקרן .במשפחת לפיד השקר עובר בירושה ובגנים אלו מוטציות שלא ניתן לשנות
    סגור
  • 27.
    ב-6 שבועות אי אפשר להקל על מעמד הביניים
    יאיר 12/05/2013 01:43
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אבל להחמיר משמעותית את מצבו ניתן בקלות יתרה ולכן זה מה שאני עושה.
    סגור
  • 26.
    העם אומר את דברו בהפגנות
    שמיר 11/05/2013 23:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתנ ותפקיד גדול בהרבה מספרים לחסר נסיון שפוגע מתחת לחגורה .
    סגור
  • 25.
    נראה שלפיד מתבלבל מכל המספרים ששמע
    אבי 11/05/2013 23:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאיפור המספר 37 מליארד גידול בהוצאות ריבית עם שינוי דירוג אשראי?
    סגור
  • 24.
    עם השקרים והקומבינות שלך, נמאסת עלינו, לכו הביתה אתה
    מר לפיד, תפסיק כבר 11/05/2013 22:54
    הגב לתגובה זו
    9 0
    והמפלגה המזופתת שלך! אנשים רעים ושקרנים בעלי "לב אבן" !
    סגור
  • 23.
    זה רע עתיד, רק שקרים ורוע, וצריך לשגר אותם מיד הביתה ! (ל"ת)
    זה לא "יש עתיד" 11/05/2013 22:47
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • טען עוד
  • 22.
    מה זה יאירי בלי משחק מקדים או שזה רק המשחק המקדים (ל"ת)
    סיגלית 11/05/2013 21:54
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 21.
    להרגשתי הממשלות הקודמות שדדו את השכירים
    לימון סחוט 11/05/2013 21:49
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מה שנהפך לחינם הורע וכושל עבור מי ששילם קודם, משלם יותר ומקבל פחות כך בחינוך, בבריאות כולל שיניים - מה שקבלנו קודם חינם היום צריך לשלם פרטי. משלמים יותר מס, בריאות ובידוח לאומי. חילקו את נכסי המדינה, אדמות ואת הכספים לטייקונים ולציבורים שלהם: דתיים, מתנחלים קיבוצים. ממני רק לוקחים יותר ויותר מעלים את גיל הפרישה, ואין עבודה מעל גיל 40. גם חסכונות, השתלמות ןפנסיה שוחקים בריבית נמוכה והעבירו לניהול פרטי. המנהלים ובעלי ההון הפרטיים שקיבלו הלוואות ללא ביטחונות, אוכלים את הקופה במשכורות, בונוסים והטבות ואין להם כל בעיה לזרוק את העובדים השכירים לכלבים ולדרוש עוד הטבות מהמדינה.
    סגור
  • לימון יקר, התחלת להבין, מצב מרבית האנושות הולך ונעשה רע
    בכל העולם 12/05/2013 08:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואין דרך חזרה. כל הפעלולים הקפיטליסטים או הסוציאליסטים לא יעזרו, מוות מרעב! זה מה שיהיה!
    סגור
  • אתה צודק ואמרתה רק חצי מהדברים והרשימה עוד ארוכה (ל"ת)
    אתה צודק 12/05/2013 06:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    הסיכוי שהכבדת המיסים תסגור את החור בתקציב אפסי (ל"ת)
    ולכן ישאר איתנו 11/05/2013 21:47
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 19.
    מי אמר לך, מה אתה מבין בכלכלה ולמה שנאמין שוב? (ל"ת)
    יובל 11/05/2013 21:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 18.
    כדי לך להתפטר, זה לטובתך, לטובת העם, ולטובת בוחריך
    תקשיב טוב לפיד 11/05/2013 21:24
    הגב לתגובה זו
    7 1
    אתה פשוט לא מתאים לתפקיד הזה. פעלת בטפשות כשלקחת את התפקיד הזה, תתפטר ותחסוך ממך את הכשלון הזה.
    סגור
  • 17.
    ממנים אינסטלטורים לשר אוצר, במקום אנשי כלכלה מקצוענים
    הזוי ועצוב מאד 11/05/2013 21:21
    הגב לתגובה זו
    8 0
    ובנוסף הם גם שקרנים. עד כמה נמוך אפשר לרדת ?
    סגור
  • 16.
