סוחרים זועמים: "חוקי הבורסה החדשים יוצרים עודף עצירות מסחר - זה מכביד"

החוקים שנכנסו ביום ה' כבר באו לידי ביטוי - ובעוצמה. Bizportal שוחח עם הסוחרים. תגובת הבורסה: "נבצע התאמות נדרשות במידת הצורך"
 |  (36)
אסתר לבנון (צילום: משה שי)
רק שלושה ימי מסחר מאז נכנסו החוקים החדשים של הבורסה לפעולה וכבר ראינו אותם בפעולה - ובעוצמה של ממש. ביום חמישי היו אלו מניות מודיעין והכשרה אנרגיה שנסחרו בפראות ובחנו אגב כך את מנגנוני הריסון החדשים (למעלה מ-10 הפסקות מסחר בכל ) ואתמול בבוקר הייתה זו מלאנוקס שחזרה עם פער שלילי של 7.5% בוול סטריט ויצרה בכך פתיחה אנגלית כפולה, כלומר עיכוב של 12 בפתיחה המסחר בבורסה.

הסוחרים בת"א הניחו כי כחלק מהשינויים שביצעה הבורסה - יהיה ביטול תנודת המקסימום (שעמדה על 35%) ברגע הפתיחה וזאת כלקח ממקרה מלאנוקס. לפי החוקים החדשים - הבורסה יצרה מצב לפיו במקרה של תנודה שחדה מ-6% (בשלב הפתיחה) תביא לעיכוב בפתיחה. הסוחקים הניחו שלאחר 2 עיכובים - המסחר יפתח בתנודה המבוקשת. בפועל, נכפה על הכשרה אלפא 0% הכשרה אלפא 148.6 0% הכשרה אלפא בסיס:148.6 פתיחה:153 גבוה:153 נמוך:141 תמורה:38,841 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: לפתוח ביום ה' במינוס 34.82% ומייד לאחר מכן עברה המניה למינוס 50%.

זיו פניני: "המסחר נעצר לעיתים תכופות מידי וזה מכביד על הסוחרים"

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל, התייחס למסחר ביום ה' בשיחה עם Bizportal: "כפי שחזיתי עם הפרסום של כללי המסר החדשים - מקדמי התנודה הדינאמיים הם נמוכים מידי, המסחר נעצר לעיתים תכופות מידי וזה מכביד על הסוחרים. בעיקרון היה אפשר להגדיל את הפרמטרים בכדי שהמסחר לא ייעצר פעמים רבות כל כך, בוודאי כשהנזילות נמוכה כל כך. צריך לקשור את הפרמטרים הללו לתנודתיות ולסטיית התקן של הניירות הספציפיים".

"גם אחרי שהפרמטרים יעודכנו, יכול מאוד להיות שאם נייר נכנס פעמים רבות באותו היום להפסקות מסחר, המשמעות היא שיש לך סיבה כלכלית וחדשותית ושזו לא רק טעות. צריך לקחת בחשבון שכל ידיעה שגורמת לתנודתיות יכולה לגרום גם לתנודתיות משנה ותנודה חדה תגרור תנודות משניות נוספות עד אשר הנייר יחזור לשיווי משקל. על כן, יש לשקול לעצור המסחר לאחר שנרשמו כבר שתי עצירות רק בתנודה כפולה".

פניני מדגיש כי יש לזכור שמנגנון התנודות צריך להיכנס לפעולה רק לעיתים רחוקות בעוד ההפסקות הרבות ביום ה' התישו והרגיזו את הסוחרים. "המנגנון למעשה הפריע במקום לעזור".

לגבי הגבלת התנודה ההתחלתית המקסימלית ל-35%, אמר פניני: "אם כל השינוי לא גרם לבורסה להפסיק את ההגבלה על התנודה המקסימלית בפתיחה, אני מניח שיווצר כר פורה לתביעות. מקרה נוסף כמו עם מניית מלאנוקס יגרום לכך שמחזיקי קרנות נאמנות יפגעו בצורה דרמטית כאשר היצירה תהיה במחיר האופנינג, זאת מבלי להזכיר את הפגיעות והבעיות שיגרמו במקרה ששינוי כזה יגיע ביום פקיעה".

דניאל רפופורט: "היו יותר מידי עצירות וכעת יש צורך למתן את הממתן"

דניאל רפופורט, מנהל דסק המסחר במניות ונגזרים בלאומי שוקי הון: "הבורסה הפעילה ביום ה' מנגנון שבעצם משכלל את השוק בהיבט של ניטרול טעויות ובהיבט של מתן התרעה לכל השחקנים על תנודות חדות כך שתינתן זכות לכלל השחקנים להגיב באופן שווה".

"ראינו עשרות הפעלות של הממתן אבל כאשר יש רקע כלכלי התנודה לא תתמתן באופן משמעותי, כמו שראינו למשל בשותפות מודיעין, במניית הכשרה אנרגיה ובאג"ח אי.די.בי.".

"אני לא בטוח שהכמות הלא מבוטלת הזו של הפסקות מסחר נחוצה, היו יותר מידי עצירות וכעת יש צורך למתן את הממתן. לא הרגשנו במסחר כי ההוראות הפריעו אך כן היה עיכוב בעסקאות כאלה ואחרות. כמות העצירות הייתה קצת גבוהה. צריך למצוא דרך בה הממתן יופעל פחות, כמו למשל הגדלת המרווחים של התנודה הסטטית או התאמתו לסוגי הניירות השונים. בנוסף צריך לאפשר תנודת פתיחה חריפה יותר במיוחד בגלל שהוסיפו ממתן תנודה גם במהלך המסחר."

אייל וייסבלום: "הבורסה לא חשבה על כל המשמעויות; אחוזים בודדים גרמו לעצירות מיותרות"

אייל וייסבלום, מנהל צוות לקוחות פרטיים באינפיניטי: "נראה שהבורסה ניסתה להטיב אבל לא חשבה על כל המשמעותיות. אחוזים בודדים גרמו לעצירות מיותרות ובפועל הסוחרים לא ידעו מתי יחזור המסחר שוב וזה היה מפתיע עבורם. בסופו של דבר, במקרה הזה המנגנון יותר פגע מהועיל.

"לגבי השותפות ב'מירה' - הידיעה לגבי תוצאות הקידוח יצאה לפני המסחר, היה זמן להתכונן לזה ולדעתי אחרי הפתיחה היה מקום למסחר חלק. כך היה מתאפשר מסחר מהותית טוב יותר. בנוסף המנגנון החדש לא הופעל בצורה חלקה בפתיחה וכמעט מיליון שקל (614 אלף שקל במודיעין וכ-352 אלף שקל בהכשרה אנרגיה) החליפו ידיים במנגנון הישן ובפחות מ-35% ירידה בשותפויות 'מירה'. השותפויות המשיכו לאחר מכן לרדת לשפל גדול יותר (בסופו של יום מודיעין תיקנה חלק מהירידות והכשרה לא הצליחה להתאושש)".

"המגבלה הזו של ה-35% בבוקר שיחקה לטובת המוכרים שנפטרו מהסחורה במחיר גבוה יותר ממה מהמצופה. הצפי היה שהכשרה אנרגיה תצלול 50%-60% לאחר ההודעה המהותית הזו לחברה".

תגובת הבורסה: "לאחר תקופת הרצה בה ייצבר די ניסיון, הבורסה תלמד את השלכות המנגנון על התנהלות המסחר על כל שלביו"

בתגובה לפניית Bizportal, נמסר מהבורסה כי "ביום ה' האחרון הופעל מנגנון חדשני ששם את הבורסה לניירות ערך בתל-אביב בקו אחד עם בורסות מובילות בעולם ונועד לשפר משמעותית את תקינות המסחר בבורסה. לאחר תקופת הרצה בה ייצבר די ניסיון, הבורסה תלמד את השלכות המנגנון על התנהלות המסחר על כל שלביו ובמידת הצורך תבצע ההתאמות הנדרשות."
תגובות לכתבה(36):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    ???????
    אבי 12/09/2012 10:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בדיחה גרועה שמסרסת את שוק ההון
    סגור
  • 29.
    האנשים שיושבים בבורסה בושה
    סוחר 11/09/2012 23:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    השינויים המטופשים ומיותרים והארחות המסחר..ביזיון
    סגור
  • 28.
    חלם וחכמיה! (ל"ת)
    עמי 11/09/2012 16:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 27.
    זה לא צריך להיות ככה
    חרם כנסו 11/09/2012 16:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חרם לא למכור מניות ברווח עד שלא יורידו את המס ל15% כולם ביחדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדד
    סגור
  • 26.
    שמישהו יסביר לי בשביל מה צריך את זה זה מעצבן ומיותר (ל"ת)
    שועלי 11/09/2012 15:53
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 25.
    לא הבנתי מה הבעיה לחכות 5 דקות לתוצאות המכרז הרב-צדדי
    אלון 11/09/2012 12:35
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פוחדים שהצד השני של העסקה ייסוג, או שמישהו אחר "יחטוף" את העסקה? או סתם חסרי סבלנות? לדעתי המכרז הרב-צדדי מקטין את יתרון הזריזות של המכונות והופך את זירת המסחר להוגנת יותר. מצידי היה אפשר לפרק את כל המסחר למכרזים רב-צדדיים של כ-5 דקות כל אחד. (לגבי תנודת המקסימום של 35% בפתיחה, אני מסכים שזה מיותר. מסחר הפתיחה הוא ממילא מכרז רב-צדדי ולכן לכל היותר יש מקום לעיכוב נוסף של 5 דקות אבל לא להגבלה שרירותית של השער).
    סגור
  • 24.
    שנה וחצי המכונות מפילות את גבעות עולם
    יעקב אש 11/09/2012 09:11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ואת לא עשית מאום בנידון חברה שמפיקה נפט בפועל יורדת 78% תיתבישי לך
    סגור
  • 23.
    למה הבורסה לא מתיעצת
    חיים כהן 10/09/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סוחרים מקצועיים כמו פניני ואחרים יכולים לעזור בסיעור המוחות לא חבל לנסות ולטעות לנסות ולטעות כל הזמן?
    סגור
  • 22.
    הרגתם את כל הסוחרים עכשיו . זה יפגע עוד יותר במחזורים (ל"ת)
    1 10/09/2012 11:42
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 21.
    זיו פניני - ישר כוח! אתה צריך להחליף את אסתר לבנון (ל"ת)
    משה 10/09/2012 11:35
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    לכי הביתה רחמי עלינו לקראת כיפור אין לך את הכישורים!!!! (ל"ת)
    לכי הביתה רחמי עלינו 10/09/2012 11:16
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 19.
    הורדת מס רווחי הון במיידי שום דבר אחר לא יעזור לבורסה ! (ל"ת)
    הורדת מס רווחי הון!! 10/09/2012 11:14
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 18.
    תורידו כבר את עמלת המינימום
    semfinace 10/09/2012 11:13
    הגב לתגובה זו
    10 0
    כמה אטימות
    סגור
  • 17.
    תעשי סיבוב אחורה והביתה . לא בישבילך בורסה (ל"ת)
    אולי תביני למה זה 10/09/2012 11:12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 16.
    אסתר לבנון הביתה ומהר,בושה וחרפה
    סוחר ותיק 10/09/2012 10:52
    הגב לתגובה זו
    16 0
    שהיא עוד מכהנת בתפקיד...כזו מטומטמת לא ראיתי מעולם...אפילו מנכ"ל בורסת אריטריאה או עזה לא הייתי נותן לה...מקס' מנקה חדרי מדרגות וזה גם בלחץ
    סגור
  • 15.
    הפסקות מסחר.
    יוסי 10/09/2012 10:46
    הגב לתגובה זו
    8 3
    הפסקות המסחר לטובת המשקיע הקטן לכן התרעומת.
    סגור
  • 14.
    לפחות עכשיו אי אפשר לזרוק מחירים לאויר ככה סתם! (ל"ת)
    בורסה 10/09/2012 10:08
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 13.
    רק על זה זועמים פה במדינה - שלטון מנותק לחלוטין פרעונים
    אנונימי 10/09/2012 09:53
    הגב לתגובה זו
    6 1
    נותנים לאנשים קנסות כי נסעו 70 קמ לשעה ב6 בבוקר במקום 50 קמ 750 שח קנס. לאן הכסף הולך? אין רכבות אין תשתיות . טוב שהם לא עושים 40 קמ לשעה הפקק יהיה מתל אביב לראש הנקרה. פשוט ממשלה הזויה שרק עושה רע לאזרחים. למה אסור לסוע 70 קמ לשעה בכביש שהוא ציר מרכזי מתי האנשים יגיעו לעבודה לא לכולם יש משרד פרטי. צריך להגיע בזמן בכבישים פקוקים. שתישרפף המדינה הזאת.
    סגור
  • 12.
    כל מקבלי ההחלטות במקומות החשובים הם סחבות ישנות
    על בטוח 10/09/2012 09:49
    הגב לתגובה זו
    8 0
    באוצר - שר אוצר פילוסוף בלי טיפת מעוף. בבורסה - אסתר לבנון סחבת רצפה עתיקה. ממונה על ענייני הנפט אידיוט שגורם נזק. ממונה על ההגבלים שמשחק אותה גבר. קודם עושים אחר כך רואים שטעו ומתביישים להודות ולתקן. איפה כל הצעירים עם המוחות, למה מגיע לנו את כל הדבילים האלו שקובעים ומקלקלים.
    סגור
  • אחת התגובות החזקות - כל מילה בסלע
    Z 10/09/2012 10:21
    הגב לתגובה זו
    6 2
    חלם פשוט חלם
    סגור
  • 11.
    הבורסה קיימת כדי לקבל עמלה ולשלם שכר לבכיריה
    חי במינוס 10/09/2012 09:37
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אין לה כל פיקוח או השגחה או מילה והעובדה כי מניות 'התכוף' נשדדו ע'י שופט מנצרת מידי מחזיקיהם והבורסה אף לא צייצה.
    סגור
  • 10.
    יש לקבוע פרמטרים נורמאליים!
    lepxii 10/09/2012 09:36
    הגב לתגובה זו
    6 2
    7% תנודה דינמית בתא25. 12% בתא75. 20% ביתר מאגר וביתר. 5% בקונצרני (אולי עם התאמות לניע כמו של טאו ודלק נדלן). 3% בממשלתי. (סטטי - כפול מפרמטרים לעיל). צריך גם לבטל את דחיית המסחר, ההזויה והמיותרת, של כלל השוק בשל תנודה של מניה בודדת בתא25 בבוקר.
    סגור
  • לפקסי אתה חובבן. שחרר אותנו מהקישקושים שלך.
    אחד מבפנים 10/09/2012 16:35
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עדיף תנודה צרה ומותניים מחוזקים על פני המסחרע שעושים כאן המוסדיים. ויש לך מר לפקסי הצעיר עוד הרבה מה ללמוד.
    סגור
  • 9.
    תמיד עושים את מה שקל לא מה שצריך! (ל"ת)
    אבי כ 10/09/2012 09:23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    לא טרחו לחשוב בכלל, אין דיפרנציאציה
    רועי 10/09/2012 09:17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש הבדל גדול בין אגח של בנקים לאגח של אינטרנט זהב , אלביט הדמייה וכל שאר ה HY. תעשו משהו !!
    סגור
  • 7.
    חבורת שוטים יושבים ברשות וגונבים משכורות (ל"ת)
    מני 10/09/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 6.
    צריך לנתק את אסטר מהכיסא (ל"ת)
    דני 10/09/2012 09:04
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 5.
    מצויין - מפריע לאלגוטריידים... (ל"ת)
    אבי 10/09/2012 09:04
    הגב לתגובה זו
    6 6
    סגור
  • אלגו זה מה שמשאיר את השוק חי. ותתפלא - דווקא הזדמנות.
    lepxii 10/09/2012 09:43
    הגב לתגובה זו
    5 4
    הפסקות המחסר הרבות יוצרות עיוותים רבים אותם ניתן לנצל - זה לאו דווקא רע לאלגו. זה כן רע לשוק. אלגו זה מה שמשאיר את השוק בתא חי. ללא אלגו - הספריידים עולים פי 3-4 ואף יותר בניע פחות נזילים ובתנאי שוק סוערים. עלייה כזו טובה לבנדיטים ידניים, אבל רעה מאוד לכל מי שרוצה לקבל מחיר הוגן בשוק, וכן רעה לשוק - כי הנזילות שעוד איך שהוא קיימת תתייבש - נחזור למחזורים של שנות ה90 (100 מש"ח ביום), ללא ציטוטים אוטמטיים.
    סגור
  • מה שנכון נכון (ל"ת)
    ענת 11/09/2012 14:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הבורסה לא נורמליים
    אמיר וייס 10/09/2012 09:00
    הגב לתגובה זו
    5 1
    היה צריך פשוט לשנות ש 35 אחוז יגרור דחיה במחיר האופנניג וזהו . צודק פניני הבורסה עצמה יוצרת הפרעת מסחר ולמעשה מבצעת הפוך ממה שתפקידה.
    סגור
  • 3.
    איך המנגנון מיישר קו עם בורסות אחרות? דרוש הסבר (ל"ת)
    קודם טפלו בנזילות 10/09/2012 08:50
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • בבורסות אחרות - יש מנגנון דומה, אך עם פרמטרים סבירים!
    lepxii 10/09/2012 09:38
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בארץ יותר הדוקים מכל מקום אחר, ומפעילים על ניע עם נזילות קטנה מאוד - שזה לא מקובל. בד"כ מנגנון כזה מופעל רק על ניע נזילים שהמחיר האחרון משקף משהו - למשל כאלה שנסחרים בכל מצב שוק כל 2 דקות.
    סגור
  • 2.
    להעיף את מנכלית הבורסה לא יוצלחית (ל"ת)
    אנונימי 10/09/2012 08:45
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 1.
    כתבה במקום. מנתקי הזרם האלו חייבים להשתנות
    לשנות לאלתר!!!! 10/09/2012 08:39
    הגב לתגובה זו
    6 4
    מנתקי הזרם האלו חייבים להשתנות. על הבורסה לבצע את השינויים הנדרשים כמה שיותר מהר כי ככה היא מבריחה את האחד וחצי סוחרים ומשקיעים שכבר נשארו פה
    סגור
  • למה להשקיע? תייבשו את הבורסה תקנו דולרים
    אנונימי 10/09/2012 09:54
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בינכה שרע אז גם המניות הטובות גם יורדות מה יש פה חוץ מהבלון בבילון?
    סגור