הממונה על שוק ההון הכריז על התמוטטות שוק החסכון הפנסיוני

פרופ' שריג: "הפחתה לא מידתית של דמי ניהול עלולה לפגוע בחוסכים קטנים וחלשים שלא יהיו רווחיים עבור הגופים. בעקבות הפחתה כזו גם ייפלטו חברות מהשוק וקיימת סכנת התמוטטות של השוק"
עודד שריד, המפקח על הבנקים במשרד האוצר
הממונה על שוק ההון, וחסכון, פרופ' עודד שריג, הציג היום לוועדת המשנה לפנסיה, הפועלת במסגרת ועדת הכספים, את הצעתו להפחית בכ-40% את תקרת דמי הניהול שניתן לגבות מצבירה בקופות הגמל. הצעת הממונה על שוק ההון הוצגה לחברי הוועדה המשך לתקנות "דני ניהול" שהגיש בשבוע שעבר לכנסת.

לפי המצב כיום, ניתן לגבות דמי ניהול של עד 2% מהצבירה על הנכסים. על פי דוחות כספיים מ-2010, ניתן לראות לדוגמא את רווחיהן של חברות מנהלות גדולות כבית ההשקעות פסגות, אשר ניהל נכסים בסך 46,182 מיליון שקלים, והרוויח 32 מיליון שקלים בלדב, או למשל בית ההשקעות אקסלנס אשר ניהל נכסים בהיקף 17,806 מיליון שקלים והרוויח 33 מיליון שקלים.

התקנות שצפויות להיכנס לתוקף ב-2013, קובעות דמי ניהול שנתיים מרביים בקופות גמל ובביטוחי מנהלים בשיעור של עד 1.2% מצבירה ועד 5% בהפקדות. בנוסף, בגזרת הטיפול בכספי חבכון פנסיוני שבעליהן אינם מזוהים, התקנות יגבילו את דמי הניהול לחשבונות אלו ל0.2% לשנה, וזאת על מנת לתת תמריץ כלכלי חזק לגופים המוסדיים לאתר את בעליהם של כספים אלו בהקדם.

עוד פורטו נתונים מהדוחות הכספיים אשר מנסים להסביר מדוע רווחי החברות נמוכים. לדוגמא, רכיב ההוצאות על רגולציה מגיע ל-20% מסך ההוצאות, ההוצאות על המימון מגיעות ל-10% מההוצאות, ועמלות הייעוץ וההפצעה מגיעות לכדי 20% מההוצאות. סך רכיבי ההוצאות מגיעים לשיעור נכבד של 95% בממוצע מההכנסות.

בדיון בוועדת המשנה לפנסיה אמר הממונה על שוק ההון כי אם המהלך המוצע ייושם, כשני שלישים מהחשבונות בגופים הפרטיים ייהנו מהפחתת דמי הניהול.

כאשר מסתכלים על השוואת דמי הניהול בין ישראל לאירופה, מצטיירת תמונה יחסית אופטימית, כאשר ממוצע דמי הניהול בדנמרק הוא 1.04%, בגרמניה הוא 1.26% ובבריטניה 1.31%. ממוצע דמי הניהול בישראל עומד על 1.08%, זאת בהשוואה לממוצע האירופי העומד על 1.32%. פרופ' שרגי אמר כי "דמי הניהול בישראל אינם חריגים. גם היום דמי הניהול בישראל סבירים בהשוואה למדינות אירופה ואף נמוכים ביחס לחלק מהמדינות".

הממונה הבהיר כי ההצעה להפחית את דמי הניהול ל-0.7% מסכנת את השוק: "יש כאן סיכון שחברות ייפלטו מהשוק. הפחתת דמי הניהול ל-0.7% עלולה להביא להתמוטטות השוק כולו. לכן, כדאי לקבוע רף נמוך, אבל כזה שלא ייאלץ חברות לעזוב את השוק. נקודת האיזון קיימת בתקרת דמי הניהול המוצעת של 1.2%". הממונה הוסיף כי "הפחתה לא מידתית של דמי הניהול תפגע קודם כל בחוסכים קטנים ועניים, שלא יהיו רווחיים לחברות".

הממונה הוסיף המלצות לצעדים נוספים להגברת התחרות, צעדים כדוגמת מכירת מוצרי ביטוח משלימים על ידי קופות הגמל, הגברת השקיפות בקביעת דמי הניהול, הגבלת מתן פרסים ועמלות לסוכני ביטוח, הגבלת תשלום עמלה ליותר ממפיץ פנסיוני אחד ובחירת הסוכן על ידי הלקוחות עצמם.
תגובות לכתבה(22):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    ועד שיתמוטט יש אלטרנטיבה אחרת
    ערן,ט 16/02/2012 20:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קוראים לזה " עשה זאת בעצמך" ... אני את החסכונות שלי הוצאתי מבית ההשקעות שהיה אגב בסדר, פשוט באמצעות הדירוגים באינבסט גיליתי שאני יכול גם לעשות את זה לבד. אז תודה לך פרופ' יקר על התובנות הנהדרות אבל מי כאן והלאה אני אדון על הכספים שלי.
    סגור
  • 21.
    הוא כבר מסודר
    אל תדאגו 15/02/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעוד שנה או לכל היותר שנתיים הוא ילך לעבוד באחת מהחברות ולכן הוא רוצה להבטיח שלא תהיה תחרות אמיתית ושהעמלות ישארו גבוהות ככל האפשר. רוצים תחרות אמיתית! צריך לאמץ את המודל של ארה" ב (ROT) שבו כספי הפנסיה מושקעים על ידי בעל הפוליסה ואם ברצונו במנהל כספים שיבחר לעצמו. אבל אז איפה יעבוד המפקח כשהקנדציה שלו תיגמר?
    סגור
  • 20.
    עוד מפקח כזה ואבדנו !!! (ל"ת)
    קובי 15/02/2012 11:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    אם 30-40 אחוז מהחסכון הפנסיוני הולך למנהלי הת
    אני לא מצליח להבין 15/02/2012 11:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יקים, וזה מספיק בקושי לקיומם, איך היתרה 60-70 אחוז תספיק לכל האזרחים החוסכים?? שזו קבוצה פי כמה וכמה גדולה מסה" כ העובדים בנהול.
    סגור
  • 18.
    תנו לי לנהל לבד
    י 15/02/2012 10:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם 1.2% עמלה לא מספיק לשודדים שמשקיעים את כספי בספרים ומגלחים למינהם בתמורה לפירורים משולחנם תנו לי לנהל את כספי הפנסיה שלי לבד. הרי אפילו מנהלי תיקים מוכנים לעבוד תמורת פחות מ1%. חברות הביטוח חותמות על הסכמים של 0.3% מאירגונים גדולים ולכן ברור שאו שהם מפסידים שם (ולכו מדובר בסבסוד צולב שאסור) או שהם מרוויחים גם אז שאז מדובר בעושק.
    סגור
  • 17.
    רווח החברות הולך לשכר המנהלים
    cleareye 15/02/2012 00:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה הממונה מעונין להצטרף לשודדים. רק 0.1% מדמי הניהול משמשים לניהול ההשקעות! 0.7% זה תקורה של פי 7.
    סגור
  • 16.
    לפני רפורמת בכר גבו הבנקים פת מחצי אחוז דמי
    משקיף 15/02/2012 00:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניהול והביצועים לא נפלו מאלה של הגזלנים של היום.וגם הם גבו יותר מידי!!
    סגור
  • 15.
    כנסו וקראו
    מוכן להוריד את הראש 14/02/2012 23:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לבחור מצפה משרה באחת החברות עם שכר של 10-14 מ' ש" ח. תרשמו תרשמו. מדינת הקומבינות. שמור עלי ואני אתגמל אותך בעתיד. חיים כץ תתעורר. אתה התקווה היחידה
    סגור
  • 14.
    פרופ' יקר
    עמית 14/02/2012 21:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני חזק מאוד בענף, כאשר חברות ביטוח מקבלות קרנות גדולות מאוד (אני לא מרחיב בנושא) ומחוייבות לדמי ניהול מצחיקים בגלל יתרון לגודל של הגופים, אין מנוס אלה לעלות את דמי הניהול לגופים קטנים או פרטים. כרגיל סבסוד עקיף. נראה לי שאין מה לכתוב יותר.....
    סגור
  • 13.