    דקה מלאבד את הבית
    דורית 11/05/2013 20:38
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אוכל סה מותרתות, ,מאירועים אני מתחמקת, חוגים לילדים אין. מ15 אלף שקל אני משלמת לבנק משכנתא והלוואות . הדאר סה תחבורה ציבורית, תאורה בסיסית ואינטרנט. הורדת מחיר הסלולר הציל אותי בשנה שעברה. מה יציל אותי אחרי הורדת אחוז במשכורת וקיצבת ילדים בשליש? וזה לפני לחשוב על ארנונה ויקור במעמ? מי מי? הצבעתי יאיר מאמונה ולא חשבתי לקבל לפיד
    סגור
  • 15.
    לפיד את מנותק מהמציאות בימקום לכסות את הגירעון על גב
    ציון 11/05/2013 20:25
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הציבור החלש ועל השכבות היצרניות תידאג לטפל בסימפטום שיוצר את הגירעון יש הרבה חוסר צדק וחוסר סולידריות חברתית וכלכלית על כולנו בוכים וכועסים
    סגור
  • 14.
    מס רכישה על דירות
    ידידייה 11/05/2013 20:09
    הגב לתגובה זו
    2 6
    בוטל המס על קרן השתלמות ובה מס רכישה על החלפת דירות.. אז מה עשינו?..
    סגור
  • 13.
    אששש
    777777777777777 11/05/2013 19:54
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הביבי הזה חכם הוא זרק עלייך את העם אתה טיפש
    סגור
  • 12.
    לפיד השינוי היחידי הוא שיהיה שהממשלה תיפול ואתה בחוץ
    אריה הכריעש 11/05/2013 19:50
    הגב לתגובה זו
    12 1
    העם לא יוכל את הצפרדע בפעם הנוספת , נגמרו הקלמנטינות יש לנו עכשיו אשכוליות או לא להיות !
    סגור
  • 11.
    אין אצלו קשר בין המילים למציאות. זה חוזר שוב ושוב. (ל"ת)
    איציק 11/05/2013 19:35
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 10.
    אני במקום לפיד הייתי הולך הביתה
    האזרח הקטן 11/05/2013 19:30
    הגב לתגובה זו
    10 2
    איך לפיד מרשה לעצמו עם צוות עוזריו ועובדי משרד האוצר להטחל גזרות כאשר ראש הממשלה מוציא על טיסה בת 4,5 שעות ללונדון סכום של 500,000 שח' עבור מיטה זוגית לו ולאישתו ה"נחמדה"
    סגור
  • 9.
    תן לנו לנהל את כספי הפנסיה בעצמינו IRA
    פנסיונר עלעתיד 11/05/2013 19:06
    הגב לתגובה זו
    9 0
    שוד הטייקונים הגדול מכספי הפנסיה נשמך ולא מצאת דרך להשיב את כספי השוד? לפיד איש נחמד ורוצה רק דברים טובים אבל מה לעשות הוא לא מבין בכלל כלום בנקים טייקונים בעלי חברות ענק ושודדים לא מעט אוסם תנובה ושטראוס הכול מונופולים עליך ישראל, פשוט שים מס על כל מונופול בגובה הסכום שהרוויח מעצם היותו כזה כך את תשובה השודד גם שדד אחד וחצי מילארד מכספי חוסכי הפנסיה וגם מחזיק במאגרי הגז האם יתכן שלא שמת לב ועוד רבים וטובים כל אחד כזה קח ממנו מילארד וחצי יהיה לך עודף תקציבי ושלא יבהילו אותך שהם יברחו , הם לא יברחו איפה יהיה להם שוב מונופול כזה
    סגור
  • 8.
    השר הזה לא יעצור
    רוסי 11/05/2013 19:03
    הגב לתגובה זו
    12 2
    וכשיגיע מיתון הוא יספר סיפור חדש, כדי להעלות שוב מסים. צריך להעיף אותו לפנסיה כבר עכשיו
    סגור
  • 7.
    אתה שקרן ,אם השינוי יבוא מהר תקפיא את הכל עד שיבוא
    מזהה בטחות שוא 11/05/2013 18:59
    הגב לתגובה זו
    12 1
    מה תאמר לנו אח"כ מה יכולתי לעשות? אתה משקר במצח נחושה לפחות שטייניץ האידיוט עשה והודה ואתה תחת מעטה של שיוון שודד את מעמד הבניים, תגיד השתגעת גם זוג שרוצה לעבור לדירה אחרת ישלם מס רכישה מופקע, תגיד קראת את רשימת השינויים והגזרות , אני מגדיר זאת כחוסר אחריות משווע תגיד איזה שינו עשית בפנסיות, בשוק הגמל עכשיו תהרוג גם את השוק הזה, מי היועצים שלך? טוב תשמע מר לפיד מקווה שעוד תביא עוד כמה גזירות שהציבור לא יכול לעמוד בהם כך תבוא המהפכה יותר מהר
    סגור
  • 6.
    פוליטיקה חדשה
    yud 11/05/2013 18:54
    הגב לתגובה זו
    13 0
    מה לא ידעת קודם? לפני הבחירות? הרי לא רצת על עניין מדיני או אחר. רצת רק על עניין מעמד הביניים דיבורים ,מילים בזה אתה חזק אבל זה ממש לא מספיק בשביל להוות אלטרטיבה אתה שקרן ומושחת כמו כולם הבטחת הכל רק כדי להגיע לשם היית מוכר את אבא שלך בשביל להגיע לשם אני מקווה שביום הדין הבא אני ומטוטמים רבים שכמותי יבינו שמה שהיה הוא שיהיה ואנשים כמוך הם כצל חולף ואין לאנשים כמוך שום יכולת. מה שמדאיג עוד יותר הוא שאתה ואנשיך - שלא ניהלו מכלת מימיהם תשבו בדיונים ותקבלו החלטות על גורלינו אפסים
    סגור
  • 5.
    סיפורי סבתא, פוחד להתעמת עם הטייקונים והוועדים
    אריק 11/05/2013 18:43
    הגב לתגובה זו
    12 0
    לקחת מס מעבר דירה 3.5%, תתבייש. זוג צעיר שרוצה להרחיב מקום מגוריו משום שמשפחתו התרחה, צריך לשלם עשרות אלפי שקלים להחזיק הטייקונים המתנחלים והוועדים - מצטער שבחרתי בך יאיר, יש עוד זמן להוכיח מנהיגות.
    סגור
  • 4.
    מציע:מס 50kש"ח לבעלי יותר מדירה אחת
    קליפ 11/05/2013 18:27
    הגב לתגובה זו
    6 2
    ותושבי חוץ 100 k ש"ח....מי שרוכש את דירתו היחידה(כמוני)לא ישלם.לח"כ הנכבדים עשרות רבות של דירות שחיתות וגזל.לטייקונים פנטהאוזים רבים.שישלמו קצת.למה רק אני?מע"מ-עולה ,מס הכנסה-עולה,מס גולגות--בדרך!!
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד! אל תקשיב לכל הצ'יוואוות השמאלניות
    נועם 11/05/2013 18:26
    הגב לתגובה זו
    5 7
    אשר רוצים רק לערוף ראשים, ראבק סבלנות
    סגור
  • כשאתה רואה צרה עפה לכיוון שלך, אל תהיה סבלני (ל"ת)
    אלי 11/05/2013 21:52
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 2.
    כבר אפשר להגיב לכתבה...
    שימון 11/05/2013 18:15
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לא נראה שינוי מהר! לפיד מתכוון בשינוי לכך שנראה רווחה כלכלית אחרי הצמצום 'ההכרחי'. כלומר הוא רומז או משלה שהוא צופה שהקיצוצים יאזנו את התקציב ויצרו צמיחה. וזה שקר. הקיצוצים רק רוכבים על הציבור הרחב ועל הכלכלה בכללותה כאבן רחיים והם מ ד כ א י ם צמיחה. ממש ההפך! ויווצר מעגל אכזרי שבו פחטת מיחה זה פחות הכנסות למדינה, ואז הגרעון גדל או לא מצטמצם מספיק, ואז צריך צמצום נוסף בהוצאות וזה יוצר ירידה בצמיחה, וכך חוזר חלילה. אפשר היה ללמוד כאן ש ק ו ד ם בונים צמיחה ואז בונים איזון תקציבי, כאשר האיזון התקציבי הוא צמצום בהוצאות ש א י נ ן יוצרות צמיחה, השקעה בסעיפי תקציב ש כ ן יוצרים צמיחה, ומתכננים כך שככל שמגבירים את הצמיחה ההכנסות גדלות י ו ת ר מקצב הצמצום בהוצאות, ואז הגרעון יורד. אצלנו רוב סעיפי התקציב הגדולים והבעייתיים הם תולדה של מאזני כוח פוליטיים ושל כישלון ניהולי בסקטור הציבורי החלש ושל א י ד א ו ל ו ג י ו ת שאין להן הצדקה וערך בכלכלה קפיטליסטית תחרותית הנשענת ביסודה על ח ד ש נ ו ת. וביבי הוא פשוט צרה ואסון. מנהל טוב ד ו א ג שבכל שדרות הממשל י ת ב צ ע ו מדיניות ופעולות תורמות צמיחה ויעיל
    סגור
  • 1.
    אפס מאופס גם שטייניץ הגאון אמר אותו דבר (ל"ת)
    תום 11/05/2013 17:47
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור