שני נתונים קריטיים לשוק ההון יפורסמו השבוע - אז כדאי להיות מוכנים

שמוליק קצביאן-אנליסט מאקרו שווקים בדיסקונט ורועי רושינוביץ, יועץ מסניף בית הקרנות, מתייחסים לאמון הצרכנים באירופה ובישראל
ניתוח, צילום: Getty images Israel
בשבוע הבא לא יתפרסמו נתונים מהותיים בישראל או בארצות הברית. ננצל את ההפוגה (הקצרה..) בהמשך הטיפול בצוק הפיסקלי בארה"ב ונסקור נתון הנקרא "אמון הצרכנים".

ביום רביעי הקרוב (8.1) ולאחר מכן ביום חמישי (10.1) עתידים להתפרסם סקר אמון הצרכנים באירופה ובישראל בהתאמה.

מהו סקר אמון הצרכנים?
מדובר בסקר חובה במדינות החברות בארגון ה-OECD (ארגון בין - לאומי לשיתוף פעולה, שבו חברות 34 מדינות מפותחות). על רקע הצטרפות מדינת ישראל כחברה בארגון ה-OECD החלה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לבצע סקר זה באופן חודשי (החל ממרס 2011).

ממצאי הסקר משמשים את מקבלי ההחלטות במגזר העסקי ובמגזר הציבורי ומעידים למעשה על מצב רוחו של הצרכן המקומי.

בהתאם למתודולוגיה המקובלת, "סקר אמון צרכנים" בישראל אוסף מידע למטרות הבאות:
הערכות לגבי המצב הכלכלי של משק הבית, הערכות לגבי המצב הכלכלי במדינה, ציפיות לשינויים במדד המחירים לצרכן, מעקב אחר תכניות הקשורות לחיסכון ורכישות גדולות בעתיד הקרוב.

שאלון הסקר קצר למדי ולא נדרשים בו נתונים כמותיים, אלא הערכות כלליות לגבי שינויים (עלייה, יציבות, ירידה). חשוב לציין כי מעצם היותו "סקר" לאירועים המתרחשים באותו הזמן יש השפעה פסיכולוגית מכרעת על התשובות המתקבלות.


נציין כי מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין 100%- לבין 100%+ . ערכים שליליים של המדד מבטאים הערכות פסימיות של הפרטים בנוגע להתפתחויות כלכליות בשנים עשר החודשים הקרובים, וכאשר המדד קרוב לאפס מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

אז מהו המצב בישראל?
כאמור, בישראל מדובר במדד צעיר יחסית - הנתון הראשון פורסם ב-19 במרץ 2011. מאז פרסומו של המדד בישראל, ניתן לראות שבכל חודש הנתונים היו שליליים (ראה גרף).
מעניין לציין כי למרות "עמוד ענן", אמון הצרכנים בישראל נמצא במגמת שיפור בחודשים האחרונים אם כי הוא עדיין שלילי ונמוך ביחס ל-2011.



מעניין יהיה לראות כיצד סיום מבצע "עמוד ענן", בשילוב של חודש נובמבר (שהיה נמוך באופן משמעותי מהתחזיות), לצד הבחירות שברקע ישפיעו על המדד.

ומה קורה באירופה?

גוש האירו מתמודד עם מיתון שמחליש גם את הכלכלות החזקות שבו.
בחודש נובמבר המדד הגיע לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז אמצע 2009 ובחודש דצמבר השתפר מעט המדד לרמה של 26.6- , עדיין רמה נמוכה בהשוואה היסטורית. הצרכן האירופאי פסימי על רקע שיעור האבטלה הגואה (11.7% עבור כלל הגוש), הריסון הפיסקלי והורדת תחזיות הצמיחה לגוש האירו.

"יורדים מאז יוני 2011": גרף אמון צרכנים גוש האירו (5 שנים אחורה)

מקור: בלומברג
מקור: בלומברג


מעניין יהיה לראות אם מדדי המניות, שנמצאים במגמה חיובית יגרמו להמשך שיפור באמון הצרכנים. אנו מעריכים כי גם אם ירשם שיפור כזה, המדד ימשיך להיות בטריטוריה שלילית זמן רב בעתיד.

מה קורה בהשוואה בין לאומית?
מאחר והמתודולוגיה של הסקר תואמת את ההנחיות של ארגון ה-OECD , מתאפשרת השוואה של מדד אמון הצרכנים בין המדינות החברות בארגון.

השוואה בינלאומית של מדדי אמון הצרכנים האחרונים מלמדת על ציפיות להרעה במצב הכלכלי ברוב מדינות ה-OECD. יחד עם זאת, כפי שניתן לראות בגרף הרצ"ב, מצבה של ישראל טוב יחסית לרוב מדינות אירופה.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה