הלחץ על הבורסה בת"א, כי אנחנו פשוט מסוכנים יותר - והנה הסיבות

אלעד שמש, מנהל דסק מחקר השווקים ב-Colmex Pro בית השקעות סוקר את הסיבות לפער העצום אשר נפתח בין השוק המקומי לשווקי העולם
אלעד שמש
שווקי העולם הציגו פתיחת שנה חלומית, מדד הנאסד"ק האמריקאי ומדד הדאקס הגרמני זינקו בשיעור מדהים של 14% ו-15% בהתאמה, בעוד מדד המעו"ף ירד בכאחוז נכון לרגע כתיבת שורות אלו.

הפער העצום אשר נפתח בין שווקי העולם אל מול המדדים המובילים באחד העם השאיר משקיעים ישראלים רבים מתוסכלים וחסרי אונים, מחפשים אחר הדבקת הפער. אחרים אף נקטו באסטרטגיה של לונג תל אביב ושורט דאקס מתוך ציפיה לצמצום הפער מאחד הכיוונים.

הסיבה, לא כמו התוצאה נמצאת מחוץ לשוק ההון. כבר בחודש נובמבר בשנה השעברה, כאשר מערכת היחסים בין ישראל לטורקיה עלתה על שירטון ולאחר רעידת האדמה השלטונית במצרים צפינו בזינוק חד בפרמיית הסיכון המגולמת על השוק הישראלי.

פרמיית הסיכון הינה בעצם התשואה העודפת אותה ידרשו המשקיעים כפיצוי על הסיכון אשר לוקחים על עצמם בהשקעה המסוכנת אל מול השקעה בנכס "חסר סיכון". בכדי לאמוד את הפרמיה אשר דורש משקיע בעבור סיכון זה נהוג להשוות את התשואה על איגרות החוב הארוכות של מדינת ישראל אל מול אלו של ארה"ב. (בניקוי אלמנט ), פער זה בא לידי ביטוי גם בתשואות השווקים.

בחודשיים האחרונים עלתה משמעותית המתיחות סביב ישראל. הצהרותיו של נשיא אירן אשר השפיעו באופן ישיר על מחיר הנפט בעולם, יחד עם קולות המהפיכה מסוריה והחששות בדבר זליגת נשק לאירגוני טרור העלו את חששות המשקיעים מהביצה המקומית וגרמו לזליגת כספים רבים מהשוק המקומי אל מעבר לים.

לאחר העלאת הדירוג של ישראל והורדת הדירוג של ארה"ב נוצר מצב ניתן היה לצפות לצמצום הפער וירידה בפרמיית הסיכון, אך בפועל ההתרחשויות הגיאו-פוליטיות הביאו להגדלת הפער אשר משליכה באופן ישיר על הזינוק במרווח שנפתח בין השווקים.

העליה בפרמיית הסיכון באה לידי ביטוי גם ביציאת המשקיעים הזרים מהשוק הישראלי, יחד עם הסטת כספים מהקרנות המקומיות אשר רשמו אל הקרנות המשקיעות בשווקי חו"ל. מגמה זו באה לידי ביטוי דרך מחזורי המסחר הדלילים אשר נרשמים באחד העם מתחילת השנה יחד עם הביקוש הער לחשבונות מסחר הן בבורסה האמריקאית והן בחוזים על מדדי העולם אותם מספקת Colmex Pro ללקוחות פרטיים ומוסדיים.

מצב שבו יש לחץ מכירות, הן מצד הגופים המוסדיים והן מצד המשקיעים הפרטיים מחד, ומנגד נעדרים המשקיעים הזרים אשר אינם קונים יוצר מצב של שוק כמעט וחלול.



*הכותב הינו ראש דסק מחקר שווקים בבית ההשקעות Colmex Pro.אין לראות באמור לעיל הבטחה לתשואה ו/או יעוץ השקעות המתאים לצרכיו ונתוניו של כל אדם. כל המסתמך על המידע המופיע בסקירה עושה זאת על אחריותו האישית בלבד. לכותב ו/או לחברה בה הוא מועסק, עלול להיות עניין אישי בנושאים המועברים בסקירה. המידע מיועד למשקיעים בעלי ידע קודם בשיטות מסחר בשוק ההון. ט.ל.ח

תגובות לכתבה(17):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    הוא צודק, ת" א כרגיל מקדימה את העולם,
    אביטל 01/03/2012 00:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מריחה את הסכנה
    סגור
  • 14.
    7... כנס כנס
    שי 29/02/2012 10:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למצוא סיבות לירידות לא חסר, אבל אבל תגובה כמו שלך גורמת לי להמליץ לך לתת למישהו אחר לנהל לך את הכסף (אם נשאר לך) לך לCOLMEX אולי אלעד יאפשר לך להתנהל שם.
    סגור
  • 13.
    משקיעים זרים פחדנים
    כלכלן 28/02/2012 23:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמיד היינו יותר מסוכנים הלוואי תכנסו כשהשוק יהיה גבוהה מידי
    סגור
  • 12.
    היזהרו מלסחור בת" א
    nifgaimmeir 28/02/2012 15:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכמובן במערכות המסחר אפה שהנ" ל עובד
    סגור
  • 11.
    כשהקטנים יצאו השוק יטוס............ (ל"ת)
    קשקוש בלבוש 28/02/2012 13:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כשהגדולים יחזרו השוק יטוס
    הפוך גוטה 28/02/2012 13:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקטנים לא מעניינים אף אחד
    סגור
  • 10.
    העיתוי!!!!!
    המנתח 28/02/2012 11:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיתוי של הכתבה מאוד מעניין,היכן היתה כאשר הבורסה כבר כחודשיים מדשדשת כשבעולם מזמן וממשיכים בעליות.שימו לב שברמות הנמוך של אתמול והיום יש איסוף סחורה מסיבי ,ומדוע כי כנראה הבורסות בעולם ממשיכות בראלי אדיר עמוק לתוך 2012 .ויש מגמה שיטטית ומשומנת של גופים גדולי לנער ידיים בכל מיני טריקים שנעזרים במומחים לצניהים ובעיתוי המושלם ביותר ע' מ לאסןף סחורה בזול וחלק גדול מהמגיבים כאן הינם חלק מהמנגנון
    סגור
  • 9.
    גם להעלאת המיסוי לרמה גבוהה ולעושק האזרח
    אזרח 28/02/2012 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התעלמות מהמיסוי החונק ועושק האזרח לא התייחס כי הוא מנוע מלפתוח ביקורת .נראה לי שהגורם העיקרי הוא שר האוצר ושכמותו שדואגים לחנוק כל תחילתה של יוזמה חדשה או פיתוח כלכלי אנרגתי.צריך עריפת ראשים ולשנות פזה
    סגור
  • 8.
    כתבה לעניין! אלוף!!
    שרון 28/02/2012 10:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לאלעד שמש שיודע לומר את הדברים הנכונים!!
    סגור
  • 7.
    עוד קישקוש !
    אמת 28/02/2012 04:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם מחפשים סיבה לירידות אך יודעים בתוך ליבם שהסיבה היא -- פיקוח הרשות לנירות ערך חלש מאד וכשאין מישטרה כל הפושעים חוגגים ובמיוחד בשוק קטן ...
    סגור
  • נשמע מעניין, מלחמה קטנה באזור והכל מתהפך לנו (ל"ת)
    גבריאל 28/02/2012 10:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    האם כל הדברים הללו לא היו מגולמים במדד ....
    ירון 27/02/2012 23:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המעוף כבר בסוף השנה שעברה? כמה עוד יכול להיווצר פער? זו חכמה קטנה להגיד זאת עכשיו
    סגור
  • 5.
    בהחלט זווית מעניינת להסתכלות על הדברים (ל"ת)
    ששון 27/02/2012 21:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    מבט על התנהלות המסחר כופר בכתבה שלעיל.
    איציק. 27/02/2012 21:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוחרי מדדים הציבו אסטרטגיה של ירידות. בידיהם כסף ציבורי רב, והאווירה החיובית שבעולם מאפשרת רווחים גדולים יותר דווקא במצב של ירידות. האווירה החיובית מאפשרת למכור אופציות עליה בסטית תקן גבוהה יותר. הוזלת המניות עולה פחות. הורדת המדד מצטמצמת לפרק זמן קצר שבהם מורדות המניות בחדות בסכומים לא גדולים. במהלך יום המסחר עוצמת העליות נישמרת באמצעות הוזלת מניות גדולות. מניות הבנקים, בזק וכיל משמשות כמאזנות למניות חול שעלו בארהב. לכן הירידות בהן לאחרונה היו חריפות. שיטת הנעילה מסייעת לסוחרים ואינה מאפשרת לציבור הרחב להשפיע ביודעין על שערי הסגירה. הטיב לתאר התנהלות זו " סוחר וותיק" שתיאר באתר זה את זריקת הכסף בבורסה לצורך שליטה במדדים.לעיתים קרובות ניצפה שסוחרים " מתחננים בפני הקונים שיקבלו סחורה במחיר נמוך יותר ממה שהיו מוכנים לשלם. הסיכון בבורסה בת" א נובע מסוחרי המדדים מאשר מהגרעין האירני.
    סגור
  • 3.
    הוא פשוט שם את האמת המרה בפנים
    אורן 27/02/2012 21:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש פה פחד
    סגור
  • 2.
    שנים העולם במדיה מסתיר בפלסטר לדחות קריסה!!! (ל"ת)
    מיתון2012-13 27/02/2012 21:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    וואוו לא חשבתי על זה מהזווית הזו... (ל"ת)
    אבינועם 27/02/2012 19:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור