עו"ד הפסיד 1.25 מ' ש' במסחר בנגזרים, תבע את הבנק, דרש עגמת נפש - והפסיד

הסוחר שנעזר בשירותי מתמטיקאי-סטטיסטיקאי האשים את בנק לאומי בכך שלא הזהירו מהמסחר המסוכן בשוק המעו"ף. בית המשפט חשב אחרת וחייב אותו גם בהוצאות
(קרדיט: Getty images Israel)
בבית המשפט המחוזי בתל אביב הסתיים היום דיון ארוך שנים שעניינו הפסד עצום של סוחר נגזרים עצמאי וטענות כלפי בנק לאומי כי זה לא מנע זאת ממנו ולא הזהירו מהסיכונים שנובעים מהפעילות במסחר שכזה.

התובע, אריה רייזל, עו"ד במקצועו ניסה את כוחו בהשקעה באופציות מעו"ף וספג הפסד של 1,257,873 שקל שהיו מחסכונותיו האישיים. תקופת המסחר החלה בשנת 1994 והסתיימה ב-2002. הסכום שביקש עורך הדין לתבוע הסתכם ב-2,588,236 שקל עבור השבת הכספים (כולל והצמדה) ופיצויי עוגמת נפש.

עורך הדין טען בפני בית המשפט שבנק לאומי "הכניס אותו לשוק פיננסי מתוחכם ומסוכן במיוחד, שאינו מתאים לו, בידיעה ברורה שאין לו שום סיכוי לשרוד בשוק זה ושסופו להפסיד את כל כספו", והאשים, "וזאת תוך מתן ייעוץ בלתי חוקי, בלתי מתאים, בניגוד עניינים, וכאשר לנגד עיני הבנק עומדות רק העמלות הגבוהות שגרף מהתובע".

הבנק טען מצידו שכלל לא יעץ לתובע בתחום המעו"ף ולמעשה "פעמים רבות עובדי הבנק התריעו בפני התובע בדבר הסיכונים והציעו לו להפסיק את פעילותו על מנת למנוע ממנו הפסדים אלא שהתובע היה נחוש להמשיך לפעול בשוק המעו"ף".

מעבר לכך, הבנק טען שהתובע "נעזר בשירותי מתמטיקאי-סטטיסטיקאי" שעבד עמו ויחד בנו אסטרטגיות מעו"ף. למעשה, עד ל-1999 היה מאזנו של הסוחר חיובי. עוד נתון מכתב התביעה - מ-1998 ועד ל-2002 ביצע הסוחר 4,268 פעולות באופציות מעו"ף. מ-2000 ועד לסוף מאי 2002 ההפסד הכולל בחשבונו הצטבר עד ל-1.257 מיליון שקל כאשר מרבית ההפסד נרשם בחודש מארס 2001 (566 אלף) ובאפריל 2002 (579 אלף). טרם לכן, עד אוקטובר 2010 הסתכם הרווח המצטבר של התובע ב-726 אלף שקלים.

התובע העיד במשפטו כי הימר על כיוון השוק לפי המצב בבורסות חו"ל ובאירופה בלבד. ואמר "אבל חשבתי... יגיע הזמן וגם אני ארוויח כסף".

בסופו של יום, קבע השופט יהושע גייפמן, כי לא הוכח שהבנק פעל בניגוד אינטרסים ועל כן אין לגלגל את אשמו של התובע לפתחו של הבנק, ואין הצדק לפיצוי בגין עגמת נפש באשר משקיע בשוק הון אינו חסין בפני הפסד.

השופט דחה את התביעה כנגד הבנק, והורה לתובע לשלם לבנק לאומי הוצאות משפט בסך 60,000 שקל.
תגובות לכתבה(44):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    היה תובע על עמלות היה זוכה
    דניאל 05/05/2012 09:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על הפסדים שייקח אחריות,אבל העמלות המוגזמות של הבנקים במעוף הם שיא החזירות בשוק ההון,יש לי חבר שסוחר דרך הבנק לקחו לו 5% עמלה וזה אומר על קנייה ומכירת אופצייה של 2000 שח הוא ישלם 200 שח עמלה בית השקעות זה יעלה 5 שח מקסימום,עכשיו אתם מבינים מאיפה הבנקים עושים את הרווחים האגדיים שלהם.
    סגור
  • 23.
    צריך לדעת מתי לצאת
    שושו 04/05/2012 17:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו בקזינו, מי שלא יודע מתי לצאת משלם את הכל ומפסיד את המכנסים. בן אדם היית מורווח 7000 אלף. תקטין פוזיציות ותצא. תשים את הרווח בצד. ותשקיע שליש. אבל אתה עם עינים גדולות. שלמת את הכתובה של האמא שלך ועוד תבעת את הבנק. ביהמ" ש היה רחום אתך שחייב אותך ב6000 ש" ח בלבד תגיד להם תודה
    סגור
  • 22.
    אני הולך ליתבוע את מפעל הפייס שלא מנעו ממני
    דודו 04/05/2012 15:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לגרד חיש גד......
    סגור
  • 21.
    מי ששם ידיו באש - נכווה
    nam 04/05/2012 12:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לשופט גייכמן.
    סגור
  • 20.
    שיטבול הראש באסלה זה הוא שאשם (ל"ת)
    דרור 04/05/2012 05:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ע" וד שהפסיד
    רווה 04/05/2012 11:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק שלא מזהיר ומחתים מרואש חייב לשלם
    סגור
  • 19.
    לערן מ- 23.. אני חותם לך שלא קיבלו אותך
    צבי 03/05/2012 21:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו ללמוד גאוגרפיה.. בראודה משתווה כמעט בתעודת ההנדסה שלה לטכניון.. לך תכין חמוצים..
    סגור
  • 18.
    אסור להיות בנחיתות
    משה בינדר EZFUTURES 03/05/2012 19:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במעוף לסוחר העצמאי יש נחיתות גדולה לעומת המוסדי ( חוץ מגודל החשבון) אני ממליץ למי שרוצה לסחור על מכשירים ממונפים ללכת על חוזים עתידיים שם השקיפות גדולה ואני הסוחר הקטן והמוסדי הגדול מקבלים בדיוק את אותו מידע , אבל ברגע שאתה מפסיד ולא משנה הסיבה האחריות היא עליך
    סגור
  • 17.
    הוא היה צריך להעזר ע" י גורביץ
    רוני 03/05/2012 16:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכל הזמן לעשות הףוך מעצותיו. היה מרויח 100 מיליון במקום להפסיד 1 מיליון. בדוק!
    סגור
  • תכלס (ל"ת)
    שי 03/05/2012 19:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • ל 17
    דני 03/05/2012 21:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה דביל
    סגור
  • כנראה אתה חסיד שוטה של גורביץ (ל"ת)
    לדני 04/05/2012 13:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אני חסיד אבל לא שוטה. עשירררררר (ל"ת)
    דני 05/05/2012 10:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אז תן תרומה לרבי שלך ועל תשכח את גורביץ (ל"ת)
    לדני 05/05/2012 21:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    אלי ארוך יש רק אחד (ל"ת)
    אלי קצר 03/05/2012 16:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    אי תקפותה של טענת אי ידיעה
    אבי 03/05/2012 16:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הוא לא היה עו" ד, ניחא. אבל כעו" ד, הוא חייב להכיר את בתחום, לפחות את הסיכונים, ואינו יכול לפטור עצמו בטענת אי ידיעה.
    סגור
  • 14.
    מזכיר לי עו" ד נוסף שהפסיד באח הגדול ורץ לבכות
    מי נתן להם דיפלומה?? 03/05/2012 16:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחר כל מהמר בקזינו יתבע את כספו על שהפסיד ולא היה מודע לזה שאפשר גם להפסיד....כמה מטומטם העו" ד אם הוא היה במקצוע אחר עוד הייתי מרחם עליו מדרוב וטבאע.
    סגור
  • 13.
    רק 60,000 הוצ' משפט??? (ל"ת)
    אני הייתי תוקע 250 03/05/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אמת
    אמת 04/05/2012 09:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמת
    סגור
  • 12.
    עצה לעו" ד לקבל קצת כסףףף
    שמוליק 03/05/2012 15:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לך למס הכנסה ותכריז על עצמך סוחר ולא משקיע כי אתה עומד בתנאים ותקבל החזרי מס על כל השנים.
    סגור
  • 11.
    האדם צריך לקחת אחריות על מעשיו ועל החלטותיו
    שמואל 03/05/2012 15:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היה מדובר בעסקה חד-פעמית בניירות ערך אז אולי ניתן לחשוב שהוא התפתה להצעה של פקיד הבנק, אבל במקרה הזה מדובר על אלפי פעולות ולאורך שנים ! ממש לא מתאים מאדם מבין ומשכיל שיש לו תואר בעריכת דין שבא ויטען במקרה זה נגד הבנק !!
    סגור
  • ממתי תואר בעו" ד מעיד על אדם משכיל?
    ערן 03/05/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום עם כל המכללות, במיוחד בעריכת דין, כל אחד יכול לקבל תואר (הכי קלים זה עו" ד, מזרחנות, סוציולוגיה, הוראה ויתר שטויות). אפילו מהנדסים כיום זה לא בהכרח משהוא מיוחד (עם כל האורט בראודה, רופין וכל הדברים העלובים הללו). רופאים כבר יש שלמדו במזרח אירופה, פנמה, ועוד כל מיני מדינות נכשלות. ובתאכלס, גם בוגר הטכניון בהנדסה או מדעים מדוייקים לא בהכרח אדם איכותי כ" כ, לא פעם היה לו פשוט ישבן מספיק טו כדי לחרוק שיניים, להתקבל ואפלסיים את התואר...
    סגור
  • לערן
    אופציונר 03/05/2012 19:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהתגובה שלך אני למד שאתה המוצלח היחידי והאחרון בעולמינו..... אני חותם על זה שאתה פולני
    סגור
  • 10.
    סוף גנב
    זאקו 03/05/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה היה התובע של הבנק בשנים 94 ואילך עשק את האנשים עכשין הגיע יום הדיןמ וחוצמזה גם את בנק לאומי הוא תבע על אותו סיפור תראו בגוגל
    סגור
  • 9.
    באמריקה הוא היה זוכה (ל"ת)
    ציקי 03/05/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    אם היה שם סטופ לוס היה יכול להמנע מהמצב הזה
    אהרון 03/05/2012 14:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור סוחר יומי באופציות מעוף הכי חשוב זה פקודות מתקדמות במעוף!! לדעתי היחידים שנותנים את זה מובנה במערכת המסחר היום הם TRADEONE . כל מי שסוחר תוך יומי באופציות מעוף ללא סטופ לוס, עלול להגיע להפסדים לא רצויים וחבל.
    סגור
  • אתה אהרון מ- TRADEONE ? (ל"ת)
    איציק מ- tradetwo 03/05/2012 16:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא, אני מוסא מאנזרוט (ל"ת)
    ש להזין שם 20/09/2012 22:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הרגת אותי חחח (ל"ת)
    משיח 05/05/2012 21:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    הבעיה היא לא עם העו" ד אלא עם ה" ניתוח הטכני" .
    קוני למל. 03/05/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והסטטיסטיקאי.
    סגור
  • 6.
    תודה למתנה עשכיו הבנתי מאפו זה בא (ל"ת)
    סוחר מעוף 03/05/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    הבנק רק רוצה להרוויח ולפעמים גם משתף פעולה.
    הבנק לא אשם 03/05/2012 14:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש בנקים שיתריעו ויסבירו ויש בתי השקעות שמעלימים עין ולא מתריעים מסיכונים.
    סגור
  • ויש טוקבקיסטים בתשלום (ל"ת)
    דניאל 05/05/2012 09:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    what a stupit layer. im happy he lost. (ל"ת)
    IO 03/05/2012 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • did u mean Lawyer?!?!? learn how to spell
    takes 1 2 know 1 03/05/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    btw lawyers r liars
    סגור
  • some lawyers are laiers with a license
    Bill 04/05/2012 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    some of them are not very clever
    סגור
  • same-same (ל"ת)
    io 03/05/2012 15:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    עו" ד זה לא מנהל השקעות ....אולי לא לימדו אותו (ל"ת)
    נוחי 03/05/2012 14:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • יש גם נוכלים שקוראים לעצמם מנהלי השקעות. (ל"ת)
    מנהל השקעות 03/05/2012 14:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ויש " מנהלי השקעות" פנטזיונרים...
    ממש לא חשוב 03/05/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכל חייהם טעו וממשיכים לטעות וגם להפיל אחרים שהאמינו להם.
    סגור
  • 2.
    הימור קטן נוסף של העו" ד המהמר.
    אביב המבין 03/05/2012 14:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי ישכנע שופט טיפש בצידקתו ויזכה ב 2 מיליון. אם לא יצליח ישלם כמה אלפי עד עשרות אלפים של שקלים, הוצאות משפט. סכום זניח. ביחוד שהוא הערך דין של עצמו. נוכל
    סגור
  • יפה אמרתה כל הכבוד (ל"ת)
    אשר 04/05/2012 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • צודק
    צודק 04/05/2012 09:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צודק
    סגור
  • 1.
    חה חה חה
    עמית 03/05/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מפסיד בקזינו בואגס של שנה איזה 10000 $ אפשר גם ללכת לבית משפט ?
    סגור