    לא חוצפן ולא לוביסט פשוט חנון
    רועי 14/02/2012 21:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רצו לשאול אותו על הסדרי החוב. את מי ישאלו אם לא אותו ? התחבא כמו שפנפן ורוד
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    החברות " הכתיבו" לו נתונים שקריים והוא מייצגם (ל"ת)
    תום 14/02/2012 20:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    חוצפן פשוט לוביסט של החברות שגזלו מליארדים (ל"ת)
    תום 14/02/2012 20:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    זריית חול בעיניים! אין משמעות לנתון של דמי
    אבי 14/02/2012 20:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניהול ממוצעים משום שהחוסכים המאוגדים באירגונים גדולים משלמים הרבה פחות גם מ 0.7% ויתר החוסכים משלמים בממוצע קרוב למקסימום. לא לשכוח שחוץ מדמי הניהול מעמיסים עלינו הגנבים גם את העלות המנופחת של הקניות והמכירות ולא את העלות שלהם כסיטונאים שנמוכה ב 90%
    סגור
  • 9.
    מנהלים לוקחים 70 מליון ש" ח ומשכורת של 5 מליון (ל"ת)
    אבי 14/02/2012 20:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    עוד ממונה כזה ואבדנו !בושה אכלו לנו את הכסף (ל"ת)
    קוקטריס 14/02/2012 20:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    עם ממונה כזה אסור להשאר בשוק ההון !דואג לחברי (ל"ת)
    קול הרעם מקהיר 14/02/2012 20:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    עוד שישינסקי אחד אבל הפעם גם יריקה בפרצוף (ל"ת)
    פקול הרעם מקהיר 14/02/2012 20:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    בשביל זה אתה פרופסור ? תכין שעורי בית !! (ל"ת)
    פריד היהודי 14/02/2012 20:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    שותף בשוד האזרח הפשוט
    דוד 14/02/2012 20:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא ברור איך אדם במעמדו מדבר כך מריח לא טוב הרי כולם יודעים שהניהול נוגסים 40 אחוז ממה שיש זה טירוף נוסיף את החישוב ונקבל שהחברות מקבלות מליראדים מה האדון הנכבד עומד לקבל גוב באחד החברות בושה איפוה היה אותו אדון בשוד הגדול דודו
    סגור
  • 3.
    מה אתה מקשקש בשכל??
    הממונה נבהל !!! 14/02/2012 19:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מה שיקרה זה שהקרנות לא ירוויחו מאות מליוני ש" ח לשנה על ניהול כספים שאינם שלהם, אלא עשרות מיליונים בלבד!!! ביננו, כל מנת להיות ברוקר אתה צריך תעודת בגרות וקורס של חצי שנה !!! אין סיבה שירוויחו כל כך הרבה !! שריג לא יודע על מה הוא מדבר לכן צריך להחליפו לאלתר. אם, אני ללא כל מו" מ מקבל דמי ניהול של 0.6% כל אחד יכול. שריג מתכנן כבר את תפקידו הבא אות עשרות המיליונים שירוויח בעתיד לכן הוא חס על הקרנות ולכן יש להחליפו ומייד ולקבוע תקופת צינון בת 3 שנים לפחות במעבר לשוק הפרטי.
    סגור
  • 2.
    להזהר מהשודדים! אני מכרתי את הכל !
    אפי 14/02/2012 19:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להישאר טיפש זה הכי גרוע, מדוע שהפרזיטים והמנהלים " יחגגו" על חשבוני? את הגמל ,ביטוח מנהלים,וקרן הפנסיה מכרתי לפני שנה. אם הייתי נשאר הייתי מפסיד המון כסף ועוד משלם דמי ניהול מטורפים. כל אחד יכול להשקיע לבד מבלי שישדדו לו את הפנסיה. אם יש תלונות תרוצו לביבי .
    סגור
  • 1.
    עוד מנוול שמגבה את שוד הנוכלים (ל"ת)
    gg 14/02/2012 19:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור