בנק ישראל בניתוח על הקריסה במחזורי המסחר - "השינוי במיסוי לא השפיע"

בניתוח מיוחד מתייחסים בבנק ישראל לגורמים לירידת המחזור ב-44% מאז תחילת 2010 לשפל של 6 שנים. צפו בגורמים המרכזיים...
 |  (40)
שמואל ברונפלד אסתר לבנון, צילום: Bizportal
"מתחילת 2010 נרשמה ירידה של כ-44% במחזורי המסחר במניות בבורסה בת"א, ובמחצית השנייה של 2012 הם הגיעו לרמת שפל של שש שנים", כך כותבים היום כלכלני במסגרת פירסומו של דוח המנתח את הגורמים שהשפיעו על הירידה במחזורי המסחר במניות בבורסה בתל אביב שפורסם היום (ג').

במרבית הבורסות בעולם נצפתה ירידה במחזורי המסחר בשנים האחרונות, אולם הירידה במחזורים בבורסה בת"א הייתה חדה יותר. לפיכך, ניתן לשער שבנוסף לגורמים הגלובליים, שהשפיעו על הירידה במחזורים, פעלו גם גורמים מקומיים.

בבנק ישראל מציינים כי "עם הגורמים המקומיים המרכזיים נמנית יציאת הזרים מהבורסה, ובפרט יציאתן של קרנות ההשקעה הבין-לאומיות שמאמצע 2010 נרשמה ירידה של 53% באחזקותיהן במניות בבורסה בת"א. מהלכים אלה הושפעו, בין היתר, משינוי הסיווג במדדי ה-MSCI ומהעלייה בתפיסת הסיכון היחסי של ישראל".

"בנוסף, הירידה החדה, בהשוואה עולמית והיסטורית, במספר החברות הציבוריות תומכת בסברה שלהידוק הרגולציה בשוק ההון הייתה תרומה מסוימת לירידה במחזורי המסחר; השינויים ברגולציה הכלכלית על ענפים ספציפיים, לעומת זאת, לא השפיעו על מחזורי המסחר".



מהנתונים עולה כי מחזורי המסחר בבורסה בת"א ירדו בשיעורים חדים יותר ביחס לכל קבוצות ההשוואה, ובפרט ביחס לבורסות הדומות. ממצא דומה מתקבל גם כאשר מנרמלים את מחזורי המסחר לשווי השוק, אם כי ההבדלים מתונים יותר. זאת משום שבמהלך התקופה הנידונה שווי השוק של הבורסה בת"א ירד, בעוד ששווי השוק בכל קבוצות ההשוואה דווקא עלה.

בדברי המבוא מדגישים בבנק ישראל כי הבדיקה נערכה מאחר שלדבריהם, "שוק ההון ממלא תפקיד מרכזי בהקצאה יעילה של מקורות ההון במשק. אחד התנאים המרכזיים לתפקודו של השוק ולאמון המשקיעים בו הוא קיומה של רמת נזילות גבוהה, הואיל וזו מאפשרת למשקיעים לסחור במניות בכל רגע נתון על בסיס מידע חדש הזורם לשוק. היקף המסחר בשוק נמנה עם הגורמים המרכזיים המשפיעים על רמת נזילותו. זאת ועוד, היקף מסחר נמוך מרתיע משקיעים מלהשקיע בבורסה, ודבר זה עלול להקשות על החברות לגייס הון בשוק. לאור זאת קיימת חשיבות רבה בניתוח הגורמים שהשפיעו על הירידה החדה במחזורי המסחר בשוק המניות".

השפעת הרגולציה - 3 גורמים נבדקו

בהתייחסות להשפעות הרגולציה על ירידת המחזורים כותבים כלכלני בנק ישראל כי "אחת הטענות הרווחות בשיח הציבורי היא שהשינויים ברגולציה הכלכלית והפיננסית תרמו לירידה במחזורי המסחר. הנימוקים לטענה זו התייחסו לשלושה אפיקי השפעה אפשריים:

הגורם הראשון - עניין המיסוי: האם העלאת המיסוי על רווחי הון בתחילת 2012 הביאה להסטת השקעות מהבורסה לאפיקים שלא הושפעו מהעלאת המיסים? בניתוח של הרכב תיק הנכסים של הציבור לא נמצאו עדויות להסטת השקעות משוק המניות לאפיקים אלטרנטיביים. כמו כן, לא נמצא כי שחקנים שלא הושפעו מהשינוי במיסוי (משקיעים מוסדיים ותושבי חוץ) הגדילו את חלקם היחסי באחזקות במניות. ניתן להסיק אפוא כי השינוי במיסוי לא השפיע על המחזורים.

הגורם השני - הידוק הרגולציה: הדבר השני שנבדק הוא הידוק הרגולציה על החברות הציבוריות. בהקשר זה עלתה הטענה שהידוק הרגולציה מכביד על החברות ולכן יצר תמריץ שלילי לביצוע הנפקות חדשות ותמריץ חיובי למחיקת חברות מהמסחר. דבר זה הביא לירידה במספר החברות הציבוריות – כ-16% בין השנים 2008 ל-2012 – ובעקבות כך גם לירידה במחזורים. אולם ירידה במספר החברות בתקופת שפל אינה ייחודית לבורסה המקומית ולעת הנוכחית. לכן, על מנת לבסס את הטענה יש לבחון אם הירידה הנידונה היא חריגה בהשוואה לעולם ובראייה היסטורית. מהשוואה לעולם עולה כי רק בכ-12% מהבורסות נרשמה ירידה חדה יותר במספר החברות בתקופה זו, כאשר בבורסות דומות מספר החברות עלה בכ-20% בממוצע.

כלכלני הבנק כתבו בניתוח כי "מהשוואה לעבר עולה כי אף על פי שגם בתקופות שפל קודמות נרשמו ירידות במספר החברות הציבוריות בבורסה בת"א , לא ניתן להתעלם מכך שמספרן כיום נמצא בשפל של שלוש עשרה שנים. ניתן אפוא להסיק כי הידוק הרגולציה היה בין הגורמים שתרמו לירידה במספר החברות ובכך לירידה במחזורים".

הגורם השלישי - הרפורמות במשק: נבדקה השפעתן של הרפורמות המקיפות בענפי המשק ובראשן ניצבות הרפורמה בשוק התקשורת, שהגבירה את התחרות בענף, והרפורמות בענף הביטוח. מאחר שבטווח המיידי הרפורמות פגעו ברווחיותן של החברות בענפים אלה, עלתה הטענה שהן תרמו לירידה במחזורי המסחר במניות של החברות.

"אך כאשר עורכים ניתוח סטטיסטי של הנתונים, ובודקים מהו שיעור המחזורים בענפים אלו מתוך סך המחזור בבורסה, מוצאים כי השיעור בתקופה שלאחר החלת הרפורמות העיקריות אינו שונה באופן מובהק מהשיעור בתקופה שלפני החלתן. לפיכך איננו מוצאים תמיכה לטענה שהרפורמות הכלכליות בענפי המשק תרמו לירידה במחזורי המסחר".
תגובות לכתבה(40):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 39.
    זה בטח בגלל ביבי
    גיל 14/03/2013 07:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי העלאת המס הייתה חלק מהגורמים שקרנות בין לאומיות יצאו מהבורסה?
    סגור
  • 38.
    תראו מה עשתה המחאה החברתית .המס עלה בשקט בשקט....
    משקיע לשעבר 13/03/2013 07:13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    וללא שום התנגדות,אפשר לומר אפילו במחטף.זהו הדבר היחידי שבוצע מועדת טרכטנברג וללא שום התנגדות ובסופו של דבר הרג את המחזורים בבורסה למרות הכחשות בנק ישראל.
    סגור
  • 37.
    בנק ישראל משקר.המחזורים ירדו בעיקר בגלל המס
    א.מ 13/03/2013 07:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה שהמס עלה לא אומר שאחזקות הציבור ירדו אבל מחזורי המסחר ירדו פלאים.ציבור המשקיעים מתכן את עיתוי מכירת מניותיו גם על פי שיקולי מס. גם לא צריך לשכוח שהמשקיעים ביצעו מכירה רעיונית בסוף 2012 כך שלמעשה הסוסים ברחו מהאורבה לשנתיים הבאות.
    סגור
  • 36.
    טעיתם בשיטת ההשואה לבדיקת השפעת המיסוי
    איש יהודי 13/03/2013 01:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השואת המגזר הפרטי למגזר הזרים והמוסדי, פחות רלבנטי כי הזרים עזבו את השוק במקביל להחלת המיסוי משיקולים שלהם והשוק המוסדי מתנהג כעדר אחרי המחזיקים הפרטיים ומוכר מניות שנמצאות בירידה. הבדיקה הנכונה היתה להשוות את אחזקות המשקיעים הפרטיים באגחים צמודי מדד לאגחים שקליים, כאשר ההשואה נעשית לגבי אגחים נושאי תשואה של 4% ומעלה (בתשואה נמוכה יותר יש העדפה לאגחים צמודים, כי הרווח הריאלי נמוך משמעותית מהרווח הנומינאלי ולכן המס על הצמודים נמוך יותר מהשקליים גם לאחר העלאת המס. כמו כן יש מקום להשוואת השינוי בהיקפי המסחר של המשקיעים הפרטיים כולל סוחרים מקצועיים, ביחס לשינוי המקביל אצל המוסדיים
    סגור
  • 35.
    נתניה
    ערן 12/03/2013 22:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    משלמים להם כסף על השטויות שהם כותבים?
    סגור
  • 34.
    חיפה
    עודד 12/03/2013 22:54
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אפילו קןפים בגן חיות ימצאו תשובות יותר חכמות.
    סגור
  • 33.
    המס על ריווחי הון בבורסה הוא פופוליסטי נטו
    שגיא טובי 12/03/2013 21:12
    הגב לתגובה זו
    8 1
    חברים,הפרשן של רשת ב' אמר זאת במפורש בראיון איתו ביום שיצא נתון הגבייה המחפיר מבחינת האוצר (8 מיליון ש"ח בלבד בדצמבר). בנק ישראל הצהיר במפורש בשנה שעברה שהסיבות לירידת המחזורים הן המחאה החברתית,הסדרי החוב והעלאת המס. כנראה שמישהו חדש נכנס לתפקיד חדש...... לא נשקוט ולא ננוח עד שהמס יירד חזרה ל-20%. המאבק להפחתת המס על ריווחי הון בבורסה נמשך בכל הכח ב"קבוצה לארגון הסוחרים הקטנים בבורסה הישראלית".
    סגור
  • 32.
    רק בריאות
    גלעד 12/03/2013 20:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הסקת מסקנות שגויה.
    סגור
  • 31.
    שטויות תעשו ניסוי תורידו את המס ל10% ותראו איך המחזורים
    לא נכון 12/03/2013 19:34
    הגב לתגובה זו
    7 0
    קופצים פי שניים . לא צריך להיות כלכלן מספיק הגיון בריא.
    סגור
  • 30.
    ניסיון פשוט
    אחד העם 12/03/2013 18:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רק תודיעו על כוונה להפחית המס ל20% למשך שבוע,זה יותר פשוט ממחקרים והארכת ימי המסחר בבורסה !!!
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    פוליטיקה נטו
    שגיא טובי 12/03/2013 17:15
    הגב לתגובה זו
    12 0
    הכיצד ייתכן שלפני כשנה בבנק ישראל נאמרו 3 סיבות אחרות לגמרי?....המחאה החברתית,הסדרי החוב והעלאת המס על ריווחי הון??......משהו לא מריח טוב במחקר הזה.....מי אחראי לשינוי הדרמטי?
    סגור
  • 28.
    חדשות לא טובות. יש שם הרבה טיפשים בבנק ישראל
    רועי 12/03/2013 16:43
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אני מקווה שלא נחטוף שפישר יעזוב
    סגור
  • 27.
    שר האוצר
    איציק 12/03/2013 16:43
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רק שר האוצר יוכל לעשות משהו בנושא המס . אני מקווה .
    סגור
  • 26.
    תגדילו ל 99.9 כך תרוויחו יותר ,הרי המחזור לא יושפע,וגם
    בא 12/03/2013 16:27
    הגב לתגובה זו
    8 0
    תבלבלו אותנו שכן 99.9 זה הרי לא מאה .
    סגור
  • 25.
    שקר מוחלט , הציבור לא מטומטם !!!! (ל"ת)
    רון 12/03/2013 16:07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 24.
    צודקים , צריך להעלות את המס עוד יותר , הרבה יותר .
    המס זה רק מתוך אהבה 12/03/2013 16:01
    הגב לתגובה זו
    11 0
    מחקר מצוין !!!! צריך להעלות את המס שוב כל פעם בעוד 10% עד שנגיע ל- 78% המס לא רק צודק , אלא מעודד את המשקיעים והמשק ככל שיזדרזו להעלות את המס כך ייטב . רק אהבה
    סגור
  • 23.
    שטויות במיץ עגבניות
    המיסוי כן השפיע 12/03/2013 15:55
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אם המיסוי היה נמוך המון שחקנים חדשים היו נכנסיוהישנים היו מרחיבים את הפעילות.
    סגור
  • 22.
    בנק ישראל והלמ"ס
    אורי 12/03/2013 15:50
    הגב לתגובה זו
    6 0
    תחקיר בנק ישראל במקרה זה הוא כמו חישוב המדד של הלישכה המרכזילסטטיסטיקה. הציבור נאנק תחת עול עלית המחירים חודש אחרי חודש אך המדד רק נמצא בירידה. כך בנק ישראל קובע שהעלאת המס על הבורסה לא גרם לירידת המחזורים כאשר ברור לכל עיוור וחירש שזה הרג את הבורסה. מכאן ששני הגופים הנ"ל מעוותים את המציאות בכוונה תחילה.
    סגור
  • 21.
    הקיצר אתם לא יודעים
    ליאור 12/03/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מפגרים
    סגור
  • 20.
    מידיעה אישית: אשמת המיסוי הגבוה. תפסת מרובה, לא תפסת ! (ל"ת)
    גד 12/03/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 19.
    בנק השקרנים לישראל בע"מ (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2013 15:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 18.
    בנק ישראל מס.מס.מס
    איצק 12/03/2013 15:25
    הגב לתגובה זו
    9 0
    עים המחזור לא מושפע מהמס אז תגדילו את המס 90 אחוז
    סגור
  • חחחחחחח (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2013 16:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    לא בושה להגיד שגם פרופסור טועה 25% מס על הבורסה
    אנונימי 12/03/2013 15:25
    הגב לתגובה זו
    16 0
    זה גם נבזות וגם טעות .
    סגור
  • 16.
    הגבלות על המרת מט"ח, אחזקת מק"מ ואג"ח.
    ב"י הבריח הזרים! 12/03/2013 15:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מי רוצה לפעול בשוק בו לא ניתן להמיר מט"ח למטבע מקומי ולהגן עליו?
    סגור
  • 15.
    סתירה לוגית בין 2 הודעות של בנק ישראל
    אלי שני 12/03/2013 15:23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    יש סתירה לוגית בין 2 הודעות של בנק ישראל. כבר לפני שנה קבעה צמרת בנק ישראל שהעלאת מס ריווחי הון היתה אחת הסיבות המרכזיות לתשואת החסר של הבורסה הישראלית. כאשר שערי המניות יורדים גם המחזורים קטנים, כי כל מניה שווה פחות כסף. יש מחקר של מכון אדם סמית שיעל עשתה עליו כתבה גדולה שבדק במדינות רבות בעולם וגילה שכאשר מעלים את מס ריווחי הון ההכנסות קטנות. משקיעים יכולים להימנע מתשלום מס גבוה אם לא יקנו מניות, או לא ימכרו מניות שהם הרוויחו עליהם כסף, וזה מה שהם עושים בפועל, גופים גדולים רואים את המחזורים הקטנים ומעבירים פעילות לחו"ל, נוצר אפקט דומינו קטלני. ב 2012 עזבו את הבורסה 43 חברות ונכנסו 0. הכנסות המדינה ממיסוי רווחים בבורסה קרסו.
    סגור
  • 14.
    מידע אישי רק המס (ל"ת)
    יניב 12/03/2013 15:18
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 13.
    "לא נמצא...". כי החתול לא יכול לבדוק מי אכל את השמנת (ל"ת)
    החתול השואג 12/03/2013 15:08
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 12.
    כלומר אין משהו שמסביר למה המחזורים ירדו ...
    רון 12/03/2013 15:06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז צריך להמשיך לחפש ... איפה הכלכלנים המעולים שלנו ??
    סגור
  • 11.
    ברור שזה לא המיסוי
    אמיר 12/03/2013 15:02
    הגב לתגובה זו
    4 7
    זה גם לא המכונות שהורסות את המסחר. זה גם לא השורטיסטים שמפילים מניות כל יום בעשרה עד עשרים אחוזים ואף אחד לא חוקר. זה לא שינויי החוקים כל 5 דקות וחוסר היציבות השילטונית. זה פשוט מזל רע וזה יעבור אם נתפלל ממש ממש חזק ונהיה ילדים טובים...
    סגור
  • 10.
    לא צריך את הבנק בכדי להבין שזו בורסה של נוכלים !!!
    נוחי 12/03/2013 15:01
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תתחילו להילחם בהרצות מניות ואולי אנשים יחזרו להשקיע !!!
    סגור
  • 9.
    לא סביר! בנק ישראל הוא לא גוף אובייקטיבי בעניין
    עדיף לסמוך על ארה"ב 12/03/2013 14:48
    הגב לתגובה זו
    13 0
    שלא כמו בפרובינציה ישראל, בארה"ב בדקו ומצאו שמס נמוך בהרבה יניב תשואות מס לאוצר יותר מהנוכחיות. ההסברים שאצלנו זה שונה מזכירים את עניין בועת הנדל"ן שיש שמצדיקים את קיומה כי "אצלנו זה שונה". המציאות תטפח על פנינו ותרפא את כל המחדלים בדרך הכואבת.
    סגור
  • 8.
    ותראו את השינוי לטובה (ל"ת)
    תורידו את המס 12/03/2013 14:34
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 7.
    קזינו
    yosi 12/03/2013 14:28
    הגב לתגובה זו
    7 2
    בעלי הון השתלטו על המסחר הפכו אותו למשחק פוקר אין כל קשר לביצועי המניה לשער המנייה .הנהלת הבורסה אינה בודקת בציציות הסוחרים ואינה מענישה מריצי מניות בעונש מתריע .
    סגור
  • 6.
    נו באמת ? על מי אתם מנסים לעבוד ?
    אנונימי 12/03/2013 14:27
    הגב לתגובה זו
    22 1
    הקטנת הריווחיות/כדאיות בהשקעות בבורסה, גורמת למעבר כספים להשקעות "אחרות" יותר בטוחות ופחות "ממוסות", כמו למשל נדל"ן ודירות נוספות. יתרה מכך, מדוע לא עושים סקר/השוואה דומים על השפעת "עושי השוק" למיניהם על הפעילות בבורסה ? בהסברים אני גדוש ומסודר, מבקש לראות ולשמוע על פתרונות יותר מעשיים.
    סגור
  • 5.
    בתקופה שבכל העולם מנסים לעודד את פעילות הבורסה
    הטיפשות הכי גדולה של 12/03/2013 14:12
    הגב לתגובה זו
    16 0
    ביבי מצא דרך לדכא את הפעילות עי העלאת המס
    סגור
  • 4.
    תקימו 3 וועדות ,ובסוף תגלו שהסיבה היא מס 25 אחוז .
    בא 12/03/2013 14:09
    הגב לתגובה זו
    28 0
    נכון פרופסורים .בבקשה להוריד ל10 אחוז .
    סגור
  • 3.
    צריך לחפוף בשעות מסחר עם אירופה
    מושון 12/03/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ושיחייבו את חברי הבורסה להוריד עמלות לא יכול להיות שתעריפון הבנקים עומד על כ-4 אלף ש"ח למחזור של מיליון ועם קצת וויכוח אפשר לרדת ל-500-700 שקל זה לא נמוך מספיק בשביל למשוך שחקנים חדשים
    סגור
  • 2.
    די לעודף הרגולציה המופרע, המשוגע והמיותר!
    עודף הרגולציה חונק! 12/03/2013 14:06
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מרוב רגולציה אין שוק!
    סגור
  • 1.
    תגידו - 25% מס על הבורסה זה מוות (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2013 13:33
    הגב לתגובה זו
    30 1
    סגור